Autoiluketju

  • 3 312 081
  • 18 998

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kertokaas minulle mikä on oikea toimintatapa seuraavassa tilanteessa, itse en tiedä...

Hankit navigaattorin, siihen kameratolppapäivitykset ja säädät varoitusetäisyydeksi esim. 900 metriä, niin jää hyvin aikaa suunnitella ja toteuttaa ohitus.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kertokaas minulle mikä on oikea toimintatapa seuraavassa tilanteessa, itse en tiedä.

Jos et itse syystä tai toisesta uskalla lähteä ohittamaan sitä autoa niin jätä tarpeeksi pitkä turvaväli, että takana tulevien ei tarvitse lähteä ohittamaan kahta autoa kerralla. Mikään pakkohan sinun ei siis ole sitä pakua ohittaa.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kertokaas minulle mikä on oikea toimintatapa seuraavassa tilanteessa, itse en tiedä.

Tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h. Tiellä on kameravalvonta. Edessä ajaa pakettiauto, jonka nopeus vaihtelee välillä 75..83 km/h. Taakse alkaa muodostua jonoa.

A) Hanaa vaan ja ohi, kun kerran muutkin haluavat ajaa lujempaa eikä jäädä tukkeeksi.
B) Koska kuitenkin ajetaan käytännössä aikalailla nopeusrajoituksen mukaisesti ja ohittaessa joutuisi ajamaan ylinopeutta ja kuitenkin osuisi juuri kameran kohdalle niin körötellään perässä vain.

Kahvi- tai tupakkitauko. Saa ne puskurissa roikkujat mennä menojaan.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Enderille.

Ohi vaan. Kamerat eivät ota nopeutta väärällä kaistalla ajaessa. Tuosta oli joku kaaviokin eräässä lehdessä. Tunnistimet noihin kameroihin on laitettu noin 40 metrin päähän kamerasta siten, että ne on upotettu asfalttiin. Olen myös nähnyt kun niitä asennetaan. Ainakin näin on kasitiellä välillä Luvia-Rauma. Ja ne tunnistimet eivät ylety vastaan tulijoiden kaistalle.

En ala kenenkään kanssa tästä väittelemään, kun olen niin jo entisen työkaverini kanssa tehnyt ja voittanut tuon väittelyn. Mutta ainakaan itselle ei sakkoa napsahtanut, kun tuota koitin. Ajoin 60 alueella kameraa päin noin 90 km/h toisella kaistalla ja eipä välähtänyt. Ja tolpassa oli myös kamera paikalla. Tämän tein siis ihan silkkaa uteliaisuuttani. Tyhmää, mutta tein kuitenkin.
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Ohi vaan. Kamerat eivät ota nopeutta väärällä kaistalla ajaessa. Tuosta oli joku kaaviokin eräässä lehdessä. Tunnistimet noihin kameroihin on laitettu noin 40 metrin päähän kamerasta siten, että ne on upotettu asfalttiin. Olen myös nähnyt kun niitä asennetaan. Ainakin näin on kasitiellä välillä Luvia-Rauma. Ja ne tunnistimet eivät ylety vastaan tulijoiden kaistalle.

Tuo pitää paikkansa, kaverin faija on erään ison firman johtajan autonkuljettajana ja sanoi ihan samaa.
Heillä kun on kuulemma välillä kovakin "kiire", niin varsinkin aikoina jolloin ei ole paljoa muuta liikennettä tuo kameratolpan "väistäminen" on ihan yleistä...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Enderille.

Ohi vaan. Kamerat eivät ota nopeutta väärällä kaistalla ajaessa. Tuosta oli joku kaaviokin eräässä lehdessä. Tunnistimet noihin kameroihin on laitettu noin 40 metrin päähän kamerasta siten, että ne on upotettu asfalttiin. Olen myös nähnyt kun niitä asennetaan. Ainakin näin on kasitiellä välillä Luvia-Rauma. Ja ne tunnistimet eivät ylety vastaan tulijoiden kaistalle.

Väittäisin että ne tunnistimet ovat ennemminkin 10m ennen kameraa kuin 40m. Ainakin Simo-Kuivaniemi alueelle asennetuissa kameroissa. Asfaltista näki selvästi missä anturit ovat. Toiselle kaistalle ne eivät tosiaankaan yllä.
 

JamieB

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK Suosikkipelaajat: Aki Heino Ja Jyrki Louhi
Toissapäivänä se sitten alkoi, allekirjoittaneen autoilu-ura. Suositelkaapas kokeneemmat autoilijat jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää navigaattoria, jotta löydän perille pitsiturnaukseen perjantaina.

Onko jollain muulla kokemuksia lyhyistä insseistä, itselläni ajo kesti vain 10 min. + 5 min. palaute, eli yhteensä viisitoista minuuttia?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Toissapäivänä se sitten alkoi, allekirjoittaneen autoilu-ura. Suositelkaapas kokeneemmat autoilijat jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää navigaattoria, jotta löydän perille pitsiturnaukseen perjantaina.

Onko jollain muulla kokemuksia lyhyistä insseistä, itselläni ajo kesti vain 10 min. + 5 min. palaute, eli yhteensä viisitoista minuuttia?
Hmm ei ole kokemusta lyhyistä, kun itsellä kesti juurikin tarkkalleen sen 30min.
Miten inssi noin lyhyt voi olla ?
 

JamieB

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK Suosikkipelaajat: Aki Heino Ja Jyrki Louhi
Hmm ei ole kokemusta lyhyistä, kun itsellä kesti juurikin tarkkalleen sen 30min.
Miten inssi noin lyhyt voi olla ?

Mäkin olin ihan varautunut 30 minuutin inssiin, mutta yhtäkkiä herra insinööri sanoi vaan että "voit sitten alkaa suunnistamaan takaisin konttorille päin", en tiedä että oliko kaverilla sitten kiire johonkin tai jotain.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mäkin olin ihan varautunut 30 minuutin inssiin, mutta yhtäkkiä herra insinööri sanoi vaan että "voit sitten alkaa suunnistamaan takaisin konttorille päin", en tiedä että oliko kaverilla sitten kiire johonkin tai jotain.
Taitaa juuri riippua aika paljon ajattajasta. Itsellä kesti tuon 30 minuuttia, mutta taskuparkkia tai mäkilähtöä ei koitettu. Ja läpi meni. Joudin myös toisen kerran inssiin sattuneesta syystä ja silloin lähinnä kruisailtiin ja puheltiin mukavia parikytäminuuttia ja se oli siinä.
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Toissapäivänä se sitten alkoi, allekirjoittaneen autoilu-ura. Suositelkaapas kokeneemmat autoilijat jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää navigaattoria, jotta löydän perille pitsiturnaukseen perjantaina.

Onko jollain muulla kokemuksia lyhyistä insseistä, itselläni ajo kesti vain 10 min. + 5 min. palaute, eli yhteensä viisitoista minuuttia?

Eiköhän sinne pitsiturnaukseen löydä perille ihan ilman navigaattoriakin. Mutta jos semmoisen tahdot hankkia niin omasta kokemuksestani tuo TomTom One on ihan pätevä "laitos" tuollaiseen arkipäiväiseen kruisailuun ja myöskin tarvittaessa ammattiautoiluunkin.

Kyseinen "laitos" maksaa Gigantissa 139e ja Markantalossa saa kympin halvemmalla jos sattuu molemmat liikkeet lähellä asuinpaikkaa olemaan.

Ja en kyllä ole koskaan kuullu, että inssi kestää noin vähän aikaa. Itsellänihän meni reilu 30min kun joutui katselemaan bussin ja henkilöauton läheltäpititilannetta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toissapäivänä se sitten alkoi, allekirjoittaneen autoilu-ura. Suositelkaapas kokeneemmat autoilijat jotain hinta-laatusuhteeltaan hyvää navigaattoria, jotta löydän perille pitsiturnaukseen perjantaina.

Mene ilman navigaattoria, niin löydät Äijänsuolle ensikerrallakin ilman. Varsinkin jos olet tuore autoilija, niin sulle varmaan riittää ihmettelemistä siinä ympäröivässä maailmassakin. Ainakin omat vähäiset kokemukset navigaattorista on sellaiset että "surkastuttaa" omaa suuntavaistoa jonkin verran, toki jollain saattaa auttaa hahmottamaan ja muistamaan reittejä.
Muutenkin alkaa ärsyttämään tämä navigaattorihössötys, löytäähän sitä yhtä hyvin perille ilmakin, jos osaa vähän lukea ja päätellä, että esim Pori-viittaa seuraamalla on aika vahvoilla jos on Raumalle menossa (ei koske eurajokelaisia). Toki jos työkseen liikkuu päivittäin aiemmin vierailla seuduilla, niin kelpo apuväline varmasti.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Muutenkin alkaa ärsyttämään tämä navigaattorihössötys, löytäähän sitä yhtä hyvin perille ilmakin, jos osaa vähän lukea ja päätellä, että esim Pori-viittaa seuraamalla on aika vahvoilla jos on Raumalle menossa. Toki jos työkseen liikkuu päivittäin aiemmin vierailla seuduilla, niin kelpo apuväline varmasti.

Ei se perille osaaminen ole ainoa juttu. Ko apparaattihan on mainio nopeusmittari ja tarkempi kuin auton oma mittari.
Yksi hyöty on myös se, että näkee kuinka paljon matkaa ja matka-aikaa on jäljellä.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Ja en kyllä ole koskaan kuullu, että inssi kestää noin vähän aikaa. Itsellänihän meni reilu 30min kun joutui katselemaan bussin ja henkilöauton läheltäpititilannetta.

Ei tuo mullakaan kovin kauan kestänyt, korkeintaan 20 min taskuperuutuksineen ja mäkilähtöineen (meni sentään ykkösellä läpi). Sitten raporttia tuli jonkun 5 minuutin edestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se perille osaaminen ole ainoa juttu. Ko apparaattihan on mainio nopeusmittari ja tarkempi kuin auton oma mittari.
Yksi hyöty on myös se, että näkee kuinka paljon matkaa ja matka-aikaa on jäljellä.

Mitäs lisähyötyä siitä tarkasta nopeusmittarista sitten on? Mikä on se lisäarvo verrattuna auton omaan mittariin jossa on vaikkapa se 5% tiedossaoleva heitto? Aika marginaalinen sanoisin. Eikä siihenkään monen sadan euron vehjettä tarvitse että tietää mitä kello on, missä olen nyt, ja mikä on ETA.
Ei siinä mitään, ihan kivoja vehkeitä ne on, mutta aika harvalle niin tarpeellisia kuin annetaan ymmärtää.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei se perille osaaminen ole ainoa juttu. Ko apparaattihan on mainio nopeusmittari ja tarkempi kuin auton oma mittari.
Yksi hyöty on myös se, että näkee kuinka paljon matkaa ja matka-aikaa on jäljellä.

Kuten huomaat turha selittää ihmiselle joka tietää, että työmatka on aina vajaa 20 minuuttia, 7,5 kilometriä ja Corollan mittari valehtelee 5%.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ei siinä mitään, ihan kivoja vehkeitä ne on, mutta aika harvalle niin tarpeellisia kuin annetaan ymmärtää.

Minulla ainakin on monia esineitä, joiden tarpeellisuuden voi hyvin kyseenalaistaa. Hintaansa nähden tuollainen reilun satasen navigaattori on aika halpa esine, jonka ostamiseksi ei mitään elämää suurempaa tarvetta tarvitse. Sama se on monen muunkin autoiluun liittyvän asian kanssa. Ihmiset, joilla on varaa, hankkivat kaikenlaista kivaa. Minusta on mukavaa nähdä todellinen nopeus helposti digitaalisena silmien korkeudelta ja on myös helppoa vastata takapenkin kysymykseen koska ollaan perillä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kuten huomaat turha selittää ihmiselle joka tietää, että työmatka on aina vajaa 20 minuuttia, 7,5 kilometriä ja Corollan mittari valehtelee 5%.

Tuli mieleen Corolla-kuskista entinen työkaveri, joka välillä sulki ilmastoinnin Corollastaan säästääkseen bensaa.

Ja toisaalta jos ei koskaan mene mihinkään, minne ei ennen ole mennyt, niin kaikenlaiset kartatkin taitavat olla tarpeettomia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta on mukavaa nähdä todellinen nopeus helposti digitaalisena silmien korkeudelta ja on myös helppoa vastata takapenkin kysymykseen koska ollaan perillä.

Jepjep, ainoa vaan, että silmien korkeudella oleva navigaattori taitaa olla lainvastainen.

Olet kyllä ihan oikeassa siinä että autoiluun kuuluu kaikenlaisia ihme pinttymiä, navigaattorista on tulossa sellainen (kun se on niin pirun kätevä), ilmastointi on jo sellainen (sitä tarvitaan oikeasti ehkä 20 päivänä vuodessa). No se siitä, molemmat ihan toimivia vehkeitä, mutta samalla rahalla saa kaljaakin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
No se siitä, molemmat ihan toimivia vehkeitä, mutta samalla rahalla saa kaljaakin.

Jos ja kun suosit olutta enemmin kuin vaikkapa ilmastointia on sinun valintasi. Joku voisi sinun laillasi toki haukkua valintaasi?
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Jepjep, ainoa vaan, että silmien korkeudella oleva navigaattori taitaa olla lainvastainen.

Ei se lainvastainen ole jos ei estä/haittaa näkyvyyttä. Olet varmasti lukenut juttuja lehdistä tai kuunnellut uutisia radiosta, niin laki tuon navigaattorin sijoituksesta on vähintäänkin epäselvä.

Ja oikeassa olet, että kaljaa saa tuollakin rahalla.

Navigaattori on kätevä, muttei välttämätön. Tullut aika monessa viestissä jo aiemmin esille. Jokainen tehkööt päätöksen ostaako kaljaa vai navigaattorin.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos ja kun suosit olutta enemmin kuin vaikkapa ilmastointia on sinun valintasi. Joku voisi sinun laillasi toki haukkua valintaasi?

Olenko haukkunut jonkun valintaa? Taisin todeta että navigaattorit ovat "kivoja ja toimivia vehkeitä". Ja kuka helvetti nyt kaljanjuontia haukkuisi?

AnFalle voin todeta, että samaa ajattelutapaa voit käyttää myös muilla kuin työmatkoilla, oikeastaan millä matkoilla tahansa. Tarkkuus ei ratkaisevasti poikkea navigaattorista. Yritäpä.

Ei se lainvastainen ole jos ei estä/haittaa näkyvyyttä. Olet varmasti lukenut juttuja lehdistä tai kuunnellut uutisia radiosta, niin laki tuon navigaattorin sijoituksesta on vähintäänkin epäselvä.

Koitapa sijoitaa navigaattori silmien korkeudelle helposti luettavaksi niin, ettei se estä näkyvyyttä.
Toki laki tulee varmasti muuttumaan, vastustihan joku liikenneministeriön yms. patu lisäjarruvalojakin aikanaan ankarasti "nehän loimottavat niin että takaa tuleva voi luulla auton syttyneen tuleen". Ja turvavyöt estävät syöksymisen jalkatilaan turvaan kolaritilanteessa. Taitaa näistäkin löytyä juttua tästä ketjusta.
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Koitapa sijoitaa navigaattori silmien korkeudelle helposti luettavaksi niin, ettei se estä näkyvyyttä.


Joillakin ihmisillä silmien korkeus on ratin keskikohdan tuntumilla.

Esimerkiksi lasikuidusta tehty kotelo "keskelle kojelautaa"(uudemmissa ja hienommissa autoissa kyseisessä kohdassa on ajotietokoneen näyttö) ei haittaa millään tapaa näkyvyyttä, sillä ennen navigaattoria siinä on ollut tummakojelauta.
Se on silmien korkeudella ja ei haittaa näkyvyyttä.

Ei se kovinkaan paljon häiritse näkyvyyttä, vaikka sijoitat navigaattorin ikkunan lähes alalaitaan (riippuen autosta).
Tiedät varmaan itse jos omistat navigaattorin, että sille löytyy paikka jossa ei hirveästi estä näkyvyyttä.

En ota kantaa siihen onko hyödyllinen tieto kuinka nopeasti ajaa.

Jokainen tyylillään.

Ja kaljanjuontia paheksuu/haukkuu tässäkin maassa varmasti aika moni. Itse en kuulu siihen porukkaan, mutta tuli vaan mieleen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joillakin ihmisillä silmien korkeus on ratin keskikohdan tuntumilla.

No sitten ei kyllä navigaattorin sijoitus ole ongelmista pienin

Ja tottamooses navigaattorin saa sijoitettua niin ettei se estä näkyvyyttä, mutta ei kyllä silmien korkeudelle. Poteitto potaatto.
 
Suosikkijoukkue
OJ, Kouvolan Edustuskiekko ry, The Villans
Ja tottamooses navigaattorin saa sijoitettua niin ettei se estä näkyvyyttä, mutta ei kyllä silmien korkeudelle. Poteitto potaatto.

Menee jo viisasteluksi, mutta itselläni on navigaattori silmien korkeudella. Noin 5cm kojelaudan yläpuolella. Johtuuko sitten lyhyydestä vai ajoasennosta niin siihen en ota kantaa.
Ja kyllä näen ratin ylitse.

Edittiä sen verran, että on noita vanhempia ihmisiä nähty ratissa, jotka seuraa liikennettä sieltä ratin "välistä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös