Eri asia on tilanteet, joissa täytyy kiihdyttää mahdollisimman nopeasti, polttoainetta säästämättä, 0-120kmh esimerkiksi. Montako tällaista tilannetta normi Jampalle tulee vuodessa yleisillä teillä?
Ei montaakaan, mutta on se ero ihan käsittämättömän suuri, kun aletaan kiihdyttämään esimerkiksi 80-120 km/h. Tuo kyseinen Octavia jäi kuin tikku lantaan, kun matalapaineturbollinen 150-heppainen Saab nykäisi kahdeksastakympistä sataankymmeneen. Tuskin ero ainakaan on kaventunut sen jälkeen, kun 9-5 kävi kutittelussa ja sai lisää tehoja parantamaan ohituskiihtyvyyttä.
Se hengenlähtö oli lähellä, koska oli tottunut ajamaan +200 hevosvoimaisella 2,3 -litraisella 9000:lla ja sitten lähti Skodalla ajamaan ja ohittamaan rekkaa. Ei auttanutkaan se pieni kaasun painaminen, vaan piti nimenomaan seisoa polkimen päällä.
Tuohon aikaan ajelin kuorma-autolla ja silläkin oli helpompi ohittaa, johtuen siitä, että osasi varautua ja painaa kaasua kunnolla. Eli tottumiskysymys, mistä tämä kaikki lähti liikkeelle.
Köyhät katselee kulutusta, ajaa dieseleillä ja syö kaurapuuroa. Katsokaapa tutkimustulos, millä automerkillä pitää parhaiten kutinsa ilmoitettu kulutus suhteessa todelliseen kulutukseen. Alkaa Bemarillakin ilmoitettu kulutus "vähän" nousta.
Tuo V6:han on Saabin suurin epäonnistuminen ja virhe kautta aikojen. Kuten tässä on jo mainittu, tuosta 2,3 -litraisesta saadaan Hirschin virityksillä jumalattoman paljon enemmän irti. Lisäksi kulutus on hyvää tasoa tuon kokoiselle autolle.