Mietin vielä tuota ranskalaisten autojen lanseerausta niin en löytänyt oikein mitään yhtäläisyyksiä tuolle aiemmin ihmetellylle Jeep-tilanteelle.
Pikemminkin tulee mieleen Hondan ja Yamahan moottoripyöräsota 80-luvun alussa. Honda toi markkinoille esim. 82 45 eri mallia. Osa ihan samoja teknisesti, mutta erilaisella kuorella. Firmathan tekevät paljon tutkielmia, mistä vain osa tuotantoon, mutta tuolloin laittoivat kaikki tuotantolinjoille. Samalla tavalla nyt jos SUV-markkinat ovat pienessä kokoluokassa kasvussa niin Jeep on halunnut ottaa niistä mahdollisimman suuren osan itselleen. Kun oli hyvä tutkielma autonäyttelyistä muutaman vuoden takaa olemassa niin siitä tehtiin Compass ja sitten sama auto eri kuorilla perinteisenä Jeepinä Patriotina. Tosin jos autoja ei valmisteta tilauksesta, vaan ovat dealerin varastossa niin tämä aiheuttaa diilereille kyllä hankaluuksia. Olisi ollut helpompaa joko niin, että Compass ei olisi ollut Jeepin merkillä tai sitten niin että yhtä olisi myyty pari kolme vuotta ja sitten olisi tuotu toinen. Ei olisi tarvittu faceliftia, kun toinen malli olisi tullut kehiin. Nyt on vaikea uskoa, että myynti kantaa yhtä monta vuotta, koska ei niitä malleja voi koko ajan uudistaa, joten lähes samanaikainen lanseeraus paitsi kannibalisoi toisen myyntiä niin vaikuttaa jatkossakin.
Ranskalaisten autojen tilannetta ei voi verrata Jenkkeihin. Ranskassa autotehtailla on hyvin vähän brändejä, joiden alla toimitaan. Rellulla on Logan, mutta se voidaan unohtaa, koska operoi eri asiakassegmentillä. Sitten Nissan, mutta identiteetit ovat hyvin erilaisia ja diileriverkosto sekä kaikki muukin niin erilaista, että tämä nykysuuntaus, missä Nissan ei juuri myy normihenkilöautoja Euroopassa (Primeran poistuminen), vaan erikoisennäköisiä malleja ja 4x4 mallistoa niin se tuntuu jopa ylivarovaiselta taktiikalta. Eivät Nissan-asiakkaat välttämättä Renaultia osta. PSA puolestaan koostuu kahdesta hyvin erilaisesta automerkistä. Peugeot tavallisempi ja Citroën individualistisempi ja teknisesti erikoinen. Esim. Suomessa diileriverkostokin on hyvin erilainen. Citikka Vehon prameissa tiloissa ja Peugeot osuuskaupan vähän kulahtaneessa meiningissä. Eivät nekään ihan täysin sama asia ole. Toki 90-luvulla muotoilu ja tekniset ratkaisut olivat sen suuntaisia, että Citikka oli silloin lähes Peugeot. Nyt se on palannut taas juurilleen.
Toki on malleja, missä voi ajatella asiakassegmentin olevan saman ja samoin tuotteiden. C1 ja 107 ovat sama auto aivan samoin kuin Toyota Aygo. Se ei ole kovin merkittävä tuote, vaan hyvä lisä alaspäin mallistoon, joita jokainen kolmesta saa 100000 kpl vuodessa. En näe oikein minkäännäköistä eroa siinä, onko kyseessä Citikka vai Pösö. Ehkä diilerit näkevät. Muuten ehkä ainoastaan Peugeot 1007 on sellainen, jolle minun on vaikea keksiä asiakassegmenttiä. Se menee mielestäni niin päällekäin heidän muiden pikkuautojen kanssa. Toki sillä on etuja suurkaupungissa. Ovet esim. ja varmasti hyvä lapsien kannalta, mutta ainakaan Suomessa autoa ei ole osattu markkinoida. Kaiken lisäksi erinomaisen hyvä Euro törmäystestin tulos 36 pistettä, johon harva auto pääsee, ei ole tuotu juuri milläänlailla esille mainonnassa.
Toki esim. hyötyajoneuvoissa monella merkillä on paljon malleja, jotka ovat käytännössä samoja autoja kuin sisarmerkin vastaavat tai jopa kilpailijat (Berlingo/Partner, Vivaro/Primastar/Trafic), mutta se on vähän eriasia kuin henkilöautopuolella. Toki ennen myös marginaalisegmenteissä tätä tapahtui paljon kuten tila-autoissa (Sharan/Alhambra/Galaxy), mutta silloin autojen valmistaminen oli erilaista. Nykyään pohjalevyarkkitehtuuri sekä kehittyneemmät suunnittelu- sekä valmistusmenetelmät mahdollistavat pienempienkin sarjojen kannattavan valmistamisen.
Se, että C5 ja Laguna lanseerataan nyt niin siinä ei ole mitään ihmeellistä. Ne ovat tärkeitä tuotteita molemmille yrityksille. Yksiä päätuotteita kuitenkin. Suhteellisen samanaikainen lanseeraus voi olla osin sattumaakin, mutta toisaalta ovat toistensa pääkilpailijoita, joten onhan se ymmärrettävää, ettei ole ihan eri-ikäiset autot markkinoilla.