Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 240
  • 19 022

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
(aero 230hv, s60 t5 250hv).

Tsot.

Uudemmissa Aeroissa on myös tuo 250 pollea. Muuttui muistaakseni tuossa 2000-luvun alkupuolella 230:sta 250:een. Aero Hirsch on muuten kokeilemisen arvoinen auto. Sellaisen, kun joskus saisi.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Kyllä mielestäni s60:ssä on ylellisyyttä enemmän kuin 9-5:ssa. Mutta kun katsoo s60 t5 hintaa ja vertaa sitä 9-5 aeron hintaan niin ei jää epäselväksi kumpi "kannattaa" hankkia. Tehoja suunnilleen saman verran, (aero 230hv, s60 t5 250hv) varusteet molemmissa huippuluokkaa. Aeron saat monta tuhatta halvemmalla kuin t5.

Ok, makuasioitahan nämä, mutta mikä S60:ssä on ylellisempää kuin Saapikkaassa? En itse keksi muuta kuin ulkonäön, S60 on kyllä minusta kauniimpi.

Grainger kirjoitti:
Aero Hirsch on muuten kokeilemisen arvoinen auto. Sellaisen, kun joskus saisi.

Aero Hirsch olisi erittäin siisti peli, lisäksi Hirsch-tuunauksella säilyttää moottoritakuun täydellisenä. Onpa hintaakin tosin 4-5kE.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Dodiin. Kaupat tuli tehtyä, saan koslan huomenna tahi maanantaina kun siihen pitää tehdä määräaikasihuolto. Oli kyllä eroa ihan vitusti nykyiseen kulkupeliin kun piti päästä motarilla jengin ohi. Helvetin kiva ajaa. Saispas sen jo huomenna...

Saanen udella, että mistä autosta siirryit? Arvoissahan tuo 1.6 ei pärjää monelle vastaavalle, esim. juuri hevosvoimissa ja 0-100 kiihtyvyydessä mutta se ei aina kerro koko totuutta. On erittäin nöyrä ja pirteä juuri alaväännön puolesta ja käytännön ajossa huomattavasti mukavempi kuin kierroskone jolla on saatu vaan paperille arvot hyviksi. Hyvä esimerkki :
Corolla 1.6 -98:
110 hv, 0-100 10,2. Vääntö 145nm 4800 kierroksessa
Golf 1.6 -98:
101 hv, 0-100 10,9. Vääntö 145 3800 kierroksessa
Tuo kertoo juuri sen, että koko vääntökäyrä menee 1000 kierrosta alempana, joka vaikuttaa juuri matalilla kierroksilla kiihtymiseen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Saanen udella, että mistä autosta siirryit? Arvoissahan tuo 1.6 ei pärjää monelle vastaavalle, esim. juuri hevosvoimissa ja 0-100 kiihtyvyydessä mutta se ei aina kerro koko totuutta. On erittäin nöyrä ja pirteä juuri alaväännön puolesta ja käytännön ajossa huomattavasti mukavempi kuin kierroskone jolla on saatu vaan paperille arvot hyviksi. /QUOTE]

Sain hyvän esimerkin tästä, kun ajelin tässä lähiaikoina parilla autolla jossa molemmissa oli 200 pollea. Kulkupelit olivat kyllä todella ääripäistä. Nissan Maxima ja Nonda Civic Type R.

Nyt kyllä ymmärrän, ettei tuolla Type R:llä ajele kuin teinit. Kaupungissa aivan puhditon, vaikka onkin vapaastihengittävä. Aivan mieletön kiekkapannu. Maxima oli enemmän minun makuun varsinkin automaattilootalla. Mukavasti vääntöä koko kierrosalueella.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Avaudutaanpas vähän.
Mulla on ollut vapaa autoetu kohta 6 vuotta. Ensimmäinen auto jonka firma tarjosi oli Citroen C5 1,8 bensa. Se oli huonoin auto joka minulla on koskaan ollut. Tuohon koriin 1,8 oli melko naurettava pata. Järkyttävän pehmeät penkit. Autossa oli aivan käsittämätön määrä vikoja, tuulilasit halkeilivat pienimmästäkin kiveniskusta, ajovalojen polttimot jatkuvasti pimeänä, anti-pollution-failure- teksti kukersi vähän väliä jne. jne. Muistaaksenki kaikkein oudoin vika oli se, kun eräänä pakkasaamuna vaihteiston vivusto(?) oli jollain tavalla jäätynyt ja keppi liikkui ainoastaan kolmos- ja nelosvaihteen välillä! 110tkm riitti tuota kärsimystä ja vaihdossa sain Mazda6 2,0 TDI Elegancen. Luulin kaiken muuttuvan paremmaksi - paskan marjat.

Alku menikin iloisesti. Mutta kun mittarissa oli n. 50tkm alkoi kone valittaa erittäin äänekkäästi. Tarkempi tutkimus pajalla paljasti sen että öljyä oli moottorissa n. 0,5 l. ja kiertokangen laakerit olivat ottaneet vähän siipeensä. Sen verran öljyä kuitenkin moottorissa oli ettei öljynpaineen varoitusvalo palanut. Takuu toki pelasi, moottorin koko alapää vaihdettiin...mutta kun koitin tiedustella minne öljyt olivat hävinneet en koskaan saanut mitään järkevää vastausta. Ajattelinkin että olivat huollossa laittaneet liian vähän tavaraa sisään. Noh. Viime kesänä yhdessä tiukassa väistöliikkessä mökkitiellä öljyvalo vilahti - tarkastin oitis öljyt ja kas - taas sai lisätä 3 litraa lientä. Lienee muuten tarpeetonta mainita se, että aina kun olen tarkastanut öljyn määrän se on aivan piripinnassa.
Joten taas yritin selvitellä Inchcapen kanssa sitä minne öljyt voivat mennä - ja aivan satunnaisesti. Useimmiten voi ajaa 20tkm eikä öljyn pinta laske milliäkään - ja välillä kaikki öljy katoaa mystisesti. Mitään selitystä en taaskaan saanut.
Koitti ensimmäisen katsastuksen aika. Päästömittaustesti tehtiin 5 kertaa jotta saatiin 1 raja-arvot alittava lukema. Määräaikaishuollossa otin asian puheeksi - mutta Inchcapen kaverit totesivat jälleen kerran että "vikakoodia ei ole, seurataan." Niinpä. N. kk sitten jäi moottorin huomio/varoitusvalo palamaan ja edessä oli matka pikahuoltoon. Siellä tutkittiin ja todettiin että joku venttiili on uusittava - joku sellainen joka kontrolloi jollakin tavalla päästöjä. News flash! Olen nyt 2 vuotta yrittänyt kertoa että jossakin on jotain feelua. No nyt se venttiili on sitten tilattu ja vaihdetaan pääsiäisen jälkeen.

Ilmeisesti öljyt menevät aina silloin tällöin jostain läpi ja katalysaattori polttaa ne (oma analyysi)? Moottoritilassa kun ei ole öljyvuotoja.

Katsotaan josko tuleva kolmas autoetuauto olisi edes kohtuullinen vaunu. Mazdassa on nyt mittarissa n. 150tkm joten eiköhän vaihto ole pian ajankohtainen. Toivottavasti seuraavan auton voi jo valita itse.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Sain hyvän esimerkin tästä, kun ajelin tässä lähiaikoina parilla autolla jossa molemmissa oli 200 pollea. Kulkupelit olivat kyllä todella ääripäistä. Nissan Maxima ja Nonda Civic Type R.

Nyt kyllä ymmärrän, ettei tuolla Type R:llä ajele kuin teinit. Kaupungissa aivan puhditon, vaikka onkin vapaastihengittävä. Aivan mieletön kiekkapannu. Maxima oli enemmän minun makuun varsinkin automaattilootalla. Mukavasti vääntöä koko kierrosalueella.

Joo, itsekin harkitsin tuota Civicciä Golfin jatkoks. Kuitenkin auto on hyvännäköinen ja aika paljon juttua tuosta on ollu. Sain kaverilta lainaks ja ajattelin että siistiä, kierroskone. Ei kuitenkaan noin! Voi luoja... Jotta sai jotain tapahtumaan, kierroksia piti olla kakkosella yli 6000 ja siinä vaiheessa alkoi olla vauhtiakin jo melkein sata. Aja nyt satasta taajamassa!! Ei se alavääntö täysin ohut ollut, mutta ei vastannut kyllä yhtään odotuksia kun kyseessä kuitenkin oli 200hv auto. Plus muut ärsyttävät pikkujutut, kuten ratti jossa ei ole kunnolla säätöjä, valomuisti puuttuu ja ehkä ärsyttävimpänä: Kun joku kapuaa takapenkille, penkin taittaa takaisin, se on säädettävä uudestaan. Itse kun ole sellainen että sitä "vanhaa" ajoasentoa kaivataan ja tässä sitä haettiin sitten puoli tuntia.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Saanen udella, että mistä autosta siirryit? Arvoissahan tuo 1.6 ei pärjää monelle vastaavalle, esim. juuri hevosvoimissa ja 0-100 kiihtyvyydessä mutta se ei aina kerro koko totuutta. On erittäin nöyrä ja pirteä juuri alaväännön puolesta ja käytännön ajossa huomattavasti mukavempi kuin kierroskone jolla on saatu vaan paperille arvot hyviksi. Hyvä esimerkki :
Corolla 1.6 -98:
110 hv, 0-100 10,2. Vääntö 145nm 4800 kierroksessa
Golf 1.6 -98:
101 hv, 0-100 10,9. Vääntö 145 3800 kierroksessa
Tuo kertoo juuri sen, että koko vääntökäyrä menee 1000 kierrosta alempana, joka vaikuttaa juuri matalilla kierroksilla kiihtymiseen.

Tottahan toki saat ja vastaankin. Mulla oli Skoda Fabia 1.4l joka oli ihan ok, mutta kyllä tää Golf voittaa sen mennentullen. Mainittakkoon tässä että en ole mikään autofriikki joten nää hifistelyt ei oo uhan mua varten. Juu ja kiihtyy kivasti.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tällä hetkellä öljyn kulutus tuntuu hillittömältä, tosin edellinen auto oli nissan sunny, joka ei kuluttanut öljyä ollenkaan.

Palataas nyt vähän vanhaan viestiin, kun tuo öljymenekin syy on selvinnyt joku aika sitten. Ja vuotohan siellä saatana on, ja vieläpä varsin vittumaisessa paikassa, kun huollon mukaan öljy vuotaa jakopäästä. Olisi kuulemma pitänyt jotain (varmaankin tiivisteitä) vaihtaa jakopäästä hihnan vaihdon yhteydessä, joka tehtiin auton oston yhteydessä.
Olin myös varsin "iloinen" kuullessani, että kun öljyä osuu myös jakopäänhihnalle, niin se heikentää hihnan kestävyyttä. Sen tarkemmin ei eritelty millä tavalla kestävyys heikkenee.

No kuitenkin mietin tässä nyt, että vaihtaisinko auton toiseen, vai pistäisinkö auton kuntoon. Kumpikaan ei ole ilmaista, joten itseäni viisaampien neuvoja/mietteitä olisi kiva kuulla.
Auton vaihtoa puoltaa mahdollisesti kalliiksi tuleva remppa (jos jakopäänhihna pitää vaihtaa myös), ja se että molemmat renkaat menisi vaihtoon kausien vaihteessa.
Pitämisen puolella on taas se, ettei vastaavia dieseleitä löydy suht järkevään hintaan oikein mistään päin Suomea. Ja tietenkin myös se, että kunnossa ollessaan auto on mielestäni varsin mukava ajettava (eikös se kestäkkin kunnossa rempan jälkeen?).

No kaiken tämän vuodatuksen jälkeen, mitä muut jatkislaiset tekisivät vastaavassa tilanteessa?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Itse ajattelen niin että tuosta tietäisin mika vika siinä on. Se auton vaihto ei välttämättä paranna tilannetta ollenkaan. Riippuu siis auton muusta kunnosta.

Teknisesti auto on muuten kunnossa. Tai no niin kunnossa, kuin 00 vuosimallia oleva 350tkm maantietä nähnyt Passat voi olla. Jotain pientä siis tulee varmaan tasaisin väliajoin eteen, mutta samahan se on kaikissa autoissa.
Mutta tosiaan tuota öljyvuotoa lukuunottamatta, mitään radikaalimpaa en ole itse huomannut, eivätkä huomanneet katsastuksessakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Oletetaan että olen hankkimassa jotain n. 5 000 euron arvoista kakkosautoa. Pääsyvaatimuksena kotiini on 5 ovea ja käyttöönottovuosi mielellään tältä vuosituhannelta. Melko pienikokoinen ja tietenkin saa olla aika vähän ajettu. Kone voi olla vakka 1,0, sillä nyt ei kaupungissa suurta väliä ole mikä pata siellä keulalla rutisee. Mitäs merkkejä/malleja lähtisin katsastamaan?

206 ainakin. Ehkä Clio? Punto vaikuttaa pommilta. Lähteekö yksikään Polo tuohon hintaan? Mitä muita? Civic?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Oletetaan että olen hankkimassa jotain n. 5 000 euron arvoista kakkosautoa. Pääsyvaatimuksena kotiini on 5 ovea ja käyttöönottovuosi mielellään tältä vuosituhannelta. Melko pienikokoinen ja tietenkin saa olla aika vähän ajettu. Kone voi olla vakka 1,0, sillä nyt ei kaupungissa suurta väliä ole mikä pata siellä keulalla rutisee. Mitäs merkkejä/malleja lähtisin katsastamaan?

206 ainakin. Ehkä Clio? Punto vaikuttaa pommilta. Lähteekö yksikään Polo tuohon hintaan? Mitä muita? Civic?

Mä unohtaisin Ranskalaiset ja Italialaiset pikkuautot. Vaikka noita saakin halvalla, voi saada kaveriksi myös läjän vikoja ja sitä tuskin kaivataan kakkosautolta, jonka päävirka on toimia pikkuajot moitteetta. Polo on ok, mutta tuosta 1.4 koneesta ja sen vaihteistosta on kuulunut aika paljon pahaa. Itse lähtisin sinuna katsastaa Yarista. Aika varmaa teknikkaa, mitään suurempia vikoja noissa ei ole ilmennyt. Pärjänny kohtalaisesti kolaritesteissä (varmaan emäntä kuskaa muksuja tuolla, joten kolaritestitulos on tärkeä) Kohtuu tilat, koska takapenkki on pituus säädettävissä. Pirteät pikkukoneet. Tuossa esim. 5300€
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1669785
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletetaan että olen hankkimassa jotain n. 5 000 euron arvoista kakkosautoa. Pääsyvaatimuksena kotiini on 5 ovea ja käyttöönottovuosi mielellään tältä vuosituhannelta. Melko pienikokoinen ja tietenkin saa olla aika vähän ajettu. Kone voi olla vakka 1,0, sillä nyt ei kaupungissa suurta väliä ole mikä pata siellä keulalla rutisee. Mitäs merkkejä/malleja lähtisin katsastamaan?

206 ainakin. Ehkä Clio? Punto vaikuttaa pommilta. Lähteekö yksikään Polo tuohon hintaan? Mitä muita? Civic?

Mitenkäs olisi Hyundain Getz? Taitaa halvimmillaan sattua juuri tuohon hintaluokkaan. Ei välttämättä mikään "seksikkäin" vaihtoehto mutta kakkosautona varmasti toimiva peli. Isäukolla on ollut Hyundain Matrix nyt pari vuotta eikä ainakaan siinä ole ollut pienintäkään vikaa koko aikana. Sellainen toimivan oloinen perusauto, ja ilmeisesti Getz ei ainakaan huonompi ole sitä mitä nyt olen kuullut siitä puhuttavan. Mielestäni jopa ihan nätti pikkuautoksi, toisin kuin tuo Matrix.

EDIT: Ja taitaapa muuten Skodan Fabiaakin saada tuohon hintaan jo, ja jopa farkkuna. Omat kokemukseni Skodista on pelkästään positiivisia joten pitäisin ehdottoman varteenotettavana vaihtoehtona.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Teknisesti auto on muuten kunnossa. Tai no niin kunnossa, kuin 00 vuosimallia oleva 350tkm maantietä nähnyt Passat voi olla. Jotain pientä siis tulee varmaan tasaisin väliajoin eteen, mutta samahan se on kaikissa autoissa.
Mutta tosiaan tuota öljyvuotoa lukuunottamatta, mitään radikaalimpaa en ole itse huomannut, eivätkä huomanneet katsastuksessakaan.

Ja tämän kun pääsi sanomasta, niin autosta paljastui polttoainevuoto. Katsastuksen aikaan sitä siinä ei vielä ollut (oli pari viikkoa sitten), joten sen jälkeen ovat kaiketi huollossa jotain tumpeloineet (kuten kaveri epäili), tai sitten on vaan käynyt vitun huono tuuri.
No tuo nyt ei sikäli vituta paljoa, sillä jos auto ei kerkeä palaa ennen kun sen saa korjaamolle, niin se ei ole paha homma korjata (kuulemma).
Se vaan vituttaa, että öljyvuodon korjaaminen tulee maksamaan maltaita (kaverin hinta-arvio yli tuhannen euron), sillä jakopäänhihna menee vaihtoon öljyvuodon takia. Stefat oli se osa jonka välistä öljyä tulee, ja olisi maksanut muutaman kympin vaihtaa edellisen hihnanvaihdon yhteydessä, onneksi liike ei tätä vaihtoa ole suorittanut.
No tuosta pitääkin aamulla soitella liikkeeseen, jotta mitäs tehdään, kun heillä on vuoden takuu tekemälle työlleen (ainakin kaverin mukaan).

Vitutusketjuun tuo olisi kait kuulunut. Tai ainakin itseäni vituttaa koko kosla tällä hetkellä.

Kaikille jotka mietitte autonvaihtoa, niin älkää saatana ikinä vaihtako toimivaa autoa pois. Etenkään jos se on toimiva japanilainen auto.

Vittu.
 

scholl

Jäsen
Eiköhän Polot ole pikkuautoissa aina vähän kalliimpia. Fauveen pikkuista Lupoahan ei Suomessa ole myyty. Jos hintaa katsoo niin silloin joku Espanjassa tehty Opel Corsa voi olla vaihtoehto.

edit. Auto Bild lehti kertoi joskus aikoinaan, että käytetyissä pikkuautoissa Saksassa paras hintalaatusuhde olisi Ibizassa. Lähes Polon veroinen, mutta paljon halvempi
 

Jindebyne

Jäsen
Täälläkin olisi kauppakassi hakusessa ja huomenna olisi koeajossa tuollainen 2004 vuosimallia oleva 39tkm ajettu Opel Astra. Hyvän tarjouksen sain siviilielämässä tutulta myyjältä, mutta koska hän autokauppias on, niin ajattelin vielä kysellä arvon palstalaisilta josko jollain olisi kokemuksia tästä uuden korimallisesta (onko viralliselta mallinimeltään H?) Astrasta?

Pari asiaa jotka itseäni askarruttavat:

- Kyseinen korimalli tuli markkinoille juurikin vuonna 2004, joten onko tiedossa ns. uuden mallin vikoja?

- Ensimmäinen Opel olisi perheeseen, joskushan nuo Adamin peltikärryt oli aika vikarikkaassa maineessa ja muutenkin auto ns. "kului" aika nopeasti. Uusissa Opeleissa menty eteenpäin tästä?

Kyseessä siis olisi juurikin tälläinen kakkosauto jolla ei kilsoja kamalasti mittariin vuodessa tulisi, joten tietystä herkuista Astran Enjoy-varustetasolistaa tutkaillessani ko. yksilössä jää paitsi, mutta se on ihan tiedostettu juttu.

Kaikki kyseiseen automalliin kohdistuvat kokemukset ovat tervetulleita ja auttavat :)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
- Kyseinen korimalli tuli markkinoille juurikin vuonna 2004, joten onko tiedossa ns. uuden mallin vikoja?
Entisessä työssäni vierailin taajaan automaalaamoissa ja -peltikorjaamoissa. Kyllähän Mazdat (6), Fordit (Mondeo ja Focus) ja Mersut (kaikki) muodostivat 90% ruostevikaisista autoista joita takuukorjattiin pajoilla. Eipä siellä enää juuri Opeleita näkynyt.
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Zaino-autonhoitotuotteet

Minkälaisia kokemuksia löytyy Zainon autovahoista ja shampoista? Mustan auton omistajana minua kiinnostaa erityisesti Zaino Pro 5 vaha, jonka pitäisi olla tarkoitettu erityisesti tummille maalipinnoille.

Onko kukaan kokeillut käyttää Zaino Tire Gloss:ia ulkopinnan muoviosiin (listoihin, puskureihin, yms.)?
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Mahtaakohan kenelläkään palstalaisista olla pitempiaikaista kokemusta Chryslerin 300C-mallista? Aikoinaan dumasin kyseisen tekeleen välittömästi, mutta sittemmin on ruvennut silmä lepäämään kolmesatasen muhkeissa muodoissa. Nykyisessä pollessa (Mercedes 500CL) on 300+ heppaa, joten lähinnä Hemi-kone kangastelee mielessä. Hyviä/huonoja puolia haeskelin...Valtava kulutus on jo tiedossa.
 

Tuamas

Jäsen
Mahtaakohan kenelläkään palstalaisista olla pitempiaikaista kokemusta Chryslerin 300C-mallista? Aikoinaan dumasin kyseisen tekeleen välittömästi, mutta sittemmin on ruvennut silmä lepäämään kolmesatasen muhkeissa muodoissa. Nykyisessä pollessa (Mercedes 500CL) on 300+ heppaa, joten lähinnä Hemi-kone kangastelee mielessä. Hyviä/huonoja puolia haeskelin...Valtava kulutus on jo tiedossa.

Sukulaismiehellä on tuollainen Diesel-versio. Ei ole mitään isompia ongelmia ainakaan vielä ollut ja kovin hän vakuuttaa tyytyväisyyttään autoon.
Naapurin yrittäjä-äijillä tuollaiset oli bensakoneilla varustettuna puolisen vuotta, mutta vaihtoivat pois kun autoja joutui käyttämään kohtuullisen tiheään korjattavana huollossa.

Mutta se iso mutta tulee alustasta, jarruista ja muista ajo-ominaisuuksiin liittyvistä asioista. Tuossa on ajotuntuma kohtuullisen amerikkalainen, alusta on oikeasti aivan alimitoitettu ainakin Hemi-koneelle, samoin kuin jarrutkin.
Eli tuo menee kyllä kivasti ja nopeasti suoraan, mutta mutkissa on kyllä todella heikko esitys.

Toki hinta/teho/koko-suhde on enemmän kuin kohdallaan, mutta ajo-ominaisuudet eivät vastaa muuta pakettia.
Tottakai kannattaa itse käydä ajamassa ja vetää johtopäätökset sitten sen jälkeen.
 

scholl

Jäsen
300C on erittäin näyttävä auto, mutta jos ajaa paljon niin voi tulla ongelmaksi Chryslerin lyhyet huoltovälit. Positiivisena uutena puolena sanoisin, että nyt saa dieselmalliin SRT ulkonäköä.
 
^ 300C:n sisätilojen materiaalivalinnat eivät ihan vastaa eurokilpailijoiden tasoa. Mutta varsinkin tuo HEMI pesee kyllä samanhintaiset kilpailijansa ns. kyrväkkyydessä 6-0.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Nöyrimmät kiitokset tiedoista. Isäpappa aikoinaan omisti Sebringin ja se on ainoa kosketuspintani Chryslereihin. Lyhyet huoltovälit eivät ole kynnyskysymys, sillä kilometrejä kertyy 4-6000 vuodessa.
 

scholl

Jäsen
300C:stä tuli mieleen tämä koko Chryslerin tilanne. Minua ihmetyttää mallien lanseeraukset suuresti. Muutama esimerkki:
a) Miksi Compass ja Patriot tuotiin about samaan aikaan markkinoille. Ne syövät totaalisesti toistensa myyntiä. Olisi pitänyt tuoda yksi malli markkinoille. Panostaa sen myyntiin full ja sitten kun kysyntä hiipuu vaikka kolmen vuoden päästä, olisi voitu tuoda toinen. Itse tosin olisin tehnyt niin, että olisin hyödyntänyt ainakin osin eri diileriverkoston ja olisin tuonut vain Patriotin Jeepinä ja Compassin Chryslerina. Chrysler Aspenhan on jo esimerkki siitä, että Chryslerin brändillä tuodaan SUVeja kehiin. Olisin laittanut samanlaisen keulan Compassiin ja myynyt sen Chryslerin brändin alla.

b) Miksi Dodge Nitro ja Jeep Liberty/Cherokee tuotiin niin pian toistensa perään. Toki Nitro on enemmän katumaasturi ja taas kerran Jenkeissä on ehkä eri diileriverkosto, mutta ainakin Euroopassa ei olisi ollut tarvetta uusia Cherokeeta vielä. Ja mielestäni Jenkeissäkin Jeep on tehnyt niin paljon lanseerauksia viime vuosina kuten Grand Cherokee, Commander, Patriot ja Compass sekä ennen kaikkea uusi Wrangler, että olisin odottanut pari kolme vuotta ja sitten vasta tehnyt uuden Libertyn/Cherokeen. Olisi kannattanut yrittää myydä nyt mahdollisimman hyvin tuota olemassaolevaa mallistoa ja erityisesti Wrangler Unlimitedia.

Tuntuu, että Commander on aivan turha malli mallistossa ja Compass puolestaan hyvä kilpailija esim. Japsikatumaastureille, mutta väärän brändin alla. Se ei ole oikein Jeep mielestäni. Tämä asia ihmetyttää.

Loppuun vielä se, että yksi iso virhe, minkä tekivät, tapahtui Sebringin suunnittelussa. Edellinen malli oli klassisennäköinen ja moni sitä osti. Tämä uusi on jotenkin aika kummallisennäköinen ja myynti suuri pettymys oikeastaan kaikilla markkina-alueilla. Niinpä joutuvat jo pohtimaan faceliftia. Hankala asia, kun puhutaan autokoosta, jonka pitäisi myydä todella hyvin. Lisäisin vielä sen, että Euroopassa tarjotaan dieseliä ja mainostetaan sitä, mutta silloin autossa ei ole automaattilaatikkoa, eikä amerikkalaista autoa voi myydä manuaalilla. Se ei sovi siihen. Joka haluaa manuaaliauton, ostaa jonkun Audin tai Bemarin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös