Ohmi kirjoitti:A3 Sportback(huom. 5-ovea)
Neliveto
A3:ssa on kone poikittain, joten veto taakse on toteutettu Haldexilla. Siinä on siis kytkin, joka välittää vetoa takapyörille elektroniikan sanelemana. Käytännössä tämä menee niin, että kun etupyörät sutivat, niin vasta silloin taakse viedään vetoa. Ennen vanhaan autot olivat täysin etuvetoisia, kunnes alkoivat sutimaan, nyt kai uudemmat työntävät jonkun verran taakse koko aika. Joskus taakse ei saanut kuin maksimissaan 50% koko "vedosta", en tiedä mikä on meininki uusissa. Kysele kauppiaalta, varmaan tietää.
Pitkittäiskoneisissa (A4:sta isompaan) on Torsen-systeemi, joka on täysin mekaaninen, ja vie pitoa pois sutivalta pyörältä/akselilta, ja siirtää sitä jollain ihme matopyörillä pitävämmälle. Taisi olla 75% maksimi taka-akselille, tehden siitä melkeinpä takavetoisen.
Vaikka Torsenilla ajelenkin, niin sitä en sano, kumpi on parempi ja oikea (siitä on peistä väännetty maailman sivu), mutta kaveri vaihtoi Torsenista Haldexiin (A4Q:sta V50 AWD:hen), ja kertoi että hauskuus ja loogisuus katosi, vaikka tehoa tulikin melkoisesti lisää. No voi tosin olla muustakin kiinni kuin nelivetosysteemistä.