Autoiluketju

  • 3 205 973
  • 18 538

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla on vuoden 2000 Opel Corsa (1,2l 16V) ja pari viikkoa sitten sain sen 3,5 viikkoa kestäneestä huollosta. Keltainen merkkivalo paloi siinä aina kiihdytettäessä ja moottori nyki. Siitä vaihdettiin muun muassa lamda ja ilmamäärämittari ja paljon muitakin osia ja hintaa tuli mukavat 1370€ (osat 820€ + työ). Nyt se toimikin hyvin noin kaksi viikkoa ja oli kiva ajella, kun moottori kiihtyi mukavasti, mutta... Tänä aamuna tuossa pari tuntia sitten kun olin ajamassa töistä kotiin, niin alkoi taas merkkivalo palaa. Lisäksi 60 alueella ajaessani esiintyi nykimästä. Otti lievästi sanottuna pikkaisen päähän.

Onko mitään toimintaehdotuksia tai ajatuksia? Voisikohan ilmamäärämittarin säädöissä olla jotain vikaa, ettei vika sitten olisikaan korjaantunut mittarin vaihdolla? Osillahan on kaiketi takuu, mutta liike jonne autoni vein taitaa olla vielä jonkun aikaa kesälomalla. Noin 1000 kilometriä olen ajanut sillä kahden viikon aikana, joten jos vaihdetut osat ovat epäkunnossa, niin kovin kestäviä eivät olleet. Hankalaa tulee taas olemaan, kun joka yö tarvitsisin töissä autoa. Toivottavasti ei moottori ihan heti leikkaa kiinni, vaikka sillä joitakin kymmeniä kilometrejä yötä kohden ajelisikin.

Loppukaneetiksi vielä, että minä en ymmärrä autoista juuri mitään ja joitain virheitä saattaa olla tekstissä, mutta kai tästä jonkunlaisen käsityksen saa vioista.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Minulla on vuoden 2000 Opel Corsa (1,2l 16V)...

No ihan ensiksi kehoitan olemaan korjauttamatta autoa missään muussa korjaamossa kuin sen jo kerran korjanneessa => kustannuksista tulee riitaa 100% varmuudella (varsinkin töiden osalta)!

Toisekseen näyttäisi siltä, että korjaamo ei ole löytänyt sitä todellista vikaa sun autostasi tai ovat käyttäneet jotain totaali paskaa uusina osina jos sama vika ilmenee noin nopeasti uudelleen.

Niissä ruiskupeleissä joita minä hiukkasen tunnen (Japsit) tuollaisia käyntiongelmia syntyy lähinnä siitä, että ilmamäärämittarille/ruiskulle/imusarjalle menevä ilmaputki vuotaa jostain ylimääräistä ilmaa koneeseen tai sytytysjohdot lyövät läpi ja kaipaavat vaihtoa. Tuo merkkivalon palaminen viittaisi tuonne ruiskupuolelle (sytytyspuolen jutut eivät käsittääkseni valoja sytyttele), mutta aika paha näin netin välityksellä asiaa on enempää puida...

Niin ja yleisellä tasolla keltainen valo on varoitus ja punainen valo huutaa STOP!!
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Minulla on vuoden 2000 Opel Corsa (1,2l 16V) ja pari viikkoa sitten sain sen 3,5 viikkoa kestäneestä huollosta. Keltainen merkkivalo paloi siinä aina kiihdytettäessä ja moottori nyki.

Minulla oli joskus vielä vanhempi ja romumpi kinneri, ja siinä oli yhteen väliin myös mystistä nykimistä. Sitäkään eivät monet huoltomestarit löytäneet, mutta lopulta paljastui että bensansuodatin oli niin tukkoinen että se aiheutti bensapulaa nimenomaan kiihdytettäessä. Siihen myös epäonnistuneet mestarit vaihtelivat randomilla osia ilman että varsinainen ongelma poistui. Tästä on onneksi jo sen verran kauan ettei se enää juuri vituta.
Suodatin ei varmaan kahta euroa enempää maksa nykyänkään. Silloin sen sai vähemmällä rahalla kuin taskusta putoaa avaimia kaivaessa...
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meikäläisen Kadetti nyki myös. Siihen vaihdettiin tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi, bensansuodatin, kärjet... nämä nyt ainakin. Huvittavaa tässä (kaiken vitutuksen keskellä) oli se, että jokainen korjaustoimenpide vei vian pois noin kahdeksi viikoksi, ilmestyäkseen jälleen kiuakseni. Joku väitti varmaksi tiedoksi että koko virranjakaja olisi pitänyt vaihtaa, mutta olin jo myynyt värkin pois.

Työkaverilla oli silloin upouusi Omega, ja kysyin muina miehinä "nykiikö?" Kaveri hiukan hämmentyi, mutta myönsi jotta nykiihän se ajoittain...

En osta ikinä Opelia. En Fiatiakaan, mutta eri syistä.
 

scholl

Jäsen
Schollista on tullut himoautoilija. En muista, että minään kesänä olisi maistunut yhtä paljon ajelu. Tänäänkin kävin Linlon saaressa grillailemassa ja Hangossa esim. tulee käytyä kerran pari viikossa. Tuhansia kilometrejä kertyy ihan tuosta vain huvikseen. Kesä (ja säätkin) suosivat niin mikäs siinä on ajellessa. Parkkipaikkojakin saa heinäkuussa niin hyvin, ettei juuri prätkää tule käytettyä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Schollista on tullut himoautoilija. En muista, että minään kesänä olisi maistunut yhtä paljon ajelu. Tänäänkin kävin Linlon saaressa grillailemassa ja Hangossa esim. tulee käytyä kerran pari viikossa. Tuhansia kilometrejä kertyy ihan tuosta vain huvikseen. Kesä (ja säätkin) suosivat niin mikäs siinä on ajellessa. Parkkipaikkojakin saa heinäkuussa niin hyvin, ettei juuri prätkää tule käytettyä.

Luitko Tuulilasin jutun suomen kauneimmista teistä? Se juttu kannattaa lukea ja niitä teitä ajella, koska silloin näkee sitä parasta suomea.

Toki yksi tie siitä oli unohtunut, joka ei kylläkään sopinut myöskään jutun tyyliin. Olen sen kerran ajanut. Marjoniementie Heinolassa. Aivan mieletön tie. Toinen toisen perään hurjempia kurveja, joista et näe ollenkaan tuleeko sieltä joku. Asfalttia ja 80 rajoitus, mut aika raivotautisena saa ajaa, jos meinaa 80 tuolla tiellä päästellä. :)
 
Viimeksi muokattu:

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Luitko Tuulilasin jutun suomen kauneimmista teistä? Se juttu kannattaa lukea ja niitä teitä ajella, koska silloin näkee sitä parasta suomea.

Toki yksi tie siitä oli unohtunut, joka ei kylläkään sopinut myöskään jutun tyyliin. Olen sen kerran ajanut. Marjotaipaleentie Heinolassa. Aivan mieletön tie. Toinen toisen perään hurjempia kurveja, joista et näe ollenkaan tuleeko sieltä joku. Asfalttia ja 80 rajoitus, mut aika raivotautisena saa ajaa, jos meinaa 80 tuolla tiellä päästellä. :)

Missä Tuulilasin numerossa kyseinen juttu oli? Näkeekö sen netistä jostain?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitän kaikkia autoni vian kommentoimisesta. Tänään käväisi liikkeen pitäjä verstaalla ja vilkaisi autoani. Laitteet väittivät joutokäyntivikaa, mutta korjaaja ei löytänyt vikaa joutokäynnistä. Hän nollasi vikamuistin ja käski ottaa yhteyttä, jos merkkivalo syttyy taas palamaan. Kovin ei ole luottavainen olo, mutta toivotaan parasta.

edit. Ei se vikamuistin nollaaminen mitään auttanut, autollani on näköjään hyvä muisti (hymiö). On se vaan kiva odotella 5.50 liikennevaloissa monta minuuttia, että valot vaihtuisivat, samalla kun merkkivalo syttyy päälle ja kierrokset sahaavat väliä 1200-1500. Jotain ongelmia on siis tyhjäkäynnin kanssa ja ehkä muitakin ongelmia. Varmaan edellä liikennevaloissa ollut ajatteli, että mitäköhän tuo takanaoleva huudattaa moottoria monta minuuttia.

Toivottavasti joskus saisi auton kuntoon, mutta en ole vielä kovin luottavainen. Korjausliikekin on kesälomalla heinäkuun loppuun asti, mutta liikkeen pomo sanoi, että jos on ongelmia keltaisen merkkivalon kanssa tai muutenkin auton kanssa, niin voi soitella. Muuten auto kyllä olisi tarpeisiini sopiva (Opel Corsa siis). Se on pieni, kuluttaa vähän bensaa ja apukuskin penkin saa veivattua melkein ääriasentoon, joten siihen mahtuu paljon tavaraa (ei onnistu isän Toyotassa tai kaverin Nissanissa).
 
Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tampereen JA:laiset herätys!

Auto pitäisi ruostesuojata - samalla pitäisi vesihiekkapuhaltaa pari kohtaa - onko tietoa kuinka paljon tämä operaatio tulee "noin" kustantamaan ja ennenkaikkea onko suositella hyvää putiikkia mihin mennä?
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Noniin! Inssi läpi virheettä, auto tulossa pihaan. Elämä hymyilee 8)
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Auto pitäisi ruostesuojata - samalla pitäisi vesihiekkapuhaltaa pari kohtaa - onko tietoa kuinka paljon tämä operaatio tulee "noin" kustantamaan ja ennenkaikkea onko suositella hyvää putiikkia mihin mennä?

Riippuu jossain määrin auton koosta. E-mersun suojaus maksoi ~650 euroa (Finikor täyssuoja; pohja, pyöräkotelot, ovet listoihin saakka). Tähän hintaan otetaan pois myös alkaneet pintavauriot. Valitettavasti ko. lafka lopetti juuri toimintansa. Tampereelle taisi siis jäädä vain yksi yritys joka moisia suorittaa, mutten muista mikä sen nimi on. Varaudu 3-6 kk jonotukseen.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Auto pitäisi ruostesuojata - samalla pitäisi vesihiekkapuhaltaa pari kohtaa - onko tietoa kuinka paljon tämä operaatio tulee "noin" kustantamaan ja ennenkaikkea onko suositella hyvää putiikkia mihin mennä?

Jos jaksat ajella Hämeenlinnaan niin sieltä voin suositella paikkaa nimeltä Hämeenlinnan ruoste-expert. Hinnat voin ottaa selville jos haluat.
 

Särki

Jäsen
Kaksi vaihtoehtoa:

Ford Focus 1.6 trend 5ov,aj 51tkm vm.2006
Opel Astra 1.6 enjoy 5ov, aj 28 tkm vm.2006

Molemmissa abs, esp, airbagit, sähkölasit edessä+peilit, manuaali ilmastointi jne. Opelissa lisäksi luistonesto ja vetokoukku. Fordissa puolestaan 1xalut ja sumuvalot. Vetokoukkua tarvitsen joten siitä joutuisi Fordin tapauksessa 250€ maksamaan. Lisäksi Opelin 30tkm huolto kuuluisi kauppaa, mutta Fordin vuosihuolto tulisi kuukauden kuluttua ajankohtaiseksi mutta sen saaminen kauppaan on lujassa. Ja tärkeinpänä väliraha Fordin hyväksi 1250€ (vetokoukku asennettuna) Omilla ajokilometreillä tuohon 23 tkm kilometrin erotukseen menisi puolitoista vuotta ja Opelin kesäpyörillä ajaa kesän enemmän kuin Fordin.

En mikään suunnaton Opel fani ole mutta koeajo oli positiivinen kokemus. Focus olisi tutumpi vaihtoehto, mutta nuo vähemmät ajokilometrit houkuttelvat. Kannattaako siis maksaa ajamattomista kilometreistä 1250€ vai ei, siinäpä se pulma.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En mikään suunnaton Opel fani ole mutta koeajo oli positiivinen kokemus. Focus olisi tutumpi vaihtoehto, mutta nuo vähemmät ajokilometrit houkuttelvat. Kannattaako siis maksaa ajamattomista kilometreistä 1250€ vai ei, siinäpä se pulma.

Omat kokemukseni Opeleista on olleet sellaisia että niissä on aina vähän kilometrejä sen takia kun niitä ei korjaamon nosturilla juuri kerry... Mutta toisaalta, omat kokemukseni Fordeista ei ole juuri sen valoisampia joten enpä tiedä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jos jaksat ajella Hämeenlinnaan niin sieltä voin suositella paikkaa nimeltä Hämeenlinnan ruoste-expert. Hinnat voin ottaa selville jos haluat.

Se olisi erinomaisen hienoa, nimittäin tänään kun soittelin tuonne Tampereen putiikkiin niin hinta-arvio oli "~1000-1100€ooh" mikä on minusta suht rip-off hinta:

- ruostesuojauskäsittely 800€ooh
- vesihiekkahiontatyö 150-300€

Kuulostaa melkoisen arvokkaalta touhulta.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ford Focus 1.6 trend 5ov,aj 51tkm vm.2006
Opel Astra 1.6 enjoy 5ov, aj 28 tkm vm.2006

Noista kahdesta pahasta ehkä Ooppeli. Taitaa saada halvempia vara-osiakin koska menekki on valtava. Mutta osta hyvä mies japsi niin ei tarvi miettiä. Samalla rahalle et noin uutta saa, mutta parempi terve -03 corolla kuin romu -06 astra.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Se olisi erinomaisen hienoa, nimittäin tänään kun soittelin tuonne Tampereen putiikkiin niin hinta-arvio oli "~1000-1100€ooh" mikä on minusta suht rip-off hinta:

- ruostesuojauskäsittely 800€ooh
- vesihiekkahiontatyö 150-300€

Kuulostaa melkoisen arvokkaalta touhulta.
On toi jumalauta sairasta.

Kai siinä revitään nyt viimeiset katteet irti ennenkuin koko bisnes loppuu. Täyssinkityt korit ja alustat nykyään, you know. Taitaa tämä allekirjoittanut harrasteautoilija tehdä ruostesuojaukset omin käsin tänä suvena.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kai siinä revitään nyt viimeiset katteet irti ennenkuin koko bisnes loppuu. Täyssinkityt korit ja alustat nykyään, you know.

Niin kauan kuin autot tehdään metallista niin ei lopu hommat, kyllä ne täyssinkitytkin ruostuu jos niitä ei hoideta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
...Hän nollasi vikamuistin ja käski ottaa yhteyttä, jos merkkivalo syttyy taas palamaan. Kovin ei ole luottavainen olo, mutta toivotaan parasta.

edit. Ei se vikamuistin nollaaminen mitään auttanut, autollani on näköjään hyvä muisti (hymiö). On se vaan kiva odotella 5.50 liikennevaloissa monta minuuttia, että valot vaihtuisivat, samalla kun merkkivalo syttyy päälle ja kierrokset sahaavat väliä 1200-1500. Jotain ongelmia on siis tyhjäkäynnin kanssa ja ehkä muitakin ongelmia. Varmaan edellä liikennevaloissa ollut ajatteli, että mitäköhän tuo takanaoleva huudattaa moottoria monta minuuttia.

No. Kolme Opelia kokeneena on pari juttua jotka voisivat olla vian syitä. Yksi on "servo" joka pitää moottorin käynnin tyhjäkäynnillä oikeassa (olisko 800rpm?), tämä tosin ei aiheuta vikavaloa, vaan liikkeessä sammumisen (tukehtumisen, jolloin moottori ei sammu mutta tuntee sellaisen hetkellisen hyytymisen) joka aiheuttaa vikavalon. Tämän kyseisen vaivan yksi symptooma on kierrosluvun pysyminen n. 1500rpm:ssä ja sitten se laskee itsekseen esim. kun odottelee liikennevaloissa. Ei autoa tappava vika, mutta pirun ärsyttävä. Korjaus ~500 euroa merkkiliikkeessä.

Autossa on myös monia kierroslukuvahteja mm.vaihteistossa ja muissa strategisissa paikoissa, jotka ohjaavat koko auton elektroniikkaa, polttoaineensyöttöä ja niiden vikaantuminen aiheuttaa vikavalon. Tosin tämän pitäisi näkyä vikadiagnostiikassa.

Ei kummoisia ohjeita, mutta onnea vian etsintään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Auto pitäisi ruostesuojata - samalla pitäisi vesihiekkapuhaltaa pari kohtaa - onko tietoa kuinka paljon tämä operaatio tulee "noin" kustantamaan ja ennenkaikkea onko suositella hyvää putiikkia mihin mennä?

Jos jaksat ajella Hämeenlinnaan niin sieltä voin suositella paikkaa nimeltä Hämeenlinnan ruoste-expert. Hinnat voin ottaa selville jos haluat.

Jos tahdot ajella vähän pidempään niin Jämsästä löytyy yksi paikka. Kaveri tekee kyllä aivan loistavaa jälkeä ja on kyllä ihan suosittelujen arvoinen paikka
Itse käytin aikanaan oman kaarani siellä.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Toki yksi tie siitä oli unohtunut, joka ei kylläkään sopinut myöskään jutun tyyliin. Olen sen kerran ajanut. Marjotaipaleentie Heinolassa. Aivan mieletön tie. Toinen toisen perään hurjempia kurveja, joista et näe ollenkaan tuleeko sieltä joku. Asfalttia ja 80 rajoitus, mut aika raivotautisena saa ajaa, jos meinaa 80 tuolla tiellä päästellä. :)
Vaimon mummon ja papan mökille mennään tuota tietä pitkin. On varmaan ainoita teitä koko Suomessa, missä nopeusrajoitus on räikeästi ylimitoitettu. 80km/h vauhtia tuolla tiellä ei pysty ajamaan kuin muutamassa hassussa paikassa.

Vuosi, pari sitten siihen vedettiin uusi asfaltti ja tie oli vielä hurjemman tuntuinen, kun pientareita ei oltu tehty siihen lainkaan. En tiedä, oliko tuo jotain keskeneräisyyttä vai mitä, mutta rekan tullessa vastaan sai olla todella tarkkana, että pysyi tiellä.

Ja onpa tuo kyseinen pätkä tainnut koitua useammankin Heinolalaisen viimeiseksi rallipätkäksi.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pitäisi huomenna hakea pari kesäkumia vanhojan tilalla. Ajattelin Turun seudulla käydä Kaerlan kumissa. Piti vaan vähän kysellä täältäkin jos joku jotain muuta vaihtoehtoa osaisi suositella Turussa?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki yksi tie siitä oli unohtunut, joka ei kylläkään sopinut myöskään jutun tyyliin. Olen sen kerran ajanut. Marjotaipaleentie Heinolassa. Aivan mieletön tie. Toinen toisen perään hurjempia kurveja, joista et näe ollenkaan tuleeko sieltä joku. Asfalttia ja 80 rajoitus, mut aika raivotautisena saa ajaa, jos meinaa 80 tuolla tiellä päästellä. :)

Joo tää on tuttu tie. Kerran sitä ajelin ja pääsin puoleen väliin asti, kunnes matka päättyi vastaantulleen Mazdan keulaan. Oma syykin oli vielä. Kirraava mutka, liikaa vauhtia (alle rajoituksen muuten) ja paikalliset kaaharit oli oikoneet pientareelta kuution irtosoraa asfaltille mun ajolinjalle. No pääsin mää matkaamaan lopputien Heinolaan sitten hinausauton kyydissä.

Nimenä oon kuullu puhuttaman Marjoniementiestä ja tää on ilmeisesti ainoa asfaltilla ajettu suurajopätkä joskus vuosikymmeniä sitten.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Ruotsi ja Norja

Nyt on muutama päivä tullut sahattua Ruotsia ja Norja ristiin rastiin ja kerrataanpa tänne muutamia huomioita matkan varrelta (viesti tulee Trondheimistä).

Ruotsissa on varmasti tilastojen mukaan vähiten ylinopeuksia. Meillä kun marmatetaan siitä, että navigaattoreihin saa nopeusvalvontakamerat ja niistä varoituksen. Noh Ruotsissa tuo on hoidettu siten, että ensin tulee varoitusmerkki nopeuden kameravalvonnasta, tästä noin sata metriä ja tulee nopeusrajoituskyltti ja tästä taas parisataa metriä niin onkin itse kameran vuoro.

Muilla osuuksilla sitten volvot ja audit painavat miljoonaa menemään. Etenkin nuo keskikaiteella erotetut semimoottoritiet ovat aivan pimeitä paikkoja. Pellesvenssonit yrittävät viimeiseen metriin asti painaa ohi niin monesta autosta kun ehtii ja sitten vedetään liinat kiinni, kun soliferin/kabin perse tulee vastaan siinä "yksikaistaisen" osuuden alussa.

Entäs sitten liikenneympyrät. Jos meillä kotosuomessa ne ovat joillekin vaikeita, niin entäs sitten svea-mamman maassa. Enpä tullut etukäteen lukeneeksi sitä, kuinka niissä ajetaan, mutta havaintoni kertovat seuraavaa:
Volvot eivät käytä vilkkuja (ei kyllä missään muuallakaan, joten lienee liian kallis lisävaruste). Jotkut autoilijat vilkuttavat keskustaan päin koko sen ajan kun ympyrässä pyörivät ja poistavat vilkun kun tulevat pois. Joillain taas vilkku jauhaa edelleen keskustan puolelle, vaikka ovat jo poistuneet ympyrästä. Joku vilkuttaa poistuesaan myös oikealle. Osa ajaa kuten meilläkin. Kertokaapa joku viisaampi, että mikä olisi oikea tapa ruotsalaisittan?

Norjan puolella kilometrejä on melko vähän ja tyhmälle suomipojalle tuli puskista nuo tullimaksut joillain paikallisilla teillä. Ensimmäiselle maksupisteelle tullessa onneksi nopeasti selvisi, että Visa on käypä ja kohtuu nopeakin maksuväline siinä pisteellä... Ei nimittäin ollut äyrin äyriä paikallista valuuttaa siinä kohdin.

Jos jollakulla on vinkkejä siitä, mitä autoillen kannattaisi käydä katsomassa Trondheimin ja Oslon välillä, niin niitä otetaan ilomielin vastaan. Perjantaina pitäisi startata taas etiäpäin täältä. Nyt katsellaan, jotta josko tällä kylällä viihtyisi joskus pidempäänkin (tästä on ollut joissain muissa ketjuissa aikanaan puhetta).

Olen edelleen tyytyväinen keväiseen auton hankintaan, eli Seat Altea XL 2.0 TDI DSG joka on alla. Kivasti jaksaa vääntää vähän tuimemmassakin mäessä etiäpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös