No mitä lisäarvoa haet autoiluusi?
Et osoittanut kysymystäsi minulle, enkä ehkä edes vastaa siihen mitä hait - mutta tavoilleni uskollisena vastaan kuitenkin.
Itselleni auto ei ole vain väline paikasta toiseen liikkumiseen siinä mielessä, että mikä tahansa kumipyörillä kulkeva kävisi. Kun viimeksi lähdin autoa ostamaan, asetin etukäteen hyvin tarkat kriteerit. Tähtäimessäni oli vähän käytetty auto, jossa sekä ikä että kilometrimäärä vaikuttivat. Hintaluokassaan tehokas moottori oli ratkaisevan tärkeä - osittain siksikin, että vaadin ehdottomasti automaattivaihteiston, ja se ei oikein toimi nuhapumpuilla. Ilmastointilaite ja sähköikkunat piti olla myös (edellisestä Fordistani ne puuttuivat). Täsmälleen oikea kokoluokka oli olennaista, koska toisaalta kyyditsen säännöllisesti ihmisiä, eli tarvitsen neljä ovea ja riittävät takajalkatilat - mutta toisaalta ahtaan parkkihallini (ja muunkin epäkäytännöllisyyden, lapsia ei ole eikä tule) takia auto ei saisi olla liian iso (Mondeoni oli). Kun vielä löin pankkitilini minulle kylmästi asettaman maksimihinnan autotalli.comin sivuille, niin oli aika tarkastella tuloksia.
Ehdot täyttäviä vaihtoehtoja oli useita, mutta ne keskittyivät lähinnä samoihin merkkeihin: mukana oli käytännössä vain korealaisia ja amerikkalaisia autoja, sekä eurooppalaisista ranskalaisia ja Fordeja. Ranskalaiset ja amerikkalaiset hylkäsin heti kättelyssä niihin tunnetusti liittyvien laatuongelmien takia (kts. vaikkapa Auto Bildin vertailu 2008: "Ranskalaiset merkit, Peugeot, Renault ja Citroën jäivät peränpitäjiksi. Peugeot sai huonoimman arvosanan"):
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota+nousi+laatuvertailun+kärkeen/1135240407850
Fordeista Mondeo oli liian iso, ja Focuksesta ei ollut (ainakaan juuri silloin myytävänä) kaksilitraista automaattia - no, eivät Forditkaan laatumittelön mitaleista kilpaile...
Japanilaisia, ruotsalaisia tai saksalaisia (pl. euro-Ford) ei haku tuottanut omilla kriteereilläni ollenkaan. Jos olisin kelpuuttanut mukaan myös 1,6 litraiset, niitä olisi löytynyt useampiakin. Mutta tässä tapauksessa siis vaatimukseni keskimääräistä tehokkaammasta ja isokokoisemmasta moottorista (kaksi litrainen 140hv kone on Suomen autokannassa keskimääräistä isompi ja tehokkaampi) sulki pois
kaikki japanilaiset ja euroopastakin saksalaiset. VAG:n TSI -moottoreita ei tuossa ikä/hinta -luokassa ollut saatavilla.
Eli lopulta jäljelle jäi vain koreassa valmistettuja autoa (osa tosin nimeltään Chevrolet) - mutta niitähän tämä keskustelu ei koske... Jos kriteerit täyttävistä olisi löytynyt joko japanilaisia tai europpalaisia laatumerkkejä, olisin kyllä asettanut ne korealaisten edelle. No, en tosin hetkeäkään kuvitellut sieltä löytyvän sopivan hintaisia Bemareita, Mersuja, Audeja tai Volvoja - mutta edes Volkkareita!
Tuolloin kun ostin nykyisen Hyundaini, olin juuri nähnyt kyseisen merkin jossain laatuvertailussa jopa kympin kärjessä, mutta ainakin vanhemmilla malleilla on kyllä ollut aika huonokin maine - ja ilmeisesti aiheesta. Olen kuitenkin varma että samaan hintaan ei olisi voinut saada yhtä nuorta ja vähän ajattua, yhtä hyvin varusteltua parilitraista automaattia mistään muualta... Kunnes isäni osti vielä nuoremman korealaisen, vielä halvempaan hintaan, ja sai vielä nahkapenkit ja hieman suuremmat mitat kaupan päälle.
Kun nyt sain tyydyttävän auton erittäin hyvään hintaan, niin aion pitää sitä pitkään sillä ajatuksella, että seuraava autoni on BMW - tai Lexus...
Edit: kirjotus vihre...