Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 892
  • 19 022

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä kuitenkin ennemmin susia...

Susi on varattu Fiat-tallin imagonrakennukseen ("petojen sukua..").

C5 kuuluu sarjaan ongelmalapset. Ensimmäiset vuosikerrat osoittautuivat erittäin vikaherkiksi minkä vuoksi ne katosivat aika täydellisesti taksitolpilta, jonne ne alunperin olivat tulleet pitkään tuotannossa olleen ja erittäin onnistuneen Xantian perillisinä. Nyt uusimmassa mallissa (X7 vuodesta 2008 alkaen) ollaan käyttöpalautteen perusteella jo kuivilla vesillä. Laajojen tilastojen perusteella C5:kään ei ole mikään erityisen vikainen auto kuten tästä hyvin käy ilmi (mm. A6 ja V70 häviää kirkkaasti) mutta mitä ilmeisimmin tuossa alkupään sarjassa oli niitä todella ongelmaisia maanantaiyksilöitä, joista tietenkin ne parhaat tarinat lähtevät liikkeelle.

Iso kissa-termi liittyy olennaisesti isoimpien Sitikoiden kaasunestejousitukseen, ei siis kaikkiin Sitikoihin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ps. yritin etsiä Tuulilasi -lehdesta hintatietoja mainituista autoista, jotta olisin päässyt vertailemaan tarkemmin. En löytänyt. Ilmeisesti Tuulilasi ei julkaise niitä.

Toyota Avensis, 2.0 Valvematic: 152 hv n. 30000€
Honda Accord, 2.0 SOHC: 156 hv 28900€
Mazda 6, 2.0 MZR: 147 hv 29190

MB C 250 CGI, (taitaa olla 1.8): 204 hv - n. 50000€ oikeampi vertailukohta olisi kuitenkin C 200 kompressor 43000€
Audi A4, 2.0 FSI: 211 hv - Audi TFSI 180 hv n.39000€ - 211hv n. 41000€.
Volvo S40, 2.0: 145 hv - 28950€
Saab 9-3, 2.0T: 210 hv - 37600€
Opel Astra, 2.0 Turbo: 240 hv n. 39000€
Skoda Octavia RS, 2.0 TSI: 200 hv 32400€
Volkswagen Passat, 2.0 TSI: 200 hv - 40400€.

Nämä eivät kuitenkaan ole millään tavalla vertailukelpoisia sillä esim. Passatin saa tuolla koneella vain Highline huippumallina ja automaatilla varustettuna. samaten Opelin hinta nousee ko. moottorilla aivan päättömäksi.

Esim VW Passat 160hv 1,8 TSI koneella ja Comfortline varsutelulla maksaa 32745€.

Lähteenä Auto Bild ja maahantuojien kotisivut.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Näin se varmasti monella on. Paremmasta varustelusta voi tosin olla montaa mieltä. Ainakin Audin ja VW:n perusvarusteltaso verrattuna japseihin on todella onneton. Rahalla tietysti saa varusteita, mutta esim. VW Golfiin saa hankkia lähes 5.000 eurolla lisävarusteita, että se pääsee varustelussa saman kokoluokan parhaimpien japsien tasolle.

Toyota Auris 1,33 Dual vvt-t -i Terra (101hv) 19 583,28
Toyota Auris 1,6 Valvematic 132hv Terra 20787€ Sol 21 948

VW Golf Comfortline 1,4 TSI (122hv) 23 219

Eli Auris 1,6 Valvematic Terra/Sol varustetasolla vastaan Golf Comfortline ei hintaero ole kummonen. Kertoisitko mitä varusteita minin pitäisi 5000€ arvosta Golffiin kasata, jotta päästäisiin Toyotan kanssa vastaavaan varusteluun?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitoksia Ipa Rulesille salapoliisityöstä! Tuollainen mielikuva minullakin oli etukäteen. Hintantansa puolesta vain Volvo pärjäsi japanilaisille - ja oli saman tien myös niitä tehottomampi (toki vain vähän). Samaan segmenttiin kuuluvat eurooppalaiset "tehopelit" olivat huikean kalliita. Paitsi nuo halpisautoista tehdyt erikoisversiot.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kiitoksia Ipa Rulesille salapoliisityöstä! Tuollainen mielikuva minullakin oli etukäteen. Hintantansa puolesta vain Volvo pärjäsi japanilaisille - ja oli saman tien myös niitä tehottomampi (toki vain vähän). Samaan segmenttiin kuuluvat eurooppalaiset "tehopelit" olivat huikean kalliita. Paitsi nuo halpisautoista tehdyt erikoisversiot.

Hintansa puolesta kuitenkin tuo Passatin 1,8 turbo on hyvin lähellä japseja.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väärin väärin. Ei kait sitikoita yleisesti kutsuta isoksi kissoiksi? Itse ainakaan en ole koskaan tälläiseen törmännyt. Nimihän johtaa autojen kissamaisista ulkonäöistä ja isosta koosta.

Joka tapauksessa tässä alkuperäinen iso kissa (CX). Tässä taasen päivitetty versio (C6).

Väärin väärin. Tässä on alkuperäinen (ja ainoa) iso kissa (DS).
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli Auris 1,6 Valvematic Terra/Sol varustetasolla vastaan Golf Comfortline ei hintaero ole kummonen. Kertoisitko mitä varusteita minin pitäisi 5000€ arvosta Golffiin kasata, jotta päästäisiin Toyotan kanssa vastaavaan varusteluun?
Golfista puuttuu vakiona mm. alumiinivanteet, automaatti-ilmastointi, sumuvalot, sähköisesti kääntyvät sivupeilit, sadetunnistin. Ehkä näille ei 5.000 euroa tule hintaa, mutta yli 2.000 euroa joka tapauksessa.
 
Ensimmäiset vuosikerrat osoittautuivat erittäin vikaherkiksi minkä vuoksi ne katosivat aika täydellisesti taksitolpilta, jonne ne alunperin olivat tulleet pitkään tuotannossa olleen ja erittäin onnistuneen Xantian perillisinä.

En muista Koskaan nähneeni yhtään Xantiaa taksissa...

C5 muuten kiinnostaisi autona etenkin mukavuutensa, pehmeytensä ja hiljaisuutensa takia. C5 on vieläpä hyvännäköinenkin. Auton kun kuitenkin joudun omilla rahoillani ostamaan niin pakosti hirvittää se arvonpudotus minkä Citroenin ostaessa joutuu kohtaamaan. Yleensäkin autoilun suurin kustannus on hinnan putoaminen, ainakin jos puhutaan uutena ostetuista autoista. Toisissa arvo vaan putoaa vieläkin nopeammin kuin toisissa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Golfista puuttuu vakiona mm. alumiinivanteet, automaatti-ilmastointi, sumuvalot, sähköisesti kääntyvät sivupeilit, sadetunnistin. Ehkä näille ei 5.000 euroa tule hintaa, mutta yli 2.000 euroa joka tapauksessa.

No jaa. Automaattinen-ilmastointi on noista ainoa oikea puute. Se löytyy Sollista, mutta ei Terrasta. Golffissa vakiona puoliautomaattinen ilmastointi. Hinta Golffiin noin 660€ - en itse maksaisi.

Aluvanteet - no joo jos sellaset nyt sitten on kauppakassissa oltava. Terrassa ei ole Sollissa on. Golffiin N. 400 lisää - voisin harkita.

Sumuvalot - käyttääkö näitä oikeasti joku? No Terrassa ei ole Sollissa on. Golffiin n. 400€ - en ostaisi.

Sadetunnistin on ehkä maailman turhin varuste, mutta eipä sitä ole Toyotassakaan kummassakaan mainitsemassani varustetasossa. Golffiin saatavilla peilipaketti johon sisältyy sadetunnistin ja nuo mainitsemasi kääntyvät peilit n. 248€. Solliin ei ko. varusteita saa edes tilaamalla.

Sähköisesti kääntyvät peilit - aina vaan kummallisempaa - mitä helvettiä näillä tekee, siis oikeasti? No eipä ole kummassakaan Toyotan varustetasossa.

Yhteensä siis nuo mainitsemasi varusteet Golffiin n. 1700€.

Vakionopeudensäädintä ei muuten ole kummassakaan Toyotan varustetasossa, mutta Golffissa on.

Pitäskö vähän kenties tutkia asiaa ennen lausuntoa? :-)

Ja kyllä itsellä on alla VW:n tuote kauppakassina/työmatka-autona. Kesällä ajellaan sitten 18 vuotta vanhalla juuri VAG:n talliin siirtyneellä merkillä.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sadetunnistin on ehkä maailman turhin varuste, mutta eipä sitä ole Toyotassakaan kummassakaan mainitsemassani varustetasossa.

Sähköisesti kääntyvät peilit - aina vaan kummallisempaa - mitä helvettiä näillä tekee, siis oikeasti?
En ollut tutustunut Toyotan varustelutasoon ja olisi pitänyt täsmentää, että tämän luoka parhaimmin varusteltuina japseina pidän Mazda3:sta ja Civiciä. Ensin mainitusta 1,6 Touring ja jälkimmäisestä 1,8 Sport nämä sisältävät nämä varusteet ja hintaa kummallakin vähän yli 23.000 euroa.

Sadetunnistin on vähän makuasia, mutta itse pidän sitä erinomaisena keksintönä. Sähköisesti kääntyvät peilit erittäin kätevä varustus, jos joutuu pysäköimään auton kadunvarteen tai sellaiselle paikalle, missä on potentiaalinen känniurpovaara.
Aluvanteet - no joo jos sellaset nyt sitten on kauppakassissa oltava.
Aluvanteet on tietysti lähinnä tyylikysymys. Tämän kokoluokan auton ei todellakaan tarvitse olla pelkkä kauppakassi. Jos ei ole isoa perhettä, riittää oikein hyvin ainoaksi autoksi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
En ollut tutustunut Toyotan varustelutasoon ja olisi pitänyt täsmentää, että tämän luoka parhaimmin varusteltuina japseina pidän Mazda3:sta ja Civiciä. Ensin mainitusta 1,6 Touring ja jälkimmäisestä 1,8 Sport nämä sisältävät nämä varusteet ja hintaa kummallakin vähän yli 23.000 euroa.

No jos kaikki mainitsemasi tuotteet pakataan tuohon Golffiin, niin sen hinnaksi tulee 25000€. Itse pidän 2000€ hintaeroa varsin pienenä. Ja jos niitä ei pakkaa siihen, niin hinta sama.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sadetunnistin on vähän makuasia, mutta itse pidän sitä erinomaisena keksintönä. Sähköisesti kääntyvät peilit erittäin kätevä varustus, jos joutuu pysäköimään auton kadunvarteen tai sellaiselle paikalle, missä on potentiaalinen känniurpovaara.Aluvanteet on tietysti lähinnä tyylikysymys. Tämän kokoluokan auton ei todellakaan tarvitse olla pelkkä kauppakassi. Jos ei ole isoa perhettä, riittää oikein hyvin ainoaksi autoksi.

Jotkut tykkäävät, mutta itse en ole vielä kertaakaan saanut tunnistinta toimimaan haluamallani tavalla, kun olen sellaisen varusteen omaavalla autolla ajanut.

Jos se urpo päättää ne peilit rikkoa, niin kyllä se rikkoo ne vaikka oliskin käännettynä kylkeä vasten. Lisäksi uskoisin, että ko. varsteella Suomen talvessa aikamoinen rikkoontumisvaara - tämä arvio ihan mutulla.

On mullakin alut - mutta vaan kesäautossa. :-)
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse pidän 2000€ hintaeroa varsin pienenä.
Sitähän se toki on, myönnetään. Se 5.000 euroa meni aika vahvasti yläkanttiin. Jotenkin se oli vaan itselle suuri yllätys tai järkytys, kun tajusin, että Golfissa ei ole edes automaatti-ilmastointia vakiona. Mitä pidän kuitenkin erittäin tärkeänä mukavuusvarusteena. Mutta nyt tutustuttuani VW:n autonrakennuspalikkaan pitää sanoa, että se on varsin kätevä työkalu.
Jotkut tykkäävät, mutta itse en ole vielä kertaakaan saanut tunnistinta toimimaan haluamallani tavalla, kun olen sellaisen varusteen omaavalla autolla ajanut.
Ehkä olet sitten ajanut vääränmerkkisellä autolla (vitsi). Tietynlaisella sateella sadetunnistin voi olla varsin ailahteleva, mutta yleensä se toimii ainakin omaan makuuni moitteetta ja pidän enemmän siitä kuin säädettävästä tihkukytkimestä. Mutta makuasiahan se pitkälti on.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Kertoisitko mitä varusteita minin pitäisi 5000€ arvosta Golffiin kasata, jotta päästäisiin Toyotan kanssa vastaavaan varusteluun?

En ole ajanut kumpaakaan, mutta Passatia ja Jettaa kyllä ja jos niillä Golfin kanssa sukulaisuutta yhtään on, niini ensiksi tulisi mieleen, että kuulosuojaimet pitäisi tuossa volkkarissa olla jo vakiona. Tuon lisäksi erityisesti dieselmoottoreilla varustetuissa volkkareissa olisi hyvä olla automaattiohjaus, sillä auton tärinältä ei meinaa oikein tietä erottaa.

Esim. joku huonosta maineesta kärsivä Opel vie noita em. volkkareita joka suhteessa niin 1000-0, ettei asiasta oikeastaan viitsisi edes mainita. Volkkari = paskaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
En ole ajanut kumpaakaan, mutta Passatia ja Jettaa kyllä ja jos niillä Golfin kanssa sukulaisuutta yhtään on, niini ensiksi tulisi mieleen, että kuulosuojaimet pitäisi tuossa volkkarissa olla jo vakiona. Tuon lisäksi erityisesti dieselmoottoreilla varustetuissa volkkareissa olisi hyvä olla automaattiohjaus, sillä auton tärinältä ei meinaa oikein tietä erottaa.

Esim. joku huonosta maineesta kärsivä Opel vie noita em. volkkareita joka suhteessa niin 1000-0, ettei asiasta oikeastaan viitsisi edes mainita. Volkkari = paskaa.

Siinä viimesen päälle asiantuntijan kirjoitus! :-)

VW Jetta ja VW Golf variant perustuvat samalle pohjalevylle ja ovat etenkin nastarenkailla turhan äänekkäitä. Jos kommenttisi koski ns. nykykoppaista Passattia on väitteesi naurettava. Lisäksi GOLF VI:n äänieritys on aivan eri tasolla kuin edeltäjällään.

Dieselit sen sijaan ovat jo jonkin aikaa ollet common raileja. Vanhemmat toki pumppusuuttimia. Pitääkö kertoa tekniikoiden ero?

Oliko vielä viimeisen lauseen lisäksi vielä jokin muu tapa jolla halusit tehdä itsestäsi pellen? :D
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ehkä olet sitten ajanut vääränmerkkisellä autolla (vitsi). Tietynlaisella sateella sadetunnistin voi olla varsin ailahteleva, mutta yleensä se toimii ainakin omaan makuuni moitteetta ja pidän enemmän siitä kuin säädettävästä tihkukytkimestä. Mutta makuasiahan se pitkälti on.

Peugeot ja Citroen ovat olleet merkiltään ne autot joita minä olen ajanut ja joissa on ollut ko. varuste. Voihan se olla, että VW:llä olisi pitänyt antaa mahdollisuus, :-)
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Siinä viimesen päälle asiantuntija kirjoitus! :-)

VW Jetta ja VW Golf variant perustuvat samalle pohjalevylle ja ovat etenkin nastarenkailla turhan äänekkäitä. Jos kommenttisi koski ns. nykykoppaista Passattia on väitteesi naurettava.

Höpöjä. 05-07-vuosimalleista on viimeisimmät kokemukset, tai siis luultavasti viimeisiksi jäävät kokemukset. Uskoisin Ladan olevan nykyaikaisemman oloinen peli kun nuo kyseiset VW:t.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En muista Koskaan nähneeni yhtään Xantiaa taksissa...

Kyllä niitä farkkuna jonkin verran oli taksissa. Sitten nämä miehet vaihtoivat Xantiat uuteen C5:een kun se tuli markkinoille ja hyvin nopeasti sitten vaihtuivatkin muuhun merkkiin. Nyt en edes muista koska olen viimeksi Citroenin nähnyt taksissa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos kommenttisi koski ns. nykykoppaista Passattia on väitteesi naurettava.

En tiedä onko 2005 vuoden malli ns. nykykoppainen, mutta sellaisella vajaan vuoden ajaneena en malttanut olla ihmettelemättä auton melutasoa. Sattuipa myös aikoinaan sijaisautoksi viikonlopun ajaksi tuollainen uusi Jetta ja samanlainen melulaatikko sekin.
Oli sitten mitä melua moottorista tai renkaista tai jostain ihan muusta, mutta suomalaisilla moottoritienopeuksilla ajaessa pitää pystyä kuuntelemaan radiota ja keskustelemaan. Tässä testissä 2.0 FSI sedanin hakkaa jopa saman vuoden Meganen farkku, joka taitaa maksaa puolet Passatin hinnasta. Esimerkiksi Mondeo ja C5 ovat Passattiin verrattuna aivan eri tasoa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä niitä farkkuna jonkin verran oli taksissa. Sitten nämä miehet vaihtoivat Xantiat uuteen C5:een kun se tuli markkinoille ja hyvin nopeasti sitten vaihtuivatkin muuhun merkkiin. Nyt en edes muista koska olen viimeksi Citroenin nähnyt taksissa.

Juuri näin. Jopa vannoutuneet Sitikka-taksarit siirtyivät C5:n alkukatastrofin jälkeen muihin merkkeihin. Olisiko tuossa kyseessä autohistorian epäonnistunein "mallipäivitys"? Xantia kun oikeasti oli (ja on edelleen :) ) hyvä auto ainakin Executive -versiona.

Sadekytkintä edellä kummasteltiin omituisuuksien joukkoon kuuluvana. Sekin Citroën-keksintö muiden joukossa. Kuten nämä saksa-premiumien nyt omaksumat mutkaan kääntyvät ennakoivat ajovalot. SM-Sitikassa jo nelisenkymmentä vuotta sitten.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Sadekytkintä edellä kummasteltiin omituisuuksien joukkoon kuuluvana. Sekin Citroën-keksintö muiden joukossa. Kuten nämä saksa-premiumien nyt omaksumat mutkaan kääntyvät ennakoivat ajovalot. SM-Sitikassa jo nelisenkymmentä vuotta sitten.
Mitä ne saksa-premiumit tekee moisilla kääntyvillä ajovaloilla? Eihän ne ole juurikaan päällä.

Jos täältä saisi vastauksen siihen kysymykseen miksi Mersuissa ja Bemareissa on harvinaisen usein valot pois päältä? Eikös niiden värkkien pitäisi olla oikein kuljettajien autoja ja ergonomisen nappula-asettelun airuita, se valojen kytkin on varmaan jossain hevonvitussa mistä kytkeminen on niin suuren vaivan takana ettei viitsitä. Paras vastaus on ollut se että valot saa sitten kun auto on maksettu.

Ja en ole minkään merkin tahi maan autojen ystävä, en ole koskaan nelipyöräistä pyhää lehmää omistanut enkä niistä juuri mitään tajua, ennen kuin ehditään mollaamaan tojotakuskiksi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
En ole ajanut kumpaakaan, mutta Passatia ja Jettaa kyllä ja jos niillä Golfin kanssa sukulaisuutta yhtään on, niini ensiksi tulisi mieleen, että kuulosuojaimet pitäisi tuossa volkkarissa olla jo vakiona. Tuon lisäksi erityisesti dieselmoottoreilla varustetuissa volkkareissa olisi hyvä olla automaattiohjaus, sillä auton tärinältä ei meinaa oikein tietä erottaa.

Suurelta osin olen erimieltä. Kävin eilen koeajamassa Golfin farkkua ja mielestäni se oli hyvä auto, jopa erinomainen hintaansa nähden.

Moottorina oli pienempi 122 hv TSI ja kone tuntui mahtavalta. Voimaa ja vääntöä tuntui olevan ainakin itselleni enemmän kuin riittävästi ja kun katselee kulutusta, niin hyvän moottorin ovat kyllä saaneet aikaiseksi.

Koeajoautossa oli DSG-automaatti ja sekin kyllä minut hurmasi. Vaihtamista ei käytännössä huomannut ollenkaan, koska laatikossahan odottaa seuraava vaihde aina valmiina. Jos ko. auton hankkisin, niin ehdottomasti ottaisin automaatin.

Melutaso oli kyllä yllättävän kova, varsinkin vanhemmalla päällysteellä. Toivottavasti ovat saaneet tehtyä asialle jotakin nyt syksyllä tulevaan uuteen farkkuun.

edit. Niin ja minusta auto oli hyvä ajettava niin kaupunkinopeuksissa kuin moottoritielläkin. Ei valitettavaa tällä osa-alueella.

Auto vaikutti muutenkin hyvin tehdyltä ja ainakin omasta ajoasennosta autosta näki hyvin ulos. Ainostaa kuskin puolen ovien välissä oleva pilari oli vähän edessä.

Nämä ovat siis vain minun mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurelta osin olen erimieltä. Kävin eilen koeajamassa Golfin farkkua ja mielestäni se oli hyvä auto, jopa erinomainen hintaansa nähden.

Erinomainen autohan Golffi on. Taitaa olla niitä harvoja joiden maahantuonti käytettynä edelleen kannattaa koska sillä on Suomessa niin vankka maine (käytännössä siis ylimaine Saksan markkinoihin verrattuna). Isoillakin kilometreillä Golffista saa vielä hyvän hinnan.
 

scholl

Jäsen
Mutsi sai pari viikkoa sitten pari 85e rikesakkoa saman päivän aikana peltipoliisilta, vaikka ajaa aina ihan sairaan hiljaa. Oli ollut maantiellä jotain 68km/h kuudenkympin alueella. Ja molempiin suuntiin mennessä piti räpsäyttää. Hyvähän se on tietysti se, että reinikaisen kahviosasto ja valtion talous saadaan kuntoon.

Oli kuulemma ensimmäiset sakot yli 40 vuoteen kun on kortti ollut. Itseäni tilanne huvittaa, mutta se ei huvita kun miettii, että kuinka muna pystyssä siellä oikeasti joku noita kirjoittaa. Ei viitsi vaivautua ottamaan rikollisia kiinni, kun pitää väijyä suurennuslasin kanssa, että onko joku hetkellisesti ehkä ajanut muutaman kilometrin liian lujaa paikassa, jossa on liian alhainen nopeusrajoitus. Nyt kevään aikanahan on ainakin 2 uutta kuudenkympin aluetta tullut Kirkkonummen ja Hangonkin väliselle maantiepätkälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös