Tuontiautot
Tuontiautoista on varmaan keskusteltu ketjussa useampaan otteeseen. En jaksanut selata kaikkia 192 sivua läpi (en edes 30 viimeisintä), mutta voisin taas kysellä kokemuksia tuontiautoista, kun oman auton vaihtaminen tuli ajankohtaiseksi.
Tuli käytyä mielenkiinnosta tarkastamassa pari pääkaupunkiseudulla toimivaa Saksasta käytettyjä autoja tuovaa autoliikettä. Kovasti näyttää olevan tarjontaa näiden tuontiliikkeiden tarjoamista saksalaisista "laatuautoista" internetin myyntipalstoilla. Ennakkoasenteiden orjana olen tottunut suhtautumaan tuontiautoihin negatiivisesti. 5-10 vuotta sitten suomalaisten höynäyttäminen autokaupoilla oli varmasti yleisempää, mutta olen elänyt käsityksessä, että siitä olisi jo päästy eroon.
Matkamittarin ruuvaaminen on käsittääkseni kielletty myös Saksassa vuosia sitten, mutta tällä ei tunnu olevan mitään vaikutusta Suomeen tuotavien autojen suhteen kauppojen tarjonnan perusteella. Pari vuotta vanhojen, reilusti alle 100 tkm ajetuissa autoissa nuhruja sisällä, kolhuja ulkona ja muita puutteita siihen malliin, että arvelisin mittareiden näyttävän edelleen usein 100 tkm todellisia kilometrejä vähemmän. Konsepti tuntuu olevan sama useammassa liikkeessä; leasingsopimuksesta vaihtoon tulleet autot on kuntotarkistettu saksalaisella katsastusasemalla ja mukaan on saatu yksityiskohtainen arvio vioista ja niiden korjauskustannuksista. Tämän vikalistan perusteella auto on myyty suomalaiselle liikkeelle sen näkemättä autoa kertaakaan. Vikalista varmaan voikin olla suht kattava, mutta mittariin kertyneisiin kilometreihin se ei täsmännyt. Autojen hinta vastasi yleensä
Suomi-autoa, eikä varusteitakaan monessa tapauksessa ollut yhtään enempää, kuin täkäläisissä normaalisti.
Poikkeuksiakin joukossa oli, mutta sen verta vahva epäilys jäi näistä huonoista esimerkeistä, että säilytän ennakkoasenteeni muiden kuin itseni tuomia autoja kohtaan edelleen.