Kiitoksia vain kommenteista tony ja Schwalbe!
Tarkoitus ei ollut haastaa riitaa kysymyksellä ettekä te onneksi sellaisena kysymystäni ottaneetkaan. Ajattelin vain mainita muillekin mahdollisille vastaajille, koska nyt uudelleen viestini lukiessani huomasin itse siinä aavistuksen verran hyökkäävän (tosin tahattoman sellaisen) sävyn...
Tarkennusta kommentteihin. Olen ilmeisesti puhunut väärin, kun olen niputtanut SUV:it ja citymaasturit samaan nippuun? SUV:lla ilmeisesti tarkoitetaan näitä kooltaan isompia 'eurooppalaisia' merkkejä, kuten Audi, BMW, Volvo jne...? Ainakin näin olen asian nyt ymmärtänyt? Monissa niissä ei mielestäni hinta täysin vastaa ominaisuuksia, juurikin sen vuoksi, että niistä puuttuvat oikeat maasto-ominaisuudet. Jos sellaiset niistä löytyisivät, niin sitten kyseessä olisi jo hieno auto. Toyotan Landcruiser onkin tämän joukon ainoita oikeita maastoautoja. Samoin kulutus ei SUV:eilla varmasti jää samoihin lukemiin ison farmarin kanssa (sen verran on kokemusta, vaikkakin vähäistä itsellä esim Volvon ja Mersun SUV:sta). Olen myös omistanut aikanaan itsekin maasturin, Mitsubishi Pajeron, ja sen allekirjoitan, että korkealta todella näkee paremmin, joka on kyllä etu, samoin jos on tarvetta vetää enemmänkin venetraileria tai asuntovaunua.
Sen sijaan citymaastureissa (kuten vaikkapa Toyotan RAV4) tavaratila häviää kyllä kirkkaasti isomman kokoluokan farmareille. Hankintahinta näissä on kyllä samaa luokkaa. Uskaltaisin myös _veikata_, että ajomukavuus on nelivetofarmarissa parempi kuin citymaastureissa, varsinkin suurilla nopeuksilla? Kumpikaan noista em. citymaastureista (RAV4 tai CR-V) eivät kyllä minun tiedon mukaan mitään bensapihejä varsinaisesti ole, varsinkin joitakin vuosia vanhat CR-V:t olivat aika bensarohmun maineessa, mutta tästä olen toisen käden tiedon varassa ja tieto voi myös olla vanhentunutta?
Sitten vielä citymaastureiden 'korkeasta maavarasta'. Tässä on jälleen se ongelma, että ne on tehty enemmän maastoauton näköiseksi kuin mitä ne oikeasti ovatkaan. Nimittäin Tuulilasin ison citymaastutestin mukaan Hondaa lukuunottamatta kaikissa muissa lehdessä testatuissa citymaastureissa pakoputki alittaa takatasauspyörästön, joka siis syö aika tavalla korkeaa maavaraa ja siten maastoominaisuuksia. Ainakin tämä kannattaa ottaa huomioon hankintaa mietittäessä, jos korkea maavara on oikeasti tärkeä ominaisuus?
Sen verran olen jatkanut 'tutkimustyötä', että ajattelin käydä koeajamassa Audi A6 Avantin. Onko kenelläkään kokemuksia autosta, nimenomaan tästä nelivetoisesta farmarista?