Autoiluketju

  • 3 316 038
  • 19 011

12961

Jäsen
Valmistajan ilmoittamat luvut:
Seat Toledo TDi 81 kW (110 hv) 80-120 km/h vitosvaihteella 13.0 s
Saab 9-3 1.8t 150 hv 80-120 km/h vitosvaihteella 15.0 s

Mitä ohituskiihtyvyyttä tuo on ja kuka helvetti ohittaa vitosella? Moottorin sitkeydestä tuo luku kertoo, ei siitä miten nopeasti autolla pääsee esimerkiksi välin 80-120 km/h.

Vaihteet voivat olla täysin eri pituisiksi välitetty, miten otat tuon huomioon? Saabissa ainakin vitonen riittää pitkälle yli kahdensadan (teoreettisesti), miten skodassa?
 

12961

Jäsen
Juuri tästä syystä itsekin harkitsen vuosimallin 2003-> (tai paremminkin 04->) Saab 9-3:n hommaamista, 1.8t tai 2.0t -koneella.
Olisiko kenelläkään heittää kokemuksia, kehuja, moitteita?

Tehojen puolesta ei kannata valita 2.0-mallia, molemmat koneet ovat oikeasti 2-litraisia ja myös täysin identtisiä tekniikaltaan. Mikäli 1.8t alkaakin sitten myöhemmin tuntua laiskalle, voi sen lastuttaa saaden samat arvot kuin lastutetusta 2.0t:sta.
 

12961

Jäsen
Jep, esimerkkejä löytyy kyllä suuntaan jos toiseenkin. Kaikilla merkeillä kun vastaavassa bensiinimallissa ei olekaan ahdinta.

No tottakai löytyy. Esim BMW on tarkoituksenmukaisesti edistänyt dieselmalliensa myyntiä tehden niistä tehokkaampia kuin vastaavista bensiinimalleista. Teholla se auto silti kiihtyy eikä väännöllä, kun siitä otetaan kaikki irti. Lähes varmasti 211hv ~2.5 litrainen vaparibensakone vie 170 hv dieseliä myös kuin pässiä narussa kun molemmista otetaan kaikki irti mitä pellin alta löytyy.

Noh, itsellekin tulossa seuraavaksi dieselauto, tosin ei tule sekään ihan vakioksi jäämään eli koneen luonnetta haetaan ylävireisemmäksi. Ei siis periaatteessa mitään dieseleitä' vastaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No tottakai löytyy. Esim BMW on tarkoituksenmukaisesti edistänyt dieselmalliensa myyntiä tehden niistä tehokkaampia kuin vastaavista bensiinimalleista. Teholla se auto silti kiihtyy eikä väännöllä, kun siitä otetaan kaikki irti. Lähes varmasti 211hv ~2.5 litrainen vaparibensakone vie 170 hv dieseliä myös kuin pässiä narussa kun molemmista otetaan kaikki irti mitä pellin alta löytyy.

Noh, itsellekin tulossa seuraavaksi dieselauto, tosin ei tule sekään ihan vakioksi jäämään eli koneen luonnetta haetaan ylävireisemmäksi. Ei siis periaatteessa mitään dieseleitä' vastaan.
Itseasiassa BMW 330i:ssä on enemmän tehoa kuin 330d:ssä, hintaero on 500 euroa dieselin eduksi.

Seuraavakin autoni on varmasti diesel, mutta jos mahdollista kaksoisahdettu. Joskus tuo kapea vääntöalue hieman vituttaa.

OT: WTCC-sarjassa 2008 Seatin dieselit veivät kuljettajien pisteissä ykkös- ja kakkossijat, sekä tallimestaruuden. Kilpailukykyä löytyy siis bensakoneita vastaan, silloinkin kun pitää ottaa kaikki irti.

Ehkä tämä diesel vs. bensa keskustelu kannattaisi toisaalta lopettaa, muuten tämä ei lopu varmaan koskaan. Makuasioita.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Itseasiassa BMW 330i:ssä on enemmän tehoa kuin 330d:ssä, hintaero on 500 euroa dieselin eduksi.

Seuraavakin autoni on varmasti diesel, mutta jos mahdollista kaksoisahdettu. Joskus tuo kapea vääntöalue hieman vituttaa.

OT: WTCC-sarjassa 2008 Seatin dieselit veivät kuljettajien pisteissä ykkös- ja kakkossijat, sekä tallimestaruuden. Kilpailukykyä löytyy siis bensakoneita vastaan, silloinkin kun pitää ottaa kaikki irti.

Tuo perustuu siihen, että dieselin paras hyötysuhde on suurimman tehon kierrosluvulla, kun taas bensakoneessa suurimman väännön kohdalla. Kun molemmissa käytetään suurinta tehoa koko kisan ajan, saa diesel polttoainetaloudellisen edun toimiessaan parhaan hyötysuhteen alueella lähes koko kisan. Tämähän on nähty Le Mansissakin audin voittoina.

Toiseksi tuolla bensakoneet ovat kaksilitraisia vapaastihengittäviä moottoreita (kovat tehot muuten bemarilla, 275hp!) ja dieselit turboja.

Minkä hintaluokan peliä olet hankkimassa? 535/335d on erittäin mainio motti ja oma E92 coupe ko. koneella pitäisi tulla lähipäivinä saksanmaalta. Toinen varsin mukava yllätys on fiat/saabin 1.9 TTiD, jossa vääntöä piisaa jo oikeasti tosi matalilta kierroksilta. Olisiko ollut niin, että pienempi turbo tulee mukaan 1200 rpm, jolloin käytössä on jo 250Nm vääntöä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Minkä hintaluokan peliä olet hankkimassa? 535/335d on erittäin mainio motti ja oma E92 coupe ko. koneella pitäisi tulla lähipäivinä saksanmaalta. Toinen varsin mukava yllätys on fiat/saabin 1.9 TTiD, jossa vääntöä piisaa jo oikeasti tosi matalilta kierroksilta. Olisiko ollut niin, että pienempi turbo tulee mukaan 1200 rpm, jolloin käytössä on jo 250Nm vääntöä.
Nimenomaan tuo Saabin 9-3 SportCombi TTiD on tarkoitus hankkia. Vääntöä näyttää 1250 rpm kohdalla olevan 300Nm, eli riittävästi.

Vielä kun tuon saisi nelivedolla.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun nyt Autoiluketjussa ollaan, niin millaisia kokemuksia ihmisillä on Hyundaista?

Itselläni on 2002 mallinen Elantra. Periaatteessa olen ollut tyytyväinen sen varustetasoon ja tehokkaaseen moottoriin, mutta viimeinen huolto veti naaman harmaaksi. Vaikka autolla on ajettu vasta 98 000, jarruja jouduttiin korjaamaan noin 1000 euron arvosta! Siihen normaalit huoltokulut, automaattiöljyjen vaihto ja jakopään hihnan vaihto, niin alettiin olla lähellä kahta tonnia!

Jo aiemmin ihmettelin automaattilootan toimintaa, mutta siihen ei huollossakaan löytynyt selitystä. Ainakaan tietokone ei näyttänyt mitään vikailmoitusta, joten mitään eivät tehneet (eivät tosin veloittaneetkaan). Öljynvaihdon jälkeenkin se edelleen tuntuu "luistavan" varsinkin kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa.

Eli ostettaessa saa halvalla paljon ominaisuuksia (koko, moottori, varusteet), mutta huoltokulut ovat kalliit - ja ainakin omassa yksilössäni on huollettavaa tullut...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vanhat Saabit ovat kyllä uskomattoman rumia autoja, siis jotkut vuosituhannen alkupuolen fakin aero-mega-imutus-turboahdetut lahnat. Uuden 9-3:n voisin ottaakin. Hyvännäköinen peli, vaikkei siinä olekaan Gripenin automaattitykkiä tai meritaisteluohjuksia, eli se ei ole enää aito saapi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Millään merkillä ei ole vertailukelpoisia kiihdytyslukemia ohituksiin sillä vaihteella, jolla auto kiihtyy parhaiten.

On täysin itsestäänselvää, että audin 211hv bensiiniturbo pesee 170 hv dieselin mennen tullen kun kysymys on täydestä kiihdytyksestä. Samalla vaihteella kiihdytettyjä tuloksia ei voi verrata koska diesel- ja bensakoneissa on täysin eri välityksin toteutettu laatikko.
Pari vertailukelpoista tulosta onnistuin löytämään, eli kyse mahdollisimman nopeasta kiihdytyksestä.

Tuo 211hv Audi manuaalivaihteisena 60-100 km/h 3.5 s, ja Skoda Superb TDI DSG (170 hv) 60-100 km/h 4.6 s.

Tuossa parissa voittajana siis bensakone. Ero on samaa luokkaa myös verratessa paria 3.0TDI Quattro manuaali vs. 3.2FSI Multitronic. VW-konsernissa ainakin ovat siis bensakoneiset nopeampia.

BMW menee aika tasoihin. Vuoden 2006 325i 4.9 s vs. saman vuoden 320d Touring 5.3 s. Ainakin 0-100 km/h farmarimalli on pari kymmenystä sedania hitaampi, joten eroa bensan ja dieselin välille jäänee 2-3 kymmenystä. 330i:n ja 330d:n välillä taas on paljon vähemmän tehoeroa, joten tuossa parissa 330d on todennäköisesti hieman nopeampi.

Muuten, 535d on 60-100 kiihdytyksessä jopa nopeampi kuin M5, 1.9 s vs. 2.0 s...

Tämän perusteella ainakin on kiihtyvyyden kannalta ihan sama ottaako bensakoneen vai dieselin, täyskiihdytyksessä ei merkittävää eroa tule.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ne lankut ovatten ihan tehtaanpaapan jäljiltä, niin ei ongelmaa. CR-V:n helmaassa on sellaiset hyvinkin selvät kohdat joista se lulla nostetaan.
Tänks, lähden etsimään sopivaa kohtaa. Epätoivo vaan valtasi mielen, että voidaanko noilla laudoilla "evätä" renkaanvaihto ilman hallitunkkia. Laudat on tosiaan ihan tehtaan tavaraa ja enitenhän tässä ketuttaa se, että hallitunkkikin löytyisi, mutta sitä en tuolle paikalle saa vietyä. Kohta on luvassa kiroilua kun pääsen projektiin kiinni.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Nonni, nyt on takana n. 3000 km uudella Mercedes Benz Vitolla ja ihme kyllä tähän mennessä ei auto ole jättänyt tielle kertaakaan - vaikka se Viton maine on mitä on :-)

Ainut mikä ketuttaa, on tämä nykyinen suuntaus, että autossa ei ole mukana ollenkaan varapyörää - on vaan renkaantäyttöaine.
Minä ainakin olen sen verran kovapäinen, että kuljetan piruuttani mukana yhtä kesärengasta ja kesällä sitten taas yhtä nastarengasta ikäänkuin vararenkaana. Olin tähän ilmiömäiseen keksintööni kauhean tyytyväinen, kunnes tajusin, että eihän tämän Viton varusteisiin tietenkään kuulu sitten tunkkiakaan. Kele, nyt sitten pitää hankkia se tunkki jostakin.

Barrikaadeille varagummien puolesta!
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Pitihän se arvata että alitehoisten nuhapumppuen omistajat nousivat barrikaadeille kommentistani. Ei varmaan kovimmankaan <100kw fanaatikonkaan kannata silti lähteä kinastelemaan etteikö lihaksikkaammalla koneella tapahtuva ohitus olisi turvallisempi. Ja jeesustelijoille vastauksena, ne alinopeutta ajavat kalkkunat ja eläkeläiset voivat lähteä tien päälle yhdeksän jälkeen jolloin työtätekevät kansalaiset ovat jo työpaikoillaan tekemässä tulosta. Samanlainen tieturvallisuushasardi on suhteetonta alinopeuttakin ajava teiden ritari.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitihän se arvata että alitehoisten nuhapumppuen omistajat nousivat barrikaadeille kommentistani. Ei varmaan kovimmankaan <100kw fanaatikonkaan kannata silti lähteä kinastelemaan etteikö lihaksikkaammalla koneella tapahtuva ohitus olisi turvallisempi.

Mä haluaisin lähteä! Rohkenen nimittäin mielipiteenäni esittää, että ohituksen turvallisuus on riippuvainen olosuhteista, ajoneuvon kunnosta, kuljettajan ajotaidoista, sekä tietysti aktiivisista ja passiivisista turvalaitteista. Yleinen harha tosin on pitää ylinopeuden ajamisen mukavuutta samana asiana kuin ylinopeuden ajamisen turvallisuutta. Se, että autolla pääsee, tai se on jopa suunniteltu 200+ km/h nopeuksiin, ei tee siitä tieliikenneolosuhteissa yhtään sen turvallisempaa kuin sama auto puolet vähemmillä tehoilla.

Onpa muuten tuore aihe.
Wanna go?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tehokas auto ja kokematon kuski on kyllä mielestäni se vaarallisin yhdistelmä. Vielä kun lisätään talviliukas ja takaveto niin ojassa ollaan. Kokematon kuski survaisee sen kaasun pohjaan lähtiessään ohittamaan ja pito katoaa vetävien renkaiden alta. Toinen vaihtoehto on sitten se perinteinen liian jyrkkä omalle kaistalle paluu ja auton hanskasta lähteminen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Volvon T5 oli kyllä paha pettymys. Itse kuvittelin 230 hevosvoiman kiihdyttävän kevyen kauppakassin lentoon, mutta mitä vielä. Nuhaisen tuntuinen kone, vaikka kyseessä melko tuore yksilö. Onkohan maanantaikappale, vai onko T5:n maine paljon parempi kuin itse kone?

Muuten uusi S40 oli asiallisen oloinen peli, mutta tuo koneen laiskuus kyllä laski pisteitä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olisit hommannut VW Transportterin - siinä on sentääs vararengas vakiona, :-)

Mukavuus ratkaisi - tämä Mersu on huomattavasti mukavamman tuntuinen ajettavuudeltaan ja etenkin PALJON Volkkaria hiljaisempi sisämelultaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Meillä on tarvetta kakkosautolle ja aiotaan käyttää tilannetta hyväksi niin paljon kuin mahdollista. Alta kymppitonnin kauppakassista tingitään niin paljon kuin suinkin, ja tottakai osamaksulla ilman käsirahaa. Pitänee tulla tänne raportoimaan miten meni, kunhan kassi on hankittu.

Noniin, on aika lunastaa tämä lupaus. Käytännössä kaikista vaihtoautoliikkeistä, jotka mainostavat myyvänsä autoja jopa ilman käsirahaa, olisi noin kymppitonnin auto myös lähtenyt ilman käsirahaa. Palvelu noissa on hyvää, asiakasta kuunnellaan ja ainakin meidän kohdallamme kysymykset ja vastaukset kohdistettiin sille henkilölle jolle autoa oltiin ostamassa, eli vaimolleni.

Merkkiliikkeissä oli sitten eroja. Kierroksen pohjat veti Toyota Tammer-Auto, jossa kahden käynnin (kestoltaan yhteensä vajaat puoli tuntia) aikana emme saaneet minkäänlaista kontaktia yhteenkään myyjään. Ilmeisesti asiakkaita on jo tarpeeksi eikä uusia tarvita. Autotalo Laakkosella palvelu oli hyvää, mutta sopivaa autoa ei valikoimista löytynyt ja tästä myyjä vaikutti olevansa ihan aidosti pahoillaan. Metro-Auto Hatanpää hinnoitteli itsensä heti kättelyssä ulos pyytämällä alta kymppitonnin autosta 25% käsirahaa, muuten palvelu oli hyvää. Entinen Auto-Kivitila, nykyinen Automaa, palveli erinomaisesti ja rahoitus olisi hoitunut hienosti 10% käsirahalla noin 12000 euron autoon. Kaupat tehtiin kuitenkin Inchapen kanssa, missä palvelu oli alkukankeuden jälkeen erinomaista ja homma hoitui mallikkaasti. Hintakin putosi lähtöhinnasta ihan mukavasti.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että palvelu on parin vuoden takaisesta yleisesti ottaen parantunut huomattavasti, ja jopa meitä kauppakassin hankkijoita kohdellaan hyvin. Ei ollut enää sitä nenänvartta pitkin katsomista kun kerrottiin, että pientä ja edullista ollaan etsimässä.

J. Rinta-Jouppi, KäyttöAuto ja Ricen eivät aiempien ala-arvoisten kokemusten johdosta päässeet tälläkään kerralla mukaan.
 

Carlos

Jäsen
Merkkiliikkeissä oli sitten eroja. Kierroksen pohjat veti Toyota Tammer-Auto, jossa kahden käynnin (kestoltaan yhteensä vajaat puoli tuntia) aikana emme saaneet minkäänlaista kontaktia yhteenkään myyjään. Ilmeisesti asiakkaita on jo tarpeeksi eikä uusia tarvita.

Itse ainakin olen saanut jo niin tarpeekseni Toyotasta, että oksat pois. Laatu ei ole enää niin hyvää kuin vielä jokunen vuosi sitten, hinnoissa on jo markkinajohtajalisää liikaakin, niin uutena kuin käytettynäkin, ja tosiaan tämä "autotalojen" palvelu on ihan perseestä. Kaivokselassakin myyjät leijuvat jossain 1,5 kilometriä asiakkaiden yläpuolella, ollaan niin saatanan hienoa ja leijaa ja tylyä. Sitten kun erehdyt asiasta jossain mainitsemaan että mites se palvelu, niin sitten oikein tylytetään kunnolla että perkele kyllä meillä palvellaan hienosti ja ite oot vaan tyhmä. Ilmeisesti tosiaan myynti vetää tarpeeksi hyvin, on varaa vähän opettaa asiakkaille paikkaansa.

Ensimmäiset 7 autoani ovat kaikki olleet Toyotoja. Nykyiset autot nro 8 ja 9 eivät sitten ole, eikä nrot 10 ja 11 tule myöskään olemaan. Eikä 12 ja 13. Pisteenä i:n päälle Toyotan suunnittelijatkaan eivät enää ymmärrä asiaskunnan vaihtelevia tarpeita, pitää vaan tehokkuuden/tuloksen nimissä tarjota kaikille samaa muutaman umpitylsän vaihtoehdon "valikoimaa".

Joulukuun myyntitilastotkin kertoivat jo jotain siitä että joku muukin on todennut saavansa muualta paremman hinta/laatu/soveltuvuus/palvelu -suhteen. Tämä maailman markkinajohtaja taisi olla huimasti 5. eniten myyty yhteensä. Paskan möivät, tai olivat siis myymättä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paskan möivät, tai olivat siis myymättä.

... mutta en minä tuota Volkkarinkaan suosiota pysty ymmärtämään.

Kolmella eri kaverilla on ollut neljä uutta Volkkaria tässä lähiaikoina: Golf, Touareg, Transporter ja Crafter - sähkövikaisia pulkkia koko kvartetti.

Ei tästä nyt hirveän suuria johtopäätöksiä tietty ehkä saisi vetää, kun ei otos tämän suurempi ole, mutta vähän huonon kuvan olen saanut ko. ajokkejen nykylaadusta. Yhden sähkövian kun takuuhuolto saa kuntoon, niin jo seuraavaa puskee. Säälittävää. Kalliita autoja kuitenkin, yllämainittu Touaregkin on malliston yläpäästä, V10 dieselkoneella ja hinta jossain melkein sadan tonnin kinttailla. Melkein voi sanoa, että saisi toimia...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kalliita autoja kuitenkin, yllämainittu Touaregkin on malliston yläpäästä, V10 dieselkoneella ja hinta jossain melkein sadan tonnin kinttailla. Melkein voi sanoa, että saisi toimia...

Toisaalta näissä "kaikilla herkuilla" varustetuissa autoissahan niitä sähkövikoja juuri onkin. Kaksi kertaa olen kuullut että auto ei pesun jälkeen ole suostunut enää käynnistymään: Ensimmäinen oli iso Lexus ja toinen oli uusi 530 bemari. Bemarissa meni vaihtoon lähes koko sähkösysteemi ennenkuin auto alkoi taas toimimaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tammer-Autoa kohtaan kokemaamme pettymystä lievensi paljon se, että siellä olisi ollut tarkoitus koeajaa Yaris T-Sport joka puolestaan ei ollut kovin korkealla etukäteistietojen perusteella tehdyllä rangking-listalla. Carlosin mainitsemia laatuongelmia niin autoista kuin niiden myyjistäkin olen kuullut muualtakin. Samoin VAG-konsernista olen saanut työkavereilta ja tuttavilta kuulla paljon huonoa viime aikoina. Tässähän joutuu kohta olemaan tyytyväinen siihen, että on tullut pysyttyä Ford-miehenä vaikka jokaisen autonvaihdon yhteydessä on katseltu myös muita vaihtoehtoja.

Oma ennustukseni on, että automyynnissä palvelun taso tulee nyt nousemaan koska asiakkaista on pakko kilpailla. Toisaalta autojen laadusta ei uskalla sanoa mitään, autoalan epävarmasta tulevaisuudesta johtuen. Jatkossa voi olla vaikea seurata, mikä merkki mihinkin konserniin kuuluu, kun jo nyt Tauno Kaduntallaajalle kyseisen asian tietäminen on hyvin hankalaa.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Minä olen ajellut tuollaiset 5tkm Audi A3 1.6 Sportbackilla, vuosimallia 2006. Mittarissa on 92tk ja täytyy sanoa, että on hyvä peli. Pitemmilläkin matkoilla on miellyttävä ajaa ja kaikki auton yksityiskohdat huokuu laatua. Kohtuullisen pieni moottori vie tuon kokoluokan autoa tarpeeksi ärhäkästi etiäpäin, ainakin minun makuuni. Eipä voi kuin suositella A3:sta!
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Legendaarinen Ahvenisto uhataan lopettaa!

Aktivistit radan sulkemiseen vetoavat meluun ja ympäristöhaittoihin? Saanen kysyä näiltä piipittäjiltä, minkä takia ovat itse siihen radan viereen muuttaneet? Rata on kuitenkin ollut jo yli 40 vuotta siinä joten kyllä sen olemassaolo on ollut tiedossa ihmisillä. Sama asia kun muuttaisi junaradan viereen ja vaatisi junaliikenteen lakkauttamista.

Ainahan näitä toki riittää. Sekö on sitten hyvä asia että mitään radalla-ajopaikkaa/ajoharjoittelupaikkaa ei enää ole ja teinit ajaa "rataa" Type-R:eillä asuinalueilla. Eteläsuomessa ei ole noita ratoja kohta, kun kaikki pitää lakkauttaa.

Käykää allekirjoittamassa adressi, jos vähääkään arvostatte suomalaista moottoriurheiluhistoriaa. http://www.adressit.com/ahvenisto
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös