Ei kannata kuitenkaan syyllistyä itsepetokseen (en syytä tästä juuri sinua, vaan puhun yleisellä tasolla), ja liittää omaan suosikkimerkkiin sellaisia ominaisuuksia, joita siinä ei faktisesti ole suhteessa kilpailijoihin. Jos arvostaa tiettyihin merkkeihin liittyviä mielikuvia ja on valmis maksamaan niistä pyydetyn hinnan, niin mikäs siinä. Tämä on vapaa maa. Mielikuvaa voi edistää, kun Top Gearissa The Stig ajaa jollain huippuversiolla kovan kierrosajan. Se ei silti tee saman valmistajan "kansanautosta" yhtään parempaa... Japanilaisten laadukkuus on kuitenkin sitä laadukkuuden lajia, että se ulottuu malliston läpi - aina toki verrattuna kilpailujoiden vastaaviin.
Vaikea termi tuo ajettavuus. Itse en ole koskaan ajanut autolla muunlaisella radalla, kuin jääradalla, jos pelto/hiekkamonttu ajoa ei lasketa rata-ajoksi. Omakohtaisesti en arvostele auton ajettavutta sillä, kuinka nopeasti nürburingin vihreä helvetti kierretään, vaan sitä, miltä auton ajaminen tuntuu käytännön harmaassa arjessa. Hyvä ajettava on suuntavakaa, jämäkkä ja ohjaus on tunnokas. Autoihin liittyy paljon mielikuvia ja autoa valittaessa tunne on merkittävä tekijä lopullista valintaa tehdessä. Ei pidä hämääntyä uskoon, että maalipinnan alla on pelkästään mielikuvia, vaan on sielä myös ihka oikeaa tekniikkaakin, joka vaikuttaa auton ominaisuuksiin.
Stigin revittelyt jollain M3:lla eivät tee normi 300-sarjalaisesta yhtään sen parempaa ajettavaa, kuin 300-sarjalainen tehtaan hihnalta tullessaan on. Olen ajanut sekä Avensiksia ja 300-sarjalaisia, ja minulle ei ole ollenkaan epäselvää, että BMW on mielyttävempi ja parempi ajaa, kuin esillä ollut avensis. Eron todetakseen ei tarvi, kuin ajaa autoja.
Kyllä avensiksellakin pärjää varmasti, mutta jos haluaa viihtyä ajaessaan autoa, tulee "ajajan auto" kyseeseen. Varmasti myös 1,6 litraisella peruskauppakassilla pärjää, mutta omalla kohdallani olen todennut 200+ hv automaatti nelivedon täyttävän paremmin sen tehtävän, mitä autolta vaadin. Ja se takia olen valinnut autokseni parivuotta vanhan käytetyn uuden perusmallin sijaan.
Auton valintaan liittyen ei se nyt taida ihan niinkään olla, että ostamalla japanilaisen saa enemmän vastinetta rahalleen. Jos etsii parasta "kaksilitraista avensista", mahtaako paras "kaksilitrainen avensis" edes tulla japanista? Jos autolta vaatii yli 200 hv ja nelivetoa, ei japanilaisista merkeistä taida edes löytyä sopivaa versiota. Toki jotain erikoisuuksia löytyy, mutta mitän skoda suberbia, opel insigniaa, vw passattia tai saab 9-3 vastaavaa "kansanautoa" ei löydy.