Nyt kun olen ostamassa ensimmäistä kunnollista omaa autoa itselleni niin tiedustelisin että kuinka paljon kallimmaat huolto- ja ylläpito kustannukset on saksalaisilla merkeillä verrattanu näihin Japanin rotiskoihin? Jos siis autoon ongelmia tulee ja pajalle pitää auto kuskata.
Usein väitetään että Bemareihin, Volkkareihin jne on paljon kalliit osat ja huollot. Onko tämä vain kateellisten tuomaa harhakuvaa ja illuusiota? Osaako joku valaista autoista tietämätöntä.
Pari tarkentavaa kysymystä: Auton ikähaarukka, kokoluokka, bensa/diesel ?
En osaa oikein japsikinnereihin suhteuttaa, kun en ole ikänäni sekaantunut, mutta VW/Audi-asentajana yritän hieman valottaa aivoituksiani. Bemari ja VW jo lähtökohtaisesti painivat eri segmenteissä, ns. Premium-luokassa, jossa BMW:n vastine volkkarikonsernista on ehdottomasti Audi. Ison Audin huoltokulut ovat varmastikin verrannolliset saman kokoisen BMW:n kanssa, BMW:n ollessa näistä se teknisesti herkullisilla (samalla ehkä kalliimmilla korjauksilla) yksityiskohdilla varustettu. Audit taas jakavat usein suuren osan alusta- ja moottoritekniikastaan VW:n, Seatin, ja Skodan kanssa. Hinta-laatusuhteeltaan kääntyisin tästä nelikosta ehkäpä VW:n, tai jopa Skodan puoleen, mutta mikäli kriteerinäsi on enemmän kuin neljä sylinteriä, ja vaikkapa neliveto + kunnon varusteet, valintasi on oltava Audi taikka BMW.
Kuitenkin, sekä VW että Audi kulkevat nykyisellään 30 000 km / 2 vuoden huoltovälillä (LongLife), joka toisen ollessa laajempi. Autosta riippuen, ja ennen kaikkea korjaamostasi riippuen, tavallisen LongLife-huollon hinta liikkuu 250 eurosta 350 euroon. Oma koulutettu mielipiteeni huoltoväleistä; ehdottomasti 15 000km/1 vuosi, jossei ajoa tule
reippaasti yli tuon 30tkm. Suoraan merkkiliikkeen tiskille en uudenkaan auton kanssa marssisi, vaan kilpailuttaisin seudun VW-osaajat, nykyisinhän tehdastakuu ei raukea, vaikka teettäisikin työt osaavilla "villeillä". Tämä ei kuitenkaan koske maahantuonnin uudella autolle "uskollisuudesta" myönnettäviä liikkumisturvia/ muita vastaavia etuuksia..
Erot merkkien sisällä ovat kuitenkin järkyttäviä, ihan mallista riippuen.. vrt. karvalakkimallin golffia esim. kaksoiskytkinvaihteistoiseen V6-Passattiin.