Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 892
  • 19 022

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Kertokaas autotietäjät mikä autossa on vikana kun tapahtui seuraavaa:

Itsellä on työn puolesta kokemusta samanlaisesta viasta. Silloin vikana oli sytytyspuolat, joita Volvon koneessa on kaksi kappaletta. Osat maksoivat joitain kymppejä kappaleelta ja vaihtoon kului aikaa 10 min.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huolloista.

Voin puhua uuden auton huollosta koskien bensa VW:tä ja bensa Toyotaa.

Toyota oli huomattavasti halvempi, taisi ensimmäinen huolto olla vuoden kohdalla jopa alle 100€ ja kahden vuoden kohdalla 150€. Nämä vielä pk-seudun Toyota merkkiliikkeessä.

VW onkin ollut kinkkisempi koska heidän mainostama Longlife huolto-ohjelma ei toiminut omassa autossani vaan oli säädetty virheellisesti kiinteäksi 15tkm vaikka pitäisi olla joustava 15-30tkm mikä käytännössä tarkoittaa aina suomessa pk-seudullakin noin 30tkm.
Eli VW:n pitäisi toimia huolto-ohjelman mukaisesti 30tkm välein hinnat noin 200-300€ ja halutessaan voi vaihtaa LL-öljyt 15tkm välein.

Käytettyjen autojen huoltoja mietittäessa en usko että se on ratkaiseva asia kaupassa, vaikka vuodessa menisi 100€ enemmän huoltoihin niin ainakin omasta mielestä se on pieni hinta siitä että ajaa mieluisalla autolla.
Ja tämän lisäksi voi tapahtua paljon muuta odottamatonta huollontarvetta mikä onkin sitten toinen juttu.

Eli vuosihuoltohinta on aika sivuseikka käytetyssä.
Kannattaa seurata mielummin vaikka katsastus vikatilastoja suomesta ja saksan ADAC. Kiistatta luotettavin ja halvin merkki taitaa tästä viim 10v sisältä olla Toyota, ainakin kärjessä ollut useasti. VW myös pärjännyt hyvin.

Tämä on suuntaa antavaa tietoa ei eksaktia.
 

12961

Jäsen
Usein väitetään että Bemareihin, Volkkareihin jne on paljon kalliit osat ja huollot. Onko tämä vain kateellisten tuomaa harhakuvaa ja illuusiota? Osaako joku valaista autoista tietämätöntä.

En usko että varsinaisesti osien/huoltojen hinnoissa on suurta eroa, mutta kannattaa muistaa, että vakuutuksissa BMW/Audi ovat selkeästi kalleimmat "perusmerkit". Ihmettelin pikkuveljen 1-sarjalaisen vakuutuksia, olivat kovemmat kuin kaverin Grand Cherokee Jeepissä, molemmat vakuutettu lähivakuutuksessa, joten ikä ja sukupuoli eivät vaikuta.

Mikäli bonuksia ei ole kertynyt, kannattaa kysäistä myös ns. bonuksettoman vakuutuksen hintaa. Kun ottaa vakuutuksen ilman bonusjärjestelmää ja nostaa omavastuun esim 150 -> 280€ tulee vakuutus halvemmaksi kuin täysin bonuksin pienemmällä omavastuulla. Bonusjärjestelmää ollaan yhteistuumin muutenkin "rauhoittamassa".
 
Viimeksi muokattu:

ditrim

Jäsen
Mun Opelista lakkasi toimimasta kasettisoitin ja puhalluslaitteet. Tupakansytytin sentään toimii vielä. Mitä pitäisi lähteä kokeilemaan, sulakkeiden vaihtoa? Muuten voisin jättää rämän korjaamattakin, mutta kun kelit kylmenee ja tulee kosteaa, niin näkyvyys saattaa kadota.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En usko että varsinaisesti osien/huoltojen hinnoissa on suurta eroa, mutta kannattaa muistaa, että vakuutuksissa BMW/Audi ovat selkeästi kalleimmat "perusmerkit". Ihmettelin pikkuveljen 1-sarjalaisen vakuutuksia, olivat kovemmat kuin kaverin Grand Cherokee Jeepissä, molemmat vakuutettu lähivakuutuksessa, joten ikä ja sukupuoli eivät vaikuta.

Totta, mutta esimerkiksi uuden VW:n TSI koneen osalta itselläni vakuutusmaksut taisi jopa tippua ja edellinen auto oli Toyota Yaris 1.5. Kyseessä siis 1.4 litrainen kaksoisahdettu Golffi, auto on painavempi kuin Yaris ja kulkee ripeammin kuin Toyota. Todella positiivinen yllätys, erittäin vääntävä edelliseen verrattuna, riittävän suorituskykyinen ja pienikulutksinen jota on tullut testattua pari vuotta niin kaupungissa kuin autobahnoillakin.
 

12961

Jäsen
Totta, mutta esimerkiksi uuden VW:n TSI koneen osalta itselläni vakuutusmaksut taisi jopa tippua ja edellinen auto oli Toyota Yaris 1.5.

Juu, nuo ovat merkki- ei valmistajakonsernikohtaisia asioita. Itsekin ajelen tällä hetkellä BMW:lla, eikä kyllä vakuutusmaksut vaikuttaneet hankintaan millään tavalla, otin kaskoon omavastuuksi 500€ ja bonuksettoman vaihtoehdon. Mikäli tuota kolhii, menevät korjauskulut lähes joka tapauksessa niin paljon yli tuon 500e, että tulee halvemmaksi näin, kun uuteen (toiseen) vakuutukseen ei täysiä bonuksia millään saa.

Noissa vakuutuksissa mielenkiintoista se, että vuoden vanha Jeep on takuuvarmasti kalliimpi peli kolarikorjata kuin samanikäinen 120d ja silti vakuutusmaksut melko paljonkin "nurinkurin".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eiköhän tuossakin ole huoltoväli 15tkm TAI yksi vuosi, huoltoon viedään kun ensimmäinen näistä täyttyy. Näin yleensä.

Jos kyseessä on juuri mainitsemani VW/vastaava VAG- longlife ohjelma niin ei pitäisi tulla ensihuolto 15tkm kohdalla.

Ainakin kyseenalaistaisin asian ennenkun veisin.
Jos et kyseenalaista, niin huolto kiittää ja tekee ihan mielellään pari sataa euroa maksavan huollon.

Itselleni kävi juuri näin. Auto halusi 15tkm huoltoon, vein idioottina tietämättä mahdollisesta ongelmasta, huolti kiitti ja huolsi auton.
Todellisuus paljastui pari kk myöhemmin kun muilla VW omistajilla, oli vastaavaa ongelmaa. Sitten muuttui ääni kellossa, huolto myönsi virheensä, auto huollettiin takuuseen ja nyt 30tkm huoltoväli jonka voi tarkistaa helposti ajotietokoneesta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Seatissa huoltoväli on edelleen 15tkm/vuosi poislukien Exeo jossa on longlife huoltojärjestelmä.

VW/Audi huoltoväli on sen 15-30tkm / 2 vuotta (longlife)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Toyota on keksinyt jotain uutta jonka pitäisi mullistaman sähköautoilun

Läpimurto sähköautojen akkuteknologiassa

Hesarin sivuille menee tuo linkki.

Tuossa pieni pätkä tekstistä:

Japanilainen Nikkei-talouslehti kertoi, että keksinnön avulla litium-ioni-akkujen kyky varastoida energiaa voidaan kasvattaa kymmenkertaiseksi. Karkeasti muunnettuna tämä tarkoittaa myös sähköautojen toimintasäteiden kymmenkertaistumista.

Jos sähköauto pystyy tällä hetkellä kulkemaan yhdellä latauksella 150 kilometriä, kasvaa matka tulevaisuudessa 1 500 kilometriin. Saavutettua hyötyä ei kuitenkaan kannata tuhlata kokonaan ajomatkan pidentämiseen. Toyota pystyy keksinnön avulla pienentämään akkujen kokoa, vähentämään niiden painoa ja alentamaan kustannuksia.

Jonkun kymmenen vuoden kuluttua tämä sitten ilmeisesti on teknisesti ihan oikeasti mahdollista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jonkun kymmenen vuoden kuluttua tämä sitten ilmeisesti on teknisesti ihan oikeasti mahdollista.

Akun kapasiteetin lisäksi pitäisi melkoista kehitystä tapahtua myös latausnopeuden osalta. Jos kesken reissun pitää pysähtyä "tankkaamaan" kuudeksi tunniksi niin ainakin huoltoasemien interiööreihin pitää satsata hieman eri tavoin kuin nykyään. Pajatsot siis takaisin.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Jos kesken reissun pitää pysähtyä "tankkaamaan" kuudeksi tunniksi niin ainakin huoltoasemien interiööreihin pitää satsata hieman eri tavoin kuin nykyään.
Eikö tuon 1500 km:n jälkeen kannata jo muutama tunti lepäilläkin? Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan menee, että nämä akut saadaan valjastettua tuotantoon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö tuon 1500 km:n jälkeen kannata jo muutama tunti lepäilläkin? Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan menee, että nämä akut saadaan valjastettua tuotantoon.

Niin, laskin että tuossa haluttaisiin lopputuotteessa tinkiä kilometreistä kilojen ja tilavuuden sijaan, jolloin auton toimintasäde putoaa helposti alle puoleen. Silti lataaminen kestänee saman verran (?). Sitä odotellessa kaasu-sähköhybridi lienee erittäinkin toimiva jo käytössä oleva tuote. Soisi vaikka valtiovallan porkkanoivan näiden yleistymistä (esim. taksit/julkinen liikenne) jotta tankkausasemiakin syntyisi tiheämpään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Vaikka toimintasäde putoaisikin alle puoleen, niin ihan hyvähän se silti vielä on. Vertailun vuoksi, käyn tankkaamassa autoni noin 700 kilometrin välein. Tottakai akkujen lataaminen kestää "hiukan" pidempään kuin bensatankin täyttö. Mitenhän nuo akut suhtautuvat siihen, jos niitä ei ajeta lähes tyhjiksi ennen latausta? Tarkoitan, kärsiikö niiden toiminta samaan tyyliin kuin vaikka kännyköiden akkujen.

Mielenkiintoista seurata, minkälaisia keksintöjä autoalalla tehdään jatkossa sähkö- ja hybridiautoihin liittyen.
 

Alttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lukko, Tomi Kallio
Akun kapasiteetin lisäksi pitäisi melkoista kehitystä tapahtua myös latausnopeuden osalta. Jos kesken reissun pitää pysähtyä "tankkaamaan" kuudeksi tunniksi niin ainakin huoltoasemien interiööreihin pitää satsata hieman eri tavoin kuin nykyään. Pajatsot siis takaisin.

Tai sitten otetaan käyttöön vain yksi akkustandardi ts. kaikissa autoissa on samanlainen akku. Huoltoasemat vaihtavat korvausta vastaan valmiiksi täyden akun tyhjän tilalle ja matka jatkuu samantien. Vanha akku jää huoltsikalle ladattavaksi ja päätyy myöhemmin takaisin kiertoon. Toki tämä vaatisi, että akkuja olisi huomattava määrä enemmän, jotta huoltoasemilla riittäisi täysiä akkuja kaikille asiakkaille. Mutta näin lonkalta heitettynä tuli mieleen tämmöinenkin skenaario.
 

Alttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lukko, Tomi Kallio
No jos vaimon/tyttöystävän voi vaihtaa, niin eiköhän se riitä :) Tuo nyt oli vaan ajatuksen lentoa, ei mikään maailman vakavin pohdinta. Joskus hulluistakin ideoista vaan tuppaa tulemaan ajan myötä varteen otettavia. Tuo idea nyt varmastikin kaatuu siihen tuhottomaan määrään akkuja, minkä se vaatisi. Akun vaihtohan varmasti pystyttäisiin tekemään sellaiseksi, että se onnistuisi nopeasti heittämällä. Sellainenkin ongelma tässä nyt tulee toki taas heti mieleen, että kylmäasemillahan tuo ei oikein toimisi taas.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Tuo idea nyt varmastikin kaatuu siihen tuhottomaan määrään akkuja, minkä se vaatisi. Akun vaihtohan varmasti pystyttäisiin tekemään sellaiseksi, että se onnistuisi nopeasti heittämällä.
Ja miksei tämä toimisi? Uskon, että vapaa markkinatalous ajaa tähän automaattisesti, jos akut vain saadaan sen kokoisiksi, ettei niiden vaihtaminen ole mahdotonta. Moni suostuu maksamaan vähän enemmän siitä, ettei tarvitse montaa tuntia huoltsikalla viettää. Näillä tienisteillä huoltoasemat voivat ostaa akkuja varastoon. Onnistuuhan nestekaasupullojenkin täyttö nykyään, vaikka senkin on varmasti joku aikanaan leimannut mahdottomaksi ajatukseksi.

Sanoisin, että jos akut vain saadaan riittävän tehokkaiksi, on kyse enää käyttäjien ja päättäjien halusta ottaa sähköautot käyttöön. Suurin ongelma tulee varmaan siitä, mikä on öljy-yhtiöiden vaikutusvalta päättäjiin.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Sellainenkin ongelma tässä nyt tulee toki taas heti mieleen, että kylmäasemillahan tuo ei oikein toimisi taas.

Akunvaihtoautomaatti: akku irti, laitetaan tyhjä/vajaa akku automaattiin, syötetään kortti/seteli. Automaatti laskee vanhan akun säilöön ja nostaa uuden akun asiakkaan saataville. Kylmäaseman hoitaja käy sitten välillä hakemassa vanhat akut (ja rahat) pois ja "tankkaa" uusien akkujen varaston.

Akun kiinnitys/irrottaminen autossa on toki suunniteltava niin yksinkertaiseksi, että 99% autoilijoista siitä itse suoriutuu.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Sanoisin, että jos akut vain saadaan riittävän tehokkaiksi, on kyse enää käyttäjien ja päättäjien halusta ottaa sähköautot käyttöön. Suurin ongelma tulee varmaan siitä, mikä on öljy-yhtiöiden vaikutusvalta päättäjiin.

Niin, eikös taannoin Yleltä tullut dokumentti missä kaveri keksi jo kymmeniä vuosia sitten auton joka kulki 1litralla 100km. Ja sitten firma jossa oli duunissa halusi ostaa sen patentin, kaveri myi sen ja sitten muutama kk myöhemmin sai kenkää. Idea vaan siis dumpattiin, jotta öljy-yhtiöt sais lisää rahaa. En nyt muista miten se tarkalleen meni. Täytyy kaivaa.

Mut että kyllä noilla öljy-yhtiöillä on iso sana sanottavana autofirmoille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mut että kyllä noilla öljy-yhtiöillä on iso sana sanottavana autofirmoille.

Tuota minä olen monesti miettinyt, että minkähänlaisia patentteja tuolta öljy-yhtiöiden kassakaapeista mahtaa löytyä? Samaten pieni salaliittoteoreetikko minussa miettii välillä että näinköhän meille kerrotaan ihan rehellistä tietoa maailman öljyvarannoista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun mielestä auton pitäisi olla mahdollisimman pitkälle riippumaton mistään tankkaamisista/lataamisista. Se millä tähän päästään on sitten toinen juttu.

Eli auton pitäisi itse kehittää energiaa. Katon varmaan aika helposti saisi aurinkopaneeleiksi, tiedä sitten kuinka moneen kilometriin tälläinen lataus riittäisi.

Akkuteknologian kehityttyä niin että akut saadaan pieneen tilaan pariin kymmeneen kiloon ja latauksella ajetaan vähintään tuhat kilometriä niin sähköauto voi aloittaa todellisen markkinointinsa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuota minä olen monesti miettinyt, että minkähänlaisia patentteja tuolta öljy-yhtiöiden kassakaapeista mahtaa löytyä? Samaten pieni salaliittoteoreetikko minussa miettii välillä että näinköhän meille kerrotaan ihan rehellistä tietoa maailman öljyvarannoista.

Täällä on samanlainen pikku teoreetikko ja samaa asiaa patenteista olen monesti miettinyt.

Noista öljyvarannoistakin liikkuu vähän erilaisia tietoja, on myös tutkijoita jotka on kertonu että sitä öljyä riittää hamaan tulevaisuuteen saakka, kunhan sitä saadaan vaan pumpattua ylös. Itse olen miettinyt että tuota varantojen loppumista toitotetaan siksi että tynnyrin hintaa saadaan ylös viittaen siihen että öljyn loppuminen luo paineita hinnan nousulle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen miettinyt että tuota varantojen loppumista toitotetaan siksi että tynnyrin hintaa saadaan ylös viittaen siihen että öljyn loppuminen luo paineita hinnan nousulle.

Nimenomaan! Sopivasti kun liioitellaan tilannetta että öljyvarannot ovat loppumassa muutaman kymmenen vuoden sisällä, niin saadaan pidettyä se tynnyrin hinta ylhäällä. Öljyn ympärillä pyörii niin iso bisnes että en usko pätkääkään ko. alan rehellisyyteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös