Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 607
  • 19 022

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajonestolaite tilttaa. Ainakin kaverin Meganessa, joka on suunnilleen tuota ikäluokaa, vaivaan auttaa, kun muutaman kerran napsuttelee avaimesta ovia auki ja kiinni. Tuokin taitaa olla vain auton ominaisuus, eikä niinkään vika. Ja siis ilman mitään vittuilua...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Cadillac-professoreille kysymys!

Onko Cadillac Fleetwoodia tehty vuoden 1996 jälkeen? Kun meikäläisen hääautona pitäisi olla 2002 mallinen Fleetwood, mutta ainakaan netistä en löytyänyt 96 vuodesta uudempaa mallia. Saattaa toki olla, että velipoika muisti tyypin väärin...
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Onko Cadillac Fleetwoodia tehty vuoden 1996 jälkeen?

Tehtiin vajaan 500kpl erikoispainos vielä -99, mutta varsinainen tuotanto loppui 1996 ja siihen loppui myös isipapan Cadillacien ostaminen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Selittäkää miksi automaattivaihteinen auto kuluttaa enemmän kuin manuaali? Maalaisjärjellä ajatellen automaatti hakisi aina optimivaihteen kuhunkin ajotilanteeseen, vaan ei.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Selittäkää miksi automaattivaihteinen auto kuluttaa enemmän kuin manuaali? Maalaisjärjellä ajatellen automaatti hakisi aina optimivaihteen kuhunkin ajotilanteeseen, vaan ei.

No monta vuosikymmentä on mennyt, että on saatu järjestelmä optimoitua parhaaksi mahdolliseksi (ehkä). Sillä ainakin VW:N DSG-vaihteisto tarjoaa pienemmän kulutuksen kuin käsivalintaisella:

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW4.nsf/0/46160DED180314B1C22572450035049B?OpenDocument

Tosin, paljon se on kuskistakin kiinni.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Selittäkää miksi automaattivaihteinen auto kuluttaa enemmän kuin manuaali? Maalaisjärjellä ajatellen automaatti hakisi aina optimivaihteen kuhunkin ajotilanteeseen, vaan ei.

Automaattivaihteisto lisää auton painoa ja lisäksi varsinkin kaupunkiajossa automaattien käyttämä öjyvälitteinen momentinmuunnin vie manuaalia enemmän gasoa. Maantieajossa ero on melko olematon. Portaattomalla automaatilla eli CVT:llä päästään manuskan lukemiin myös kaupunkiajossa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Minä mutuilen, että käytännössä moni kuski (mm. minä) ajaa manuaalilla niin epätaloudellisesti, että perinteiseen automaattiin ei tule eroa kulutuksessa. Moni myös kiihdyttää niin kömpelösti, että teoriassa hitaampi automaatti vie käytännössä voiton. DSG tosiaan pieksee molemmat sekä taloudellisuudessa, että suorituskyvyssä.
 

12961

Jäsen
No monta vuosikymmentä on mennyt, että on saatu järjestelmä optimoitua parhaaksi mahdolliseksi (ehkä). Sillä ainakin VW:N DSG-vaihteisto tarjoaa pienemmän kulutuksen kuin käsivalintaisella:

http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW4.nsf/0/46160DED180314B1C22572450035049B?OpenDocument

Tosin, paljon se on kuskistakin kiinni.

VW:n DSG EI ole rakenteeltaan automaattivaihteisto, vaan 2 automatisoitua 3-vaihteista manuaalivaihteistoa kahdella automatisoidulla kytkimellä. Automaattivaihteisto ja automatisoitu vaihteisto ovat 2 TÄYSIN eri asiaa.

DSG:ssä on huonot puolensa. Vaihteita järjestyksessä vaihdettaessa se toimii hienosti, mutta esim. ohitustilanteessa kun vaihtaa parillisen määrän vaihteita pienemmälle, kestääkin vaihtaminen kauemmin kuin perinteisessä automaatissa. Siinä kun toinen vaihteisto hoitaa vaihteet 1,3,5 ja toinen 2,4,6. 2/4 pykälää kerralla vaihdettaessa ei voidakaan käyttää toista laatikkoa nopeuttamaan vaihtoprosessia, vaan veto katkeaa melko pitkäksi aikaa. Itseäni automaattimiehenä inhotti tämä, ohitukset kun olen tottunut tekemään lyömällä kaasu pohjaan. DSG aiheutti melko epämiellyttävän viiveen ainakin 2.0 tdi-koneen kanssa. Vaikka eihän sillä nykyiseen verrattuna ohi tuntunut millään pääsevänkään.

Perinteinen (momentinmuuntimella varustettu) automaattivaihteisto kuluttaa enemmän siksi, että se luistaa hieman koko ajan, nykyiset eivät tosin enää kuin 1. vaihteella. Voimaa siis menee hukkaan. Ennen tilanne oli räikeämpi siksi, että turbiinin lukitus (jolla luisto poistetaan) oli yleensä vain suurimmalla vaihteella, eli kaikki paitsi se luistivat koko ajan hieman. Nykyisin kun lähes kaikki vaihteet ovat lukittuvia, ovat automaattien kulutuksetkin pienentyneet. Automaattivaihteiston luisto on tavallaan sama asia kuin pitäisi erittäin tarkasti kytkintä aivan aavistuksen luistaen koko ajan. Sopivan luiston määrittelee automaattivaihteistossa hydrauliikka eikä kuski.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Automaattivaihteisto lisää auton painoa ja lisäksi varsinkin kaupunkiajossa automaattien käyttämä öjyvälitteinen momentinmuunnin vie manuaalia enemmän gasoa. Maantieajossa ero on melko olematon. Portaattomalla automaatilla eli CVT:llä päästään manuskan lukemiin myös kaupunkiajossa.

Maantieajossa ero pienenee edellisessäkin viestissä mainitusta syystä, eli isommat vaihteet ovat automaatissa samalla tavalla kiinteävälitteiseksi lukittuvia kuin manuaalissa.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
VW:n DSG EI ole rakenteeltaan automaattivaihteisto, vaan 2 automatisoitua 3-vaihteista manuaalivaihteistoa kahdella automatisoidulla kytkimellä. Automaattivaihteisto ja automatisoitu vaihteisto ovat 2 TÄYSIN eri asiaa.

Toki, mutta ei kai se mun vika ole että VW:kin sivuillaan ihan virallisesti luokittelee DSG:n automaattilaatikoksi. Tiesin kyllä että varsin erilainen laite kuin perinteinen tomaattiloota. Kuskillehan se on oikeastaan sama miten vaihteet vaihtuu ja millä tekniikalla, kuhan vaihtuu automaattisesti.
 

12961

Jäsen
Toki, mutta ei kai se mun vika ole että VW:kin sivuillaan ihan virallisesti luokittelee DSG:n automaattilaatikoksi. Tiesin kyllä että varsin erilainen laite kuin perinteinen tomaattiloota. Kuskillehan se on oikeastaan sama miten vaihteet vaihtuu ja millä tekniikalla, kuhan vaihtuu automaattisesti.


No siinä on myös ne huonot puolensa.

Toiseksi mikäli tehoa on autoissa sen verran, että molemmilla laatikoilla autot jaksavat potkia 1. ja 2. vaihteen kirkkaasti tyhjää, perinteinen automaatti on yleensä nopeinkin vaihtoehto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä mutuilen, että käytännössä moni kuski (mm. minä) ajaa manuaalilla niin epätaloudellisesti, että perinteiseen automaattiin ei tule eroa kulutuksessa. Moni myös kiihdyttää niin kömpelösti, että teoriassa hitaampi automaatti vie käytännössä voiton. DSG tosiaan pieksee molemmat sekä taloudellisuudessa, että suorituskyvyssä.

Minä luulen myös että tuo on täysin totta. Ne autonvalmistajien ilmoittamat kulutukset taitaa olla teoreettisia kulutuksia ja manuaalin kohdalla noihin lukemiin pääseminen vaatii sitä että osaa vaihtaa täsmälleen oikealla hetkellä ja osaa kiihdyttää oikein jne. Automaatin kohdalla nuo lukemat pitävät paremmin paikkansa, tosin automaatillakin saa menemään reilusti enemmän polttoainetta jos aina polkee täysillä. Uusissa automaateissa kulutuslukemat on saatu puristettua jo hyvin lähelle manuaaleja, tai jopa alle (onko tuo DSG sitten tosiaan automaatti vai ei?). Uskoisin että nykyautomaateilla keskivertokuljettaja pääsee kulutuksessa jo manuaalin alle koska niin harva ihminen osaa käyttää sitä manuaalia täysin optimaalisesti.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko kellään palstalaisella kokemuksia jaettavana renaulttien käynnistymisongelmista?

Äsken yritin lähteä -96 meganellani liikenteeseen, mutta auto ei päästä kuin vaimean puolen sekunnin pituisen inahduksen virtoja kytkettäessä ja startata kun yrittää, ei sano enää mitään.

Mistä voisi johtua? Oli jakopäähihnan ym. vaihdossa pari viikkoa takaperin, ja mainitsin aiemmista samankaltaisista ongelmista huoltamon tyypille, eikä hän löytänyt mitään vikaa esimerkiksi startista.

Joku on sanonut että parhaat ranskalaiset saa grilliltä..

Nim. ei koskaan enää ranskalaisia. :)

Meillä oli emännän kanssa tuommoinen rom... auto joskus ja siinä ei ollu kun vikoja. Tää voi olla hakuammuntaa, mut kerran kävi noin että auto ei sahannu ja selvis että syy oli siinä että kun auton avasi sillä kaukokeskuksella ja sitten touhusi muuta, eli ei laittanu virtoja päälle, niin se ajonesto menee takaisin päälle. Ts. kun siinä sitten kuskin paikalta lukitsi ja avasi ovet uudestaan sillä kaukosäätimellä, ajonesto lähti pois auto starttasi ihan normaalisti. Auttaisko tuo??
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nim. ei koskaan enää ranskalaisia. :)

Meillä oli emännän kanssa tuommoinen rom... auto joskus ja siinä ei ollu kun vikoja. Tää voi olla hakuammuntaa, mut kerran kävi noin että auto ei sahannu ja selvis että syy oli siinä että kun auton avasi sillä kaukokeskuksella ja sitten touhusi muuta, eli ei laittanu virtoja päälle, niin se ajonesto menee takaisin päälle. Ts. kun siinä sitten kuskin paikalta lukitsi ja avasi ovet uudestaan sillä kaukosäätimellä, ajonesto lähti pois auto starttasi ihan normaalisti. Auttaisko tuo??

Jepjep, ja tuo ei siis ole mikään vika, vaan ihan ominaisuus (tai niinhän ne kaikki). Se punainen vilkkuvalo alkaa vilkkua kun ajonesto menee päälle, siitähän sen sitten huomaa. Näin muistaakseni, siis ainakin megane -96. Sympatiat JussiK:lle jos on eilisestä asti potkinut rengasta ja korkannut kossua ja ongelma oli Nickelbackin ratkaisema.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Nim. ei koskaan enää ranskalaisia. :)

Meillä oli emännän kanssa tuommoinen rom... auto joskus ja siinä ei ollu kun vikoja. Tää voi olla hakuammuntaa, mut kerran kävi noin että auto ei sahannu ja selvis että syy oli siinä että kun auton avasi sillä kaukokeskuksella ja sitten touhusi muuta, eli ei laittanu virtoja päälle, niin se ajonesto menee takaisin päälle. Ts. kun siinä sitten kuskin paikalta lukitsi ja avasi ovet uudestaan sillä kaukosäätimellä, ajonesto lähti pois auto starttasi ihan normaalisti. Auttaisko tuo??

Kuulemma parhaat ranskalaiset saa grilliltä.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Nim. ei koskaan enää ranskalaisia. :)

Meillä oli emännän kanssa tuommoinen rom... auto joskus ja siinä ei ollu kun vikoja. Tää voi olla hakuammuntaa, mut kerran kävi noin että auto ei sahannu ja selvis että syy oli siinä että kun auton avasi sillä kaukokeskuksella ja sitten touhusi muuta, eli ei laittanu virtoja päälle, niin se ajonesto menee takaisin päälle. Ts. kun siinä sitten kuskin paikalta lukitsi ja avasi ovet uudestaan sillä kaukosäätimellä, ajonesto lähti pois auto starttasi ihan normaalisti. Auttaisko tuo??

Ei ainakaan tästä ole kiinni koska ajoneston/käynnistykseneston ollessa päällä auto kyllä starttaa mutta sammuu yksintein. Tässä minun tapauksessa auto ei edes starttaa avainta käännettäessä.

Eikö kellään ole ollut samaa ongelmaa koskaan? Vituttaahan se kun auto jättää jonnekkin kauemmas. Tähän mennessä käynyt vain kolme kertaa, ja joka kerta kotipihalla.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Onkos kellään kokemuksia Kantsun ostarilla sijaitsevasta Tiittasen pakoputkipuljusta? Pari suht hyvää kommenttia olen kuullut ja nyt täytyisi Golfin joustohaitari rälläköidä irti ja uusi tilalle.

Tiittanen on huikea. Joku vuosi sitten kävin juuri Golfiin samaisen haitarin laitattamassa. 80 Eur muistaakseni maksoi, ei kortteja, ei kuitteja. Sympaattista vanhan liiton meininkiä.
 

E V

Jäsen
Ei ainakaan tästä ole kiinni koska ajoneston/käynnistykseneston ollessa päällä auto kyllä starttaa mutta sammuu yksintein. Tässä minun tapauksessa auto ei edes starttaa avainta käännettäessä.

Eikö kellään ole ollut samaa ongelmaa koskaan? Vituttaahan se kun auto jättää jonnekkin kauemmas. Tähän mennessä käynyt vain kolme kertaa, ja joka kerta kotipihalla.

Kuuluuko pelkkä naksaus avainta kääntäessä? Jos näin niin starttimoottori reistailee. Ensiapuna toimii jos autoa vähäsenkin liikauttaa työtämällä vaihde päällä. Sen jälkeen yleensä starttaa. Joko startti on kulunut tai sitten äärettömän likainen. Toinen vaihtoehto on sitten se, että maakaapeli ei ole kunnolla maissa tai on heikossa kunnossa ( poikki siis. )

Edit: Toinen kikka kolmonen on kolauttaa sitä startin kylkeä vaikkapa rengasavaimella, jos siis startti on siinä edes jotenkin näkysällä.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
moron

Päivää arvon palstaveljet ja siskot! Onkos kenelläkään kokemusta vm -93 bmw im-sportin bensapumpun vaihdosta??

Juhannuksen pyhinä auto vain ei suostunut käynnistämään erään abc:n pihasta,vaikka starttia yms pyöritti ihan hyvin. Hinautettiin merkkihuoltoon, ja siellä koputtelivat bensatankin kantta samaan aikaan kun starttasivat ja taas käynnistyi, ja antoivat ohjeeksi vaihtaa bensapumpun kyseiseen autoon, ja vihjaisivat sen olevan ihan helppoa tehdä itse.

Noh, nyt sitten tänään päätin vähän katsastella "ongelmaa" ja kokeilin huvikseni startata, ja kas kummaa, lähti kun palmun alta... mystistä.. Käynnistelin useampaan otteeseen, ja tuntui aina vain käynnistyvän. Olisiko joku ajonestolaite vain mennyt päälle viimeksi tms...??
 
Viimeksi muokattu:

E V

Jäsen
Päivää arvon palstaveljet ja siskot! Onkos kenelläkään kokemusta vm -93 bmw im-sportin bensapumpun vaihdosta??

Juhannuksen pyhinä auto vain ei suostunut käynnistämään erään abc:n pihasta,vaikka starttia yms pyöritti ihan hyvin. Hinautettiin merkkihuoltoon, ja siellä koputtelivat bensatankin kantta samaan aikaan kun starttasivat ja taas käynnistyi, ja antoivat ohjeeksi vaihtaa bensapumpun kyseiseen autoon, ja vihjaisivat sen olevan ihan helppoa tehdä itse.

Noh, nyt sitten tänään päätin vähän katsastella "ongelmaa" ja kokeilin huvikseni startata, ja kas kummaa, lähti kun palmun alta... mystistä.. Käynnistelin useampaan otteeseen, ja tuntui aina vain käynnistyvän. Olisiko joku ajonestolaite vain mennyt päälle viimeksi tms...??

Pumppu löytyypi bensatankin päältä, eli takapenkki pois pari pulttia irti ja uusi tilalle. Toki kannatta vähän vertailla OE-osan ja tarvikkeiden hintoja. Oli ainakin edelliskoppaisissa Mosseissa ihan kulutustavaraa. Bemari-clubin keskusteluista saapi varmaan seikkaperäisemmät neuvot.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla on vuoden 2000 Opel Corsa (1,2l 16V) ja pari viikkoa sitten sain sen 3,5 viikkoa kestäneestä huollosta. Keltainen merkkivalo paloi siinä aina kiihdytettäessä ja moottori nyki. Siitä vaihdettiin muun muassa lamda ja ilmamäärämittari ja paljon muitakin osia ja hintaa tuli mukavat 1370€ (osat 820€ + työ). Nyt se toimikin hyvin noin kaksi viikkoa ja oli kiva ajella, kun moottori kiihtyi mukavasti, mutta... Tänä aamuna tuossa pari tuntia sitten kun olin ajamassa töistä kotiin, niin alkoi taas merkkivalo palaa. Lisäksi 60 alueella ajaessani esiintyi nykimästä. Otti lievästi sanottuna pikkaisen päähän.

Onko mitään toimintaehdotuksia tai ajatuksia? Voisikohan ilmamäärämittarin säädöissä olla jotain vikaa, ettei vika sitten olisikaan korjaantunut mittarin vaihdolla? Osillahan on kaiketi takuu, mutta liike jonne autoni vein taitaa olla vielä jonkun aikaa kesälomalla. Noin 1000 kilometriä olen ajanut sillä kahden viikon aikana, joten jos vaihdetut osat ovat epäkunnossa, niin kovin kestäviä eivät olleet. Hankalaa tulee taas olemaan, kun joka yö tarvitsisin töissä autoa. Toivottavasti ei moottori ihan heti leikkaa kiinni, vaikka sillä joitakin kymmeniä kilometrejä yötä kohden ajelisikin.

Loppukaneetiksi vielä, että minä en ymmärrä autoista juuri mitään ja joitain virheitä saattaa olla tekstissä, mutta kai tästä jonkunlaisen käsityksen saa vioista.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Minulla on vuoden 2000 Opel Corsa (1,2l 16V)...

No ihan ensiksi kehoitan olemaan korjauttamatta autoa missään muussa korjaamossa kuin sen jo kerran korjanneessa => kustannuksista tulee riitaa 100% varmuudella (varsinkin töiden osalta)!

Toisekseen näyttäisi siltä, että korjaamo ei ole löytänyt sitä todellista vikaa sun autostasi tai ovat käyttäneet jotain totaali paskaa uusina osina jos sama vika ilmenee noin nopeasti uudelleen.

Niissä ruiskupeleissä joita minä hiukkasen tunnen (Japsit) tuollaisia käyntiongelmia syntyy lähinnä siitä, että ilmamäärämittarille/ruiskulle/imusarjalle menevä ilmaputki vuotaa jostain ylimääräistä ilmaa koneeseen tai sytytysjohdot lyövät läpi ja kaipaavat vaihtoa. Tuo merkkivalon palaminen viittaisi tuonne ruiskupuolelle (sytytyspuolen jutut eivät käsittääkseni valoja sytyttele), mutta aika paha näin netin välityksellä asiaa on enempää puida...

Niin ja yleisellä tasolla keltainen valo on varoitus ja punainen valo huutaa STOP!!
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Minulla on vuoden 2000 Opel Corsa (1,2l 16V) ja pari viikkoa sitten sain sen 3,5 viikkoa kestäneestä huollosta. Keltainen merkkivalo paloi siinä aina kiihdytettäessä ja moottori nyki.

Minulla oli joskus vielä vanhempi ja romumpi kinneri, ja siinä oli yhteen väliin myös mystistä nykimistä. Sitäkään eivät monet huoltomestarit löytäneet, mutta lopulta paljastui että bensansuodatin oli niin tukkoinen että se aiheutti bensapulaa nimenomaan kiihdytettäessä. Siihen myös epäonnistuneet mestarit vaihtelivat randomilla osia ilman että varsinainen ongelma poistui. Tästä on onneksi jo sen verran kauan ettei se enää juuri vituta.
Suodatin ei varmaan kahta euroa enempää maksa nykyänkään. Silloin sen sai vähemmällä rahalla kuin taskusta putoaa avaimia kaivaessa...
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meikäläisen Kadetti nyki myös. Siihen vaihdettiin tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi, bensansuodatin, kärjet... nämä nyt ainakin. Huvittavaa tässä (kaiken vitutuksen keskellä) oli se, että jokainen korjaustoimenpide vei vian pois noin kahdeksi viikoksi, ilmestyäkseen jälleen kiuakseni. Joku väitti varmaksi tiedoksi että koko virranjakaja olisi pitänyt vaihtaa, mutta olin jo myynyt värkin pois.

Työkaverilla oli silloin upouusi Omega, ja kysyin muina miehinä "nykiikö?" Kaveri hiukan hämmentyi, mutta myönsi jotta nykiihän se ajoittain...

En osta ikinä Opelia. En Fiatiakaan, mutta eri syistä.
 

scholl

Jäsen
Schollista on tullut himoautoilija. En muista, että minään kesänä olisi maistunut yhtä paljon ajelu. Tänäänkin kävin Linlon saaressa grillailemassa ja Hangossa esim. tulee käytyä kerran pari viikossa. Tuhansia kilometrejä kertyy ihan tuosta vain huvikseen. Kesä (ja säätkin) suosivat niin mikäs siinä on ajellessa. Parkkipaikkojakin saa heinäkuussa niin hyvin, ettei juuri prätkää tule käytettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös