Autoiluketju

  • 3 315 398
  • 19 009

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Iltalehden juttu paskimmista autoista. Jostain syystä lista loppuu vuoteen 2004. Miksiköhän? Siksi että juttu on oikeasti Time Magazineen vuonna 2004.

Kyllä iltapaskat ovat ajan tasalla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä missä kestävyys on laatua, sitä on myös ajettavuus ja auton viimeistely.

Auton viimeistelyllä tarkoitetaan varmasti lainaamassani kohdassa niitä pieniä sisustan yksityiskohtia jne. Mutta minä ymmärrän auton viimeistelyn myös siten, että autoon ei tule pieniä tai isompiakaan vikoja, jotka eivät johdu normaalista kulumisesta. Eli, että jokin alustan osa ei kulu parissakymmenessätuhannessa kilometrissä loppuun.

Itse arvostan autossa ajomukavuutta, kestävyyttä (vähävikaisuutta), sopivan tehokasta ja taloudellista sekä omaan silmääni sopivaa ulkonäköä. Selvää on, että jostain joutuu väkisinkin tinkimään. Etenkin, koska lottovoitto on kiertänyt minut vielä kaukaa. Uudemmista autoista etenkin BMW:t ovat kiinnostavia ajomukavuuden, 5 sarja ulkomuodon ja teho/taloudellisuuden kannalta, mutta kestävyydestä en osaa sen kummemmin sanoa. Nykyinen 5 sarjalainen kestää kyllä koneen puolelta pitkään, mutta rikkoutuvia sähkövimpaimia tuntuu välillä olevan vähän liikaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itse arvostan autossa ajomukavuutta, kestävyyttä (vähävikaisuutta), sopivan tehokasta ja taloudellista sekä omaan silmääni sopivaa ulkonäköä.

5 sarja ulkomuodon...

Ei jumalauta. Voiko joku oikeasti pitää tuota 5-sarjalaista jotenkin hyvän näköisenä? Vain 7-sarja on vielä hirvittävämmän näköinen. Jos nuo autot olisivat naisia, en kyllä noihin perseisiin koskisi koskaan. Ja se idrive... Jos pidät windows vistasta, osta tämä visva.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei jumalauta. Voiko joku oikeasti pitää tuota 5-sarjalaista jotenkin hyvän näköisenä? Vain 7-sarja on vielä hirvittävämmän näköinen. Jos nuo autot olisivat naisia, en kyllä noihin perseisiin koskisi koskaan. Ja se idrive... Jos pidät windows vistasta, osta tämä visva.

Sopivaa. Ei taida montaakaan autoa olla, joka kaikki nuo mainitsemani kriteerit täyttäisivät. Kyseisellä autolla en ole ajanut, joten idriveen en sen kummemmin ole tutustunut. Ajotuntumaa on kehuttu, siitäkään ei siis omakohtaista kokemusta ole. Ei kannata pillastua, jos heitän yhden vaihtoehdon ilmaan.

Eipä silti, en minäkään monenkaan vaimoon/tyttöystävään koskisi.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Nimenomaan tätä sisustuksen viimeistelyn laatua, tehoa ja ajo-ominaisuuksia taannoin tarkoitin kun saksalaisia merkkejä kehuin. Ja nimenomaan premium-merkkejä. Japanialaisiakin autoja ajaneena en voisi ikinä kuvitella ostavani MITÄÄN sikäläistä merkkiä. Ehkä Lexus poikkeuksena, mutta jotain muovista ja feikin oloista siinäkin on. Toki ymmärrän jos käytössä on 10t€ ja haluaa ostaa pari vuotta käytetyn 1,3l Corollan siirtymiseen paikasta toiseen, mutta se olikin alkuperäisen ihmetykseni aihe, eli miksi ei tehdä pakollisesta pahasta, paikasta toiseen siirtymisestä, mahdollisimman mukavaa ja nautinnollista? Yleensähän tuntuu siltä että japanilaisten autojen ostajat ovat juuri niitä joille autoilu on vastenmielistä ja epämiellyttävää. En minäkään nauttisi alitehoisten muovikaukaloiden liikuttamisesta. Jos sen sijaan haluan sijoittaa autooni 30-60 tuhatta niin tuskinpa nipponmobiileista löytyy saksalaisille tai amerikkalaisille varteenotettavaa kilpailijaa. Letkautukset imprezoista ja mitsun evoista jätän omaan arvoonsa.
 

julle-jr

Jäsen
eli miksi ei tehdä pakollisesta pahasta, paikasta toiseen siirtymisestä, mahdollisimman mukavaa ja nautinnollista?
Voisiko johtua siitä, että valistunut ihminen siirtyy paikasta toiseen mieluiten ekologisella tavalla? Näin ollen ei ole rationaalista tehdä muutaman kymmenen kilometrin pyrähdystä jollain Bemarin vitossarjalaisella laivalla. Tällöin nimittäin ei hyödynnetä polttoaineen kemiallista energiaa tehokkaalla tavalla, sikäli kun tavoitteena on siis siirtää ihminen paikasta toiseen. Ja vaikka läheskään kaikki autonomistajat eivät ajattelisikaan rationaalisesti, he silti kenties haluavat näyttää valveutuneilta ja järkeviltä, eivätkä näin ollen käytä esim. kaupunkiajossa isoja autoja.

En ota kantaa siihen mistä maasta tulee kuhunkin käyttötarkoitukseen järkevimmät autot.
 
Ja jos haluat ottaa tähän keskusteluun myös italialaismerkit, kuten Fiatin ja Alfan, niin otetaanko keskusteluun myös niiden luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo?

Alfa Romeo 159:n jälleenmyyntiarvo on toki kiusallisesti vain hieman parempi kuin esim. C-sarjan Meisselillä, Passatilla tai Volvo S60:llä.

Ja tämä linkki taas kertoo ainakin jotain siitä, etti ihan jokainen italopaska ole jäänyt tielle.

Mutta eihän kukaan terve heteromies noihin kosliin koske.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nimimerkiltä 12961 erinomaisia huomioita, jotka varmaan omalta osaltaa selittävät selvästi olemassa olevia mielikuvaeroja. Jos eurooppalaista autoista otetaan lukuun vain premium -autot, niin asetelma muuttuu verrattuna omien kirjoitusteni lähtökohtiin, jotka ovat: A) verrataan kaikkien autonvalmistajien keskimääräistä tasoa ja B) verrataan keskenään vertailukelpoisia (lähinnä hintansa puolesta) automalleja. Pilkattua 1,3 Corollaa pitää verrata saman hintaiseen euroautoon, ja Audi A4:n taistelupariksi pitää asettaa vastaavan hintainen Lexus...

On totta että japanista ei oikein löydy kilpailua huippuautojen luokassa. Parhaiden eurooppalaisten premium -autojen laatu on paljon korkeampi kuin kansanmallien, ja vastavaasti tekninen suorituskyky huippuluokkaa.

Jos sen sijaan haluan sijoittaa autooni 30-60 tuhatta niin tuskinpa nipponmobiileista löytyy saksalaisille tai amerikkalaisille varteenotettavaa kilpailijaa.
Tuo viittaus amerikkalaisiin autoihin kyllä yllätti. Sillä mantereellahan ei kertakaikkiaan osata tehdä autoja: huono laatu, surkeat ajo-ominaisuudet ja vain muodollisesti korkeat teholukemat, jotka yleensä hukkuvat auton järkyttävään painoon (Tuli juuri sattuneesta syystä koeajettua uusi Mustang V8. Järkyttävä pettymys! En suosittele muuhun kuin korkeintaan kiihdytyskilpailuihin). Yksittäisiä poikkeuksia löytyy muutamista emoyhtiön kasvoja kohottavista malleista. Mutta kun niin innokkasti haluat keskustella eurooppalaisten ja japanilaisten eroista korostamalla muutamaa premiumautonvalmistajaa, niin jenkeistähän sellaista ei löydy ollenkaan.

Nimenomaan yleinen amerikkalaisten autojen taso on täyttää kuraa. Poikkeukset ovat yksittäismalleja (kuten Corvette, Viper jne.), mutta niinhän toki Japanistakin löytyy juuri samaan tapaan suorituskykyisiä yksittäismalleja. Siellä vain valttina on malliston laadukkuus kaikissa malleissa, joita sikäläinen autoteollisuus kaizen -oppien mukaan johdetuista huippumoderneista tehtaistaan suoltaa...

En myöskään ymmärrä, miksi väität japanilaisia autoja tehottomiksi? Kokemukseni perusteella japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat - poikkeuksena ehkä tässä sarjassa aina kilpailukykyiset BMW ja Alfa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kokemukseni perusteella japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat - poikkeuksena ehkä tässä sarjassa aina kilpailukykyiset BMW ja Alfa.

Täh? Perustelehan nyt vähän.

Enpä keksi yhtään tehokasta japanilaista ns. perusautoa, kun taas eurooppalaismerkeillä on jokaisella sellaisia jokapojan tehoversioitakin. Jotain ralliautoja tai Lexusta on turha tulla esittelemään perusautona.

Alfan tilalle ennemminkin Mersu ja Audi, jotka nykyisin repivät pienemmistä moottoreista isompia tehoja, ihan samassa kastissa BMW:n kanssa ja hyvin, hyvin paljon nipponien edellä. Kuten myös molemmat ruotsalaiset. Tehojen ottamisessa parhaat japanilaiset jossain Volkkarin ja Opelin tasolla.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kyllä kai tämä autoiluun liittyy. Mulla on tuollaiset Replican erikoisvanteet, sellaiset kirkkaat, ja (kuulemma) tiesuola on syövyttänyt niihin ilkeitä länttejä. Voiko niitä saada jotenkin poikkeen?
 

12961

Jäsen
Kyllä kai tämä autoiluun liittyy. Mulla on tuollaiset Replican erikoisvanteet, sellaiset kirkkaat, ja (kuulemma) tiesuola on syövyttänyt niihin ilkeitä länttejä. Voiko niitä saada jotenkin poikkeen?

Mikäli läntit ovat syöpyneet niin, ettei pinta ole lähellekään tasainen, on suo mahdoton.

Syöpumien ollessa pieniä ainoa vaihtoehto on lasikuulapuhallus ja maalaus.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Mutta eihän kukaan terve heteromies noihin kosliin koske.

Eikö?

Meikäläisen mielestä noissa todella paljon asennetta, mennään kaikessa ajettavuuden ja designin ehdoilla, tiloista (auton kokoon nähden), kulutuksesta ja muusta autoilun kokemukseen liittymättömästä "turhasta" tingitään hillitysti. Tietty Fiat aikanaan hiukan pilasi kun laittoi Alfoihin myllyn poikittain ja etuvedon.

Niin, ja tulihan se kaikkien aikojen ensimmäinen henkilöauton common rail-diesel alfan keulalla ulos.
 

12961

Jäsen
Alfan tilalle ennemminkin Mersu ja Audi, jotka nykyisin repivät pienemmistä moottoreista isompia tehoja, ihan samassa kastissa BMW:n kanssa ja hyvin, hyvin paljon nipponien edellä. Kuten myös molemmat ruotsalaiset. Tehojen ottamisessa parhaat japanilaiset jossain Volkkarin ja Opelin tasolla.

Kyllähän noissa monissa japsivapareissa on litratehoa kohtuullisesti, mutta esim VAG, Fiat, MB ym. ovat valinneet ahtamisen samoihin teholuokkiin. Nyttemmin samaan turbokastiin tunkevat ranskalaiset ja BMW.

Toki turbokoneen luonne on yleensä vaparia huomattavasti miellyttävämpi väännökkyytensä ansiosta, on polttoaine sitten bensa tai diesel.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tulinpa sotkeutuneeksi Opeliin. Tutkittavana on luultavasti lähes perusautojen perusauto, eli Opel Astra 1,6-litraisena farmarimallina. Ultimate-varustelu on melkoinen runsaudensarvi ja autokin on varsin kohtuuhintainen. Uusi mallihan tulee ensi vuonna, mutta siitä viis. Samalla tavallahan tuokin on uusi auto takuineen.

Minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Astrasta ja uusista Opeleista yleensäkin? Itsellä takaraivossa takovat vain muistikuvat vanhempien vanhoista Kadetteista, joista myöhempi (vm. 1986) oli todellinen riesa autoksi puhkiruostumisineen. Toistakin vaivasivat mitä erilaisemmat viat ja sattumukset, joista hilpein oli kytkinvaijerin katkeaminen mummolan pihaan. Venähtipä sitten sekin reissu hieman.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täh? Perustelehan nyt vähän.
Niin, siis kuten sanoin, "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat." Eli japanilaisessa 1,6 litraisessa on yleensä enemmän tehoa kuin eurooppalaisissa 1,6 litraisissa, ja sama 2 litraisissa. Myönnän, että yksittäisiä poikkeuksia löytyy, mutta taas jos katsotaan eurooppalaisten mallien keskiarvotehoa ja verrataan saman hintaluokan japinlaisiin, voitto lipunee nousevan auringon maahan. Eurooppalaisissa täytyy yleensä mennä näihin paljon puhuttuihin premium -merkkeihin, jotta tehoa löytyy enemmän.

Jos keskusteluun halutaan jostain syystä vetää mallistojen lippulaivoina toimivat erikoismallit (en kyllä ymmärrä miksi), niitä löytyy myös japanilaisilta autonvalmistajilta. Se että jostain syystä 225 hv Corollaa ei tuoda Suomeen, ei ole autonvalmistaja syy, eikä sen puuttuminen meidän katukuvasta toimi todisteena Japanilaisten yleisestä heikkotehoisuudesta.

Ja vielä, jos lippulaivavertailun vastakohtana tutkitaan malliston "alapäätä", niin siellä kaikkein tehottomimmat löytyvät todennäköisimmin eurooppalaisilta - mikä on tehottomin Passat/Mondeo verrattuna tehottomimpaan Avensikseen/Accordiin? Eli jos perusteena syytöksille japanilaisten tehottomuudesta on yksittäiset "hinnat alkaen" -mallit, niin eniten tehottomia autoja markkinoille syytävät juuri eurooppalaiset...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä keksi yhtään tehokasta japanilaista ns. perusautoa, kun taas eurooppalaismerkeillä on jokaisella sellaisia jokapojan tehoversioitakin.
Miten olisi esim Civic Type R? Ja kyllä niitä riittävän tehokkaita perusautoja löytyy japanilaisistakin.
Mistä syistä saksalaisten autojen hinnat laskevat huomattavasti vähemmän kuin japanilaisten?
Kyseinen linkki (yhteenveto malleittain vm 2004-2007) kertoo varsin selvästi, että:
- pikkuautojen luokassa Toyota Yaris ja Honda Jazz ovat säilyttäneet arvonsa samaa luokkaa VW Polon kanssa, Fordit ja Opelit tulevat kaukana perässä
- alemmassa keskiluokassa samalla tasolla Toyota Corolla, Audi A3, VW Golf ja Honda Civic. Näiden jälkeen tulevat sitten A-Mersu, Mazda 3 ja BMW 1, Opelit ja Fordit sitten alempaa tasoa tässäkin luokassa.
- ylemmässä keskiluokassa samaa tasoa Toyota Avensis, Mazda 6, BMW 3, C-Mersu ja Audi A4, VW Passat ja Honda Accord hyvin lähellä. Opel Vectra ja vanha Mondeo taas kaukana.

Ei tämä tilasto kyllä mielestäni pätkääkään tue sitä väitettä, että saksalaisissa säilyisi arvo paremmin. Näissä ostetumpien autojen luokissa näyttäisi selkeästi siltä, että Toyota, Mazda ja Honda säilyttävät arvonsa samaa luokkaa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Opel ja Ford ovat sitten samaa tasoa muiden japsien kanssa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin, siis kuten sanoin, "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat."

Vertailinpa huvikseni. Ihan hatusta vedettynä muutama automalli, jotka kuitenkin ovat suht samoilla markkinoilla. Sitten otetaan kaikilta mukaan suurimmat tehot ulos lykkäävät kaksilitraiset bensamoottorit.

Toyota Avensis, 2.0 Valvematic: 152 hv
Honda Accord, 2.0 SOHC: 156 hv
Mazda 6, 2.0 MZR: 147 hv

MB C 250 CGI, (taitaa olla 1.8): 204 hv
Audi A4, 2.0 FSI: 211 hv
Volvo S40, 2.0: 145 hv
Saab 9-3, 2.0T: 210 hv
Opel Astra, 2.0 Turbo: 240 hv
Skoda Octavia RS, 2.0 TSI: 200 hv
Volkswagen Passat, 2.0 TSI: 200 hv

Eurooppalaisista yksi jäi alle 200 hevosvoiman, mitä voi pitää mopoauton ja auton välisenä rajapyykkinä, kun taas japseista yksikään ei päässyt yli 160 hevosvoiman, minkä verran tavallisilla ihmisillä löytyy ruohonleikkuristakin pattia.

Eli, kun mietitään niitä samankokoisella koneella varusteltuja autoja, niin ainakin nuo huiput on eurooppalaisilla ihan eri tasolla. Toki asiaa voi käännellä aina niin, että oma lemppari pärjää, mutta vaikea nipponeista on saada eurooppalaisia tehokkaampia. Volvo oli ainoa eurooppalainen näistä, joille japsit pärjäävät, mutta Vollehan nyt muutenkin on lähinnä säälittävä vitsi automarkkinoilla.

Tiedot jokaisen valmistajan suomalaisilta nettisivuilta ja nopeasti katsottu, joten saa korjata, jos on virheitä.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vertailinpa huvikseni. Ihan hatusta vedettynä muutama automalli, jotka kuitenkin ovat suht samoilla markkinoilla. Sitten otetaan kaikilta mukaan suurimmat tehot ulos lykkäävät kaksilitraiset bensamoottorit.

Toyota Avensis, 2.0 Valvematic: 152 hv
Honda Accord, 2.0 SOHC: 156 hv
Mazda 6, 2.0 MZR: 147 hv

MB C 250 CGI, (taitaa olla 1.8): 204 hv
Audi A4, 2.0 FSI: 211 hv
Volvo S40, 2.0: 145 hv
Saab 9-3, 2.0T: 210 hv
Opel Astra, 2.0 Turbo: 240 hv
Skoda Octavia RS, 2.0 TSI: 200 hv
Volkswagen Passat, 2.0 TSI: 200 hv

Eli, kun mietitään niitä samankokoisella koneella varusteltuja autoja, niin ainakin nuo huiput on eurooppalaisilla ihan eri tasolla.

Nopeasti katselin itsekin korkeintaan kaksilitraisia autoja. löytyi tämmöinen japanilainen. Näyttäis menevän tehoissa kaikkien em. eurooppalaisten edelle tehossa. Jos sillä nyt niin suurta väliä on. Myös mazdalta ja Subarulta löytyy lähellä noita tehoja olevia malleja, mutta moottorin iskutilavuus nousee yli kahden litran.

Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST
Moottorin tilavuus 1998 cm3 / 2.0 l
Moottorin teho 217 kW / 295 hv / 366 nm
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Dieseleistä samanlainen lista:

Toyota Avensis, 2.2 D-CAT: 177 hv
Honda Accord, 2.2 i-DTEC: 150 hv
Mazda 6, 2.2 MZR-CD: 140 hv

HUOM! Japanilaisilla kaikilla 2,2-litraiset iskutilavuudet, eurooppalaisilla vaihtelee.

MB C 250 CDI, 2.2: 204 hv
Audi A4, 2.0 TDI: 170 hv
Volvo S40, 2.0D: 136 hv
Saab 9-3, 1,9 TTiD: 180 hv
Opel Astra, 1,9 CDTI: 150 hv
Skoda Octavia RS, 2.0 TDI: 170 hv
Volkswagen Passat, 2.0 TDI: 140 hv

Volvo siis ainoa, joka häviää heikoimmalle japanilaiselle, MB ylhäisessä yksinäisyydessään. Jotain kertoo se, että bensamoottoreihin erikoistunut Saab pitää jollain Fiuden 1,9 tuplaturbodieselillä tehokkainta japsidieseliä (2,2 litaista) pilkkanaan.

Nopeasti katselin itsekin korkeintaan kaksilitraisia autoja. löytyi tämmöinen japanilainen.

Nämäkö sitten kilpailevat samoista ostajista em. autojen kanssa? Vertaatko tosissasi Audi A4:sta ja Lanceria? Toisella ajaa tavalliset perheenisät, toisilla ne keravalaisteinit, joista puhuttiin jo aiemmin. Voihan siihen sitten ottaa mukaan Citroenin ja Fordin rallimobiilejakin. Tuskin tosin Suomessa paljon niitä on?

Toki, jos iskutilavuutta lähdetään nostamaan, niin Euroopastakin tulee isompia koneita.
 
Viimeksi muokattu:

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Volvo siis ainoa, joka häviää heikoimmalle japanilaiselle, MB ylhäisessä yksinäisyydessään. Jotain kertoo se, että bensamoottoreihin erikoistunut Saab pitää jollain Fiuden 1,9 tuplaturbodieselillä tehokkainta japsidieseliä (2,2 litaista) pilkkanaan.

Toki, jos iskutilavuutta lähdetään nostamaan, niin Euroopastakin tulee isompia koneita.
Ero ei siltikään (hevosvoimissa mitattuna) ole niin iso kuin Mitsun kaksilitraisen tehot verrattuna lähimpään eurooppalaiseen bensa-autojen puolella. (Sen verran vielä, että itse ajelen ihan perusaudiA4:llä.) Dieseleiden käyttö ja kehitys on Japanissa ollut perinteisesti varsin vähäistä.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nämäkö sitten kilpailevat samoista ostajista em. autojen kanssa? Vertaatko tosissasi Audi A4:sta ja Imprezaa? Toisella ajaa tavalliset perheenisät, toisilla ne keravalaisteinit, joista puhuttiin jo aiemmin. Voihan siihen sitten ottaa mukaan Citroenin ja Fordin rallimobiilejakin. Tuskin tosin Suomessa paljon niitä on?
Toki, jos iskutilavuutta lähdetään nostamaan, niin Euroopastakin tulee isompia koneita.
Vertasin vain esiinnostamiasi kaksilitraisia bensamoottreita ja niiden tehoja. Muita muuttujia autonvaliinassa on onneksi paljon muitakin, mutta tuosta kaksilitraiseten tehoista taisit alunperin kirjoittaa. Jollekin auton tärkein asia on litrateho, jollekin joku muu asia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ero ei siltikään (hevosvoimissa mitattuna) ole niin iso kuin Mitsun kaksilitraisen tehot verrattuna lähimpään eurooppalaiseen bensa-autojen puolella.

Ei, mutta sitten taas isommassa otannassa ero on kohtuu suuri, kuten varmaan huomasitkin kaivelemistani tiedoista.

Toki yksittäisiä poikkeuksia on, mutta on täyttä paskaa väittää, että pääsääntöisesti japsit ottaisivat samankokoisista koneista isompia tehoja irti kuin eurooppalaiset. Siitähän tämä kaikki lähti liikkeelle.

PS: Jotenkin sekoitin aiemmassa viestissäni Impun ja Lancerin, pahoittelut siitä, korjasin kyllä.

Dieseleiden käyttö ja kehitys on Japanissa ollut perinteisesti varsin vähäistä.

Siitä en tiedä mitään, mutta esimerkiksi Avensiksen käyttämät dieselit ovat aika lailla jokaisella osa-alueella vastaavan mallin bensakoneiden edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli, kun mietitään niitä samankokoisella koneella varusteltuja autoja...
Kirjoitan jo kolmannen kerran saman tekstin: "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat."

Tekemäsi vertailu osoittaa korkeintaan, että ainoastaan tekemällä erittäin kalliita erikoisversioita, eurooppalaiset autonvalmistajat pystyvät ylittämään ne teholukemat, joita omassa esimerkissäsikin mainitut Avensis, Accord ja 6 tarjoavat jo perushintaisissa vakiomalleissa. Esittelemistäsi bensakäyttöisistä eurooppalaisautoista ainoastaan Volvo pysyy samassa hintaluokassa japanilaisten kanssa, ja onkin heti kaikkein tehottomin - ja myös pienikokoisin siinä sivussa...

Rahallaa saa hevosvoimia vaikka venäjältä, mutta vaikea yhdistelmä on tehdä maailman vähävikaisimpia autoja, joissa on kilpailukykyinen määrä tehoa ja varusteita - kilpailukykyiseen hintaan! Sen myönnän auliisti, että erikoislaatuisissa premiumtuotteissa eurooppalaiset ovat kärjessä niin tehossa, varustelussa kuin ajo-ominaisuuksissakin...


Ps. yritin etsiä Tuulilasi -lehdesta hintatietoja mainituista autoista, jotta olisin päässyt vertailemaan tarkemmin. En löytänyt. Ilmeisesti Tuulilasi ei julkaise niitä.

Sen sijaan siinä (8/2009) oli "Tuulilasin suuri Merkkien Merkki" -tutkimus. Sen voitti Lexus, toisena Toyota ja kolmantena paras ei-japanilainen, eli BMW. No, neljäs olikin sitten taas Subaru...

"Lexuksen omistajien kokonaistyytyväisyydesta kertova luku on ällistyttävän korkea. Varsinkin sitoutuminen merkkiin on sillä tasolla, ettei se oikeastaan voi enää kasvaa."

"Lexuksen omistajien tyytyväisyys oli niin korkea [jo viime vuonna, toim. huom.], että arvelimme tulosten heikkenevän jatkossa."

Ja kuinkas sitten kävikään:

"Yllättävää on se, että tutkimuksemme kaksi parasta merkkiä, Lexus ja Toyota, ovat molemmat kasvattaneet tyytyväisyyttään."

Lexus voitti kaikki yksittäiset osa-alueet, joista kokonaistulos muodostui. Tutkimuksen huonoin kokonaistulos oli Alfa Romeolla...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kirjoitan jo kolmannen kerran saman tekstin: "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat."

Samanlainen tarkoittanee samankokoista. Ei ole minun vikani, että muutamat eurovalmistajat eivät tee niin onnettoman kokoisia moottoreita kuin mihin japsit parhaimmillaan pystyvät. Yhtä lailla mukana oli japsienkin ns. mallisarjan ja kokoluokan parhaat koneet.

Hinnasta sen verran, että toki laatu aina maksaa.

EDIT: Sen verran vielä, että onko kenelläkään kokemusta Opel Vivarosta? Vuosimallia 2005 oleva yksilö löysi uuden kodin.
 
Viimeksi muokattu:

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Astrasta ja uusista Opeleista yleensäkin?

No se verran on että ukolla oli 2006 vuosimallin astra. Taisi reilun vuoden sitä pitää ja se ajan toimi kyllä ihan moitteetomasti. Ihan ok ajettavakin oli. Tuo 1,6-kone on kyllä hiukan laiskan puoleinen. Varsinkin alakierroksilla saisi olla enemmän vääntöä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös