Tuskin se kosla leviää jos viet sen 2 tkm:n päästä huoltoon, mutta paljonko siinä säästät?
Tuhansia, kenties miljoonia?
No okei, vien huoltoon.
Tuskin se kosla leviää jos viet sen 2 tkm:n päästä huoltoon, mutta paljonko siinä säästät?
Kertokaas autotietäjät mikä autossa on vikana kun tapahtui seuraavaa:
Usein väitetään että Bemareihin, Volkkareihin jne on paljon kalliit osat ja huollot. Onko tämä vain kateellisten tuomaa harhakuvaa ja illuusiota? Osaako joku valaista autoista tietämätöntä.
Pitääkö se viedä nyt vai riittääkö kun vie vähän myöhemmin?
En usko että varsinaisesti osien/huoltojen hinnoissa on suurta eroa, mutta kannattaa muistaa, että vakuutuksissa BMW/Audi ovat selkeästi kalleimmat "perusmerkit". Ihmettelin pikkuveljen 1-sarjalaisen vakuutuksia, olivat kovemmat kuin kaverin Grand Cherokee Jeepissä, molemmat vakuutettu lähivakuutuksessa, joten ikä ja sukupuoli eivät vaikuta.
Totta, mutta esimerkiksi uuden VW:n TSI koneen osalta itselläni vakuutusmaksut taisi jopa tippua ja edellinen auto oli Toyota Yaris 1.5.
Eiköhän tuossakin ole huoltoväli 15tkm TAI yksi vuosi, huoltoon viedään kun ensimmäinen näistä täyttyy. Näin yleensä.
Japanilainen Nikkei-talouslehti kertoi, että keksinnön avulla litium-ioni-akkujen kyky varastoida energiaa voidaan kasvattaa kymmenkertaiseksi. Karkeasti muunnettuna tämä tarkoittaa myös sähköautojen toimintasäteiden kymmenkertaistumista.
Jos sähköauto pystyy tällä hetkellä kulkemaan yhdellä latauksella 150 kilometriä, kasvaa matka tulevaisuudessa 1 500 kilometriin. Saavutettua hyötyä ei kuitenkaan kannata tuhlata kokonaan ajomatkan pidentämiseen. Toyota pystyy keksinnön avulla pienentämään akkujen kokoa, vähentämään niiden painoa ja alentamaan kustannuksia.
Jonkun kymmenen vuoden kuluttua tämä sitten ilmeisesti on teknisesti ihan oikeasti mahdollista.
Eikö tuon 1500 km:n jälkeen kannata jo muutama tunti lepäilläkin? Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan menee, että nämä akut saadaan valjastettua tuotantoon.Jos kesken reissun pitää pysähtyä "tankkaamaan" kuudeksi tunniksi niin ainakin huoltoasemien interiööreihin pitää satsata hieman eri tavoin kuin nykyään.
Eikö tuon 1500 km:n jälkeen kannata jo muutama tunti lepäilläkin? Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan menee, että nämä akut saadaan valjastettua tuotantoon.
Akun kapasiteetin lisäksi pitäisi melkoista kehitystä tapahtua myös latausnopeuden osalta. Jos kesken reissun pitää pysähtyä "tankkaamaan" kuudeksi tunniksi niin ainakin huoltoasemien interiööreihin pitää satsata hieman eri tavoin kuin nykyään. Pajatsot siis takaisin.
Mutta näin lonkalta heitettynä tuli mieleen tämmöinenkin skenaario.
Ja miksei tämä toimisi? Uskon, että vapaa markkinatalous ajaa tähän automaattisesti, jos akut vain saadaan sen kokoisiksi, ettei niiden vaihtaminen ole mahdotonta. Moni suostuu maksamaan vähän enemmän siitä, ettei tarvitse montaa tuntia huoltsikalla viettää. Näillä tienisteillä huoltoasemat voivat ostaa akkuja varastoon. Onnistuuhan nestekaasupullojenkin täyttö nykyään, vaikka senkin on varmasti joku aikanaan leimannut mahdottomaksi ajatukseksi.Tuo idea nyt varmastikin kaatuu siihen tuhottomaan määrään akkuja, minkä se vaatisi. Akun vaihtohan varmasti pystyttäisiin tekemään sellaiseksi, että se onnistuisi nopeasti heittämällä.
Sellainenkin ongelma tässä nyt tulee toki taas heti mieleen, että kylmäasemillahan tuo ei oikein toimisi taas.
Sanoisin, että jos akut vain saadaan riittävän tehokkaiksi, on kyse enää käyttäjien ja päättäjien halusta ottaa sähköautot käyttöön. Suurin ongelma tulee varmaan siitä, mikä on öljy-yhtiöiden vaikutusvalta päättäjiin.
Mut että kyllä noilla öljy-yhtiöillä on iso sana sanottavana autofirmoille.
Tuota minä olen monesti miettinyt, että minkähänlaisia patentteja tuolta öljy-yhtiöiden kassakaapeista mahtaa löytyä? Samaten pieni salaliittoteoreetikko minussa miettii välillä että näinköhän meille kerrotaan ihan rehellistä tietoa maailman öljyvarannoista.
Itse olen miettinyt että tuota varantojen loppumista toitotetaan siksi että tynnyrin hintaa saadaan ylös viittaen siihen että öljyn loppuminen luo paineita hinnan nousulle.