Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse vihaan myös näitä ruuhka-ajan valoihin liukuvia. On ihan ok ajaa taloudellisesti, mutta mitä tekemistä valoissa ryömittämisellä on taloudellisen kanssa? Liian usein näkee autoilijoita, jotka pysähtyvät jonossa ja kun olet pysähtynyt tämän perään siirtääkin hän autoaan 5 metriä eteenpäin pysähtyäkseen taas. Minun autoni jää kyllä paikalleen ja siirtyy seuraavan kerran kun valot ovat vihreät.
 

12961

Jäsen
Mutta nämä peelot katsovat ensin, että edellä oleva auto lähtee liikkeelle ja sitten maiskutellaan suuta ja aletaan päästää kytkintä ylös. Mikä olisikaan taloudellisesti, liikenneturvallisesti ja minun vitutukseni minimoimiseksi kätevämpää kuin nostaa kytkin ja painaa kaasua heti kun vihreät syttyvät. Voi saatana.

Taitaisi ainoa keino normitunarin liikennekyvykkyyden parantamiseen olla automaattivaihteisto.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kellään kokemuksia BMW Z4:sta (mielellään 3 litran kutoskoneella)? Vähän on poltellut jonkun roadsterin hankinta ja tuo voisi olla yksi vaihtoehto. Toinen voisi olla Honda S2000. Mitäs muita malleja olisi about samassa kastissa kuin nuo? Hintaluokkana max 15 tuhatta (Saksan hinnoissa), takaveto ja reilu 200hp.

Noita kahta jos vertailee niin hinnat ja suorituskyky on aika sama, bemussa ehkä käytännöllisempi kone kuin korkealle laulava vtec-mylly. Lisäksi kutoskoneessa on paremmat äänet. Toisaalta S2000 on hienompi (mielipide) ja siinä olisi torsen-lukkoperä (en tiedä saiko Z4:een lukkoperää vakiona muuhun kuin M-logolla varustettuun). Z4 varustelu on parempaa, mutta toisaalta mitän viissatasenmesen varusteluetteloa en ole hakemassa. Tilat nyt on pienet mutta enpä yksinajavana paljoa tarvitse, itse (186cm) kun mahtuu kyytiin ja yksi matkalaukku konttiin niin se riittää. Nettilueskelun perusteella Z4 olisi ehkä aavistuksen tilavampi?
 

scholl

Jäsen
Olen muuten nyt päätynyt kannattamaan Saabin lakkauttamista. Ruotsista ei ole missään vaiheessa löytynyt intohimoa merkin kehittämiseen, vaan se myytiin ulos. Merkillä ei myöskään ole koskaan ollut varsinaista premiumimagoa, vaan normikansanauton hinta nousi 96 ja 99 ajoista pikkuhiljaa sille tasolle, joka ei ole merkin oikea hintataso. Toisaalta kun on marginaalimerkki niin tuotantomäärät ovat niin pieniä, ettei massa-autoa voi valmistaa. Merkki ei myöskään onnistunut laajentamaan tuotevalikoimaansa silloin, kun huomattiin, että isot farmarit eivät esim. enää käy kaupaksi. Pienet lifestyleautot, retrobuumi, katumaasturit... Mihinkään junaan Saab ei lähtenyt mukaan. Se on parasta nyt niin, että merkki loppuu samalla tavalla kuin kävi Simcalle, Talbotille, Oldsmobile, Saturnille, Pontiacille ja ties mille. Parempi kuin antaa kiinalaisten tai muiden aasialaisten huijareiden alkaa mitään puuhastelemaan. Sitä paitsi voihan nämä uudet nyt esitellyt mallit tosiaan myydä Opeleina. Tulihan viimeisestä Talbotistakin Peugeot 309, joten ei tällainen menettely nyt niin uusi asia ole.

Hyvin olit laskellut lisätienistiä millä tuoda auto. :) Mutta jos nyt lähdetään ihan perussummista eikä ruveta miksään takaluukku trokareiksi.

Mikä trokari se sellainen on, joka ostaa esim. Weissbieriä mielummin saksalaisessa liikkeessä (kun sitä kuitenkin ostaa jos haluaa juoda), jossa tuote myydään normaalihintaan, jos siellä sattuu käymään verrattuna siihen, että Alko syyllistyy suorastaan kiskurihinnoitteluun, josta pitäisi joku laittaa vankilaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pienet lifestyleautot, retrobuumi, katumaasturit... Mihinkään junaan Saab ei lähtenyt mukaan.
Tarkoitus ei ole saivarrella tahi vittuilla. Ihan vilpittömän tietämättömänä kysyn onko Saabilla jenkkimarkkinoilla jonkilainen katumaasturi? Miten mä muistaisin tuollaisen juur vähän aikaa takas Torontossa nähneeni? Voi olla ihan harhaakin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarkoitus ei ole saivarrella tahi vittuilla. Ihan vilpittömän tietämättömänä kysyn onko Saabilla jenkkimarkkinoilla jonkilainen katumaasturi? Miten mä muistaisin tuollaisen juur vähän aikaa takas Torontossa nähneeni? Voi olla ihan harhaakin.

Muistaakseni se oli johonkin Subarun maasturiin pohjautuva malli, johon oli siis käytännössä vaan vaihdettu Saabin maski ja keulamerkki.

EDIT: Eipäs ollutkaan Subaru vaan Chevyn TrailBlazeriin pohjautui tuo Saab 9-7. (Linkki vie Wikipediaan)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Muistaakseni se oli johonkin Subarun maasturiin pohjautuva malli, johon oli siis käytännössä vaan vaihdettu Saabin maski ja keulamerkki.

Olet kuitenkin oikeilla jäljillä, koska Saab 9-2x pohjautui Subaruun, johon vaihdettiin käytännössä vain Saabin maski ja keulamerkki:

Tässä jotain wikipedian tietoutta kyseisestä "Saabarusta".
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajattelin vaihtaa autoa kun nykyinen täyttää jo kohta 4 vuotta. Nykyinen on Primera, kuten myös edellinenkin oli. Primerasta ei ole varsinaisesti mitään pahaa sanottavaa, mutta nyt näyttää Nissanin portfolio aika onnettomalta. Kasoittain turhia ja rumia autoja, joten merkki mennee vaihtoon. Ja on toi Primera ehkä isompi kuin ihan välttämätöntä olisi.

Seuraavalle autolle on seuraavat speksit jo lukkoon lyöty:
- automaatti
- takaboxiin mathtuu vähintään 2 mieluiten 3 golf-bagiä
- automaatti A/C
- vakionopeussäädin
- ajovakaussysteemi
- bensalämmitin
- 4-5 ovea
- hinta ~30k€ (no ainakin alle 35)

Ongelma on se, että ei ole hajuakaan mistä lähtisi liikkeelle. Olen katellut noita webbisivuja, mutta ne on niin perkeleen sekasia ja latailevat kuparit hehkuen hienoa materiaalia näytölle, mutta mistään ei löydy kunnon vertailua esim. eri merkkien ja mallien kesken ... vai löytyykö.

Mitä jatkoaika suosittelee käyttöautoksi kaupunkiin ja pari kertaa vuodessa mökille?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äkkiseltään tulisi mieleen yhdeksi vaihtoehdoksi jussi_j:lle Skoda Octavia. Kai se vähän tylsä on, mutta taitaa aika pitkälle nuo vaatimukset täyttää.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äkkiseltään tulisi mieleen yhdeksi vaihtoehdoksi jussi_j:lle Skoda Octavia. Kai se vähän tylsä on, mutta taitaa aika pitkälle nuo vaatimukset täyttää.

No ei skodaa kuitenkaan. Korotetaan mieluummin budjettia. Eikä sitä romanialaista uutta Dacia vai mikä se oli.
 

12961

Jäsen
Mitä jatkoaika suosittelee käyttöautoksi kaupunkiin ja pari kertaa vuodessa mökille?

Jos auton pitää olla uusi, valintani olisi Seat Exeo, eli lähes 100% vanhakorinen Audi A4, jonka tuotantolinja lähti lähes sellaisenaan Espanjaan. Tietäisi saavansa laadukkaan tuotteen edullsessa paketissa. 35t€ budjettiin mahtuu jo 200-heppaista turbokonetta ja herkkujakin. Miinus siitä, että dieseliin ei saa automaattia, mutta bensakoneella kyllä onnistuu.

150-heppainen 1.8T irtoaa sitten jo sellaisella reippaalla 25t€:lla. Mielestäni edullinen hinta "Audista".

Tuohon hintaan ostaisin itse sellaista 1-2 vuotta vanhaa ~20tkm ajettua BMW 3-sarjaa/Audi A4:aa, olisi auton kovin hinnantiputus jo nähty ja ajettavuus ym. ominaisuudet aivan eri luokkaa kuin Primerassa.

Mikäli budjettia on varaa vielä hieman repiä, irtoaisi 3-sarjan uusi bemarikin jo automaattina, tosin jälkimarkkinat 140(tms)-heppaiselle bensa-automaattibemarille voivat olla nihkeät. BMW:n sielu on ajettavuudessa ja tehottomuus hieman latistaa tunnelmaa.


Bensalämmitin kannattaa lähes jokaisessa tapauksessa laittaa jälkiasennettuna, säästää monia satasia.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Seuraavalle autolle on seuraavat speksit jo lukkoon lyöty:
- automaatti
- takaboxiin mathtuu vähintään 2 mieluiten 3 golf-bagiä
- automaatti A/C
- vakionopeussäädin
- ajovakaussysteemi
- bensalämmitin
- 4-5 ovea
- hinta ~30k€ (no ainakin alle 35)

Uusi Avensis voisi olla ihan kelpo peli. Taatusti ainakin nätimpi kuin Primera ja samaa uskaltaisin sanoa laadustakin. Edellisen postaajan mainitsema Octavia lienee myös kelpo hankinta, säästynee Toyotaan verrattuna vielä vähän rahaakin. Onhan noihin spekseihin toki paljon muitakin autoja, suosittelen autokauppakierrosta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Skodalta taitaisi saada jo uutta Superbiakin tuohon hintaluokkaan, ja ei varmasti ainakaan tila lopu kesken. Eihän se mikään kovin kaunis auto ole mutta Primeraan verrattuna joka tapauksessa askel parempaan suuntaan. Muuten käsittääkseni oikeinkin hyvä ja järkevä auto ja ainakin sisätiloiltaan vaikutti minusta varsin laadukkaalta hintaansa nähden.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ja Skodalta taitaisi saada jo uutta Superbiakin tuohon hintaluokkaan, ja ei varmasti ainakaan tila lopu kesken. Eihän se mikään kovin kaunis auto ole mutta Primeraan verrattuna joka tapauksessa askel parempaan suuntaan. Muuten käsittääkseni oikeinkin hyvä ja järkevä auto ja ainakin sisätiloiltaan vaikutti minusta varsin laadukkaalta hintaansa nähden.
Kyllähän Skodat antavat nykypäivänä paremman vastineen rahoille kuin esim. Volkswagenit kun ovat tekniikaltaan lähes identtisiä mutta hinnassa on selkeä eroa Skodan hyväksi.
Octavia ja Superb lienevät kokoluokassaan selkeästi isompia autoja tilojen suhteen ja vetävät vertoja monen muun merkin kokoluokkaa isommalle autolle.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No ei skodaa kuitenkaan. Korotetaan mieluummin budjettia. Eikä sitä romanialaista uutta Dacia vai mikä se oli.

No jos oot Primeralla tähänkin asti kitkutellut, niin ei tuo Skoda ainakaan huonompi ole. Omien kokemusten mukaan siis. Harvoin on vituttanut niin paljon autolla ajaa, kun Hertziltä erehdyin Fordin sijasta Primeran ottamaan.

Tuossa ylempänä mainittu Exeo kiinnostaisi kyllä itseänikin jos olisi pätäkkää. Eiköhän tuosta ole kaikki lastentaudit korjattu, kun kerran edellisen sukupolven Audi pitäisi tekniikaltaan olla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No jos oot Primeralla tähänkin asti kitkutellut, niin ei tuo Skoda ainakaan huonompi ole. Omien kokemusten mukaan siis. Harvoin on vituttanut niin paljon autolla ajaa, kun Hertziltä erehdyin Fordin sijasta Primeran ottamaan.

Skodan huonona puolena lienee vielä nykyäänkin perinteinen halpa-auton leima. Sama koskee myös Seatia. Ei näillä autojen nykyisen laadun kanssa mitään tekemistä ole, mielikuvia vain. Ei tuo Nissaninkaan maine nyt paras mahdollinen ole, mutta toimintavarmoina nuo on kuitenkin kautta aikojen tunnettu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen tähän saakka kuvitellut, että autokorjaamoista lähinnä merkkiliikkeet ryöstävät asiakkaitaan noin niin kuin ilman poliisin puuttumista asiaan, mutta näemmä tapa on yleinen kautta linjan. Mulla on auto menossa pajalle ja koska eräs tuttu on varaosaliikkeessä töissä, kysyin tarvittavia osia häneltä. Sain ne alennuksella ja olin tyytyväinen, koska ajattelin, ettei niitä mistään listahintaa 40% halvemmalla saa. Samalla reissulla pyörähdin kaupassa ja ajattelin katsastaa, kuinka paljon voitin kaupan vieressä olevan Motonetin hintoihin nähden. Jumankauta, Motonetin hinnat olivat melkein parikymppiä halvemmat, vaikka näissä ostamissani oli siis jo iso alennus mukana. Listahinnoissa oli eroa kevyet 130 euroa, siis kahdella pienellä metallikimpaleella. Aika sairasta suorastaan. No, palautin osat kaverilleni ja ostin Motonetista halvemmat. En niinkään parin kympin vuoksi, vaan ihan vain periaatteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No jos oot Primeralla tähänkin asti kitkutellut, niin ei tuo Skoda ainakaan huonompi ole.

Niinpä. Toki jos edelleen on siinä uskossa että Skodat on kommunistisesta valtiosta tulevia takatuuppari-rotteloita niin saattaa pitääkin Nissania laadukkaampana merkkinä, tai kuvitella että Nissanin statusarvo olisi tänä päivänä jotenkin Skodaa suurempi. Minä kyllä uskaltaisin väittää myös että ei Skoda ainakaan askel huonompaan suuntaan ole Nissanista, eikä oikeastaan enää mistään merkistä jos ei ihan näistä premium-merkeistä puhuta.

Autot on osoittautuneet hyviksi ja laadukkaiksi ja merkin imagokin alkaa olla jo "länsimerkkien" tasolla sikäli että kovin moni ei (onneksi) enää ajattele niin että Skodan omistaminen olisi jotenkin häpeiltävää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin no laitetaan nyt tähän vaikka jussi_j ei tuosta jo ketjussa mainitusta Skodasta kauheasti syty.
Eli noilla haluamillasi "spekseillä" itse kääntyisin vahvasti tuon Skodan suuntaan ja malliksi ottaisi Skoda Octavia Suberb Combi:n. Ei sitten ihan äkkiä lopu tuo tavaratila kesken, takapenkit käytössä tavaratilaa löytyy 633 litraa ja penkit selätettyinä peräti 1835 litraa. Eipä taida kovin monesta muusta farkusta löytyä vastaavaa määrää, eli eiköhän ne pari golf-bägiä tuonne mahdu =). Autoa on saatavilla myös kaipaamallasi Automaatilla 1.8 TSI bensakoneen (160hv) ja 2.0 TDI (140hv) dieselin kanssa. Lisäksi saa parin muun koneen kanssa mutta ne ylittävät "budjettisi" jonka olet määritellyt. Noista varusteista on vaikea sanoa kun ei tiedä mitä Comfort, Ambition ja Elegance varustelutaso pitää sisällään. Varustetasot luonnolisesti nostavat hintaa, mutta aika lähellä tuota 35.000 € liikutaan silti.


Tekniikan Maailman numerossa 20/09 on esitelty jollakin tavalla tuo Suberb Combi
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Samalla reissulla pyörähdin kaupassa ja ajattelin katsastaa, kuinka paljon voitin kaupan vieressä olevan Motonetin hintoihin nähden. Jumankauta, Motonetin hinnat olivat melkein parikymppiä halvemmat, vaikka näissä ostamissani oli siis jo iso alennus mukana. Listahinnoissa oli eroa kevyet 130 euroa, siis kahdella pienellä metallikimpaleella. Aika sairasta suorastaan. No, palautin osat kaverilleni ja ostin Motonetista halvemmat. En niinkään parin kympin vuoksi, vaan ihan vain periaatteen.

Tarkistitko että osat olivat tosiaan vastaavia? Oman kokemuksen mukaan suurin osa Motonetin tuotteista ei todellakaan pärjää vertailussa muiden liikkeiden vastaaville. Niissä metallikimpaleissa meinaan voi ihan oikeasti olla eroja, ei kaikki pelkästään isommilla katteilla selity. Se että molempia myydään vaikkapa nimikkeellä alapallonivel, ei kerro osista vielä yhtään mitään muuta kuin että kyseessä ainakin pitäisi olla juurikin alapallonivel.

-OO- kirjoitti:
Autot on osoittautuneet hyviksi ja laadukkaiksi ja merkin imagokin alkaa olla jo "länsimerkkien" tasolla sikäli että kovin moni ei (onneksi) enää ajattele niin että Skodan omistaminen olisi jotenkin häpeiltävää.

Itse asiassa Skoda taisi ennen toista maailmansotaa olla ihan hyvässä maineessa, kuten käsittääkseni muukin Tsekkiläinen tekniikka. Kommunismin aika sitten vei laadun ja arvostuksen mukanaan. Laatu on kaiketi jo aikoja sitten nostettu, mutta arvostuksen saaminen vie aikaa.

-OO- kirjoitti:
Niinpä. Toki jos edelleen on siinä uskossa että Skodat on kommunistisesta valtiosta tulevia takatuuppari-rotteloita niin saattaa pitääkin Nissania laadukkaampana merkkinä, tai kuvitella että Nissanin statusarvo olisi tänä päivänä jotenkin Skodaa suurempi. Minä kyllä uskaltaisin väittää myös että ei Skoda ainakaan askel huonompaan suuntaan ole Nissanista, eikä oikeastaan enää mistään merkistä jos ei ihan näistä premium-merkeistä puhuta.

Tämä on kenties jo vähän liioittelua. Kyllä allekirjoittanut ainakin löytää noista ihan tavallisistakin merkeistä monta laadukkaampaa ja arvostetumpaa merkkiä. Hinta on toki Skodan valtti lähes kaikki noita kilpailijoita vastaan. Nissania en kuitenkaan enää nykyään tuohon ylempään kastiin laske.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarkistitko että osat olivat tosiaan vastaavia? Oman kokemuksen mukaan suurin osa Motonetin tuotteista ei todellakaan pärjää vertailussa muiden liikkeiden vastaaville. Niissä metallikimpaleissa meinaan voi ihan oikeasti olla eroja, ei kaikki pelkästään isommilla katteilla selity. Se että molempia myydään vaikkapa nimikkeellä alapallonivel, ei kerro osista vielä yhtään mitään muuta kuin että kyseessä ainakin pitäisi olla juurikin alapallonivel.
Sama valmistaja, sama tuotenumero ja vielä samat palikat, kun paketin varaosatiskillä avasimme myyjän kanssa.
 

12961

Jäsen
Sama valmistaja, sama tuotenumero ja vielä samat palikat, kun paketin varaosatiskillä avasimme myyjän kanssa.

Usein osa noista motonetin tuotteista on täysin samalta linjalta tulleita kuin originaalit, mutta eri muovipussissa. Ei autonvalmistaja tee itse suurinta osaa komponenteistaan, vaan isot alihankkijat. Tällaisesta esimerkkinä vaikkapa ZF, sachs tai Delphi, joista kaikki tuottavat osia sekä tarviketukkureille että autotehtaiden myyntikanaville.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Usein osa noista motonetin tuotteista on täysin samalta linjalta tulleita kuin originaalit, mutta eri muovipussissa. Ei autonvalmistaja tee itse suurinta osaa komponenteistaan, vaan isot alihankkijat. Tällaisesta esimerkkinä vaikkapa ZF, sachs tai Delphi, joista kaikki tuottavat osia sekä tarviketukkureille että autotehtaiden myyntikanaville.

Jostain muistaisin lukeneeni, että Motonet myy eräitä tuotteita samalla nimikkeellä ja hinnalla, vaikka valmistaja vaihtelisikin. Taisi esimerkiksi jarrulevyt olla eräs näistä tapauksista. Sopuhintaan voi siis saada joku erittäin hyvät tai erittäin huonot tuotteet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on kenties jo vähän liioittelua. Kyllä allekirjoittanut ainakin löytää noista ihan tavallisistakin merkeistä monta laadukkaampaa ja arvostetumpaa merkkiä. Hinta on toki Skodan valtti lähes kaikki noita kilpailijoita vastaan. Nissania en kuitenkaan enää nykyään tuohon ylempään kastiin laske.

Arvostetumpia kyllä varmasti, mutta en kyllä sanoisi että merkittävästi laadukkaampia. Kyllä minä sanoisin että Skodan laatu on tällä hetkellä ihan samalla viivalla esim. Fordin, Toyotan, emomerkki-Volkswagenin jne. merkkien kanssa, joten siksi sanoin että Skodaan siirtyminen ei olisi askel huonompaan suuntaan vaikka jonkun Mondeon vaihtaisikin Superbiin. Ei se välttämättä askel parempaankaan ole mutta ei ainakaan merkittävästi huonompaankaan.

Miten tuo laatu sitten taas määritellään niin se onkin ihan toinen juttu, ei taida olla mitään absoluuttista määrettä sille mikä on laadukasta ja mikä ei. Sitä voidaan mitata materiaalien laadulla, sitä voidaan mitata kokoonpanon laadulla, vikojen määrällä, yleisvaikutelmalla, ajettavuudella jne. Toyota taitaa olla vikatilastoissa omaa luokkaansa joten se lienee sillä laadun saralla ykkönen, mutta väittäisin kyllä että esim. noilla muilla osa-alueilla Skoda on vähintäänkin samalla viivalla ellei parempi.

Arvostuksessakin Skoda on petrannut reilussa kymmenessä vuodessa valtavasti, ja yleinen mielipide on alkanut kääntyä siihen että Skoda on jotain muutakin kuin pelkkä "halpis-Volkkari". Toki on edelleen näitä joiden mielestä Skoda on edelleen haiseva itäauto jolla ajaa vaan kiihkeimmät kommunistit ja köyhät mutta olen huomannut että ainakin täällä meillä päin nuo alkavat olla ihan yksittäistapauksia. Tämä noussut arvostushan näkyy myös jälleenmyyntiarvoissa joissa Skodat alkavat olla ihan kärkipäätä.

Joten en minä nyt sanoisi että tuo minun kirjoitukseni ihan liioitteluakaan olisi ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös