Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 091
  • 19 022

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
edit. Auto Bild lehti kertoi joskus aikoinaan, että käytetyissä pikkuautoissa Saksassa paras hintalaatusuhde olisi Ibizassa. Lähes Polon veroinen, mutta paljon halvempi

Juuh. Käytänössä ihan yhtä hyvä kakkosautoksi mutta halvempi. 90-luvun lopun 1.6:ssa Poloissa ja Ibizoissa (ehkä pikku Skodissakin?) ei sitten kestä vaihdelaatikko. Tyyppivika, joilloin käytetystä vaihtolaatikostakaan ei ole apua. Eli kannattaa hankkisa 1.0-1.4 litraisina tai dieselinä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ja tämän kun pääsi sanomasta, niin autosta paljastui polttoainevuoto. No tuo nyt ei sikäli vituta paljoa, sillä jos auto ei kerkeä palaa ennen kun sen saa korjaamolle, niin se ei ole paha homma korjata (kuulemma).
Se vaan vituttaa, että öljyvuodon korjaaminen tulee maksamaan maltaita (kaverin hinta-arvio yli tuhannen euron), sillä jakopäänhihna menee vaihtoon öljyvuodon takia. Stefat oli se osa jonka välistä öljyä tulee, ja olisi maksanut muutaman kympin vaihtaa edellisen hihnanvaihdon yhteydessä, onneksi liike ei tätä vaihtoa ole suorittanut.

Polttoainevuoto sitten korjattiin torstaina, eikä liike jossa autoa olen aikaisemminkin käyttänyt huollossa ottanut siitä edes mitään maksua. No ei homma kyllä kestänytkään 5 minuuttia kauempaa. Tänään kävin sitten tankkaamassa, ja laskin samalla todellisen keskikulutuksen viimeisimmälle tankilliselle. Vähän reilut 6 litraa / 100km sain tulokseksi, kun normaalisti kulutus on ollut vähän yli 5 litraa. Jonkun verran kerkesi siis mennä tavaraa "harakoille", kun tuolla tuli kuitenkin ajettua lähemmäs 800km vuodon kanssa (osittain olosuhteiden pakosta, osittain siksi ettei tajunnut vuotoa aiemmin).
Ja sainpa samalla reissulla ihan asiallisen tarjouksen tuosta jakopäänrempasta, johonka sisältyy vähän isompi autonhuolto jakopään vaihdon lisäksi.

Jospa tämä tästä vielä iloksi muuttuu, jopa tuonkin auton kanssa.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Camino on kyllä meikäläiselle aika klassikko peli. Frendin katuautoluokan vireistetyllä SS-Caminolla tuli kurvailtua useampiakin kilsoja, ja olihan se hauska auto. Kisasäädöissä kadulla ajaminen normaaleilla katurenkailla oli vähän kun olisi ajellut talvella, skidisti kaasua, ja pitoa ei lainkaan. Vakionakin SS-Caminot olivat varsin loistavia pelejä, kun jenkit oli jenkkejä jne..
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Tuohon schollin nostamaan Chryslerin tilanteeseen ja mallien päällekkäisyyksiin viitaten; kyllähän esim. PSA tuntuu puskevan yhtälailla markkinoille saman segmentin autoja lähes samaan aikaan molemmilla merkeillä. Nytkin Rellulta Laguna ja Citroënilta C5. Joku parin vuoden porrastus voisi olla ihan fiksu sillä tavalla, että yhdestä uusi malli, toiselta merkiltä uusi malli, aiemman face lift ja toisen face lift - sopivilla väleillä - jonka jälkeen sitten taas uutta kierrosta. Siten säilyisi sellainen raikkaus siinä touhussa, kun olisi tasaisesti uutukaista tai sen näköistä autoa, mitä suoltaa markkinoille, eivätkä söisi toistensa markkinaosuuksia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
kyllähän esim. PSA tuntuu puskevan yhtälailla markkinoille saman segmentin autoja lähes samaan aikaan molemmilla merkeillä. Nytkin Rellulta Laguna ja Citroënilta C5. .

Rellu ei kylläkään kuulu PSA:han vaan Peugeot.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tuohon schollin nostamaan Chryslerin tilanteeseen ja mallien päällekkäisyyksiin viitaten; kyllähän esim. PSA tuntuu puskevan yhtälailla markkinoille saman segmentin autoja lähes samaan aikaan molemmilla merkeillä. Nytkin Rellulta Laguna ja Citroënilta C5. Joku parin vuoden porrastus voisi olla ihan fiksu sillä tavalla, että yhdestä uusi malli, toiselta merkiltä uusi malli, aiemman face lift ja toisen face lift - sopivilla väleillä - jonka jälkeen sitten taas uutta kierrosta. Siten säilyisi sellainen raikkaus siinä touhussa, kun olisi tasaisesti uutukaista tai sen näköistä autoa, mitä suoltaa markkinoille, eivätkä söisi toistensa markkinaosuuksia.

Het het hetkinen. Mitäs tekemistä PSA:lla ja Renaultilla on keskenään? Onko multa jäänyt joku fuusio väliin?

Tiedän kyllä että PSA on aikanaan tehnyt yhteistyötä Renaultin kanssa, mutta niin on myös mm. Fiatin, Fordin, BMW:n, Toyotan ja Mitsubishin kanssa. Enkä usko että nuo merkit keskenään sopivat, minkälaisia automalleja kukin tuo milloinkin markkinoille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mahtaakohan kenelläkään palstalaisista olla pitempiaikaista kokemusta Chryslerin 300C-mallista?

Itsellä oli aiemmin 300C Hemin 5.7 koneella, mutta kyllästyin alustaan ja vaihdoin sen huomattavasti jämäkämpään 6.2 litraiseen SRT:hen heti kun se oli Suomessa saatavilla. Kokemusta on molemmista versioista yhteensä sellaiset kolmisen vuotta ja SRT:stä noin kaksi vuotta ja kaksi talvea. SRT sopii omaan ajotyylini selvästi paremmin. Jos ongelmia pitää listata, niin suuri kulutus on yksi ja toinen sitten suhteellisen rajoitettu näkyvyys korimuotoilun ansiosta. Katvealueita jää väkisinkin. Kolmas ongelma on se, että kortin pitäminen itsellä nimismiehen pöytälaatikon sijasta on osoittautunut varsin haasteelliseksi :)

Talvikäytöstä sen verran, että yllättävän hyvin toimii molemmat takavetoiset versiot niin jäällä kuin lumella. Oli itseasiassa melkoinen yllätys, mutta hyvä niin.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Joo sori, menipä todella ranskan pullat aika pahasti sekaisin. Pyrkimyksenä oli kuitenkin vain tuoda tuolla, tässä tapauksessa pahasti ontuneella esimerkillä esille, että lanseeraukset saattavat olla aika päällekkäisiä joillakin muillakin konserneilla kuin Chyrslerillä. Ja niin onkin, mutta en nyt jaksa pohtia toimivaa esimerkkiä tähän hätään.
 

scholl

Jäsen
Miksi ihmeessä tohon on otettu keula bemarista?

Ei kyllä tuossa on ihan normi-pontiac keula kuten muissakin malleissa.

Tuli muuten autokoeajoista mieleen, että nyt on aika kaksi totaalisen vastakkaista näkemystä samasta automallista eli tässä tapauksessa Renault Lagunasta:

http://www.iltalehti.fi/autot/200803207404031_at.shtml
ja
http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/jeremy_clarkson/article3553152.ece

Luettuanne nuo jutut läpi mietitte, että mitä v*****. No lievennän nyt kärsimystä sillä, että tässä ei ole niin suuri ero suomalaisen ja ulkomaalaisen välillä, vaan annetaanpa hieman taustatietoja.

Jeremy Clarkson on siis Top Gearista tuttu juontaja, joka rakastaa autoja. Hän on kirjoittanut kirjoja, lehtiartikkeleita, toiminut tuossa Top Gearissa juontajana jne., mikä on mahdollistanut sellaisen elämäntavan, että autotalliin on eksynyt esim. Ford GT, Lamborghini Gallardo Spider ja vastaavia vehkeitä. Heikkoutena tosin hänessä se, että kehuu vähän liikaa brittivehkeitä kuten Jaguaria ja Aston Martinia verrattuna kilpailijoihinsa.

Pentti J. Rönkkö on Iltalehdestä ei niin tuttu mies, mutta jos nykysuomen sanakirjassa on kohta Kommari niin siinä on Pentti Jiin kuva. Miehen touhu ei jää siihen perinteisen suomalaisen moottoritoimittajan katkeraan jauhamiseen tyyliin "tällaisista palkansaajat voivat vain haaveilla", vaan Pentti Jii oikeasti vihaa autoja. Hänhän on useaan otteeseen jopa kertonut omistaneensa useammankin todella huonokuntoisen, vanhan, saastuttavan ja viallisen auton. Siinä on henkilö totaalisen väärällä alalla, mutta sen takia hän ei olekaan kirjoittanut kirjoja, esiintynyt televisiossa, eikä ole vaurastunut sen verran, että voisi ostaa parempia autoja.

Hauskoja lukuhetkiä.
 

scholl

Jäsen
Talvikäytöstä sen verran, että yllättävän hyvin toimii molemmat takavetoiset versiot niin jäällä kuin lumella. Oli itseasiassa melkoinen yllätys, mutta hyvä niin.

Onks sulla 240 nopeusluokan kitkat alla? Nythän jopa dieseliin saa SRT ulkonäköä, mutta jossain sanottiin, että ei saa alhaisemman nopeusluokan renkaita. Tosin renkaat ovat kehittyneet niin paljon, että se ei välttämättä enää ainakaan täällä Etelä-Suomessa ole mikään ongelma.

Jos huoltoväli olisi pidempi niin saattaisi tehdä mieli ottaa se dieseli farmarina ja sillä uudella SRT-ulkonäköpaketilla firmaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onks sulla 240 nopeusluokan kitkat alla? Nythän jopa dieseliin saa SRT ulkonäköä, mutta jossain sanottiin, että ei saa alhaisemman nopeusluokan renkaita. Tosin renkaat ovat kehittyneet niin paljon, että se ei välttämättä enää ainakaan täällä Etelä-Suomessa ole mikään ongelma.

Jos huoltoväli olisi pidempi niin saattaisi tehdä mieli ottaa se dieseli farmarina ja sillä uudella SRT-ulkonäköpaketilla firmaan.

Ei ole kitkoja lainkaan kun rengasvalinta tehtiin sillä perusteella, että talvella mennään (tai mentiin vielä viime vuonna) väliä Hki-Oulu-Hki suht tiheään. Nastat ja erikoiskapeat renkaat (jotka piti siksi muutoskatsastaa), joka tuossa autossa on kuitenkin vielä leveydeltään 225. Nopeusluokka lienee V, tuskin kesäkumien tapaan W. Ensi talveksi tulee kitkat jos vaan jostain löytyy faktaa siitä, että noinkin raskas takavetoinen henkilöauto niillä toimii ja pysähtyy. Ellei, nastat jatkavat.

Itse en ole huomannut huoltoväliongelmaa. Ei muuta kun 15 tuhannen välein auto aamulla huoltoon, sieltä toinen auto alle ja sitten iltapäivällä vaihdetaan taas päittäin. Menee normaalissa työmatkaliikenteessä, mitä nyt pieni mutka lisää.
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Tulihan sitten itsekkin testattua XC70 Volvon maasto-ominaisuudet.
Tuollaista peltotietä ajeltiin n.15km/h, hetkeksi irroitin katseeni tiestä ja en huomannut kuoppaa.
Kuopan reunalla kivi -> PAM -> öljyt pihalle.

Nyt sitten ollaan oltu sunnuntaista asti Porissa jumissa, kun pyhinä ei volvon huolto toimi.
Tänään pitäisi onneksi saada tieto mitä on paskana ja kauan korjaaminen kestää.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tulihan sitten itsekkin testattua XC70 Volvon maasto-ominaisuudet.
Tuollaista peltotietä ajeltiin n.15km/h, hetkeksi irroitin katseeni tiestä ja en huomannut kuoppaa.
Kuopan reunalla kivi -> PAM -> öljyt pihalle.

Taitaapi XC:n ja CrossCountryn ero olla juuri siinä, että CC:ssä on korotettu alusta ja jonkinlainen panssari koneen alla.

Harva nykyisistä nelivedoista on yhtään korkeampi maanvaran osalta, kuin saman mallin etuveto. Lisäksi hyvin monen merkin öljypohja on nykyään alumiinia, eli ei kestä käytännössä minkäänlaista kontaktia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lisäksi hyvin monen merkin öljypohja on nykyään alumiinia, eli ei kestä käytännössä minkäänlaista kontaktia.
Pitääkö tämä mukamas paikkansa?

Tuntuisi ihan hullulta touhulta asentaa alumiininen öljypohja autoon. On sitten jo melkein sama, vaikka asentaisi lasisen öljypohjan. Tosin panssarilasi taitaisi kestää jopa enemmän kuin tuo helposti hajoava alumiiininen. Monessa autossa tuo kohta autosta on kuitenkin jopa alempana, kuin esim. etuakselisto.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pitääkö tämä mukamas paikkansa?

Tuntuisi ihan hullulta touhulta asentaa alumiininen öljypohja autoon. On sitten jo melkein sama, vaikka asentaisi lasisen öljypohjan. Tosin panssarilasi taitaisi kestää jopa enemmän kuin tuo helposti hajoava alumiiininen. Monessa autossa tuo kohta autosta on kuitenkin jopa alempana, kuin esim. etuakselisto.

Satavarma tieto.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mulle tuo kyllä välittömästi mieleen Bemarin tuo keula.
Varmaan tuokin (myös itselleni), mutta Pontiacilla on ollut malleissaan tuollaisia "jaettu leveä BMW -look" -keuloja ainakin 1960-luvulta. Kaikissa Pontiac -malleissahan tuollaista ei ole, mutta itselleni on tuo muotoilu painunut mieleen joskus junnuikäisenä isojen poikien rasseja ihaillessa. Noissa nykymalleissa tuota keulan muotoilua on kavennettu ja kieltämättä sen myötä alkaa olemaan lähellä BMW:tä. Tuolta voi tiirailla jotain: http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkubroidi on ostamassa (saamassa valmistujaislahjaksi) ensiautoa itselleen.
Kriteereitä ovat seuraavat:
- Hinta ~ 20 000 € (+ lisävarusteet max. 2000 €)
- Korimalli sedan
- Moottorikoko 1.4-1.6 (100 hv riittää).

Testattu: Opel Astra, Skoda Octavia ja Toyota Corolla.
Uusia vaihtoehtoja tai kokemuksia edellä mainituista kaivataan.
Itse tykästyin Octaviaan kummasti :)
Uusi auto on tarkoitus pistää alle, premium-merkillä voi ajaa sitten kun tulotaso sen sallii ;)
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pikkubroidi on ostamassa (saamassa valmistujaislahjaksi) ensiautoa itselleen.
Kriteereitä ovat seuraavat:
- Hinta ~ 20 000 € (+ lisävarusteet max. 2000 €)
- Korimalli sedan
- Moottorikoko 1.4-1.6 (100 hv riittää).

Testattu: Opel Astra, Skoda Octavia ja Toyota Corolla.
Uusia vaihtoehtoja tai kokemuksia edellä mainituista kaivataan.
Itse tykästyin Octaviaan kummasti :)
Uusi auto on tarkoitus pistää alle, premium-merkillä voi ajaa sitten kun tulotaso sen sallii ;)

Octavia on hyvä valinta! Omistetettu sellanen jo tovi eikä autosta ole muuta kuin plussaa kerrottavaa.
Muita harkitsemisen arvoisia, jotka ei ole aina ensimmäisenä mielessä:
Fiat Linea 1.4 T-jet. 19 900€ ja 150hv. Tilava, hyvä ohjaus (hydraulinen, ei sähköinen) ja kohtuulliset vakiovarusteet. Moottori on pirteä. Eikä lainkaan hassumman näköinen :
http://www.fiat.fi/uploads/Image/Linea/070503_F_Linea_Etusivu-netti.jpg
Ja onhan tosta halvempiakin versioita, mutta tuo 1.4 90hv ei kyllä välttämättä ole ihan riittävä kone tuohon. Alkaa vaan broidias vituttaa väkisin polettaminen.

Tai sitten uusi Mitsubishi Lancer 1.5 Inform 19 490€. Muuta en osaa sanoa kuin että on kyllä hyvännäköinen.
http://www.newlancer.eu/downloads/wallpapers/wallpaper01_1024.jpg
 

scholl

Jäsen
Mietin vielä tuota ranskalaisten autojen lanseerausta niin en löytänyt oikein mitään yhtäläisyyksiä tuolle aiemmin ihmetellylle Jeep-tilanteelle.
Pikemminkin tulee mieleen Hondan ja Yamahan moottoripyöräsota 80-luvun alussa. Honda toi markkinoille esim. 82 45 eri mallia. Osa ihan samoja teknisesti, mutta erilaisella kuorella. Firmathan tekevät paljon tutkielmia, mistä vain osa tuotantoon, mutta tuolloin laittoivat kaikki tuotantolinjoille. Samalla tavalla nyt jos SUV-markkinat ovat pienessä kokoluokassa kasvussa niin Jeep on halunnut ottaa niistä mahdollisimman suuren osan itselleen. Kun oli hyvä tutkielma autonäyttelyistä muutaman vuoden takaa olemassa niin siitä tehtiin Compass ja sitten sama auto eri kuorilla perinteisenä Jeepinä Patriotina. Tosin jos autoja ei valmisteta tilauksesta, vaan ovat dealerin varastossa niin tämä aiheuttaa diilereille kyllä hankaluuksia. Olisi ollut helpompaa joko niin, että Compass ei olisi ollut Jeepin merkillä tai sitten niin että yhtä olisi myyty pari kolme vuotta ja sitten olisi tuotu toinen. Ei olisi tarvittu faceliftia, kun toinen malli olisi tullut kehiin. Nyt on vaikea uskoa, että myynti kantaa yhtä monta vuotta, koska ei niitä malleja voi koko ajan uudistaa, joten lähes samanaikainen lanseeraus paitsi kannibalisoi toisen myyntiä niin vaikuttaa jatkossakin.

Ranskalaisten autojen tilannetta ei voi verrata Jenkkeihin. Ranskassa autotehtailla on hyvin vähän brändejä, joiden alla toimitaan. Rellulla on Logan, mutta se voidaan unohtaa, koska operoi eri asiakassegmentillä. Sitten Nissan, mutta identiteetit ovat hyvin erilaisia ja diileriverkosto sekä kaikki muukin niin erilaista, että tämä nykysuuntaus, missä Nissan ei juuri myy normihenkilöautoja Euroopassa (Primeran poistuminen), vaan erikoisennäköisiä malleja ja 4x4 mallistoa niin se tuntuu jopa ylivarovaiselta taktiikalta. Eivät Nissan-asiakkaat välttämättä Renaultia osta. PSA puolestaan koostuu kahdesta hyvin erilaisesta automerkistä. Peugeot tavallisempi ja Citroën individualistisempi ja teknisesti erikoinen. Esim. Suomessa diileriverkostokin on hyvin erilainen. Citikka Vehon prameissa tiloissa ja Peugeot osuuskaupan vähän kulahtaneessa meiningissä. Eivät nekään ihan täysin sama asia ole. Toki 90-luvulla muotoilu ja tekniset ratkaisut olivat sen suuntaisia, että Citikka oli silloin lähes Peugeot. Nyt se on palannut taas juurilleen.

Toki on malleja, missä voi ajatella asiakassegmentin olevan saman ja samoin tuotteiden. C1 ja 107 ovat sama auto aivan samoin kuin Toyota Aygo. Se ei ole kovin merkittävä tuote, vaan hyvä lisä alaspäin mallistoon, joita jokainen kolmesta saa 100000 kpl vuodessa. En näe oikein minkäännäköistä eroa siinä, onko kyseessä Citikka vai Pösö. Ehkä diilerit näkevät. Muuten ehkä ainoastaan Peugeot 1007 on sellainen, jolle minun on vaikea keksiä asiakassegmenttiä. Se menee mielestäni niin päällekäin heidän muiden pikkuautojen kanssa. Toki sillä on etuja suurkaupungissa. Ovet esim. ja varmasti hyvä lapsien kannalta, mutta ainakaan Suomessa autoa ei ole osattu markkinoida. Kaiken lisäksi erinomaisen hyvä Euro törmäystestin tulos 36 pistettä, johon harva auto pääsee, ei ole tuotu juuri milläänlailla esille mainonnassa.

Toki esim. hyötyajoneuvoissa monella merkillä on paljon malleja, jotka ovat käytännössä samoja autoja kuin sisarmerkin vastaavat tai jopa kilpailijat (Berlingo/Partner, Vivaro/Primastar/Trafic), mutta se on vähän eriasia kuin henkilöautopuolella. Toki ennen myös marginaalisegmenteissä tätä tapahtui paljon kuten tila-autoissa (Sharan/Alhambra/Galaxy), mutta silloin autojen valmistaminen oli erilaista. Nykyään pohjalevyarkkitehtuuri sekä kehittyneemmät suunnittelu- sekä valmistusmenetelmät mahdollistavat pienempienkin sarjojen kannattavan valmistamisen.

Se, että C5 ja Laguna lanseerataan nyt niin siinä ei ole mitään ihmeellistä. Ne ovat tärkeitä tuotteita molemmille yrityksille. Yksiä päätuotteita kuitenkin. Suhteellisen samanaikainen lanseeraus voi olla osin sattumaakin, mutta toisaalta ovat toistensa pääkilpailijoita, joten onhan se ymmärrettävää, ettei ole ihan eri-ikäiset autot markkinoilla.
 

scholl

Jäsen
Ensi talveksi tulee kitkat jos vaan jostain löytyy faktaa siitä, että noinkin raskas takavetoinen henkilöauto niillä toimii ja pysähtyy. Ellei, nastat jatkavat.

Vaihtoehtonahan voi olla kai sekin, että ottaa pienemmät vanteet talveksi, jolloin renkaita löytyy paremmin. Niin se riippuu talvesta. Jos on tällainen talvi kuin tänä vuonna niin ekoterroristien pitäisi katumaastureiden renkaiden tyhjentämisen sijaan keskittää kiukkunsa nastarengastyyppeihin. Itselleni tuo on kynnyskysymys. Jos autolla ei pärjää kitkoilla niin sellaista autoa ei sitten tarvi tulla. Muuten alhaisen nopeusluokan kitkoilla on yleensä kaikissa autoissa pärjännyt. E46 coupessa oli aikoinaan broidilla ne nopeamman luokan kitkat ja oli kieltämättä mäissä vaikeuksissa, mutta Autobildin mukaan renkaat ovat kehittyneet paljon. Syksyllä oli joku testi, missä oli hyvinkin erilaisia renkaita mukana. Yksi ongelma on aurauksen puute. Eli on monia matalahelmaisia autoja, joilla muuten pärjäisi täällä normitalvessa vaikka olisi luntakin, mutta Helsingin ja Espoon katuja aurataan nykyään sen verran huonommin, että saa toimia ikäänkuin aurana itse, joten sen takia osa autoista ei oikein sovellu.
Itse en ole huomannut huoltoväliongelmaa. Ei muuta kun 15 tuhannen välein auto aamulla huoltoon, sieltä toinen auto alle ja sitten iltapäivällä vaihdetaan taas päittäin. Menee normaalissa työmatkaliikenteessä, mitä nyt pieni mutka lisää.

Vaivattomuus. Mitä useammin joutuu käymään huollossa ja varailemaan aikoja niin sitä stressaavampaa se jotenkin on. Itselläni on ollut lähes alusta alkaen joku häiriö takalasin lämmittimestä. Piti jo toissa syksynä käydä näyttämässä, mutta ei ole vain tullut järjestettyä. Kun olin Autokeskuksessa, että vaihtavat pyyhkijänsulat niin silloinkaan eivät saanut asiaa katsottua. Eikä aikoinaan 15tkm huollossakaan ollut katsottu. Kyllä siitä aina kuitenkin jotain vaivaa tulee.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kitkarenkaista

Nythän se tilanne, että kaikki autokauppiaat suosittelevat kitkoja sen takia, että kaikki talvet tulevat jatkossa olemaan tällaisia, että lunta ei juuri ole. Kitkoja on hyvä suosia ja itsekin valitsin ne, mutta on silkkaa idiotismia perustella valintaa itselleen ja muille tämän vuoden tammi-helmikuulla. Toivottavasti tämä päivä ja 25 cm lunta palauttaa nämä "Suomessa ei ole enää ikinä kunnon talvea"-tyypit todellisuuteen. Oli talvi millainen tahansa, nykypäivän kitkarenkailla pärjää valtaosan talvesta siinä missä nastoillakin.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nythän se tilanne, että kaikki autokauppiaat suosittelevat kitkoja sen takia, että kaikki talvet tulevat jatkossa olemaan tällaisia, että lunta ei juuri ole. Kitkoja on hyvä suosia ja itsekin valitsin ne, mutta on silkkaa idiotismia perustella valintaa itselleen ja muille tämän vuoden tammi-helmikuulla. Toivottavasti tämä päivä ja 25 cm lunta palauttaa nämä "Suomessa ei ole enää ikinä kunnon talvea"-tyypit todellisuuteen. Oli talvi millainen tahansa, nykypäivän kitkarenkailla pärjää valtaosan talvesta siinä missä nastoillakin.

Tätä itsekkin pohdiskelen ja itseäni inhottaa ajaa nastoilla. Mutta onko nyt niin, että jos talvet etelässä ovat jatkossa tällaisia, niin kitkarenkaan pehmeytensä takia kuluu kahdessa talvessa sakoiksi? Nastarenkaat kestää sellasen 4 talvea jos ajaa 10-15 tuhatta talvessa. Jos kitkoilla ei pärjää kuin maksimissaan 30 tonnia, niin kalliiksihan se tulee. Mitkä ovat kokemuksenne ja onko nastojen ja kelirikon aiheuttamat vauriot tiestössä myrkkyä kitkoille?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös