Eli, kun mietitään niitä samankokoisella koneella varusteltuja autoja...
Kirjoitan jo kolmannen kerran saman tekstin: "japanilaiset ottavat
samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat."
Tekemäsi vertailu osoittaa korkeintaan, että ainoastaan tekemällä erittäin kalliita erikoisversioita, eurooppalaiset autonvalmistajat pystyvät ylittämään ne teholukemat, joita omassa esimerkissäsikin mainitut Avensis, Accord ja 6 tarjoavat jo perushintaisissa vakiomalleissa. Esittelemistäsi bensakäyttöisistä eurooppalaisautoista ainoastaan Volvo pysyy samassa hintaluokassa japanilaisten kanssa, ja onkin heti kaikkein tehottomin - ja myös pienikokoisin siinä sivussa...
Rahallaa saa hevosvoimia vaikka venäjältä, mutta vaikea yhdistelmä on tehdä maailman vähävikaisimpia autoja, joissa on kilpailukykyinen määrä tehoa ja varusteita - kilpailukykyiseen hintaan! Sen myönnän auliisti, että erikoislaatuisissa premiumtuotteissa eurooppalaiset ovat kärjessä niin tehossa, varustelussa kuin ajo-ominaisuuksissakin...
Ps. yritin etsiä Tuulilasi -lehdesta hintatietoja mainituista autoista, jotta olisin päässyt vertailemaan tarkemmin. En löytänyt. Ilmeisesti Tuulilasi ei julkaise niitä.
Sen sijaan siinä (8/2009) oli "Tuulilasin suuri Merkkien Merkki" -tutkimus. Sen voitti Lexus, toisena Toyota ja kolmantena paras ei-japanilainen, eli BMW. No, neljäs olikin sitten taas Subaru...
"Lexuksen omistajien kokonaistyytyväisyydesta kertova luku on ällistyttävän korkea. Varsinkin sitoutuminen merkkiin on sillä tasolla, ettei se oikeastaan voi enää kasvaa."
"Lexuksen omistajien tyytyväisyys oli niin korkea [jo viime vuonna, toim. huom.], että arvelimme tulosten heikkenevän jatkossa."
Ja kuinkas sitten kävikään:
"Yllättävää on se, että tutkimuksemme kaksi parasta merkkiä, Lexus ja Toyota, ovat molemmat kasvattaneet tyytyväisyyttään."
Lexus voitti kaikki yksittäiset osa-alueet, joista kokonaistulos muodostui. Tutkimuksen huonoin kokonaistulos oli Alfa Romeolla...