Jaguareista en paljoakaan entuudestaan tiedä; toki olen kuullut varoitteluja vanhemmista Jaggeista... että sellaisen hankinnan myötä tulee mukana myös paljon vierailuja korjaamolle ja että se on varsin kallista lystiä. Käsittääkseni laatu on kuitenkin kovasti parantunut näissä uusissa malleissa?
Entäpä löytyykö käyttökokemuksia X-sarjan farmarista? Toki ihan toisentyyppinen auto, ei ollenkaan niin seksikäs vaihtoehto ja edustaisi lähinnä "järkivalintaa" XF:n verrattuna. Kyseessä on kuitenkin selvästi pienempi rahareikä... Miten se pärjää vertailussa muihin kokoluokkansa farkkuihin, esimerkiksi uuteen Madza 6 farmariin, joka on sitten ns. rationaalisuuden huipentuma, mihin mieli kykenee auton hankinnassa (En yritä edes kieltää, etteikö auton hankinnassa vaakakupissa paina teknisiä ominaisuuksia enemmän ulkonäkö... vaikka toki luotettavuudellekin ison arvon annan).
Jaguareista voisin ottaa kantaa. Eli isaukolla kaksi edellista autoa olivat S-Typeja, joista ensimmaiseen tuli todella paljon kilometreja (3v 180tkm) ja toiseenkin reilusti yli sen mita suomalaiset keskimaarin ajavat. (3v 130tkm)
Koko tana aikana ei ollut mitaan normaalista kulumisesta poikkeavaa, kuin ensimmaisessa autossa ollut ongelma takajarrujen kulumisen kanssa, mutta se meni suoraan takuuseen. Toinen joka nyt ei varsinaisesti vika ole, on se etta noissa on/oli lammitettavat tuulilasit, jotka hajotessaan ovat perhanan kalliita korjauttaa ja jos niihin tulee kiveniskemaa, niin ne lahtevat iloisesti kylla halkeamaan vaikka porauttaisikin iskemat (tuulilasivakuutuksella toki selviaa tasta).
Ajettavuudeltaan olivat molemmat perushyvia, tama viimeisen mallipolven S-type oli omasta mielestani jopa lahella loistavaa.
XF:aa olen itse kaynyt pikaisesti ajamassa ja mita nyt noita toistakymmenta testia tuosta olen lukenut, niin ajettavuus on viela parantunut entisestaan ja auto on varsinkin sisalta erittainkin fiksun nakoinen.
Ulkopuolella taasen tehdyt, kulujen karsimisesta johtuneet, muutokset konseptiin tekivat tuosta hiukan ankeamman nakoisen kuin mita mahdollisuus olisi ollut. Olisivat pitaneet etuvalot ennallaan (virtaviivaisempina) ja maskista hiukan isompi, niin tuo olisi ollut aivan aarettoman kaunis auto. Nytkin toki pieksee mielestani eleganttiudessa ja ulkonaossa bemarin ja mersun, Audin kanssa vahan hiina ja hiina.
Laatu noissa on ollut varsin hyvaa tasoa kakkos-korimallin S-typen (2001 muistaakseni lanseerattu) jalkeen ja kolmen vuoden kilometrirajaton takuu toimi ainakin noissa autoissa erinomaisesti. Huollot ovat myoskin toimineet moitteettomasti, ainakin Espoossa on aina ollut loistava palvelu ja huollon tasokin on ollut vahintaakin riittava, vaikkakin Pekkarisen siirtyminen maahantuojan palvelukseen hiukan tuota tasoa rokottikin. Tampereella taasen huolto ja palvelu olivat tasoa "Delta-auto", mutta ei todennakoisesti kosketa sinua.
X-type taasen on sitten se vahan tylsempi vaihtoehto ja jos olet isoon SUViin tottunut, niin tilat jaavat todennakoisesti auttamattomasti pieniksi. Auto on sisatiloiltaan ja tavaratilaltaan aikalailla 3-sarjan bemarin luokkaa, eli isommalla porukalla kay kylla ahtaaksi.
Lisaksi auto alkaa olemaan malli-ikansa paassa, eli lastentaudit on todennakoisesti saatu jo kitkettya, mutta taasen teknisesti on kilpailijoitaan aikalailla jaljessa.
Ja ei tuo oikein muutenkaan ole oikea Jaguar, koska on etu- tai nelivetoinen ja muutenkin vahan turhan tavanomainen Jaguariksi.
Itse tykkasin nelivedon ajettavuudesta ja varsinkin kolmen litran koneella lahteekin ihan riittavasti, mutta ennemmin kannattaa uhrata hiukan enemman ja ostaa XF.
Itse suosittelisin A6:sta tai XF:aa noilla kriteereilla ajateltuna.