Juurikin näin. Yhtä asiaa en ole tajunnut, miksi tietyön vuoksi pitää jo kilometrejä ennen pudottaa nopeus valtatiellä 100km/h -> 30 km/h, vaikka työkoneita ja -miehiä ei ole näkyvissä vielä hetkeen?
Saksassa on useasti tullut ajettua autolla ja siellä saa pääsääntöisesti 80km/h ajaa tietyöalueen läpi, eikä kenenkään turvallisuus vaarannu.
Itsekin keski-euroopan teillä lähivuosina toistakymmentätuhatta ajaneena voin todeta aika pitkälti samaa mutta myös täytynee sanoa että en muista saksassa ajaneeni käytännössäkatsoen ollenkaan yli 80kmh kun viereisellä kaistalla tulee vastaan autoja(nokkakolarivaara) ja tämähän tie malli tappaa eniten ihmisiä. Suomessa useassa tälläisessä paikassa 100kmh, joka suomen epätasaille teille on mielestäni jopa liikaa.
Tietyöt tosiaankin pudottaa nopeuden saksassa usein 80kmh, mutta autobahnoilla silti käytetään kahta kaistaa joista toinen kaventuu 2 metriin.
Ja jos mennään yhteen kaistaan niin sääntönä on että ajetaan se loppuva kaista LOPPUUN ASTI ja sitten liitytään vetoketjuna siihen yhteen kaistaan, tästä voisi myös suomessa ottaa mallia eikä jäädä jumittamaan sinne 500m ennen kaistanloppumista vilkku päällä epätoivoisesti.
Kieltämättä hienoa on se fiilis kun esim sveitsistä tulee tullin ohi saksaan ja ensimmäinen liikennemerkki on "ei nopeusrajoitusta". :)
Autobahnoilla ajamista pidän yllättävänkin turvallisena. Kun on kolme kaistaa yhteen suuntaan ja piennar välissä niin uloimmalle kaistalle ei ole asiaa alta 140kmh ja kaikki tietää sen.
Jos keskimmäiselle kaistalle muodostuu ruuhkaa niin on syytä pudottaa nopeutta ettei joku pässi turisti tule sieltä sun eteen.
Ei sellainen 170kmh keskinopeus ole siellä mun mielestä ongelma jos tie on leveätä ja luotisuoraa. Itse pelkään paljon enemmän suomen kapeilla teillä missä ajetaan nokikkain ja osa vielä kännissä, ne tiet ei edes mahdollista kolmea rinnakkain kuin esim ruotsissa yleiset leveät yksikaistaiset tiet.
J