Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 932
  • 19 049

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli tilattua tollainen : http://www.toyota.fi/cars/new_cars/verso/index.aspx

1.8 bensa automaatti sol+ ja joitain valinnaisia varusteita. Alunperin toimitusta meinasivat elo/syys/loka, mutta tulee jo kesäkuussa.

Katsotaan nyt millainen sitten loppupeleissä on mutta ihan hyvälta tuntui koeajossa.

Reilu 4000km. takana, eikä oikein mitään huonoa sanottavaa autosta ole. Tosin on ihan perhekäytössä joten eihän sillä nyt bimmereiden kanssa viivalle viitti mennä kun ei ole 300 hv eikä jalopuuratti.

Vaihteisto toimii hienosti, ei paljon vaihtoa huomaa. Mukavasti on takapenkillä tilaa vaikka kuskin penkkiä pitäisi taaempanakin. Perheauto kovalla Peellä johon tarkoitukseen se hommattiinkin.

E. Eikä muuten ole edes mikään sikaruma, vaikka ihan suoraan takaa ei ihan kaikkein hienoin olekaan.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kirjoitan jo kolmannen kerran saman tekstin: "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat."

Tekemäsi vertailu osoittaa korkeintaan, että ainoastaan tekemällä erittäin kalliita erikoisversioita, eurooppalaiset autonvalmistajat pystyvät ylittämään ne teholukemat, joita omassa esimerkissäsikin mainitut Avensis, Accord ja 6 tarjoavat jo perushintaisissa vakiomalleissa. Esittelemistäsi bensakäyttöisistä eurooppalaisautoista ainoastaan Volvo pysyy samassa hintaluokassa japanilaisten kanssa, ja onkin heti kaikkein tehottomin - ja myös pienikokoisin siinä sivussa...

Rahallaa saa hevosvoimia vaikka venäjältä, mutta vaikea yhdistelmä on tehdä maailman vähävikaisimpia autoja, joissa on kilpailukykyinen määrä tehoa ja varusteita - kilpailukykyiseen hintaan! Sen myönnän auliisti, että erikoislaatuisissa premiumtuotteissa eurooppalaiset ovat kärjessä niin tehossa, varustelussa kuin ajo-ominaisuuksissakin...

Ottamatta kantaa japanilaisten ja eurooppalaisten autojen keskenäiseen paremmuuteen, on pakko todeta väitteen, että japanilaiset ottavat moottoreista enemmän tehoa suhteessa kuutiotuumiin, kuin eurooppalaiset, perättömäksi. Kahden litran kokoluokassa ihan persetuntumalla suhteellisen lyhyillä koeajolenkeillä voin todeta Vag konsernin 2.0 FSI:n huomattavasti paremmaksi, kuin toyotan tai mazdan vastaavan. Persetuntumalla on vaikea analysoida onko moottorissa 145 hv vai 150 hv, mutta moottorin käytännön toimivuudesta yhdessä vaihteiston kanssa persetuntuma on voittamaton verrattuna puhtaisiin numeroihin.

Huipputeho itseasiassa kertoo yllättävän vähän moottorin käyttöominaisuuksista. Käytännön ajossa kaksi litrainen 200 hv moottori tuntuu huomattavasti puhdittomammalta, kuin esimerkiksi volvon 210 hv matalapaineturbo. Käyttöominaisuuksien kannalta on huomattavasti merkityksellisempää, löytyykö teho vasta kuuden tuhannen kierroksen jälkeen vai onko jo puolentoista tuhannen kierroksen jälkeen käytössä väännötömomenttien täysi orkesteri.

Edelleen väite, että eurooppalaisten pitää olla kalliita erikoismalleja, jotta japsien teholukemat ylittyisivät ei pidä paikkaansa. Jo ihan perus Vag 1.8 T pesee mennen tullen kaksilitraiset vaparit. Itse en ole koskaan ollut auton vaihtotilanteessa, jossa vastakkan olisivat olleet vaikka uudet Audi A4 2.0TFSI ja perus Avensis. Itselläni, kuten varmasti suurimmalla osalla merkittävin rajaava tekijä on ollut auton valinnassa hinta. Autoa vaihdettaessa vastakkain ovatkin olleet parivuotta vanhat ns. premium merkit, kuten Audi, BMW, Volvo ja MB, ja uudet "parilitraiset Avensiksiet". Tähän mennessä voiton ovat aina vieneet sisäänajetut parivuotta vanhat ns. premium merkit, tehokkaampien moottorien, teknisten hienouksien, paramman varustelun ja ajettavuuden takia.

Kuinka tylsä paikka maailma olisikaan, jos olemassa olisi vain pari täysin samanlaista automerkkiä. Varallisuuden ohella auton valinnalla viestitetään omista arvostuksista ja omasta arvomaailmasta. Varmasti useimmilla on valmiit mielikuvat olemassa heikilöistä, joista toinen kuljettaa itseään VW Golf Variantilla ja toinen Alfa Romeolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toki ymmärrän jos käytössä on 10t€ ja haluaa ostaa pari vuotta käytetyn 1,3l Corollan siirtymiseen paikasta toiseen, mutta se olikin alkuperäisen ihmetykseni aihe, eli miksi ei tehdä pakollisesta pahasta, paikasta toiseen siirtymisestä, mahdollisimman mukavaa ja nautinnollista?
Siksi, että kymppitonnilla saa alle viisi vuotta vanhan perustoimivan, siedettävillä kilometreillä ja kohtalaisella varusteilla olevan japsin tai muun perusritsan, mutta premiumeista lähinnä 300000 ajetun kymmenen vuotta vanhan lahnan, jonka käyttökulutkin ovat korkeammat. Jos auto on vain kulkuväline, eikä tarkoituksena ole saada ihailevia katseita naapurin parikymppiseltä hitsaajalta, on jälkimmäisen hommaaminen typeryyttä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minkä vuoksi täällä vertaillaan 2-litraisia vapareita ahdettuihin? Ei ymmärrä.

Onhan se selvä, että lisäämällä pellin alle turbo saadaan siitä koneesta lisää kaakkeja irti. Japanialaiset laittavat noita yleensä vain "urheilullisiin" autoihin ja jättävät perheautot vapareiksi. Hintakin saadaan yleensä näin alhaisemmaksi.

Keskustelu on mennyt siihen pisteeseen, että molemmat ymmärtävät vastapuolen motiivit ja mitä he autolta vaativat, mutta väittävät näiden olevan väärässä. Umpikujassa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Autoa vaihdettaessa vastakkain ovatkin olleet parivuotta vanhat ns. premium merkit, kuten Audi, BMW, Volvo ja MB, ja uudet "parilitraiset Avensiksiet".
En väitä vastaan mihinkään mitä kommentoit. Ihmisellä on oikeus - jopa velvollisuus itseään kohtaan - tehdä elämässään ratkaisuja omien tunteidensa ja kokemustensa mukaan.

Ei kannata kuitenkaan syyllistyä itsepetokseen (en syytä tästä juuri sinua, vaan puhun yleisellä tasolla), ja liittää omaan suosikkimerkkiin sellaisia ominaisuuksia, joita siinä ei faktisesti ole suhteessa kilpailijoihin. Jos arvostaa tiettyihin merkkeihin liittyviä mielikuvia ja on valmis maksamaan niistä pyydetyn hinnan, niin mikäs siinä. Tämä on vapaa maa. Mielikuvaa voi edistää, kun Top Gearissa The Stig ajaa jollain huippuversiolla kovan kierrosajan. Se ei silti tee saman valmistajan "kansanautosta" yhtään parempaa... Japanilaisten laadukkuus on kuitenkin sitä laadukkuuden lajia, että se ulottuu malliston läpi - aina toki verrattuna kilpailujoiden vastaaviin.

Tuossa ylempänä lainaamani kohta mielestäni vahvistaa sitä viestiä, mitä itse olen koko ajan tyrkyttänyt: japanilaisten "normimallit" pieksävät eurooppalaisten "normimallit" silloin kun ostajalla on käytössä vain tietty määrä rahaa, jonka autoon käyttää. Tällöin ei voi mennä autoliikkeeseen ostamaan tehokkainta kaksilitraista (millaista tapaa verrata autoja Grainger implikoi). Tämä ongelman voi ratkaista toimimalla juuri kuten kirjoitit, eli ei osta uutta japanilaista vaan käytetyn eurooppalaisen premium -auton (koska samalla rahalla saa joko huonomman eurooppalaisen uutena, ja paremman vain käyttynä).

Itsekin voisin toimia näin seuraavaa autoa hankkiessa. Varsinkin koska nykyisessä työssäni vuosittaiset ajokilometrini ovat suorastaan romahtaneet. Tällöin luotettavuus ja vähävikaisuus ei nouse niin merkittävään asemaan kuin paljon ajaessa. Jos autoa käyttää harvakseltaan, se voisi aivan hyvin olla joku vähän hienompi mutta vanhempi. Itse kyllä pitäisin Lexusta nämä kriteerit täyttävänä ihan siinä missä Bemariakin...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Minkä vuoksi täällä vertaillaan 2-litraisia vapareita ahdettuihin? Ei ymmärrä.

Koska joillakin merkeillä on tapana ahtaa autonsa. Ei se ole eurooppalaisten vika, etteivät vinosilmät ahda autojaan.

Esimerkiksi Saab, jolla on tällä hetkellä mallistossaan yksi vapariversio, jota kukaan ei osta. Pitkään Saabilla ei ollut yhtään turbotonta mallia. Laatua sekin on, että tavallisiin perhautoihin laittaa ahtimen, siinä missä sekin, että Corolla kestää sata vuotta.

Itse olen suurimman osan kilometreistäni ajanut joko Toyotalla (Avensis sekä Corolla) tai sitten eurooppalaisilla (Skoda Octavia, Saabin mallisto läpi) eikä tarvitse kauan miettiä kummassa maanosassa tehdään omalle kohdalleni laadukkaampia autoja. Se, että Corollalla ei voi ajaa sataa, kun auto ei tunnu pysyvän kasassa, ei mielestäni ole itselleni järkisyy hankkia ko. autoa, vaikka sitä ei rikki saisi kirveelläkään.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
vinosilmät
Eiköhän tässä ole tosiasiassa suurin syy, miksi on niin paljon ihmisiä jotka ajavat mieluummin Martinlaakson junassa kuin väärän rotuisten autoilla...

Ja vaikkei itse näin ajattelisikaan, niin entäs sitten naapurit ja kaverit, jos pihaan eksyy vähemmän arjalainen automerkki.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sillähän ei ole mitään merkitystä, että mitä mieltä minä olen Japanista valtiona tai japseista ihmisinä. En minä saksalaisistakaan tai kyseisestä maasta pidä, mutta autoja he osaavat tehdä. Puhumattakaan ruotsalaisista valtioineen. Ihmisten tai valtion perusteella en autoani valitse, muuten kulkisin Tunturilla.

Ole tyytyväinen, kun voit itse ajaa niillä laatupeleillä ja anna meidän muutamien vääräuskoisten ajaa ikäväksemme ahdetuilla saksalaisilla tai ruotsalaisilla autoilla. Itselleni se sopii oikein hyvin, enkä yritä käännyttää ketään pois japanilaisista autoista. Olen kokenut senkin ilon, eikä ole ikävä, ei yhtään.

Minulle laatua on sekin, että hirven osuessa eteen, minulla on silti mahdollisuus säilyä hengissä.

Tänään liikennevaloissa edessäni oli Mersun S320 CDI ja viereisellä kaistalla Toyota Avensis. Harmi, etten vielä silloin tiedostanut Avensista Mersua laadukkaammaksi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ei kannata kuitenkaan syyllistyä itsepetokseen (en syytä tästä juuri sinua, vaan puhun yleisellä tasolla), ja liittää omaan suosikkimerkkiin sellaisia ominaisuuksia, joita siinä ei faktisesti ole suhteessa kilpailijoihin. Jos arvostaa tiettyihin merkkeihin liittyviä mielikuvia ja on valmis maksamaan niistä pyydetyn hinnan, niin mikäs siinä. Tämä on vapaa maa. Mielikuvaa voi edistää, kun Top Gearissa The Stig ajaa jollain huippuversiolla kovan kierrosajan. Se ei silti tee saman valmistajan "kansanautosta" yhtään parempaa... Japanilaisten laadukkuus on kuitenkin sitä laadukkuuden lajia, että se ulottuu malliston läpi - aina toki verrattuna kilpailujoiden vastaaviin.

Vaikea termi tuo ajettavuus. Itse en ole koskaan ajanut autolla muunlaisella radalla, kuin jääradalla, jos pelto/hiekkamonttu ajoa ei lasketa rata-ajoksi. Omakohtaisesti en arvostele auton ajettavutta sillä, kuinka nopeasti nürburingin vihreä helvetti kierretään, vaan sitä, miltä auton ajaminen tuntuu käytännön harmaassa arjessa. Hyvä ajettava on suuntavakaa, jämäkkä ja ohjaus on tunnokas. Autoihin liittyy paljon mielikuvia ja autoa valittaessa tunne on merkittävä tekijä lopullista valintaa tehdessä. Ei pidä hämääntyä uskoon, että maalipinnan alla on pelkästään mielikuvia, vaan on sielä myös ihka oikeaa tekniikkaakin, joka vaikuttaa auton ominaisuuksiin.

Stigin revittelyt jollain M3:lla eivät tee normi 300-sarjalaisesta yhtään sen parempaa ajettavaa, kuin 300-sarjalainen tehtaan hihnalta tullessaan on. Olen ajanut sekä Avensiksia ja 300-sarjalaisia, ja minulle ei ole ollenkaan epäselvää, että BMW on mielyttävempi ja parempi ajaa, kuin esillä ollut avensis. Eron todetakseen ei tarvi, kuin ajaa autoja.

Kyllä avensiksellakin pärjää varmasti, mutta jos haluaa viihtyä ajaessaan autoa, tulee "ajajan auto" kyseeseen. Varmasti myös 1,6 litraisella peruskauppakassilla pärjää, mutta omalla kohdallani olen todennut 200+ hv automaatti nelivedon täyttävän paremmin sen tehtävän, mitä autolta vaadin. Ja se takia olen valinnut autokseni parivuotta vanhan käytetyn uuden perusmallin sijaan.

Auton valintaan liittyen ei se nyt taida ihan niinkään olla, että ostamalla japanilaisen saa enemmän vastinetta rahalleen. Jos etsii parasta "kaksilitraista avensista", mahtaako paras "kaksilitrainen avensis" edes tulla japanista? Jos autolta vaatii yli 200 hv ja nelivetoa, ei japanilaisista merkeistä taida edes löytyä sopivaa versiota. Toki jotain erikoisuuksia löytyy, mutta mitän skoda suberbia, opel insigniaa, vw passattia tai saab 9-3 vastaavaa "kansanautoa" ei löydy.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen suurimman osan kilometreistäni ajanut joko Toyotalla (Avensis sekä Corolla) tai sitten eurooppalaisilla (Skoda Octavia, Saabin mallisto läpi) eikä tarvitse kauan miettiä kummassa maanosassa tehdään omalle kohdalleni laadukkaampia autoja.
Olet siis ihan tosissasi sitä mieltä, että ajettuasi yhden japanilaisen merkin kahta mallia, pystyt antamaan yleiskattavan analyysin eurooppalaisten ja japanilaisten autojen laatueroista? En nyt kovin paljoa (lue: en ollenkaan) anna painoarvoa tollaiselle analyysille.
Autoa vaihdettaessa vastakkain ovatkin olleet parivuotta vanhat ns. premium merkit, kuten Audi, BMW, Volvo ja MB, ja uudet "parilitraiset Avensiksiet". Tähän mennessä voiton ovat aina vieneet sisäänajetut parivuotta vanhat ns. premium merkit, tehokkaampien moottorien, teknisten hienouksien, paramman varustelun ja ajettavuuden takia.
Näin se varmasti monella on. Paremmasta varustelusta voi tosin olla montaa mieltä. Ainakin Audin ja VW:n perusvarusteltaso verrattuna japseihin on todella onneton. Rahalla tietysti saa varusteita, mutta esim. VW Golfiin saa hankkia lähes 5.000 eurolla lisävarusteita, että se pääsee varustelussa saman kokoluokan parhaimpien japsien tasolle. Tietysti VW nyt ei premium-merkki olekaan, vaikka se saatetaan välillä sellaiseksi mieltää.
Siksi, että kymppitonnilla saa alle viisi vuotta vanhan perustoimivan, siedettävillä kilometreillä ja kohtalaisella varusteilla olevan japsin tai muun perusritsan, mutta premiumeista lähinnä 300000 ajetun kymmenen vuotta vanhan lahnan, jonka käyttökulutkin ovat korkeammat. Jos auto on vain kulkuväline, eikä tarkoituksena ole saada ihailevia katseita naapurin parikymppiseltä hitsaajalta, on jälkimmäisen hommaaminen typeryyttä.
Jotkut haluavat kuitenkin kulkea tyylillä välittämättä siitä, antaako naapurin hitsaaja ihailevia katseita vai ei. Lähinnä typeryyttä on pitää toisten autovalintoja typerinä, jos itse olisi hankkinut samalla rahalla jotain aivan muuta.
 
Onhan se selvä, että lisäämällä pellin alle turbo saadaan siitä koneesta lisää kaakkeja irti. Japanialaiset laittavat noita yleensä vain "urheilullisiin" autoihin ja jättävät perheautot vapareiksi. Hintakin saadaan yleensä näin alhaisemmaksi.

Sitä kutsutaan kehitykseksi. Amerikkalaisten moottorikehitys jäi 50-luvulle ja japanilaisten 80-luvulle. Japanilaiset pistivät 80-luvun lopulla liukuhihnalle suoraruiskutusmoottorit, jotka parhaimmillaan hakkasivat tehoillaan kalliimpia samankokoisia saksalaismalleja, joissa vielä luotettiin kaasareihin. Nyt on saksalaisten(BMW ja MB) 2 litraiset dieselmoottorit täysin omaa luokkaansa tehojen, kulutuksen ja päästöjen suhteen. Bemarin ja Mersun 3 litraiset dieselit ovatkin sitten jo autoteollisuuden taideteoksia ja moottoriteknologian tiennäyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähinnä typeryyttä on pitää toisten autovalintoja typerinä, jos itse olisi hankkinut samalla rahalla jotain aivan muuta.
Niin, jos auto on vain kulkuväline, eikä siinä ole tippaakaan kiinni fiilistä, on keskimäärin fiksumpaa ostaa uudempi ja vähemmän ajettu vaihtoehto. Jokainen arvottakoon muut ominaisuudet kuten itse haluaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Olet siis ihan tosissasi sitä mieltä, että ajettuasi yhden japanilaisen merkin kahta mallia, pystyt antamaan yleiskattavan analyysin eurooppalaisten ja japanilaisten autojen laatueroista?

Yleiskattavan? Otetaanko uusiksi? Eikä minun tarvitse kauan miettiä kummassa maanosassa tehdään omalle kohdalleni laadukkaampia autoja. Mikä tässä olikaan yleiskattavaa?

Sinähän tässä olet se, joka yrittää osoittaa muiden mielipiteitä vääriksi. Minulle on aivan sama ajaako 80% suomalaisista japanilaisilla autoilla, ei se onneksi minulta ole pois. Omalla kohdallani on tarkkojen tutkimusten jälkeen voitu osoittaa, että japanilaisten autojen omistajat ovat ihailleet joka kerta eurooppalaisen auton ajo-ominaisuuksia, kun ovat kyytiin päässeet. Minä en ole japsia ihaillut koskaan, enkä varmaan tule ihailemaankaan, jos ei mitään mullistavaa kehitystä siellä tapahdu.

Toyotan ja esimerkiksi Mersun vertaaminen on käytännössä sama kuin vertaisi Zetoria ja Valtraa.
 
Niin, jos auto on vain kulkuväline, eikä siinä ole tippaakaan kiinni fiilistä, on keskimäärin fiksumpaa ostaa uudempi ja vähemmän ajettu vaihtoehto. Jokainen arvottakoon muut ominaisuudet kuten itse haluaa.

Unohtakaa nyt jo se järkevyys autonostossa. Auton ostaminenhan on pääsääntöisesti typerää ja auton vaihtaminen vielä typerämpää, jos ei vaihdettava auto ole siinä kunnossa, että se ei pysy kasassa kuin helvetillisen kalliiden huoltojen avulla ja/tai jättää toistuvasti tielle.

Järkevä ihminen ostaa auton ja ajaa sen loppuun - ihan samalla tavalla kuin järkevä ihminen ostaa vaatteensa ja käyttää ne loppuun. Tosin tämäkään ei ole hyväksi kansantaloudelle, vaikka näin toimiva kansalainen säästäisikin enemmän rahaa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulle laatua on sekin, että hirven osuessa eteen, minulla on silti mahdollisuus säilyä hengissä.

Tänään liikennevaloissa edessäni oli Mersun S320 CDI ja viereisellä kaistalla Toyota Avensis. Harmi, etten vielä silloin tiedostanut Avensista Mersua laadukkaammaksi.
Ilmeisesti törmäisit hirveen mieluummin eurooppalaisella Seat Ibizalla kuin Toytota Avensiksella? Äläkä väitä että autot eivät ole vertailukelpoisia. Niiden hintaero on pienempi kuin tuossa vertaamasi Avensiksen ja S320CDI:n välillä. Joko alat ymmärtää, miten naurettavaa on vertailla täysin eri hintaluokkaan kuuluvia autoja?

En tiedä millaisella logiikalla sinä päädyit nykyiseen autoosi? Mutta suurimmalla osalla ostajia on tietty määrä rahaa käytössä, ja järkevä ihminen yrittä saada sillä niin hyvän kuin mahdollista. Auto koostuu erilaisista ominaisuuksista kuten esim. ulkomitat, varusteet, moottori, ajo-ominaisuudet, esteettiset arvot ja joku antaa arvoa vielä imagollekin. Kaikkiin näihin liittyy kestävyys, jota voisi mitata vaikkapa vertaamalla sitä millainen auto on uutena, ja miten sen ominaisuudet säilyvät käytön ja iän myötä. Täydellistä autoa ei voi rakentaa niin pitkään kuin eri ihmiset arvostavat eri ominaisuuksia eri tavoin. Jokainen voi kuitenkin yrittää löytää kaikkien vaihtoehtojen joukosta sen juuri itselle sopivimman. Auton hinta asettaa kuitenkin suurimmalle osalle meistä jonkunlaisen rajan sille, minkälaista autoa voi edes harkita. Jokainen joutuu miettimään mistä ominaisuuksita voi tinkiä ja mistä ei suostu.

Viimeksi kun itse hankin autoa, tein tarkan listauksen, mitä siltä haluan ja mikä on kattohinta. Lopulta valinta oli aika helppo, kun tarkensin kriteereitä ja vaihtoehdot supistuivat lopulta pariin. Grainger on onnellisessa asemassa, jos voi itse auto-ostoksilla oikesti harkita S-sarjalaisen Mersun ja Toyota Avensiksen välillä...
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Niin, jos auto on vain kulkuväline, eikä siinä ole tippaakaan kiinni fiilistä, on keskimäärin fiksumpaa ostaa uudempi ja vähemmän ajettu vaihtoehto.

Silloin on fiksua ostaa EU:ssa valmistettu eurooppalaisen yrityksen tuote. Pitkässä juoksussa auttaa meitä kaikkia Unionin alueen kansalaisia. Riisin ja koiran purijat ovat kauppapolitiikassa sahanneet eurooppalaisia linssiin kymmeniä vuosia ja nyt samaa tekevät kiinalaiset. Siksi jos fiksuudesta puhutaan, ei osteta mitään aasialaisten valmistamaa tuotetta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinähän tässä olet se, joka yrittää osoittaa muiden mielipiteitä vääriksi.
En valitettavasti voi sille mitään, jos et osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Olen ainoastaan oikaissut virheellisiä väitteitä. Jos joku väittää tietyn maalaisten autojen olevan tehokkaampia ja paremmin varustltuja kuin jonkun toisen maan autot ja tämä väite on helposti kumottavissa, kyse ei ole siitä, että yrittäisin osoittaa muiden mielipiteitä vääriksi. Esimerkiksi se, että japanilaisessa on vakiona automaatti-ilmastointi, sivuturvatyynyt, vakionopeudensäädin jne. kun samanhintaisessa saksalaisessa ei näitä ole eikä siinä ole myöskään mitään mitä japsissa ei olisi ja sanon japsin olevan paremmin varusteltu, niin kyse ei ole mielipiteestä vaan faktasta.

Olen sen aiemminkin sanonut ja sanon uudestaan, että ymmärrän hyvin, että tietyt ihmiset ostavat pelkkiä Nissaneita tai Kioja ja toiset Bemareita ja Mersuja. Ymmärrän sen hyvin, enkä ole kenenkään valintaa arvostellut. Auton valintaan liittyy niin monia seikkoja ja kuten Vaughan tuossa edellä toteaa, ihmiset arvottavat eri tekijöitä eri tavalla. Mutta sitten kun joku fanaatikko alkaa perustella oman valintansa ehdotonta paremmuutta muihin nähden, on kyse joko absoluuttisesta idiotismista tai heikosta itsetunnosta. Yleensä molemmista. Sitten puhutaan täydellisestä tietämättömyydestä, jos ei ymmärretä, että samassa maassa voidaan tehdä täysin erityyppisiä ja eri kohderyhmälle tarkoitettuja autoja. Ei kukaan vertaa keskenään Bemaria tai Opelia, joten miksi pitäisi sitten kaikki japanilaiset, italialaiset tai ranskalaiset niputtaa yhteen kastiin, kun esim. Nissanilla ja Subarulla on eroa kuin yöllä ja päivällä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Esimerkiksi se, että japanilaisessa on vakiona automaatti-ilmastointi, sivuturvatyynyt, vakionopeudensäädin jne. kun samanhintaisessa saksalaisessa ei näitä ole eikä siinä ole myöskään mitään mitä japsissa ei olisi ja sanon japsin olevan paremmin varusteltu, niin kyse ei ole mielipiteestä vaan faktasta.

Vai niin. Muutama vuosi sitten ostin vuosimallia 1991 olevan automaattivaihteistoilla pelaavan ruotsalaisen auton. Siinä oli vakiovarusteena automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja niin edelleen. Maksoin tästä lystistä 1500 euroa.

Kuukausi tästä ja anoppini osti vuosimallia 2001 olevan manuaali- Toyota Corollan, eli siis kymmenen vuotta uudemman. Ei automaatti-ilmastointia, ei vakionopeudensäädintä, ei yhtään mitään. Hinta 10 500 euroa.

Kyllä, se ruotsalainen oli tasan kymmenen vuotta vanhempana paremmin varusteltu kuin uudempi nipponi. Ja ei, se ruotsalainen ei ollut erikoismalli, vaan ihan perusmalli. Kyseisellä merkillä ilmastoinnit ynnä muut ovat olleet vakiona sen reilun kymmenen vuotta, joten perustelusi japanilaisten vakiovarusteiden ylivertaisuudesta ontuu.

Ai niin, minun autollani ehdittiin ajaa 50 000 kilometriä ennen myyntiä, Corolla kulkenut nyt noin 55-60 000 kilometriä. Kummankaan tekniikassa ei ollut vikoja, joten sain halvemmalla paremmin varustellun auton, joka tosin oli vanhempi, mutta mitä menetin sillä, että otin vanhemman, edullisemman ja lähes jokaiselta kantilta paremman auton?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä, se ruotsalainen oli tasan kymmenen vuotta vanhempana paremmin varusteltu kuin uudempi nipponi. Ja ei, se ruotsalainen ei ollut erikoismalli, vaan ihan perusmalli. Kyseisellä merkillä ilmastoinnit ynnä muut ovat olleet vakiona sen reilun kymmenen vuotta, joten perustelusi japanilaisten vakiovarusteiden ylivertaisuudesta ontuu.
En olekaan missään vaiheessa sanonut japanilaisten autojen olevan paremmin varusteltuja kuin eurooppalaiset. Juuri totesin, että niin eurooppalaisia kuin japanilaisia autoja on niin moneen lähtöön.

Jos itse olen ostamassa autoa, vertailen lähinnä saman ikäisiä, kokoisia ja hintaisia autoja. Väitän edelleen, että tällöin japanilaiset eivät ainakaan häviä vastaaville saksalaisille varustelun osalta.
 
Nyt sitten tulee meikäläiselle tehty auto BMW X1
Näppärän kokoinen neliveto normaalia suuremmalla maavaralla ja nokalla 2 litraisesta dieselistä otettu irti 204 hevosta.

Kiitos ja kumarrus.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Nyt sitten tulee meikäläiselle tehty auto BMW X1
Näppärän kokoinen neliveto normaalia suuremmalla maavaralla ja nokalla 2 litraisesta dieselistä otettu irti 204 hevosta.

Kiitos ja kumarrus.
Ankarimpien BMW-puristien piireissä tuo X-villitys (X1-X3-X5-X6) on alkanut jo aiheuttamaan parranpärinää. Imagoltaan merkki on kuitenkin ollut rata/autobahn -painotteinen ja tällä hetkellä piirustuspöydältä pukkaa lähinnä maastureita. Joku epäili että jätettyään F-ykköset BMW siirtyykiin ajattamaan autojaan Formula Offroad -luokkaan...

Ja tää ei sitten ollut mikään kannannotto Ohmin diggailuun. Juolahtipahan vaan viestistä mieleen.
 
Ankarimpien BMW-puristien piireissä tuo X-villitys (X1-X3-X5-X6) on alkanut jo aiheuttamaan parranpärinää. Imagoltaan merkki on kuitenkin ollut rata/autobahn -painotteinen ja tällä hetkellä piirustuspöydältä pukkaa lähinnä maastureita. Joku epäili että jätettyään F-ykköset BMW siirtyykiin ajattamaan autojaan Formula Offroad -luokkaan...

Aika erikoista, jos ei BMW:n mallistosta löydy tarpeeksi vaihtoehtoja rata/autobahn puolelle. Ja mikäs sitä on ajalle autobahnia vaikka 555 hevosvoimaisella X6 M:llä?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Nyt sitten tulee meikäläiselle tehty auto BMW X1
Näppärän kokoinen neliveto normaalia suuremmalla maavaralla ja nokalla 2 litraisesta dieselistä otettu irti 204 hevosta.
Sinulla ei siis ole pientä putkikassia lukuunottamatta kuljetustarpeita. Meille ei käynyt edes kakkosautoksi 3-sarjan farmari kun siihen ei saa kunnolla edes matkarattaita. No eipä Audi ole sen parempi. Nykyinen C-sarja on aivan eri luokkaa.
 
Sinulla ei siis ole pientä putkikassia lukuunottamatta kuljetustarpeita. Meille ei käynyt edes kakkosautoksi 3-sarjan farmari kun siihen ei saa kunnolla edes matkarattaita.

Eipä juuri ja kaikki suurempi liikkuu tavarankuljetukseen tarkoitetulla kalustolla. Mutta ihan kiva, että joku huolehtii minusta.

Toisaalta kyllä vähän ihmetyttää miten sinä pystyit tekemään sellaisen johtopäätöksen, että minä olen kuljettamassa tuolla autolla kakaroita ja jotain vitun matkarattaita tai että olisin tätä autoa tarjoamassa niille jotka joutuvat kuljettamaan kodin ja kaupan väliä kakaroita ja matkarattaita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös