Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moni vaan haluaa ajamiseltaan enemmänkin kuin muovista sisustaa, kankaisia penkkejä ja tehottomia moottoreita.
Olet siis sitä mieltä, että saksalaiset ja italialaiset ovat automaattisesti tehokkaampia kuin japanilaiset? Ja ettei japanilaisiin saisi halutessaan nahkaistuimia, kun taas muissa ne ovat vakiona? Se nyt on selvää, että saksalaisissa autoissa on sisustuksessa käytetty pelkkää jalopuuta. Hyvä esimerkki esim. VW Golf, siitähän ei muovia löydy hakemallakaan ja varustelutaso vakiona on muutenkin huippuluokkaa. Kannattaisi ehkä päivittää autotietämyksesi 2000-luvulle.

Olen edelleen sitä mieltä, että jostain syystä saksalaisella autolla ajavat ovat kaikista herkimpiä näissä merkkiasioissa. Itse voin hyvin kuvitella ostavani niin saksalaisen, ranskalaisen kuin japanilaisenkin autolla. Tosin kaikista näistä löytyy vain muutama merkki, jonka hankkimista voisin harkita.

P.s. On muitakin japanilaisia autoja kuin Toyota Corolla.
 

12961

Jäsen
Olet siis sitä mieltä, että saksalaiset ja italialaiset ovat automaattisesti tehokkaampia kuin japanilaiset?

Olen edelleen sitä mieltä, että jostain syystä saksalaisella autolla ajavat ovat kaikista herkimpiä näissä merkkiasioissa.

Vastaan beemanin puolesta, mutta jaappanilaiset eivät automaattisesti ole tehottomampia kuin saksalaiset, mutta suurin osa japanilaisista hiukankin tehokkaammista peleistä on täysin tyylittömiä muropakettivehkeitä kuten nyt vaikka mazda RX-8 tai viimeiset toyota suprat. Lisäksi esim. tehokkaat dieselit puuttuvat valikoimista, ja korostan ettei se uusi 2.2 ole tehokas.

Yhtä voimakkaita mielipiteitä japanilaisia autoja vastaan on myös saabisteilla, volvisteilla, italiaano- ja ranskanpatonkifaneista puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
...suurin osa japanilaisista hiukankin tehokkaammista peleistä on täysin tyylittömiä muropakettivehkeitä kuten nyt vaikka mazda RX-8 tai viimeiset toyota suprat. Lisäksi esim. tehokkaat dieselit puuttuvat valikoimista, ja korostan ettei se uusi 2.2 ole tehokas.

Juuri näin. Jos jaappanialaisista auton korvikkeista haluaa vähänkin tehokkaamman version, niin vaihtoehtoina on lähinnä lintulaudoilla varustetut amisrassit tyyliin impreza ja mitsun evo. Kuka yli 18wee jantteri Keravan ulkopuolella haluaa sellaisella ajella? Mitenköhän nippon-fanaatikot määrittelisivät premium-merkit? Vai onko nekin saksalaisten omahyväistä hapatusta? Mites riisikulhojen jälleenmyyntiarvo. Miten voi selittää esim käytetyn Nissan Maxima 3,0:n hinnan versus Mersun E-sarja, bimmerin 5-sarja tai audin A6? Mistä syistä saksalaisten autojen hinnat laskevat huomattavasti vähemmän kuin japanilaisten? Anglo-saksien salaliitto ylivertaisten japanilaisten nujertamiseksi?

Myönnän kernaasti että corolla on kestävä ajokki.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Tulkitsen tämän myöntävänä vastauksena.

Onnistunut tulkinta japani-fanclubilta.

Kerropa vielä joutessasi että mikä ajaa ihmisen japsirassin omistajaksi? Piittaamattomuus ajamisen hienommista puolista? Halu olla leimaantumatta porvariksi? Lintulaudat turbokiesien persiissä? Muovinhajufetismi? 6,7l/100km/h EU-kulutus ja 85hv? Pölykapselit? Ralliraidat? "Mulle auto on vaan tapa päästä paikasta a paikkaan b" -mentaliteetti? Äläkä nyt vaan erehdy luulemaan etten olisi riisinkeittimellä koskaan ajanut vaikken sellaista ole omistanutkaan. Luettele perusnipponkipon positiiviset ominaisuudet jotka saisivat premium merkillä ajavan vaihtamaan toyotaan/mazdaan/hondaan/nissaniin/mitsuun.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tämähän on vähän niin kuin naisen valitsemista.

Jotkut haluavat premiumnaisen, koska hyvän naisen kanssa on mukava elää. Jotkut toiset taas haluavat naisen, joka on tyhmä, ruma ja tylsä, mutta hän kestää nylkyttämistä, koska naisen tehtävähän on vain antaa miehille lapsia (=auton tehtävä on liikuttaa minua paikasta a paikkaan b -paskanjauhanta).

Kaunis nainen ei halua aina olla kokkaamassa tai siivomassa, joten sen voi rinnastaa siihen, että premiumauto ei kenties kestä samalla tavalla kuin Toyota Corolla, mutta siitä on elämässä muutakin iloa kuin pelkkä pantavana oleminen.

Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi huonoihin naisiin tai aasialaisiin autoihin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä syistä saksalaisten autojen hinnat laskevat huomattavasti vähemmän kuin japanilaisten?
Tästäkin näkisin mielelläni jotain dataa. Toisaalta voisit ihan hyvin myöntää, että et ymmärrä autoista tuon taivaallista.

Huvittavaa, että jos ei ole omine mieltymyksineen niin rajoittunut kuin esim. nimimerkki Beeman, on heti Japani-fan clubin jäsen. Tähän pätee sama kuin kaikkiin muihinkin asioihin (uskonto, politiikka, musiikki, harrastukset), että äärimmäinen fanatismi on todella naurettavaa ja osoitus omasta alemmuudentunteesta.

p.s. Mikä on Bimmer? Joku pohjalaisten tuunaajajunttien nimitys saksalaiselle premium-autolle? Premium tarkoittaa ilmeisesti tässä tapauksessa premium-amista?
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Premium tarkoittaa ilmeisesti tässä tapauksessa premium-amista?

Joku kussut yöllä accordin vanteisiin?

Grainger kiteyttikin hyvin japanilaisiin viehättyvien sielunmaiseman.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No niin. Vedetääs nyt sitten tämä keskiluokan autokeskustelu nippuun. Jätetään tuulipukukansan premium-merkit eli MB, BMW ja Audi sekä kylmän sodan osapuolet ja laatuvastaavat amerikkalaiset- ja itäautot keskustelusta pois. Saab voidaan nykypäivänä katsoa konserniyhteistyön takia samaan koppaan kuin Opel. Volvo ja Ford taas kiskovat samaa köyttä toisesta päästä. Alekopan japanilaiset automerkit Nissan, Mazda ja Mitsubishi putoavat samaan kasaan Opelin ja Fordin kanssa. Jäljelle siis jäävät japanilaiset premium-autot Honda ja Lexus taistelemaan konserniyhteistyön heikentämiä Volvoa ja Saabia vastaan. Käsi aivoille ja rationaalinen ajattelu kunniaan, niin samassa tasoluokassa mennään mitä laatuvaikutelmaan tulee.

Subaru ja ranskalaiset autot taas ovat erilaisuudentavoittelijoiden valinta, eivätkä tule koskaan joistakin hyvistä tai jopa erinomaisista ominaisuuksistaan huolimatta olemaan mitään massojen suosikkeja, vaan aina niiden hankkimista joutuu perustelemaan jollain syyllä mitä kuulija ei todennäköisesti hyväksy. Keskustelu tulee kuitenkin jatkumaan vilkkaana...
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Voi perskules kun on tullut naurettua tuon "peemiehen" purkaukselle. Varo ettei nahkahousus repee.

Itselläni on ollut toyotoita nyt viitisen vuotta täysin taloudellisista syistä. Vaikka nykyinen autoni tuleekin jo 7 vuoden ikään, mitään osia (pl. öljysuodatin) ei ole tarvinnut vaihdella. Bensaa kun hakee silloin tällöin niin pärjäilee. Uudet öljyt keväällä ja syksyllä. Katsastukseen ei tarvi mennä näyttämään kuin kerran ja muutenkin kaikki pelaa ilman mitään "ominaisuuksia".

Ja jälleenmyyntiarvo toyotoissa on hyvä. Niinkuin just jossain lehdessä oli vertailua siitä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onnistunut tulkinta japani-fanclubilta.
Kiitos. Hiukan oli sekava vastaus, mutta onnistuin sitten sen oleellisen poimimaan. Kiitos myös fanclubjäsenyydestä, vaikka ainoa merkkikerho johon olen kuulunut oli ruotsalainen, ja tälläkin hetkellä taskussa on saksalaisen autoni avaimet.

Enpä lähde sen enempää ottamaan kantaa siihen miksi sinun kannattaisi vaihtaa premium-luokan autosi johonkin alemman segmentin autoon. Syitä on varmasti monia, valmistusmaasta riippumatta.

Graingerille toivotan antoisia hetkiä Saabisi kanssa: http://www.geocities.com/karnautrahl/CarLovingManual.html?200930 (Car Loving Manual)
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Hmm, tämä kuulostaa aivan kuin implikoisit japanilaisten kehumisen olevan aiheetonta? Tätä ei voi päästää läpi ihan pelkkänä mielipideasiana. Niin moni tutkimus on vahvistanut japanilaisten autojen ylivertaisuuden, jos puhutaan kestävyydestä ja vähävikaisuudesta.
Lue ensikerralla vaikka sekin viesti mitä minä lainasin. Siinä puhuttiin siistin näköisestä, suorituskykyisestä ja hyvinvarustellusta autosta, joka yhdistyy toimintavarmuuteen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Erinäisistä syistä johtuen tuli kesäloman aikana tutustuttua vähan paremmin minulle aikaisemmin tuntemattomaksi jääneeseen Subaruun ja ei voi sanoa, kun HUH HUH kuka näitä ostaa?

Kyseessä siis -06 mallin 60000km ajettu Subaru Legacy Outback 2,5 automaatti kaikilla varusteilla nahkapulkista aukeavan panoramakaton kautta automaattisen ilmastointiin. 3000km tuli tuohon rakkineeseen kelattua loman aikana.

Ko. auton takaikkunassa oli tarra "Miksi Subaru" - no tuota kysymystä tuli aika paljon neljän viikon aikana mietittyä Todella vaikeaa on mitään positiivista tuosta autosta keksiä. 170 hevosvoimainen boksernelonen sisälsi enemmänkin poneja, kun hevosia ja nekin vähäset ponit oli tapettu asentamalla voimansiirtoon kivikautinen nelivaihteinen automaattiaski joka teki autolla ajamisesta yhtä helvettiä. 90-vuotias mummeli jolla on jo ongelmia käsien koordinaation kanssa vaihtaa manuaalilla nopeammin, kun tuo rakkine. Kun vielä lisätään, että auton alusta oli niin pehmeä, että se meinasi kaatua mutkissa, ohjaus oli löysä ja tunnoton ja ilmastoinnin automaattiasentoa ei voinut käsittämättömän toimintalogiikan takia käyttää ollenkaan voidaan tosiaan kysyä MIKSI SUBARU? Huvittavaa on se, että Subarun piti käsitykseni mukaan olla ajettavuudeltaan sieltä paremmasta päästä japseja.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mielenkiintoista seurata tätä väittelyä, miksi saksalainen on parempi kuin japsi ja miksi ranskalainen on se kaikkein huonoin. Miksi sitä pitäisi kenellekään perustella syytä, miksi ostaa tietyn merkkisen auton? Itsellä on ollut ruotsalaisia, saksalaisia ja japanilaisia menopelejä, ja joikaisessa on ollut jotain hyvää ja huonoa. Kai se on jokaisen oma valinta, miksi ostaa sellaisen auton kuin ostaa..?
Niin, minun henkilkökohtainen mielipiteeni on, että parasta vastinetta rahoilleen saa ostamalla amerikkalaisen, mutta se on vain minun mielipiteeni, enkä lähde mollaamaan muiden autohankintoja, vaikka en kyseistä autoa arvostaisikaan.
 

Jarzki

Jäsen
Kerropa vielä joutessasi että mikä ajaa ihmisen japsirassin omistajaksi?

Itse sanoisin syyksi lähinnä sen, että eivät ole niin kalliita kuin Mersut, Audit, BMW:t jne. Lisäksi niiden kestävyys ja vähävikaisuus varmasti houkuttelevat matti meikäläisiä. Eli haetaan sitä, että auto on kuntonsa puolesta käytettävissä vuoden jokaisena päivänä. Ei tarvita mitään ylimääräisiä nahkapenkkejä yms., vaan perustaso riittää "paikasta a paikkaan b siirtymisessä". Jälleenmyyntiarvosta ei ole niin tarkkaa tietoa tuosta "ylemmästä luokasta", joten en rupea väittämään tai epäilemään, että niissä olisi eroa jompaankumpaan suuntaan. Näissä "alemman luokan" autoissa jälleenmyyntiarvo kuitenkin on kunnossa, kun ajatellaan esimerkiksi Toyotaa, joku Kia ja nämä halpisautot ovat sitten jo aivan oma lukunsa.

Ja kyllä, vanhemmillani on ollut pääosin japsirasseja. Itse en ole vielä ensimmäistäkään omaa autoa ostanut, isältä saatuna on yksi Toyota, joka on seisonnassa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kerropa vielä joutessasi että mikä ajaa ihmisen japsirassin omistajaksi?

Tähän kysymys...miksipä ei?

Mikä rassi se sitten pitää olla ja miksi? Näitä voitiin pohtia joskus 70-80 luvulla mutta tänään asialla ei ole paskankaan merkitystä. Hita/laatu ratkaisevat kuitenkin ja laatuhan on kaikissa nykyautoissa hyvä. Mikä arveluttaa ns "japsirasseissa"?

Jenkki sen olla pitää...vai?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uunituoreen tutkimuksen (Kauppalehti) mukaan maailman 10 luotettavuudeltaan parhaan auton joukko rakentuu 8 aasialaisesta (Honda, Daihatsu, Hyundai, Toyota, Mazda), Citroënista ja Fordista. Ei yhtään saksalaista tai ruotsalaista kaaraa. Listan perää pitävät Audi, Jaguar, Volvo, Alfa Romeo ja Land Rover.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tähän kysymys...miksipä ei?

Mikä rassi se sitten pitää olla ja miksi? Näitä voitiin pohtia joskus 70-80 luvulla mutta tänään asialla ei ole paskankaan merkitystä. Hita/laatu ratkaisevat kuitenkin ja laatuhan on kaikissa nykyautoissa hyvä. Mikä arveluttaa ns "japsirasseissa"?

Jenkki sen olla pitää...vai?

Kyllähän se vähän niin on että jos auton ostaa "käyttöesineeksi", eli välineeksi jolla siirrytään paikasta toiseen mahdollisimman vaivattomasti ja edullisesti ilman että vaatii mitään "hifistelyä" niin mikäpä olisi silloin parempi kuin Japanilainen auto? Ne on varmatoimisia ja ainakin omien kokemusteni perusteella käyttökustannuksiltaan edullisia ja riittävät ihan hyvin paikasta toiseen siirtymiseen.

Mutta sitten jos autoilu on muutakin kuin paikasta toiseen siirtymistä, niin kyllä se vaan niin valitettavasti on että Japsiautot ei ole ihan siellä ostoslistan kärkipäässä. Teknisestä varmuudestaan huolimatta valtaosa Japanilaisista autoista on niin harmaita hiirulaisia jotka eivät herätä minkäänlaisia tunteita eivätkä omistamisen haluja. Minä olenkin monesti sanonut että siinä vaiheessa jos minä joskus ostan uuden Toyota Corollan niin minut voi saman tien lopettaa, koska tuollaisen auton omistaminen edustaa minulle juuri sellaista johon suuntaan en halua elämäni menevän.

Kyllä minä mieluummin ostan jonkun sellaisen auton jonka rattiin istuessa tulee aina sellainen tunne että "perkules että tämä on hienoa!". Vaikka sitten hieman luotettavuudenkin kustannuksella. En minäkään toki nyt ihan mitä tahansa pommia suostu ottamaan vain sen takia että se on hieno, vaan kyllä siinä nyt pitää muidenkin ominaisuuksien olla edes jokseenkin hyvällä tasolla. Mutta kyllä minä vaadin autoltani huomattavasti enemmän myös "luonnetta" ja "munaa" kuin mitä Japanilaisilla autoilla on tarjota.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä nyt tarvittaisiin vähän faktaa pöytään myös japanilaisvastaisten puolueelta, joka tähän mennessä on argumentoinut yksinomaan tunneasioilla.

On yhtä tyhjän kanssa väittää, että japanilaiset autot olisivat tehottomampia, huonommilla materiaaleilla sisustettuja tai edes rumempia, jos ei pysty perustelemaan väitettään. Tottakai 500-sarjan Bemari on kaikkea tuota Toyota Aygoon verrattuna, mutta eipä niitä tulisikaan asettaa rinnan, vaan pitää verrata toistensa kilpailijoita. Minkälaisen saksalaisen auton saa 20 000 eurolla ja millaisen japanilaisen? Entäpä jos raja on 50 000€? Uskallan väittää, että saman hintaisia autoja vertailtaessa huomataan, että japanilaisten moottoritehot, varusteluettelot, ja sisustusmateriaalit ovat hyvinkin kilpailukykyiset. Ja kaikki tämä luotettavuuden kaupan päälle.

Sellainen vaikeasti määriteltävä asia kuin ajo-ominaisuudet saattaa jäädä ainoaksi asiaksi, jossa suurin osa japanilaisista häviää vertailukelpoisissa malleissa muutamalle eurooppalaiselle laatumerkille, mutta se on sitten jokaisen autoilijan oma asia kuinka suuren painoarvon antaa sille, että tiukan paikan tullen pystyisi kiertämään moottoriradan 0,5 sekuntia nopeammin...

Ulkonön mittaaminen onkin sitten vaikeampaa, koska makuasioita on hankala puristaa vertailukelpoisiksi numeroiksi. Ei ne perus-Toyotat hirveästi säväytä, mutta eipä kyllä Volkkaritkaan... Ja muistaakseni ainoa auto, joka hyväksyttiin heti valmistuttuaan New Yorkin modernin taiteen museoon (oman sektorinsa arvostetuin maailmassa), on Mazda Miata (MX-5).

Keskustelun kannalta olisi hyvä täsmentää myös sitä, mistä oikein puhutaan? Tarkoitetaanko japanilaisten laadukkuudella (tai laaduttomuudella) jotain autoteollisuuden keskiarvoa? Siinä uskallan väittää japanilaisten olevan aivan omalla planeetallaan kaikilla mitattavilla arvoilla. Jos taas otetaan vertailuun jokaisen autonvalmistajan paras malli, ja verrataan sitä kilpailijan huippumalliin, saksalaiset varmasti ohittavat japanilaiset, mutta tällainen tavallisen autoilijan kannalta täysin epäolennainen vertailu on puhtaasti teoreettista. En usko, että tälle palastalle kirjoittaa yhtään henkilöä, jolla olisi itsellään sen enempää Mersun kuin Bemarinkaan malliston lippulaiva... Sitäpaitsi tällaisen lippulaivavertailun voitto menisi luultavasti italiaan...

Jokaisella on tietenkin oikeus maksaa 5000€ enemmän muodikkaasta saksalaisesta, jos haluaa esim. 170 hevosvoimaisen, 4,7 metriä pitkän auton "kaikilla herkuilla". Toivottavasti tähän henkilökohtaiseen ratkaisuun on muitakin perusteita kuin se, että "faija kertoi, että Datsun 100A oli paska..."
 

blikzt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miksi näitä perusjapseja pitäisi edes verrata noihin premium-merkkeihin kun kyseessä on koknaan eri hintaluokan autot? Toyotoita ja Mazdoja pitäisi enemmin verrata Volkkariin tai Opeliin, kun taas MB:n, Bemarin ja Audin verrokkien pitäsi olla Lexus ja Infiniti.

Jos itsellä olisi paljon massia niin valitsisin kyllä mielluummin jonkun näistä saksalaisista, mutta jos ei niin enemmin otan riisikipon kun jonkun Opelin paskan.
 

12961

Jäsen
On yhtä tyhjän kanssa väittää, että japanilaiset autot olisivat tehottomampia, huonommilla materiaaleilla sisustettuja tai edes rumempia, jos ei pysty perustelemaan väitettään. Tottakai 500-sarjan Bemari on kaikkea tuota Toyota Aygoon verrattuna, mutta eipä niitä tulisikaan asettaa rinnan, vaan pitää verrata toistensa kilpailijoita. Minkälaisen saksalaisen auton saa 20 000 eurolla ja millaisen japanilaisen? Entäpä jos raja on 50 000€? Uskallan väittää, että saman hintaisia autoja vertailtaessa huomataan, että japanilaisten moottoritehot, varusteluettelot, ja sisustusmateriaalit ovat hyvinkin kilpailukykyiset. Ja kaikki tämä luotettavuuden kaupan päälle.

Mihin japsiin vertaisit tuota 500-sarjan bemaria, kenties lexus GS/Honda legend ovat ainoat suomen markkinoilta löytyvät vastaavat, jälkimmäinen kyllä ihan asiallisen oloinen vehjes. Camry ei ole samalta vuosikymmeneltä. Molemmat em. japanilaisista ovat niin harvinaisia vehkeitä luokassaan, että ovat todella hankala myydä eteenpäin ja menevät siksi halvalla, ja molemmista puuttuu se tuon luokan tärkein myyntivaltti, tehokas diesel. GS:a tietysti saa hybridinä, mutta suolaiseen hintaan. Mahtaakohan noista olla edes olemassa minkäänlaisia luotettavuustilastoja kun ovat niin harvinaisia koko Euroopassa? Veikkaisin, että nämä teknisesti huomattavasti perustoyotia monimutkaisemmat vekotukset eivät ole ainakaan yhtään luotettavampia kuin Eurooppalaiset vastaavat BMW, Audi tai MB.

Sellainen vaikeasti määriteltävä asia kuin ajo-ominaisuudet saattaa jäädä ainoaksi asiaksi, jossa suurin osa japanilaisista häviää vertailukelpoisissa malleissa muutamalle eurooppalaiselle laatumerkille, mutta se on sitten jokaisen autoilijan oma asia kuinka suuren painoarvon antaa sille, että tiukan paikan tullen pystyisi kiertämään moottoriradan 0,5 sekuntia nopeammin...

Sellainen asia kuin alustatunto on yksi tärkeimmistä esim. riittävän nopeassa reagoinnissa perän irtoamiseen liukkaalla tms. yllätykselliseen tapahtumaan vaikuttavista ominaisuuksista. Näistä euromerkeistä nyt ainakin BMW ja Alfa ovat aina osanneet säätää alustan niin, että perstuntuma välittyy suoraan ja tapahtumista on terävästi perillä. Tosin MB:n perusmallit ovat melko kamalia tästä näkökulmasta, mutta en ole toistaiseksi törmännyt yhteenkään japanilaiseen (pl. em. muropakettilelut), jossa kuskin perse olisi "yhtä puuta" auton kanssa. Nämä ovat kyllä pitkälti automerkki-, ei maanosakohtaisia asioita, mutta pääosin hyvät löytyvät saksasta ja italiasta.

Ulkonön mittaaminen onkin sitten vaikeampaa, koska makuasioita on hankala puristaa vertailukelpoisiksi numeroiksi. Ei ne perus-Toyotat hirveästi säväytä, mutta eipä kyllä Volkkaritkaan... Ja muistaakseni ainoa auto, joka hyväksyttiin heti valmistuttuaan New Yorkin modernin taiteen museoon (oman sektorinsa arvostetuin maailmassa), on Mazda Miata (MX-5).


Itse näen tämän keskustelun euro vs. japsiauto-mittelönä ja vedän tähän keskusteluun mukaan italialaiset. Onko esim Alfa 159 tai uusi fiat bravo nätti auto? Nämä ovat tosiaan täysin makuasioita.

Keskustelun kannalta olisi hyvä täsmentää myös sitä, mistä oikein puhutaan? Tarkoitetaanko japanilaisten laadukkuudella (tai laaduttomuudella) jotain autoteollisuuden keskiarvoa? Siinä uskallan väittää japanilaisten olevan aivan omalla planeetallaan kaikilla mitattavilla arvoilla. Jos taas otetaan vertailuun jokaisen autonvalmistajan paras malli, ja verrataan sitä kilpailijan huippumalliin, saksalaiset varmasti ohittavat japanilaiset, mutta tällainen tavallisen autoilijan kannalta täysin epäolennainen vertailu on puhtaasti teoreettista. En usko, että tälle palastalle kirjoittaa yhtään henkilöä, jolla olisi itsellään sen enempää Mersun kuin Bemarinkaan malliston lippulaiva... Sitäpaitsi tällaisen lippulaivavertailun voitto menisi luultavasti italiaan...

Jokaisella on tietenkin oikeus maksaa 5000€ enemmän muodikkaasta saksalaisesta, jos haluaa esim. 170 hevosvoimaisen, 4,7 metriä pitkän auton "kaikilla herkuilla". Toivottavasti tähän henkilökohtaiseen ratkaisuun on muitakin perusteita kuin se, että "faija kertoi, että Datsun 100A oli paska..."


Preferenssejähän nämä kaikki. Esimerkiksi mitä 170 heppaista 4,7m pitkää bemaria vertaat tuohon perheautoluokkaan? Entä VW:a? Kaikki herkut on suhteellinen käsite, ja todennäköisesti esim baijerista ei lähde kuin kahden käden sormilla laskettava määrä 3-sarjan autoja, joihin on rastitettu kaikki varusteet tuuletetuista istuimista aina nahkaiseen kattoverhoiluun saakka.

Vertailussahan on tietenkin järkeä vain mikäli vertaillaan autonvalmistajien vastaavia malleja, ja tuohon isompaan keskiluokkaan (BMW 5, MB E, A6 jne) kuuluvat japsit ovat todella iso kysymysmerkki myös laadun suhteen.

Pienemmissä autoissa totta on myös, että saksalaisesta joutuu samankokoisena maksamaan enemmän kuin japanilaisesta (esim passat vs avensis), mutta esim. tuossa vertailuparissa on ajettavuus ja pikkuasioiden laatuvaikutelma passatin hyväksi 100-0. Samoin on esim BMW 3-sarja vs. Lexus IS.

Esimerkki tuosta laatuvaikutelmasta voisi olla vaikka kaksi erilaista penkinlämmittimen kytkintä. Toinen voi olla hajoamisherkempi, mutta käyttö tuntuu jämäkältä ja asialliselta, toinen taas rimputtimen oloinen ja toimii ikuisesti. Makuasia se on kumman valitsee.

Voisihan tuota viestisi alussa mainittua aygoa verrata vaikka uuteen fiat 500:n. En empisi hetkeäkään ostaa noista italiaanoa. Toki polollakin voisi kehdata ajaa toisin kuin aygolla. Toisaalta itse varmaan ostaisin noiden sijaan jonkun käytetyn, vanhemman isomman eurooppalaisen.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Jos itsellä olisi paljon massia niin valitsisin kyllä mielluummin jonkun näistä saksalaisista, mutta jos ei niin enemmin otan riisikipon kun jonkun Opelin paskan.

No, mulla noista osuisi todennäköisesti valinta käytettyyn uutena kalliimpaan autoon. Tosin jos uusista olisi silloin pakko valita, kääntyisin varmaan juuri Opelin puoleen. Aikanaan oli Omegoita useampia ja asiallisia vehkeitä olivat.
 

12961

Jäsen
Tästäkin näkisin mielelläni jotain dataa. Toisaalta voisit ihan hyvin myöntää, että et ymmärrä autoista tuon taivaallista.


Kuten sanottua, luotettavuustilastot eivät vertaile keskenään samankaltaisia malleja vaan juurikin esim. corollaa ja 3-sarjan bemaria, merkkiensä myydyimpiä autoja.

Miten mahtaa luotettavuudessa pärjätä esim. IS-lexus 3-sarjalaista/C-meseä/A4 vastaan tai GS/Honda legend 5-sarjaa/MB E:ta/A6 vastaan? Data on näistä japanilaisista premiumeista puutteellista, koska niitä on liikenteessä erittäin vähän. Tästä syystä myös niiden jälleenmyyntiarvo on heikompi kuin näiden vastaavien euroautojen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saanko kysyä sinulta samaan kuin Beemanilta, eli oletko siis 12961 samaa mieltä kuin Vaughan siitä, että japanilaiset autot ovat ylivertaisia laadultaan, jos laadulla tarkoitetaan kestävyyttä ja vähävikaisuutta (eikä esimerkiksi istuimen nahkaisuutta tai jalopuun määrää)? Puhut laatuvaikutelmasta, sehän ei ole sama asia kuin itse laatu, vai onko sinusta? Ja itse odotan, että mitä enemmän autostani maksan, sitä paremmin ja varmemmin se toimii, mutta ilmeisesti eurooppalaisen premium-auton omistaja ei ajattele näin?

Ja mitä mieltä itse olet, onko järkevää tehdä minkäänlaista tilastoa erittäin harvinaisten automallien luotettavuudesta, ja vertailla sitä yleisimpien mallien luotettavuuteen? Sensijaan yleisissä automalleissa tätä vertailua voidaan tehdä, ja sen vertailun tulos on melko yksiselitteinen.
Se, että tätä keskustelua koitetaan viedä suuntaan eurooppalaiset premium autot vs japanilaiset premium autot, kertoo varmasti jotain toisen osapuolen argumenteista. Tähän voisi kahdessa sekunnissa keksiä jonkun ontuvan verrokin, vaikkapa Suomi ja Ruotsi urheilumaina, vertailupohjana lentopallo.

Ja jos haluat ottaa tähän keskusteluun myös italialaismerkit, kuten Fiatin ja Alfan, niin otetaanko keskusteluun myös niiden luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös