Autoiluketju

  • 3 220 850
  • 18 565

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Imuvuoto lienee hyvin mahdollinen kuvatuilla oireilla. Silti jotenkin sellainen tunne, että Nissanissa on jotain muutakin häikkää. Onko tuollaisissa autoissa jonkinsortin tyhjäkäyntiventtiiliä?

Itselläni oli Nissanissa aikoinaan samantapaista ongelmaa ja vika taisi olla juurikin imupuolen tiivisteissä.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kelläpä olisi kokemuksia mersun CDI-tekniikasta? Kyseessä on aika vanha, vuosituhannen vaihteen 220cdi-malli ja tuollainen peli kiinnostaisi. Onko niin ongelmallinen kuin "huhutaan"?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kelläpä olisi kokemuksia mersun CDI-tekniikasta? Kyseessä on aika vanha, vuosituhannen vaihteen 220cdi-malli ja tuollainen peli kiinnostaisi. Onko niin ongelmallinen kuin "huhutaan"?

Appiukolla on tuollainen E-sarjalainen farkkuversiona, jonkun verran sillä on tullut ajeltua. Rassilla on nyt rullattu sellaiset 130tkm, mikä on käsittääkseni lähinnä sisäänajo tuollaiselle kulkuneuvolle.

Hieno, tilava auto ja kivaa sillä on suhata, mutta itse en moista ostaisi koskaan. Kyseinen kaara on jatkuvasti jostain rikki, ja korjaukset maksavat liikaa ainakin kaltaiselleni tyhjätaskulle. Sähkövikoja, aiheettomia virheilmoituksia ja muuta scheissea tarjoaa germaani enemmän kuin tarpeeksi. Viimeksi vaihdettiin automaattilaatikon ohjausyksikkö, hintaa remontille tuli ungefär 1500€. Elämä on, varsinkin jos ottaa huomioon auton (todellisen) arvon.

Ihme kyllä se tuppaa myös ruostumaan. Ja minulle kun on kerrottu, ettei eurooppalaiset autot ruostu ollenkaan? Takalokareiden kaaret alkavat olemaan hitsauskunnossa, eikä tuo muutenkaan mikään virheetön peli koriltaan ole.

Mutta varmasti toisenlaisiakin kokemuksia löytyy. Ainahan ihmiset ajavat parhaalla mahdollisella autolla; omiin tarpeisiinsa, näkemyksiinsä ja rahavaroihinsa nähden. Kyllä minäkin huolisin G- tai CLS-mallisen Mersun, jos vaan lompakko kestäisi niiden hankinnan ja ylläpidon. Nyt pitää tyytyä Lada Nivaan ja Nissan Maximaan. Ne kun ovat sopivan huolettomia pelejä näin hoikalle pojalle.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihme kyllä se tuppaa myös ruostumaan. Ja minulle kun on kerrottu, ettei eurooppalaiset autot ruostu ollenkaan? Takalokareiden kaaret alkavat olemaan hitsauskunnossa, eikä tuo muutenkaan mikään virheetön peli koriltaan ole.

Eikös myös vuosituhannen MB:ssä ole ollut ihan yleistä ruosteongelmaa?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eikös myös vuosituhannen MB:ssä ole ollut ihan yleistä ruosteongelmaa?
Nuo viime vuosituhannen vaihteen molemmin puolin olevat Mersut ovat ruostesuojaukseltaan täysin katastrofaalisia. Ennen kuin hankitte Mersuja käykää erittäin tarkkaan maalipinnan kunto läpi. Etenkin kaikki ovet, helmat ja takaluukku ovat usein aivan tärviöllä.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Tuontiautot

Tuontiautoista on varmaan keskusteltu ketjussa useampaan otteeseen. En jaksanut selata kaikkia 192 sivua läpi (en edes 30 viimeisintä), mutta voisin taas kysellä kokemuksia tuontiautoista, kun oman auton vaihtaminen tuli ajankohtaiseksi.

Tuli käytyä mielenkiinnosta tarkastamassa pari pääkaupunkiseudulla toimivaa Saksasta käytettyjä autoja tuovaa autoliikettä. Kovasti näyttää olevan tarjontaa näiden tuontiliikkeiden tarjoamista saksalaisista "laatuautoista" internetin myyntipalstoilla. Ennakkoasenteiden orjana olen tottunut suhtautumaan tuontiautoihin negatiivisesti. 5-10 vuotta sitten suomalaisten höynäyttäminen autokaupoilla oli varmasti yleisempää, mutta olen elänyt käsityksessä, että siitä olisi jo päästy eroon.

Matkamittarin ruuvaaminen on käsittääkseni kielletty myös Saksassa vuosia sitten, mutta tällä ei tunnu olevan mitään vaikutusta Suomeen tuotavien autojen suhteen kauppojen tarjonnan perusteella. Pari vuotta vanhojen, reilusti alle 100 tkm ajetuissa autoissa nuhruja sisällä, kolhuja ulkona ja muita puutteita siihen malliin, että arvelisin mittareiden näyttävän edelleen usein 100 tkm todellisia kilometrejä vähemmän. Konsepti tuntuu olevan sama useammassa liikkeessä; leasingsopimuksesta vaihtoon tulleet autot on kuntotarkistettu saksalaisella katsastusasemalla ja mukaan on saatu yksityiskohtainen arvio vioista ja niiden korjauskustannuksista. Tämän vikalistan perusteella auto on myyty suomalaiselle liikkeelle sen näkemättä autoa kertaakaan. Vikalista varmaan voikin olla suht kattava, mutta mittariin kertyneisiin kilometreihin se ei täsmännyt. Autojen hinta vastasi yleensä
Suomi-autoa, eikä varusteitakaan monessa tapauksessa ollut yhtään enempää, kuin täkäläisissä normaalisti.

Poikkeuksiakin joukossa oli, mutta sen verta vahva epäilys jäi näistä huonoista esimerkeistä, että säilytän ennakkoasenteeni muiden kuin itseni tuomia autoja kohtaan edelleen.
 
Itse tarkistaisin/pitäisin kunnossa perusasiat, melko halpoja ja ennen kaikkea helppoja hommia. Näihin kuuluu mm. tulppien vaihto, bensan- ja ilmansuodattimien vaihto.

...

Kun vika selviää, kerro toki meille muillekkin, voidaan sitten nauraa kuinka väärin veikkasin...

Kuten veikkailtiin, selvittiin niinkin vähällä kuin tulppien ja tulpanjohtojen vaihdolla. Ja taas on Nipa iskussa. Hopeaisella Porschellani karautan läpi Keski-Suomen.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuli käytyä mielenkiinnosta tarkastamassa pari pääkaupunkiseudulla toimivaa Saksasta käytettyjä autoja tuovaa autoliikettä. Kovasti näyttää olevan tarjontaa näiden tuontiliikkeiden tarjoamista saksalaisista "laatuautoista" internetin myyntipalstoilla. Ennakkoasenteiden orjana olen tottunut suhtautumaan tuontiautoihin negatiivisesti. 5-10 vuotta sitten suomalaisten höynäyttäminen autokaupoilla oli varmasti yleisempää, mutta olen elänyt käsityksessä, että siitä olisi jo päästy eroon.

Saksassahan ongelmana on se että siellä monesti veivataan Liisarilla siihen 30tkm/3 vuoden rajaan tekemättä mitään huoltoa ja sitten laitetaan auto kiertoon. Siitä voi kukin miettiä millaisessa kunnossa esim. öljyt on. Toki ne on Long lifeä, mutta kyllä se auto kaipaa huoltoa 3 vuoden aikana ja öljyn lisäystä. Ja ikävä kyllä nämä liisarit sitten ajautuvat huonokuntoisina näiden turkkilaisten ja Irakilaisten häkkimyymälöihin, missä niitä myydään huippukuntoisina ja yhdeltä omistajalta jne...

En vaan ostaisi Saksasta noita. Etelä-Ruotsista vaan, sama hinta kuin Saksassa mutta haku halvempaa, ei ole myöskään nähny suolaa, goijareita vähemmän ja jos on Ruotsiauto, tulee ns. talvivarusteet mukaan, eli päivävalot, persegrillit, ehkä kitkarenkaat jne.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
En vaan ostaisi Saksasta noita. Etelä-Ruotsista vaan, sama hinta kuin Saksassa mutta haku halvempaa, ei ole myöskään nähny suolaa, goijareita vähemmän ja jos on Ruotsiauto, tulee ns. talvivarusteet mukaan, eli päivävalot, persegrillit, ehkä kitkarenkaat jne.

Eikö Etelä-Ruotsissa suolata teitä? En todellakaan tiedä suolauspolitiikasta Etelä-Ruotsissa, mutta sen tiedän, että naapurimaa Tanskassa teille kylvetään vuosittain huomattavasti suurempi kokonaismäärä suolaa, kuin kotoisassa suomessa. Sitäkään en tiedä, että onko Tanskan tieverkko laajempi, kuin Suomen, mutta pinta-ala ainakin on reilusti pienempi.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Eikö Etelä-Ruotsissa suolata teitä? En todellakaan tiedä suolauspolitiikasta Etelä-Ruotsissa, mutta sen tiedän, että naapurimaa Tanskassa teille kylvetään vuosittain huomattavasti suurempi kokonaismäärä suolaa, kuin kotoisassa suomessa. Sitäkään en tiedä, että onko Tanskan tieverkko laajempi, kuin Suomen, mutta pinta-ala ainakin on reilusti pienempi.

Hmmm, no voi olla että olen väärässä, olen saanut jostain(?) tällaisen käsityksen että siellä ei suolattaisi, tosin talvikin on niillä lyhyempi. :) Mut tuo suolaongelmakin on toisaalta musta vähän niin ja näin. Tuskinpa kukaan ostaa noista maista autoa, jota aikoo pitää tyyliin 7-10 vuotta (ellei ole joku museoauto joka on sitten tapaus erikseen) jolloin se suolankyllästämä pohja alkaa oikeasti oireilla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Monen mutkan kautta tänään lähti työsuhdeauto tilaukseen. Toimitus tammikuun puolen välin jälkeen. Olosuhteiden sanelemana tuli valittua WV Passat sedan mallisena, 1.6Tdi Bluemotion technology. Onhan tuo kone vähän alitehoinen noin isoon autoon, mutta muut moottorivaihtoehdot olisivat nostaneet auton hinnan liian kalliiksi. Nyt sitten ajellaan rauhallisesti...
 

scholl

Jäsen
En vaan ostaisi Saksasta noita. Etelä-Ruotsista vaan, sama hinta kuin Saksassa mutta haku halvempaa, ei ole myöskään nähny suolaa, goijareita vähemmän ja jos on Ruotsiauto, tulee ns. talvivarusteet mukaan, eli päivävalot, persegrillit, ehkä kitkarenkaat jne.

Niin autoahan ei ole pakko ostaa turkkilaiselta tai irakilaiselta. Kyllähän Saksassa on merkkiliikkeitäkin ja niistä aika paljon noi ihan suomalaiset isommatkin autoliikkeet käyvät autoja ostamassa.

Kyllä kitkarenkaat Saksastakin tulee. Tosin vähän eri nopeusluokan renkaat, mitä Suomessa. Tietynlainen ongelma on vain se (riippuen auton koosta), haluatko matkatavaroiden lisäksi laittaa autoon 4 rengasta. Se ei ole aina välttämättä fiksua. Itse väittäisin, ettei haku Saksasta ole kalliimpaa kuin E-Ruotsista. Jollain Air Berlinillä saa halpoja diilejä Berliiniin tai Düsseldorfiin halutessaan, jos on ajoissa liikkeellä, sama koskee DB:tä junalippujen suhteen. Eli siis jopa kevyesti alle satasella olet perillä siellä, missä autot ovat. Ja erityisesti talvisaikaan sesonkien ulkopuolella laivat Saksasta Suomeen ovat edullisia.

Ja jos ostat keittoa satamasta niin hakumatkan kulut jo tulee melkein katettua, kun säästää alkon hintoihin verrattuna. Esim. Paulaner Hefeweissbier Alkossa 3,11e/0,5. Tuo x 24 tekee 74,64e. Satamassa 24x0,5l maksaa nopean googletuksen mukaan 19,95e. Säästöä n. 55e. Ja faktahan on se, että halvimmillaan jos tsägä käy voi tuollainen Weissbier irrota maista normikaupasta jopa esim. 3e 6x0,5l pulloissa eli 12 euroa per 24kpl. Siihen jos ajatellaan vielä päälle vaikkapa siidereitä. Rekorderlig maksaa 24x0,33l 12,65e Rostockissa satamassa. Suomessa kaupassa ne ovat 0,5l tölkeissä ja harvoin kai sisältö (hinta - pantti) on alle 2,50e. Eli 16x2,50e=40e. Siinä saadaan taas about 27,50e säästöä. Molempia jos tuo vaikkapa 5 laatikkoa niin minimisäästö alkaa olla jo lähellä sitä, mitä laivamatka talvikaudella maksaa. Siis jos asiaa ajatellaan puhtaasti rahalähtökohdasta. Siihen päälle vielä se tosiseikka, että henkilöllä on mahdollisuus viettää mukava viikonloppu Kölnissä, Düsseldorfissa, Hampurissa tai vaikkapa Berliinissä niin kokonaisuutena homma pitäisi olla hyvinkin kannattavaa.

Toki aika harva varmaan autonhaussa kustannuksia niin tarkasti laskee, mutta jo hyvin pikaisella analyysillä näkee, mihin on mahdollisuus.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Toki aika harva varmaan autonhaussa kustannuksia niin tarkasti laskee, mutta jo hyvin pikaisella analyysillä näkee, mihin on mahdollisuus.

Hyvin olit laskellut lisätienistiä millä tuoda auto. :) Mutta jos nyt lähdetään ihan perussummista eikä ruveta miksään takaluukku trokareiksi, niin kyllähän sitä Lentää Tukholmaan 60€ ja junamatkat maksaa jonnekkin Jönköpingiin vähän yli 20€. Ja laivamatkan Tukholmasta voi saada jollain lahjakortilla ilmasiks, siihen lisää vaan auton. Normihinta tolle on se 90€.

Vertailu.
Lennot : 60€ kummallakin, samaan menee.
Junamatkat pelipaikoille: 20€ kummallakin, samaan menee.
Laivamatka autolle : 90 - 400€. Aika hintaero.
Saksan Kitkarenkailla ei Suomessa tee mitään... 0-500€ Taas hintaeroa.
Lohkolämppäri : 0-150€ hintaeroa.

Mut sehän on miten haluaa tehdä. Itse ainakin pärjään Ruotsilla jolloin asiointi on helppoa, autoja voi ostaa näppärästi myös yksityisiltä. Saksassa en ostais koska kielipää ei riitä asiointiin.
Mutta tottahan se on että Saksassa ei niiltä Turkkilaisilta pidäkään ostaa autoja vaan ihan merkkiliikkeistä. Makuasioitahan nämä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hyvin olit laskellut lisätienistiä millä tuoda auto. :) Mutta jos nyt lähdetään ihan perussummista eikä ruveta miksään takaluukku trokareiksi, niin kyllähän sitä Lentää Tukholmaan 60€ ja junamatkat maksaa jonnekkin Jönköpingiin vähän yli 20€. Ja laivamatkan Tukholmasta voi saada jollain lahjakortilla ilmasiks, siihen lisää vaan auton. Normihinta tolle on se 90€.

Vertailu.
Lennot : 60€ kummallakin, samaan menee.
Junamatkat pelipaikoille: 20€ kummallakin, samaan menee.
Laivamatka autolle : 90 - 400€. Aika hintaero.
Saksan Kitkarenkailla ei Suomessa tee mitään... 0-500€ Taas hintaeroa.
Lohkolämppäri : 0-150€ hintaeroa.

Mut sehän on miten haluaa tehdä. Itse ainakin pärjään Ruotsilla jolloin asiointi on helppoa, autoja voi ostaa näppärästi myös yksityisiltä. Saksassa en ostais koska kielipää ei riitä asiointiin.
Mutta tottahan se on että Saksassa ei niiltä Turkkilaisilta pidäkään ostaa autoja vaan ihan merkkiliikkeistä. Makuasioitahan nämä.
Onhan tässä vielä se että Ruotsissa kuluttajansuoja on hyvin lähellä Suomalaista, liikkeistä saattaa saada hyvänkin takuun, tosiaan vielä tuo kielikysymys eli pärjää sillä kielellä, autot on yleensä varustettu pohjoisen mukavuusvarusteilla kuten istuinlämmittimillä, mitä Saksasta tuodessa ei välttämättä ole, liikkeen kanssa asioidessa on vielä suht helppo lähteä paikan päälle jos tulee jälkikäteen ongelmia jne.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Omakohtaista kokemusta ei ole näistä ulkomailta haetuista autoista, mutta eräs kaverini haki Opelin eteläisestä Saksasta, ja sen kanssa tuli ongelmia Suomen talvessa.

Nimittäin siinä oli pienempi lämmityslaitteen kenno paikalla, mitä pohjolaan on tarkoitettu. Eihän se tarvinnut kuin abaut -10 pakkasta, niin johan alkoi olla ongelmia ikkunoiden auki pysymisen kanssa. Puhaltimessa olisi kyllä riittänyt ruutia, mutta kun kennon teho on niin olematon, niin jäässähän ne lasit olivat suurimmalta osin ja autossa muutenkin kylmää sisällä.

Kaveri kuitenkin halusi pitää autonsa, joten kojetaulun purkamiseksi se homma meni, ja uutta kennoa vaan ostamaan ja asentamaan. Sitä ei tullut kysyttyä, sopiko se isompi kenno sinne heittämällä, vai pitikö tehdä jotain muutakin vielä asennuksen onnistumiseksi.

Eihän tuo kustannuksiltaan mikään kovin iso ole, mutta jotain kuitenkin. On siis hyvä tiedostaa itselleen, jos hieman etelämpää auton itselleen hakee, että eroavaisuuksia saattaa olla.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Onko kirjoittajilla minkälaisia kokemuksia Mazda 3:sta, mitään merkittäviä vikoja ilmennyt? vm 2004-2006 olen 1.6 l bensakoneella ajatellut ehkä ostaa jos sopiva löytyy.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko kirjoittajilla minkälaisia kokemuksia Mazda 3:sta, mitään merkittäviä vikoja ilmennyt? vm 2004-2006 olen 1.6 l bensakoneella ajatellut ehkä ostaa jos sopiva löytyy.

Omien havaintojeni mukaan varsin viaton auto, mutta aivan infernaalinen rengasmelu ko. kärryssä. Siis aivan korvia huumaava. Ei luulisi nykyautossa moista metakkaa enään tapaavan.

Nimim. "En omista, mutta läheltä seurannut".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kirjoittajilla minkälaisia kokemuksia Mazda 3:sta, mitään merkittäviä vikoja ilmennyt? vm 2004-2006 olen 1.6 l bensakoneella ajatellut ehkä ostaa jos sopiva löytyy.

Työpaikalla oli tuollainen parin-kolmen vuoden ajan ja jonkin verran tuli ajeltua tuollaisella. Yhtenä merkittävänä vikana minä pidän että ko. auto on ihan hirveä ajaa noinkin uudeksi autoksi. Ja tuo melu pisti minunkin korvaani kyllä vaikka vanhoilla koslilla itse ajavana en yleensä kovin herkkä ole sitä huomaamaan.

Vikoja ei kyllä ainakaan tuossa yksilössä ollut yhtään joten siitä plussaa.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vanhemmat ajelivat vuoden 2005 Mazda 2 1,6 Elegancella pari vuotta. Rengasmelu kieltämättä häiritsi, mutta pidin kyllä ajettavuudesta. Suuntavakaa kulkija, tarkka ohjaus ja 1,6-litrainen moottorikin oli ihan riittävä. Äänieristykseen taisi Mazda kiinnittää huomiota auton faceliftissa, joten jos mahdollista niin käsiin kannattaa etsiä sellainen. Ainakin sedan-malleissa facelift-mallin tunnistaa kromisesta listasta maskin yläpuolella.

Toki siinäkin kannattaa kiinnittää huomiota, mihin vertailee. Toki jotkut samanhintaiset ja loppuunajetut vanhat isot BMW:t ovat tässä suhteessa parempia, mutta nyt onkin tarkoitus ostaa ilmeisesti ihan tavallinen auto.

Autoa pidetään yleisesti varsin luotettavana, mutta täällä käsiin osui ilmeisesti joku maanantaimalli. Tielle osui muutama ärsyttävä pieni sähkövika, irronneita antureita jne. Pahempi ongelma oli ajotietokoneen hajomainen, mikä rampautti tuulettimen ja ilmastointilaitteen täysin. Lisäksi etulokasuojien reunoista maalit putosivat pois jo parin vuoden ajon jälkeen. Viimeisen sähkövian jälkeen lähti vaihtoon.

On tuossa ikäryhmässä varmasti huonompiakin autoja. Miten lie ruostumisen laita? Mazda 6:n ruostesuojaus ei ainakaan vakuuttanut.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on taas vaihteeksi aivan järkyttävän huono ajokeli Etelä-Suomessa. Kannattaa varata paljon aikaa työmatkoille. Itse olin yön töissä ja tuossa kello 4 jälkeen alkoi kova lumipyry ja lumi tuntui tulevan vaakasuoraan päin naamaa. Näkyvyys oli surkea ja lumihangessa eteenpäin pääseminen autolla tai kävellen oli työn ja tuskan takana. Oli hankala nähdä, että missä menee autotie ja missä on oja.

Tämän HS:n uutisen mukaan huono ajokeli jatkuu huomiseen aamuun asti.

Nyt tarvitaan malttia liikenteeseen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vitun saatanan vitun nakkikauppiaat

Eli siis iki-ihanat huoltoasemat. On se nyt jumalauta kun ei kahdelta eri huoltoketjulta (kolme eri toimipistettä)löydy edes pyyhkijänsulkia. Kyseessä on niinkin harvinainen auto malli kuin Seat Leon -2003. Samat sulat siis kuin VW Golfiin. Mitä vittua niistä enää nykyään saa perkele. Vaadin huoltoasemat takaisin jyräämään nämä saatananveikkausvitunmakkarakaljakioskitperkelehelvetti.

Voi vittu kun helpotti. Sulkia mulla ei tosin ole kyllä vieläkään
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Haitariliike

On lähes liikuttavaa seurata kotini parvekkeelta OYS:n töistä poistuvia autokolonnia. Kun edellä oleva lähtee liikkeelle, kestää pari sekuntia siihen, että takana tuleva liikahtaa. Minulla on teiden ritarina ja täydellistä täydellisyyttä edustavana autoilijana tapana painaa kaasua heti kun vihreä valo syttyy liikennevaloissa. Omasta puolestani siis ei synny haitariliikettä. Mutta nämä peelot katsovat ensin, että edellä oleva auto lähtee liikkeelle ja sitten maiskutellaan suuta ja aletaan päästää kytkintä ylös. Mikä olisikaan taloudellisesti, liikenneturvallisesti ja minun vitutukseni minimoimiseksi kätevämpää kuin nostaa kytkin ja painaa kaasua heti kun vihreät syttyvät. Voi saatana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On lähes liikuttavaa seurata kotini parvekkeelta OYS:n töistä poistuvia autokolonnia. Kun edellä oleva lähtee liikkeelle, kestää pari sekuntia siihen, että takana tuleva liikahtaa. Minulla on teiden ritarina ja täydellistä täydellisyyttä edustavana autoilijana tapana painaa kaasua heti kun vihreä valo syttyy liikennevaloissa. Omasta puolestani siis ei synny haitariliikettä. Mutta nämä peelot katsovat ensin, että edellä oleva auto lähtee liikkeelle ja sitten maiskutellaan suuta ja aletaan päästää kytkintä ylös. Mikä olisikaan taloudellisesti, liikenneturvallisesti ja minun vitutukseni minimoimiseksi kätevämpää kuin nostaa kytkin ja painaa kaasua heti kun vihreät syttyvät. Voi saatana.
Minä yleensä nostan kytkintä varovaisesti siinä vaiheessa, kun edessäni olevan auton edessä oleva lähtee liikkeelle. Oletan, että se välissä olevakin auto tajuaa liikahtaa suurinpiirtein samalla hetkellä. Ongelmia tulee vain silloin, kun olen toisena jonossa, eikä näin ollen ole sitä autoa, jota kyylään.

En kyllä näe mitään hyötyä siitä, että itse lähden liikkeelle, jos koko jono edessäni on vielä paikallaan. Niitäkin kuskeja meinaan näkee. Ja silloin yleensä haitariliike pahenee, kun autot nykivät ja pysähtelevät. Melkein yhtä vittumaisia kuin ne, jotka matelevat punaisiin valoihin viimeiset 500 metriä. Sitten pysähtyvät jonon taakse 15 metrin päähän, ottavat taas metrin eteenpäin, pysähdys, metri. Argh! Jos tuollainen kusipää sattuu eteeni, en ensimmäisen pysähdyksen jälkeen taatusti liikahda enää minnekään ennen vihreiden vaihtumista. Ainoa poikkeus on se, kun liikahtamalla autan takana olevia ryhmittymiskaistalle yrittäviä mahtumaan läpi.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Minä yleensä nostan kytkintä varovaisesti siinä vaiheessa, kun edessäni olevan auton edessä oleva lähtee liikkeelle. Oletan, että se välissä olevakin auto tajuaa liikahtaa suurinpiirtein samalla hetkellä. Ongelmia tulee vain silloin, kun olen toisena jonossa, eikä näin ollen ole sitä autoa, jota kyylään.

Itse tunnustan harrastavani ihan tuota samaa. Jos olen toisena jonossa, lähden normaaliin tapaan kuin olisin ensimmäisenäkin jonossa, oletan siis ekan auton lähtevän heti kun vihreät vaihtuu. Välillä tuo ei meinaa toimia, mutta kun tarpeeksi varovaisesti lähtee, niin pääsee ihan sujuvasti liikkeelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös