Autoiluketju

  • 3 198 745
  • 18 524

Alttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lukko, Tomi Kallio
No jos vaimon/tyttöystävän voi vaihtaa, niin eiköhän se riitä :) Tuo nyt oli vaan ajatuksen lentoa, ei mikään maailman vakavin pohdinta. Joskus hulluistakin ideoista vaan tuppaa tulemaan ajan myötä varteen otettavia. Tuo idea nyt varmastikin kaatuu siihen tuhottomaan määrään akkuja, minkä se vaatisi. Akun vaihtohan varmasti pystyttäisiin tekemään sellaiseksi, että se onnistuisi nopeasti heittämällä. Sellainenkin ongelma tässä nyt tulee toki taas heti mieleen, että kylmäasemillahan tuo ei oikein toimisi taas.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Tuo idea nyt varmastikin kaatuu siihen tuhottomaan määrään akkuja, minkä se vaatisi. Akun vaihtohan varmasti pystyttäisiin tekemään sellaiseksi, että se onnistuisi nopeasti heittämällä.
Ja miksei tämä toimisi? Uskon, että vapaa markkinatalous ajaa tähän automaattisesti, jos akut vain saadaan sen kokoisiksi, ettei niiden vaihtaminen ole mahdotonta. Moni suostuu maksamaan vähän enemmän siitä, ettei tarvitse montaa tuntia huoltsikalla viettää. Näillä tienisteillä huoltoasemat voivat ostaa akkuja varastoon. Onnistuuhan nestekaasupullojenkin täyttö nykyään, vaikka senkin on varmasti joku aikanaan leimannut mahdottomaksi ajatukseksi.

Sanoisin, että jos akut vain saadaan riittävän tehokkaiksi, on kyse enää käyttäjien ja päättäjien halusta ottaa sähköautot käyttöön. Suurin ongelma tulee varmaan siitä, mikä on öljy-yhtiöiden vaikutusvalta päättäjiin.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Sellainenkin ongelma tässä nyt tulee toki taas heti mieleen, että kylmäasemillahan tuo ei oikein toimisi taas.

Akunvaihtoautomaatti: akku irti, laitetaan tyhjä/vajaa akku automaattiin, syötetään kortti/seteli. Automaatti laskee vanhan akun säilöön ja nostaa uuden akun asiakkaan saataville. Kylmäaseman hoitaja käy sitten välillä hakemassa vanhat akut (ja rahat) pois ja "tankkaa" uusien akkujen varaston.

Akun kiinnitys/irrottaminen autossa on toki suunniteltava niin yksinkertaiseksi, että 99% autoilijoista siitä itse suoriutuu.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Sanoisin, että jos akut vain saadaan riittävän tehokkaiksi, on kyse enää käyttäjien ja päättäjien halusta ottaa sähköautot käyttöön. Suurin ongelma tulee varmaan siitä, mikä on öljy-yhtiöiden vaikutusvalta päättäjiin.

Niin, eikös taannoin Yleltä tullut dokumentti missä kaveri keksi jo kymmeniä vuosia sitten auton joka kulki 1litralla 100km. Ja sitten firma jossa oli duunissa halusi ostaa sen patentin, kaveri myi sen ja sitten muutama kk myöhemmin sai kenkää. Idea vaan siis dumpattiin, jotta öljy-yhtiöt sais lisää rahaa. En nyt muista miten se tarkalleen meni. Täytyy kaivaa.

Mut että kyllä noilla öljy-yhtiöillä on iso sana sanottavana autofirmoille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mut että kyllä noilla öljy-yhtiöillä on iso sana sanottavana autofirmoille.

Tuota minä olen monesti miettinyt, että minkähänlaisia patentteja tuolta öljy-yhtiöiden kassakaapeista mahtaa löytyä? Samaten pieni salaliittoteoreetikko minussa miettii välillä että näinköhän meille kerrotaan ihan rehellistä tietoa maailman öljyvarannoista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun mielestä auton pitäisi olla mahdollisimman pitkälle riippumaton mistään tankkaamisista/lataamisista. Se millä tähän päästään on sitten toinen juttu.

Eli auton pitäisi itse kehittää energiaa. Katon varmaan aika helposti saisi aurinkopaneeleiksi, tiedä sitten kuinka moneen kilometriin tälläinen lataus riittäisi.

Akkuteknologian kehityttyä niin että akut saadaan pieneen tilaan pariin kymmeneen kiloon ja latauksella ajetaan vähintään tuhat kilometriä niin sähköauto voi aloittaa todellisen markkinointinsa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuota minä olen monesti miettinyt, että minkähänlaisia patentteja tuolta öljy-yhtiöiden kassakaapeista mahtaa löytyä? Samaten pieni salaliittoteoreetikko minussa miettii välillä että näinköhän meille kerrotaan ihan rehellistä tietoa maailman öljyvarannoista.

Täällä on samanlainen pikku teoreetikko ja samaa asiaa patenteista olen monesti miettinyt.

Noista öljyvarannoistakin liikkuu vähän erilaisia tietoja, on myös tutkijoita jotka on kertonu että sitä öljyä riittää hamaan tulevaisuuteen saakka, kunhan sitä saadaan vaan pumpattua ylös. Itse olen miettinyt että tuota varantojen loppumista toitotetaan siksi että tynnyrin hintaa saadaan ylös viittaen siihen että öljyn loppuminen luo paineita hinnan nousulle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen miettinyt että tuota varantojen loppumista toitotetaan siksi että tynnyrin hintaa saadaan ylös viittaen siihen että öljyn loppuminen luo paineita hinnan nousulle.

Nimenomaan! Sopivasti kun liioitellaan tilannetta että öljyvarannot ovat loppumassa muutaman kymmenen vuoden sisällä, niin saadaan pidettyä se tynnyrin hinta ylhäällä. Öljyn ympärillä pyörii niin iso bisnes että en usko pätkääkään ko. alan rehellisyyteen.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Apuja kaivataan!

Nyt on piru merrassa. Ei tosin onneksi omassani, mutta kuitenkin.

Mersusta on Vehon analyysin mukaan kojahtanut vaihdelaatikon ohjausyksikkö paskaksi. Hintaa korjaamiselle tulee vaatimattomat 1400€, mikä on mielestäni ihan sikana. Nyt kysymys kuuluukin: Löytyisikö PK-seudulta / Uudeltamaalta jotain hyväksi havaittua, Mersuihin erikoistunutta korjaamoa, joka hoitaisi homman hieman kohtuullisempaan hintaan? Itse osaa löysin muuten käytettynä hintaluokkaan 250-300€...
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Löytyisikö PK-seudulta / Uudeltamaalta jotain hyväksi havaittua, Mersuihin erikoistunutta korjaamoa, joka hoitaisi homman hieman kohtuullisempaan hintaan? Itse osaa löysin muuten käytettynä hintaluokkaan 250-300€...

Rollen Tähtihuolto, (Linnanherrankuja 3) on varmasti paras mersupaja uudenmaan alueella.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Nyt on piru merrassa. Ei tosin onneksi omassani, mutta kuitenkin.

Mersusta on Vehon analyysin mukaan kojahtanut vaihdelaatikon ohjausyksikkö paskaksi. Hintaa korjaamiselle tulee vaatimattomat 1400€, mikä on mielestäni ihan sikana. Nyt kysymys kuuluukin: Löytyisikö PK-seudulta / Uudeltamaalta jotain hyväksi havaittua, Mersuihin erikoistunutta korjaamoa, joka hoitaisi homman hieman kohtuullisempaan hintaan? Itse osaa löysin muuten käytettynä hintaluokkaan 250-300€...

Ei muuta kun ruoska vaihtoon.
 

scholl

Jäsen
Sähköautot ovat pääasiassa kuitenkin kaupunkikäyttöön ja aika harvalla tulee nyt ihan mielettömästi kilometrejä päivässä taajamassa. Öisinhän voi ladata tai duunin parkissa. Sanoisin, että joku 300km on aivan riittävä range sähköautolle. Ongelmallisin tilanne on tietysti kantakaupungissa asuville, jotka ovat kadunvarsipysäköinnin varassa. Ei saa sähköä ainakaan silloin, kun ovat himassa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Näyttäisi olevan uuden auton hankkimenen edessä.

Vaihtoehdot haarukoitiin VW Golf Variantiin ja Skoda Octavian farkkuun, eli sama auto siis käytännössä. Molempia on nyt koeajettu ja ihmetelty. Vaaka on kallistunut VW:n suuntaan. Samoiltahan noi minusta tuntui ajaa, mutta kuitenkin Golf tuntui jotenkin paremmalta, henkimaailman juttuja...

Kertokaapa ystävät. Arvon tässä bensakoneissa 122 hv:n ja 160 hv:n välillä. Pienempi riittää kyllä varmasti hyvin, mutta mutta.

Perustelkaa miksi minun pitäisi harkita tuota tehokkaampaa konetta. Pienemmässäkin on vääntöä se 200 newtonia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Näyttäisi olevan uuden auton hankkimenen edessä.

Vaihtoehdot haarukoitiin VW Golf Variantiin ja Skoda Octavian farkkuun, eli sama auto siis käytännössä. Molempia on nyt koeajettu ja ihmetelty. Vaaka on kallistunut VW:n suuntaan. Samoiltahan noi minusta tuntui ajaa, mutta kuitenkin Golf tuntui jotenkin paremmalta, henkimaailman juttuja...

Juuri mitään en autoista tiedä mutta Tuo Golf Variant on ihan helvetin kummallisen näköinen. Juuri sellaisen näköinen auto mitä väkisin väännetystä voi kuvitella ja joka on tehty 3 vuotta perusmallin jälkeen sen vuoksi, ettei Touran ja golf+ kelvanneet VW-farmarin ostajille.

Octavia on ehkä noin 1000 kertaa normaalimman näköinen. Makuasioita tosin mutta en voi ymmärtää kuka haluaa ostaa tuon Golf Variantin. Ylihintainen ja ruma. My 2c.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Juuri mitään en autoista tiedä mutta Tuo Golf Variant on ihan helvetin kummallisen näköinen. Juuri sellaisen näköinen auto mitä väkisin väännetystä voi kuvitella ja joka on tehty 3 vuotta perusmallin jälkeen sen vuoksi, ettei Touran ja golf+ kelvanneet VW-farmarin ostajille.

Octavia on ehkä noin 1000 kertaa normaalimman näköinen. Makuasioita tosin mutta en voi ymmärtää kuka haluaa ostaa tuon Golf Variantin. Ylihintainen ja ruma. My 2c.

Oma vaatimaton mielipiteeni on, että Golf variant on paremman näköinen kuin Octavian farkku, samoin sanoi tyttöstävä.

Ylihintaisuuteen vain sen verran, että jos haluaa näistä kahdesta haluaa niillä varusteilla jotka haluan, eli vakkarin ja Xenonit niin hinta menee tasoihin. Volkkarilla tulee tosin myös parkkitutkat mukaan. Tämä siis nykyisen Golfin hinnoilla, sitä mikä on tilanne uuden Variantin kohdalla selviää syksyllä.

Se mikä oli myös Skodaa vastaan oli Metro-Auton mulkut myyjät ja koko Metro-Auton toiminta ylipäätään. Jälleenmyyntiarvokin lienee VW:llä parempi kuin Skodalla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers

Volkkarilla duunissa oleva jengikaveri kertoi, että hinnaston uudelle kutoskoppaiselle farkulle piti tulla viime viikolla. Samoin myös, ettei vitoskoppaista farkkua voi enää tehdastilata eli ainoastaan "valmiina" jo maassa olevana autona voi farkkugolffin tällä hetkellä hankkia. Eli, koska auton saa oikeasti alle on kysymysmerkki ellei sitten kelpuuta esim. esittelyautoa tms. Käsittääkseni olet kuitenkin uutta hankkimassa. Octavian toimitusajoista ei mitään tietoa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Volkkarilla duunissa oleva jengikaveri kertoi, että hinnaston uudelle kutoskoppaiselle farkulle piti tulla viime viikolla. Samoin myös, ettei vitoskoppaista farkkua voi enää tehdastilata eli ainoastaan "valmiina" jo maassa olevana autona voi farkkugolffin tällä hetkellä hankkia. Eli, koska auton saa oikeasti alle on kysymysmerkki ellei sitten kelpuuta esim. esittelyautoa tms. Käsittääkseni olet kuitenkin uutta hankkimassa. Octavian toimitusajoista ei mitään tietoa.

Joo se oli kyllä tiedossa, että vitoskoppaisia ei ennään saa ja niitä autojakaan ei enään kamalan montaa ole. Yhtään sellaista millaisen haluaisin ei ollut.

Skodan toimitusajat ovat aivan yhtä katastrofaaliset kuin Golfinkin. Myyjät ovat puhuneet jopa 4-6 kuukaudesta, johtuen siitä, että näitä TSI koneita ei vain yksinkertaisesti ole.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kertokaapa ystävät. Arvon tässä bensakoneissa 122 hv:n ja 160 hv:n välillä. Pienempi riittää kyllä varmasti hyvin, mutta mutta.

Perustelkaa miksi minun pitäisi harkita tuota tehokkaampaa konetta. Pienemmässäkin on vääntöä se 200 newtonia.

Itse voin suositella V -mallin kokemuksella volkkarin kaksoisahdettua TSI:tä. Omasta mielestäni todella mielyttävä ajettava ja innovatiivinen kone. Ei joudu odottelemaan tehopiikkejä kun auto vääntää huomattavan hyvin jo 1000kierroksesta eteenpäin johtuen mekaanisesta ahtimesta. Vaihto turboon tapahtuu huomaamattomasti 3500 kierroksen kieppeillä ja vääntö jatkuu tasaisena.
Todella positiivinen yllätys ollut minulle ja kaiken lisäksi polttoaineenkulutus täällä pk-seudulla on pysynyt alle 7 litran ja se on vähän näin monipuoliselle koneelle. Tietääkseni VI-koppaisen 160hp version kulutus on hivenen enemmän mutta tehoakin on 20hp enemmän kuin omassa V-koppaisessa.

Vertailun vuoksi kävin ajamassa viime viikolla VAG konsernin sen uudemman 170hp diiselin. Konetta on kehuttu ummet ja lammet mutta olin kyllä lievästi pettynyt ajokokemukseen. Yllättävän huono oli alavääntö, kone heräsi paljon myöhemmin kuin oma kaksoisahdettu, alla 2000 kierroksen kone on vaarassa sammua jos on liian isoa pykälää sisällä ja kun diiselin luonne tiedetään niin yllättävän kapealla kierrosalueella loppuen lopuksi tällä koneella on miellyttävä ajaa.
Myönnän olevani enemmän bensakoneita suosiva mutta vaikka kuinka puoleettomasti mietin koeajoa niin ei ole mun juttu tuo kone, mielummin suuntaisin katseet huomattavasti mielenkiintoisempaan 2.0 TSI koneeseen jota VAG konserni tarjoaa samaan hintaan eri malleissa kuin tuota diiseliä ja yhd kulutus menee tuossa erittäin urheilullisessa bensaturbossakin 7-8 tienoolla.


J
 
Viimeksi muokattu:

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt on piru merrassa. Ei tosin onneksi omassani, mutta kuitenkin.

Mersusta on Vehon analyysin mukaan kojahtanut vaihdelaatikon ohjausyksikkö paskaksi. Hintaa korjaamiselle tulee vaatimattomat 1400€, mikä on mielestäni ihan sikana. Nyt kysymys kuuluukin: Löytyisikö PK-seudulta / Uudeltamaalta jotain hyväksi havaittua, Mersuihin erikoistunutta korjaamoa, joka hoitaisi homman hieman kohtuullisempaan hintaan? Itse osaa löysin muuten käytettynä hintaluokkaan 250-300€...

Oletko ihan varma että ohjausyksikkö on kokonaan sökö? Itselläni näytti hetken siltä, mutta lopulta vikana oli vaihdelaatikon liitin (jonka kautta siis sähköt ja data kulkee), joka maksaa luokkaa 7 euroa. Liitin oli rikki ja päästi kapillaari-ilmiön (ja paineen) avulla öljyä ohjainyksikköön. Liitin vaihtoon ja ohjainyksikön kuivaus (jonka jouduin tekemään 2-3 kertaa, ilmeisesti siksi että öljyä oli vielä johtojen sisällä), ja nyt on vaihteisto toiminut moitteetta jo 3 kk.

Helppo tarkistaa: 4-5 ruuvia irti, ja kurkistus ohjausyksikön kannen alle. Irroita liitin ja katso sen sisään. Jos kiiltelee kosteudesta, sulla on sama vika -- mutta se viallinen liitin on siis siellä laatikon päässä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Fix Or Repair Daily

Nyt on suuria ongelmia Fordin kanssa. Pikku hiljaa on ollut oireilua, jossa tyhjäkäynnillä kylmä kone käy kuin hevonen ja tahtoo sammua. Ja jos lähtee kylmällä koneella liikkeelle, auto kulkee aluksi etanan vauhtia, kunnes "syttyy" ja lähtee rullaamaan normaalisti. Äsken yritin lähteä sillä kirjastoon, mutta minuutin ajon jälkeen moottori ei enää totellut poljinta ja oli pakko ajaa pientareelle, jonne se sitten sammui.

Kun lähdin ajamaan, toimi moottori vielä ihan normaalisti. Pientareella kiroillessani painelin kaasupoljinta ja savunmuodostus oli valtavaa, savu oli mustaa kuin Afrikan yö ja haisi ihan raakana poltetulta dieseliltä. Ajotietokoneen mukaan dieselinkulutus oli n 20 l / 100 km.

Kun kone oli lämmennyt noin kolmannekseen lämpömittarista, sain kuin sainkin sen irti pientareelta ja kävin tekemässä pikaisen u-käännökseen tylysti punaisiin ajaen. Välillä moottori veti normaalisti ja turbokin otti omansa, mutta välillä tuhnuili ja hörpötti. Onneksi sain kammettua auton tuohon meidän parkkipaikalle.

Auto on Ford Mondeo '03 TDi, jossa automaattivaihteet, mittarilukema vaatimattomat ~390 000.

Ossaapiko joku kertoa, mistä lienee kysymys? Ja how much?
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Auto on Ford Mondeo '03 TDi, jossa automaattivaihteet, mittarilukema vaatimattomat ~390 000.

Ossaapiko joku kertoa, mistä lienee kysymys? Ja how much?
Noilla kilometreillä vika voi olla melkein ihan missä vaan. Itse veikkaisin joko turboon tai ilmamassamittariin liittyvää vikaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ossaainpiko joku kertoa, mistä lienee kysymys? Ja how much?
Autoistahan en mitään tiedä, mutta tuonlaiset oireet olivat kerran eräällä autollani. Viaksi diagnosoitiin kannentiivisteen hajoaminen, joka aiheutti kuvatunlaisia ongelmia. Sangen kallista se oli korjata vinoa kantta jne. Kaiken lisäksi se kansi jäi korjausyrityksistä huolimatta aina sen verran vinoon, että ongelma uusiutui joka kerta. Jos vika on tuo, niin korjauttaisin auton ja saman tien myisin sen jollekin poloiselle, joka kohtaisi tuon ongelman sitten muutaman tuhannen kilometrin päästä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tilannepäivitys Mondeo-caseen.

Auto toimii normaalisti tiptronicilla, ongelmat tulevat käytettäessä automaattivaihteistoa. Raottaakohan tämä salaisuuden arkkua?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vertailun vuoksi kävin ajamassa viime viikolla VAG konsernin sen uudemman 170hp diiselin. Konetta on kehuttu ummet ja lammet mutta olin kyllä lievästi pettynyt ajokokemukseen. Yllättävän huono oli alavääntö, kone heräsi paljon myöhemmin kuin oma kaksoisahdettu, alla 2000 kierroksen kone on vaarassa sammua jos on liian isoa pykälää sisällä ja kun diiselin luonne tiedetään niin yllättävän kapealla kierrosalueella loppuen lopuksi tällä koneella on miellyttävä ajaa.

Vähänkin urheilullisempaa menoa arvostavalle dieselin moottoriluonne tuskin koskaan peittoaa ahdettua bensa-autoa, sen verran eri maailmassa nuo vääntökäyrän laajuudet painaltavat. Eipä silti, nyky-dieselit ovat useimmiten luonteeltaan varsin passeleita ja mukavia tavalliseen arkiajoon, jopa bensat suuren vääntönsä ansiosta päihittäen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ja vielä se, että auto lähtee kylmänä liikkeelle paljon paremmin edelliseen verrattuna, kun ilmastoinnin vääntää puhalluksellisesti ja lämmityksellisesti täysille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös