Autoiluketju

  • 3 315 290
  • 19 009

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Erinomainen autohan Golffi on. Taitaa olla niitä harvoja joiden maahantuonti käytettynä edelleen kannattaa koska sillä on Suomessa niin vankka maine (käytännössä siis ylimaine Saksan markkinoihin verrattuna). Isoillakin kilometreillä Golffista saa vielä hyvän hinnan.
Mä olen ajanut -08 vuosimallin Golf Variant TDI:llä nyt 30 tkm. DSG on ja varustelutasona on sitten se korkein mikä ikinä nimeltään sitten olikaan. Xenonit on ja madallukset ja alut ja ajonvakautukset ja automaatti-ilmastoinnit ja kaikki muutkin juu.

Golf on ihan järjettömän hyvä kärry. Edellinen auto oli Mazda 6 2,0 TDI jolla rullasin 180 000 km ja sitä edellinen Citroen C5 1,8 bensa jolla huidoin menemään 110 tkm. Useita tuhansia kilometrejä olen ajanut myös Sierralla, parillakin Ooppelilla, Pololla, Mersulla, muutamalla Fiatilla jne. Volkkari on ihan ylivoimainen ajettava kaikkiin muihin ajamiini autoihin verrattuna. Suurin syy on toki mainiosti toimiva DSG, mutta auto on muutenkin niin vaivaton ajettava. Rengasäänet ovat liian kovat, sen allekirjoitan. Mitään muuta huonoa en tähän hätään sitten keksikään.

No karttakirja ei tahdo kunnolla mahtua hanskalokeroon.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutsi sai pari viikkoa sitten pari 85e rikesakkoa saman päivän aikana peltipoliisilta, vaikka ajaa aina ihan sairaan hiljaa. Oli ollut maantiellä jotain 68km/h kuudenkympin alueella. Ja molempiin suuntiin mennessä piti räpsäyttää. Hyvähän se on tietysti se, että reinikaisen kahviosasto ja valtion talous saadaan kuntoon.

Oliko nämä niitä nollatoleranssikameroita vai napsahtaako nykyään kaikista kameroista kahdeksan kilometrin ylityksestä rikesakko?
 
Sadekytkintä edellä kummasteltiin omituisuuksien joukkoon kuuluvana. Sekin Citroën-keksintö muiden joukossa. Kuten nämä saksa-premiumien nyt omaksumat mutkaan kääntyvät ennakoivat ajovalot.

Sadetunnistin oli ensimmäisenä sarjatuotannossa vuonna 1993 (Mercedes). Kääntyvät etuvalot taasen vuonna 1948 (Tucker). Tosin ihan autoilun alkuaikoina nähtiin kaikenlaisia toteutuksia aiheesta.

Citroenin keksintöjä taasen ovat ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus (SM 1970), ajovalojen korkeussäätö sisältä (1948), dieselmoottori tuotantoautossa (1936) ja maavaran vakiona pitävä automaattisesti säätyvä jousitus (15CV 1953).
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos täältä saisi vastauksen siihen kysymykseen miksi Mersuissa ja Bemareissa on harvinaisen usein valot pois päältä?

Saksassahan ei käytetä ajovaloja valoisalla, joten etenkin tuontiautoissa valojen oletus on off. Ns. Suomi-autoissa valot taas ovat 0 asennossakin päällä.

Osa suomalaisista välkyttelee valojaan, vaikka vastaantulevalla on huomiovalot päällä. Niiden pitäisi riittää valoisalla.
 

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Tiedustelua

Tervehdys.

Kysymykseni koskee seuraavanlaista asiaa:

Olen ostamassa ensimmäistä autoani. Käytettyä n.10000 e hintahaarukkaan sopivaa. Mietin tässä vain, että jos auto maksaa vaikkaa 9.500 e, niin kuinka paljon yleensä autoliikkeet antavat tinkiä. Onko esim. jopa 10% hinnasta pois liikaa pyydetty, vai voisiko pyytää jopa enemmän? Olen harvinaisen kuutamolla näissä asioissa, ja toivoisin vinkkejä tinkimiseen. Etukäteen jo kiitos!
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Mutsi sai pari viikkoa sitten pari 85e rikesakkoa saman päivän aikana peltipoliisilta, vaikka ajaa aina ihan sairaan hiljaa. Oli ollut maantiellä jotain 68km/h kuudenkympin alueella. Ja molempiin suuntiin mennessä piti räpsäyttää. Hyvähän se on tietysti se, että reinikaisen kahviosasto ja valtion talous saadaan kuntoon.

Oli kuulemma ensimmäiset sakot yli 40 vuoteen kun on kortti ollut. Itseäni tilanne huvittaa, mutta se ei huvita kun miettii, että kuinka muna pystyssä siellä oikeasti joku noita kirjoittaa. Ei viitsi vaivautua ottamaan rikollisia kiinni, kun pitää väijyä suurennuslasin kanssa, että onko joku hetkellisesti ehkä ajanut muutaman kilometrin liian lujaa paikassa, jossa on liian alhainen nopeusrajoitus. Nyt kevään aikanahan on ainakin 2 uutta kuudenkympin aluetta tullut Kirkkonummen ja Hangonkin väliselle maantiepätkälle.

Munkin mutsi sai sakot kun kävi tankkaamassa eikä maksanut koska hänen mielestään bensa on liian kallista.
Minä ajan yleensä motarilla 200km/h koska 120km/h on liian alhainen.
Sulla on varmaan muna pystyssä sitten kun joku pieni ihmislapsi jää auton alle ja sitten itketään kun ei ajeta rajoitusten mukaan.
Onko mielestäsi nopeusrajoitukset poliisia varten? Vai kenties jonkin muun takia?
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Tervehdys.

Kysymykseni koskee seuraavanlaista asiaa:

Olen ostamassa ensimmäistä autoani. Käytettyä n.10000 e hintahaarukkaan sopivaa. Mietin tässä vain, että jos auto maksaa vaikkaa 9.500 e, niin kuinka paljon yleensä autoliikkeet antavat tinkiä. Onko esim. jopa 10% hinnasta pois liikaa pyydetty, vai voisiko pyytää jopa enemmän? Olen harvinaisen kuutamolla näissä asioissa, ja toivoisin vinkkejä tinkimiseen. Etukäteen jo kiitos!

Itse olen saanut pari kertaa 9900e maksavan auton hintaan 8400e suoralla kaupalla. Eli kyllä lähes poikkeuksetta se 10% on saatava alennusta.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ajellut nyt vuoden Opel Vectralla, ja vakiovarusteena, silloin ainoassa suorassa tasossa(lisää olisi ruksittamalla saanut) mutta löytyy korisarja, 3-puolainen nahkaratti, tummenetut takalasit, ajotietokone, vakionopeudensäädin, 2-alueinen automaatti-ilmastointi( Ei tavallista enään), automaattisesti himmenevät peilit, sadetunnistin(paras ikinä, ei enään tavallisia, kiitos!), sähkölasit yms yms yms... Tämä siis karvalakkimallissa, joka on farkkuna vain hieman kalliimpi kuin farkku golffi, joka on oikeasti kääpiö kun vertaa. Nykyään ei enää ole montaa ajoneuvoa joissa olisi kohtuullisella hinnalla paljon tilaa. Ja toistaiseksi on täysin kivuttomasti mennyt ensimmäiset 40tkm...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen ajellut nyt vuoden Opel Vectralla ... Tämä siis karvalakkimallissa, joka on farkkuna vain hieman kalliimpi kuin farkku golffi, joka on oikeasti kääpiö kun vertaa.
Eipä ole Opel ainut merkki mikä myy pois jäävät mallit hyvillä lisävarusteilla karvalakin hinnalla. Huomaat kyllä parin vuoden päästä, että ehkä se jälleenmyyntiarvo ei ole ihan sama kuin sillä Golfilla. Vähän sama kuin nyt yrittäisit myydä Kadettia.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko mielestäsi nopeusrajoitukset poliisia varten? Vai kenties jonkin muun takia?

Näyttää olevan poliisia ja valtion taloutta varten. Nollatoleranssi ei vähennä kuolemia tieliikenteessä. Rattijuopot ja törkeitä liikenteen vaarantumisia aiheuttajat ajavat kännissä ja vaarantavat liikennettä myös nollatoleranssin aikana. Liikennekuri saattaa itse asiassa jopa huonontua, koska ihmiset eivät enää näe lakia järkevänä - liikenteessä on niin paljon enemmän puututtavia asioita kuin 1 km/h ylinopeudet. Nopeusmittarin tuijottaminen 1 km/h ylityksen pelossa saattaa jopa viedä huomiokykyä itse ajamisesta ja aiheuttaa onnettomuuksia.

Toisalta eipä tässä nyt ole mitään uutta Suomessa. Sellaiset ihmiset päättävät asioista, jotka ajavat kodin ja viraston välin raitiovaunulla, eivätkä ole koskaan edes omistaneet autoa, ajokortista puhumattakaan.
Seuraavaksi promilleraja todennäköisesti lasketaan nollaan estämään rattijuoppojen aiheuttamia kuolemia. Mutta onhan se ihan kiva, että poliiseille keksitään oikeita töitä näiden 1 km/h ylinopeuksien muodossa, niin ei tarvitse puhalluttaa kuskeja ja kansanedustajat ja ministeritkin saavat ajella vapaammin autoillaan, kun ei tarvitse pelätä puhaltamaan joutumista.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Mä olen ajanut -08 vuosimallin Golf Variant TDI:llä nyt 30 tkm. DSG on ja varustelutasona on sitten se korkein mikä ikinä nimeltään sitten olikaan. Xenonit on ja madallukset ja alut ja ajonvakautukset ja automaatti-ilmastoinnit ja kaikki muutkin juu.

Golf on ihan järjettömän hyvä kärry. Edellinen auto oli Mazda 6 2,0 TDI jolla rullasin 180 000 km ja sitä edellinen Citroen C5 1,8 bensa jolla huidoin menemään 110 tkm. Useita tuhansia kilometrejä olen ajanut myös Sierralla, parillakin Ooppelilla, Pololla, Mersulla, muutamalla Fiatilla jne. Volkkari on ihan ylivoimainen ajettava kaikkiin muihin ajamiini autoihin verrattuna. Suurin syy on toki mainiosti toimiva DSG, mutta auto on muutenkin niin vaivaton ajettava. Rengasäänet ovat liian kovat, sen allekirjoitan. Mitään muuta huonoa en tähän hätään sitten keksikään.

No karttakirja ei tahdo kunnolla mahtua hanskalokeroon.

Täällä on 45tkm takana -08 Golf farkulla ja samat mietteet. Rengasäänet on se ainoa todellinen heikkous, tosin senkin saa pienellä vaivalla aisoihin jos vaan on yhtään teeseitse-miehen vikaa. Muuten kärry on toiminut moitteetta. Aikaisemmat kaksi Focusta olivat kyllä sellaisia tautipesiä, että hetkeen en varmaan Fordeihin koske.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näyttää olevan poliisia ja valtion taloutta varten. Nollatoleranssi ei vähennä kuolemia tieliikenteessä. Rattijuopot ja törkeitä liikenteen vaarantumisia aiheuttajat ajavat kännissä ja vaarantavat liikennettä myös nollatoleranssin aikana. Liikennekuri saattaa itse asiassa jopa huonontua, koska ihmiset eivät enää näe lakia järkevänä - liikenteessä on niin paljon enemmän puututtavia asioita kuin 1 km/h ylinopeudet. Nopeusmittarin tuijottaminen 1 km/h ylityksen pelossa saattaa jopa viedä huomiokykyä itse ajamisesta ja aiheuttaa onnettomuuksia.
Eihän tossa mistään nollatoleranssista ollut kyse. 60:n alueella 68 lasissa, ei mene edes sen kymmenen prosentin sisään, mitä itse yritän noudattaa, siis mittarin mukaan. Itse ajelen 60:n alueella mittarin mukaan n.65 km/h ja todellisuudessa siis varmaan 62 km/h, eikä ole tarvinnut ylinopeussakoista ruikutella. Jos sakkoa rapsahtaa, niin pitäisi sen verran tajuta, että oma moka ja jättää ruikuttaminen muille.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Golf on ihan järjettömän hyvä kärry.
En ole kyseistä mallia vielä ajanut, mutta kävin liikkeessä istumassa juurikin tämän uuden farkun puikoissa ja huomasin harvinaisen seikan. Nimittäin pääni hipoi kattoa, vaikka penkki oli säädetty alas. Olen toki 194 cm pitkä, mutta ei tule nyt yhtäkkiä mieleen autoa, jossa olisi kuskin pukilla pää hiponut kattoa. Hieman ahtaalta (varsinkin matalalta) vaikutti tuo farkku-Golf, sillä myös takana katto on matalalla. Sehän nyt toki minun pitusilla on ongelma vähän joka koslassa ja harvemmin siellä takana tulee istuttua.

Varmaankin hyvä kärry tuo Golf, mutta näin äkkiseltään voipi jäädä tilojen vuoksi minulta ostamatta. Saman kokoluokan kilpailijoilla en ole tuohon tilaongelmaan törmännyt ja mitään tila-autoa en siis ole ostamassa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eihän tossa mistään nollatoleranssista ollut kyse. 60:n alueella 68 lasissa, ei mene edes sen kymmenen prosentin sisään, mitä itse yritän noudattaa, siis mittarin mukaan. Itse ajelen 60:n alueella mittarin mukaan n.65 km/h ja todellisuudessa siis varmaan 62 km/h, eikä ole tarvinnut ylinopeussakoista ruikutella. Jos sakkoa rapsahtaa, niin pitäisi sen verran tajuta, että oma moka ja jättää ruikuttaminen muille.

En ole itse saanut koskaan sakkoa pelitipoliisista vaikka ajan niihin 6-9 km/h ylinopeutta. Silläpä tiedustelin oliko nämä nollatoleranssikameroita, vai onko sakotuskäytäntöä tiukennettu myös muualla.

Nollatoleranssista aion ruikuttaa ja yritön löytää jostain niitä fiksumpia kansanedustajia, jotka voisivat lopettaa tällaisen vitunmoisen pelleilyn. Keskittyisivät nyt ihan niihin oikeisiin ongelmiin.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Jos sakkoa rapsahtaa, niin pitäisi sen verran tajuta, että oma moka ja jättää ruikuttaminen muille.

Sulla on varmaan muna pystyssä sitten kun joku pieni ihmislapsi jää auton alle...

Aina näitä huolestuneita moralisteja kömpii kiven alta jos joku julkeaa arvostella suomalaista sakotuskäytäntöä. Kristian kirjoitti toisessa ketjussa ansiokkaasti näin:

Huvittavintahan tässä Suomen liikennekeskustelussa on aina se, että KOSKAAN ei lainsäätäjä ole lähtökohtaisesti väärässä. Autoilijat vaan ovat vastuuttomia "kaahareita", kun ajavat muun liikenteen vauhtia ja käyttävät omaa järkeänsä.

Suomi on pullollaan täysin järjenvastaisia nopeusrajoituksia, joiden noudattaminen on pelkkää idiotismia ja niiden kyylääminen nollatoleranssilla vielä vajaaälyisempää. Keskustan ja kehäteiden nopeusrajoitukset suurimpina esimerkkeinä, mutta on se nyt saatana jos suoralle tielle keskellä ei mitään liittyy kärrypolku jonne on näkyvyyttä molemmista suunnista 500m ja nopeusrajoitukseksi joku palikka suuressa viisaudessaan on määrännyt 60km/h, niin tämäkö on liikenneturvallisuuden vaalimista että ruvetaan 1-2km/h ylityksistä antamaan varoituksia yms paskaa? Tai kun kyseinen rajoitus vaihtuu kahdeksaan kymppiin niin pojat kansan urhokkaan istuu alamäen juurella kytiksellä tutka tanassa? Varmasti maanteiden vaarallisimmat paikat. Kyllä tuota meininkiä kun katsoo tulee hakematta mieleen ettei todellakaan liikenneturvallisuus ole päällimmäisenä mielessä vaan sakottaminen paremman tekemisen puuutteessa ja pohjaton vittuilu autoilijoita kohtaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nimittäin pääni hipoi kattoa, vaikka penkki oli säädetty alas. Olen toki 194 cm pitkä, mutta ei tule nyt yhtäkkiä mieleen autoa, jossa olisi kuskin pukilla pää hiponut kattoa.
Mä olen ite 187 ja säädän penkin niin että ala-asennosta nostan 4 kertaa kahvaa ylöspäin. Tähän saakka olen aina ajanut autoja penkki alimmassa säädössään, mutta Golfin penkki tuntui olevan liian alhaalla. Mun pää mahtuu hyvin...takapenkillä en olekaan tainnut istua ollenkaan.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Suomi on pullollaan täysin järjenvastaisia nopeusrajoituksia, joiden noudattaminen on pelkkää idiotismia ja niiden kyylääminen nollatoleranssilla vielä vajaaälyisempää.

Juurikin näin. Yhtä asiaa en ole tajunnut, miksi tietyön vuoksi pitää jo kilometrejä ennen pudottaa nopeus valtatiellä 100km/h -> 30 km/h, vaikka työkoneita ja -miehiä ei ole näkyvissä vielä hetkeen?

Saksassa on useasti tullut ajettua autolla ja siellä saa pääsääntöisesti 80km/h ajaa tietyöalueen läpi, eikä kenenkään turvallisuus vaarannu.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Rengasäänet on se ainoa todellinen heikkous, tosin senkin saa pienellä vaivalla aisoihin jos vaan on yhtään teeseitse-miehen vikaa.
Tuota...viittitkö vihjaista kuinka? Tee-se-itse-miehen vikaahan ei ole, ei sitten tippaakaan, mutta tiedän useita kenellä on! Äänieristysmattoa(ko)?

Kokonaan toinen juttu onkin sitten se, että ko. auton omistaa Pohjola eli on leasing-kärry. Sitä ei kai juuri saisi ite lähteä ropeltamaan.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Tuota...viittitkö vihjaista kuinka? Tee-se-itse-miehen vikaahan ei ole, ei sitten tippaakaan, mutta tiedän useita kenellä on! Äänieristysmattoa(ko)?

Kokonaan toinen juttu onkin sitten se, että ko. auton omistaa Pohjola eli on leasing-kärry. Sitä ei kai juuri saisi ite lähteä ropeltamaan.

Juurikin tuo matto. Itse en ole vielä tuohon ruvennut, mutta veikkaan että jossain vaiheessa tulee laitettua. Etu ovet ja rengaskoteloiden muoveihin sitä mattoa on jengi laittanut. Ultimatevw.com joku on jopa laittanut kuvia tekovaiheista, tosin en muista oli Golf vaiko Touran, mutta eroa ei taitane juuri olla.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Aina näitä huolestuneita moralisteja kömpii kiven alta jos joku julkeaa arvostella suomalaista sakotuskäytäntöä. Kristian kirjoitti toisessa ketjussa ansiokkaasti näin:



Suomi on pullollaan täysin järjenvastaisia nopeusrajoituksia, joiden noudattaminen on pelkkää idiotismia ja niiden kyylääminen nollatoleranssilla vielä vajaaälyisempää. Keskustan ja kehäteiden nopeusrajoitukset suurimpina esimerkkeinä, mutta on se nyt saatana jos suoralle tielle keskellä ei mitään liittyy kärrypolku jonne on näkyvyyttä molemmista suunnista 500m ja nopeusrajoitukseksi joku palikka suuressa viisaudessaan on määrännyt 60km/h, niin tämäkö on liikenneturvallisuuden vaalimista että ruvetaan 1-2km/h ylityksistä antamaan varoituksia yms paskaa? Tai kun kyseinen rajoitus vaihtuu kahdeksaan kymppiin niin pojat kansan urhokkaan istuu alamäen juurella kytiksellä tutka tanassa? Varmasti maanteiden vaarallisimmat paikat. Kyllä tuota meininkiä kun katsoo tulee hakematta mieleen ettei todellakaan liikenneturvallisuus ole päällimmäisenä mielessä vaan sakottaminen paremman tekemisen puuutteessa ja pohjaton vittuilu autoilijoita kohtaan.

En minä sakotuskäytännöstä mitään sanonut. Puhuin ylinopeudesta. Jos ajaa ylinopeutta saa sakot, aika yksinkertaista. Ei siinä pitäisi mitään itkemistä olla.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
En minä sakotuskäytännöstä mitään sanonut. Puhuin ylinopeudesta. Jos ajaa ylinopeutta saa sakot, aika yksinkertaista.

= sakotuskäytäntö.

Notta ei sakotettaisi yksilinjaisestakin, niin todettakoon että autoilukeli on hieno ja kyllä maar japanissa tehdään luotettavia autoja.
 

12961

Jäsen
Autoista (datsun-miehet älkööt vaivautuko) puheenollen, onko kellään palstaveljistä kokemuksia Audi A6 3,0/2,7 TDI:stä? Tutkailin edellisen autohankkeen mentyä karille kyseisiä yksilöitä ja totesin että siinä olisi varteenotettava vaihtoehto emännän 2,4L bensakoneelle. Jos tuon vielä kävisi pajalla päivittämässä niin 2,7 koneesta irtoaisi 220hv/450Nm ja 3,0 koneesta 269hv/560Nm. Niin ja tietysti pitäisi esitellä ajatus perheen päättävälle elimellekin, mutta se on sivuseikka.


No, tuollaisesta 3.0 TDI Q:sta on reilustikin maantieajokokemusta, ja oikeastaan ainoa millä tuon kutosen voi pilata on ostaa se etuvetona. 2.7:a ei muistaakseni ole Quattroa.

Hintaero oli ainakin alkuvuodesta saksanmaalla melko merkittävä 3.0 quattron ja 2.7 etuvedon välillä.

Noissahan on tyyppivikaa alkupään moottoreissa jakoketjun hydraulikiristimessä, mutta kaikki ne autot, jotka ovat kerran 2006 jälkeen käyneet merkkihuollossa, ovat saaneet korjauksen audin piikkiin.

Keppivaihteisissa kannattanee tutustua ennen lastutusta kytkimen kestävyyteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös