Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 897
  • 19 049

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Rodion kirjoitti:

Tulee ainakin mulle mieleen tuosta kuvauksesta ihan tavallienenkin Punto. Isällä on semmoinen ja nyt noin 20 tkm jälkeen kitisee ja natisee. Lisäksi tuntuisi että istuu kuopassa kun sitä ajaa, tehoa ei ole riittävästi ja ainakaan itselle ei ohjauskaan tunnu hyvälle.. Halpahan tuo on..

Eipä mulla muuta...
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
V-man kirjoitti:
Etuveto vai raapiiko joka nurkasta? Käsittääkseni neliveto Calibroissa on aika surullisen kuuluisa jakolaatikko. Muuten tyyppiviat riippuu sitten aika paljon vuosimallista. Ensimmäiset vuosimallit kiertäisin aika kaukaa.

Etuvetoinen, vaihdettu turbon tekniikka joten jakolaatikkohuolia ei ole. Pari reikää pohjassa (hitsataan ensi viikolla umpeen) ja toinen etusivuikkuna ei laskeudu (ei vikaa ikkunan moottorissa, kosketushäiriö ja hoidan kun jaksan). Lähes ruosteeton yksilö ja tuossahan tuo pihassa on, myyjä laski hintaa sen verran että ostopäätös syntyi. Todella mukava peli, jämäkkä ajaa ja kun kenkää antaa niin jalkoihin ei todellakaan jää. Ja tuo on -93, ei mikään uusi auto siis mutta katsotaan kuinka kestää, toistaiseksi ei mitään ongelmia lukuunottamatta erästä tyyppivikaa; kylmänä kone saattaa joskus vähän ns. nykiä, mutta onneksi lämpenee nopeasti ja tuohon tottuu.

Auto on vaan niin helvetin matala, että pimeällä takana ajavan valot loistavat ikävästi peileistä. Sakotkin tuli otettua (en huomannut 50 rajoitusta kutostiellä matkalla Lappeenrantaan) joten varovasti saa tuollaisella ajella ettei ujella ylinopeutta.

-96 on tehty viimeiset Calibrat, jossain oli joskus jotain kuulopuhetta että tuotanto käynnistettäisiin ensi vuonna kenties uudestaan uuden sukupolven Calibralla.. Saas nähdä.
 

scholl

Jäsen
Iltalehti ja Pentti J. Rönkkö. Siis oikeasti haloo. Jos lukee hänen kirjoituksiaan niin havaitsee uskomattomia asioita. Kaveri on ajanut kolareita koko ajan ja joutunut hankaliin tilanteisiin. Paistaa läpi sellainen, että a) hän ei osaa ajaa autoa laisinkaan ja b) hän on aina omistanut paskoja autoja - kenties jopa hengenvaarallisia. On suorastaan häpeällistä ko. lehdelle, että autotoimittajana on tyyppi, jolla ei ole minkäänlaista kiinnostusta autoiluun. Jos innostusta olisi niin silloin autotoimittaja satsaisi maksimiosuuden tuloistaan autoon. Ei nyt tarvitse olla niinkuin Jeremy Clarkson ja ajaa Ford GT:llä, mutta silti sellaisella kunnon autolla, mistä diggaa, eikä omata mitään naurettavaa pommihistoriaa.

Mitä siitä tulisi, jos muotitoimittaja näyttäisi ulospäin samalta kuin joku pienpitäjän juntti Keskisen kyläputiikissa. Tai kauneuden ammattilainen näyttäisi Mervi Tapolalta krapula-aamuna.

Vaikka iltapäivälehdet ovatkin täyttä kuraa niin kyllähän jollain tavalla päätoimittajan pitäisi puuttua tilanteeseen. Varsinkin kun on päivänselvä tilanne, missä joku on täysin väärällä alalla.
 

scholl

Jäsen
vision kirjoitti:
Kuutisen sekunttia tuossa arvellaan 0-100 kestävän. Opel vie volkkarin gti-autoja ainakin suorituskyvyssä tällä hetkellä kuin muut seurat ässiä liigassa.

Suomessa se kyllä yleensä kirjoitetaan folkkari, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä, että ensimmäinen kirjain v lausutaan fau eli ts. täällä käytetään tuota ruotsalaista muotoa folkkari, mikä on itse asiassa sama kuin eräs vanha vene. Toinen vastaava f:llä alkava sana on fiskari. Puhekielen sanat tosiaan luontevampaa kirjoittaa niinkuin ne lausutaan.

Ongelma noissa Opelin OPC autoissa taitaa olla hinta. Eli ne eivät ole enää niin halpoja kuin Opeleiden tulisi olla. Sinänsä Volkswagen AG:lta kyllä tulee pikkuautojakin, missä on melko hyvät suoritusarvot:
- Audi S3 265hv, 0-100km/h 5,7 s, rajoitettu 250km/h huippunopeus
- Volkswagen Golf R32 DSG 250 hv, 0-100km/h 6,2 s, 248km/h huippunopeus
- Volkswagen Golf GTI "Edition 30" DSG 230hv, 0-100 km/h 6,6s, 243km/h huippunopeus
- Leon FR 200 (massa-auto eli joka hakee halpaa hintaa, puuttuu tosin DSG, joten siinä mielessä paska)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ainoa ongelma (minulle) noissa 200+ heppaisissa gti-luokan peleissä on etuveto. Onneksi monella merkillä on tarjota neliveto-mallia. Ajomukavuus nelarilla tai takavedolla on ihan toista luokkaa. Tottumiskysymys ja makuasia, joten ei siitä sen enempää.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Suomessa se kyllä yleensä kirjoitetaan folkkari, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä, että ensimmäinen kirjain v lausutaan fau eli ts. täällä käytetään tuota ruotsalaista muotoa folkkari, mikä on itse asiassa sama kuin eräs vanha vene. Toinen vastaava f:llä alkava sana on fiskari. Puhekielen sanat tosiaan luontevampaa kirjoittaa niinkuin ne lausutaan.

Aivan sama.
 

scholl

Jäsen
Turder kirjoitti:
Ainoa ongelma (minulle) noissa 200+ heppaisissa gti-luokan peleissä on etuveto. Onneksi monella merkillä on tarjota neliveto-mallia. Ajomukavuus nelarilla tai takavedolla on ihan toista luokkaa. Tottumiskysymys ja makuasia, joten ei siitä sen enempää.

Aivan totta. Ainakin S3 ja Golf R32 taitavat ollakin nelivetoja.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Kaukana siitä. Välinpitämättömyys räikeitä virheitä kohtaan on sellaista alistumista, mikä on aivan turha hyväksyä.

No täytyy kyllä myöntää etten ole tätä ennen nähnyt kenenkään kirjoittavan volkkaria f:llä, eli folkkari. Edes mikään arvostetuista autolehdistämme ei tuota kirjoita f:llä.

Folkkari sana tuo mieleen lähinnä jonkun folk-musiikin ystävän (vrt. hevari).

Volkkari se kirjoitetaan ja lausutaan Suomessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
scholl kirjoitti:
Aivan totta. Ainakin S3 ja Golf R32 taitavat ollakin nelivetoja.

Laitetaan vielä Audin A3 3.2 V6 Quattro. Samaa hintaluokkaa uuden S3:n kanssa.
 

scholl

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Edes mikään arvostetuista autolehdistämme ei tuota kirjoita f:llä.

Autotoimittajat ovat täysiä pässejä. Jos merkin ensimmäinen kirjain on f (kirjoitetaan v vain sen takia, koska Saksassa fau satutaan merkitsemään v-merkillä niin ei se sitä foneettisesti miksikään muuta) niin silloin se on folkkari. Kantasanahan on volk, joka on aivan sama kuin ruotsinkielen folk ja tarkoittaa kansaa. Jos se olisi volkkari niin se kirjoitettaisiin wolk ja silloin sillä ei olisi kansan kanssa mitään tekemistä. Aika naurettavaa viitata johonkin retaletoimittajan renttuihin.

Sitten itse autokuumeeseen. Olen nyt sattumalta havainnut kaksi coupéhenkistä autoa, jotka haluaisin hankkia. Volkswagen SP kiinnostaisi hankkia ihan niinkuin keräilymielessä. Ongelma on se, että niitä on valmistettu vain Brasiliassa ja suuri osa autoista on myytykin siellä, joten niitä on äärimmäisen vaikea saada. Se on erittäin kaunis 70-luvun auto ja jostain sellainen tekisi mieli hankkia. Ehkä siitä tulee sellainen ikuisuusprojekti kuin Z1:stäkin.

Toinen on sitten ihan peruskäyttöauto eli Z4 Coupé. Näin sellaisen auton luonnossa vähän aikaa sitten ja sen jälkeen olen perehtynyt nyt parissa päivässä asiaan ja saattaa olla, että jossain vaiheessa oikeasti ostan sellaisen. Todennäköisesti en Suomeen, mutta kuitenkin. En ole istunut autossa, enkä nähnyt vielä sen tiloja lainkaan, mutta pitää tutustua.

Kivaa, että on jostain taas innostunut.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
scholl kirjoitti:
Autotoimittajat ovat täysiä pässejä. Jos merkin ensimmäinen kirjain on f (kirjoitetaan v vain sen takia, koska Saksassa fau satutaan merkitsemään v-merkillä niin ei se sitä foneettisesti miksikään muuta) niin silloin se on folkkari. Kantasanahan on volk, joka on aivan sama kuin ruotsinkielen folk ja tarkoittaa kansaa. Jos se olisi volkkari niin se kirjoitettaisiin wolk ja silloin sillä ei olisi kansan kanssa mitään tekemistä. Aika naurettavaa viitata johonkin retaletoimittajan renttuihin.

Ihan kivasti perusteltu, mutta siitä huolimatta minunkin mielestäni volkkari on Suomessa nimenomaan volkkari ja sillä siisti. En ole muistaakseni juuri koskaan kuullut kenenkään edes puhuvan folkkarista saati sitten kirjoittavan sitä tuolla tavalla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Troy kirjoitti:
Ihan kivasti perusteltu, mutta siitä huolimatta minunkin mielestäni volkkari on Suomessa nimenomaan volkkari ja sillä siisti. En ole muistaakseni juuri koskaan kuullut kenenkään edes puhuvan folkkarista saati sitten kirjoittavan sitä tuolla tavalla.

Minun mielestäni aivan turhaa vänkäämistä, mutta kuulin tässä viikon sisään TV:stä kuinka toimittaja puhui folkkarista (ihan äffällä). Saattoi olla Start! -ohjelman rakastettava juontaja, jolle autossa tärkeintä taitaa olla takajalkatilat. Muutenkin juontajan pätevyydestä voidaan olla kahta mieltä.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Torsti kirjoitti:
Saattoi olla Start! -ohjelman rakastettava juontaja, jolle autossa tärkeintä taitaa olla takajalkatilat. Muutenkin juontajan pätevyydestä voidaan olla kahta mieltä.

Niinpä. Kuinkahan monessa autossa matkustaa jatkuvasti 190 cm pitkä ihminen takana ja samaan aikaan edessä saman kokoinen kuski tai vänkäri?
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juu, kyllä vitutti kun tämä sankari teki paluun ohjelmaan. Harmi kun asiantuntevaa Peter Geiteliä ei enään näy ruudussa kuin "kuukauden koeajo" -osiossa. Uskomattoman urpot jutut ovat tällä Liinpäällä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Isovanhempani aikanaan käyttivät tuosta merkistä nimitystä folkkari. Sitä nimitystä en sitten ennen tätä keskustelua ole kuullutkaan/nähnytkään varmaan kymmeneen vuoteen. Pääasia lienee, että kaikki ymmärtävät, mitä merkkiä tarkoitetaan?

Kuume ei vaan laske. Tällä hetkellä kutittelee yksi tietty Skoda Octavia Combi 1.8 litraisella turbokoneella. Kolmisen vuotta vanha ja alta satatonnia ajettu. Omakohtaisia kokemuksia kyseisestä mallista ja koneesta? Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota koeajossa ja autoa tarkkaillessa? Myös Skoda Roomster vaikuttaa kiinnostavalta, mutta enpä usko taloutemme vielä taipuvan uuden auton ostoon.
 
Designer kirjoitti:
Isovanhempani aikanaan käyttivät tuosta merkistä nimitystä folkkari. Sitä nimitystä en sitten ennen tätä keskustelua ole kuullutkaan/nähnytkään varmaan kymmeneen vuoteen. Pääasia lienee, että kaikki ymmärtävät, mitä merkkiä tarkoitetaan?

Pöh, selvähän se on, että jokainen vieraskielinen sana on lausuttava niin kuin se alkuperäisellä kuuluu lausua. Taitaa vaan aika monelta loppua kielipää kesken, jopa schollilla.

Nelivetokuume on vaivannut jo pidemmän aikaa ja nyt taitaa pinttyneestä VAG:n pilkkaajasta tulla Audi-kuski, kun ei oikein vaihtoehtoja ole. Vai onko jollain tarjota vaihtoehtoja tällaiselle paketille?

A3 Sportback(huom. 5-ovea)
Neliveto
Tehokas diesel 170 hv
0-100 7,9
yhdistetty kulutus 6,4 l/100 km


Tarjousta odotellaan - kuumeisesti.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Designer kirjoitti:
Kuume ei vaan laske. Tällä hetkellä kutittelee yksi tietty Skoda Octavia Combi 1.8 litraisella turbokoneella. Kolmisen vuotta vanha ja alta satatonnia ajettu. Omakohtaisia kokemuksia kyseisestä mallista ja koneesta? Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota koeajossa ja autoa tarkkaillessa? Myös Skoda Roomster vaikuttaa kiinnostavalta, mutta enpä usko taloutemme vielä taipuvan uuden auton ostoon.
Ainakin jakohihna tossa VAG:n 1.8T:ssä suositellaan vaihtamaan noilla 100tkm paikkeilla, maahantuojan suositusvaihtoväli taitaa olla peräti vain 90tkm. Saksassa väliksi taasen ilmoitetaan jopa 120-160tkm. Muutenhan tuota kyseistä konetta on kehuttu erittäin luotettavaksi ja siitä johtuen sitä eri viritysasteisena runsaasti VAG-konsernin autoissa käytetään. Ja sitten jos tuntuu että kaipaisi vähän lisää tehoa niin eikun lastua pellin alle :)
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Ohmi kirjoitti:
A3 Sportback(huom. 5-ovea)
Neliveto

A3:ssa on kone poikittain, joten veto taakse on toteutettu Haldexilla. Siinä on siis kytkin, joka välittää vetoa takapyörille elektroniikan sanelemana. Käytännössä tämä menee niin, että kun etupyörät sutivat, niin vasta silloin taakse viedään vetoa. Ennen vanhaan autot olivat täysin etuvetoisia, kunnes alkoivat sutimaan, nyt kai uudemmat työntävät jonkun verran taakse koko aika. Joskus taakse ei saanut kuin maksimissaan 50% koko "vedosta", en tiedä mikä on meininki uusissa. Kysele kauppiaalta, varmaan tietää.

Pitkittäiskoneisissa (A4:sta isompaan) on Torsen-systeemi, joka on täysin mekaaninen, ja vie pitoa pois sutivalta pyörältä/akselilta, ja siirtää sitä jollain ihme matopyörillä pitävämmälle. Taisi olla 75% maksimi taka-akselille, tehden siitä melkeinpä takavetoisen.

Vaikka Torsenilla ajelenkin, niin sitä en sano, kumpi on parempi ja oikea (siitä on peistä väännetty maailman sivu), mutta kaveri vaihtoi Torsenista Haldexiin (A4Q:sta V50 AWD:hen), ja kertoi että hauskuus ja loogisuus katosi, vaikka tehoa tulikin melkoisesti lisää. No voi tosin olla muustakin kiinni kuin nelivetosysteemistä.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Designer kirjoitti:
Kuume ei vaan laske. Tällä hetkellä kutittelee yksi tietty Skoda Octavia Combi 1.8 litraisella turbokoneella. Kolmisen vuotta vanha ja alta satatonnia ajettu. Omakohtaisia kokemuksia kyseisestä mallista ja koneesta? Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota koeajossa ja autoa tarkkaillessa? Myös Skoda Roomster vaikuttaa kiinnostavalta, mutta enpä usko taloutemme vielä taipuvan uuden auton ostoon.

Joku tuossa mainitsi jakohihnasta. Vaihdetaan juu 90tkm huollossa, hinta kohtuullisen suolainen. Itselle sattunut viaton yksilö. Normaalit käytetyn auton tarkastukset tuolle kannattaa varmaan tehdä. Satatonnia kun alkaa olemaan niin eiköhän kohta ilmene vaihdon tarvetta joillekkin alustan kumiosille. Koeajolla älä säikähdä jos auto puoltaa hieman oikealle, normi VAG-vika joka korjaantuu nelipyöräsuuntauksella. Itse myöskin tutkailisin öljynvaihtohistoriaa, 30tkm per öljyt tuntuu vaan turbokoneelle liialliselta.

PS. Minun helmiäismusta on menossa vaihtoon heti kun löydän sopivan yksilön eräästä toisesta merkistä/mallista ;)
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Folkkarihan tarkoittaa Suomessa jotain muuta kuin Volkswagen autoa:

http://www.folkkari.net/

Harmi kun Suomessa ei sitten vaadita kirjoitettavaksi Shevrolee ja Renöö noin esimerkkinä.

Autokuumeesta puheen ollen... kaipailisin Suomen markkinoille tätä:

http://www.dodge.com/gallery/img/charger/enlarge_13.jpg

Täytyy ensi viikon torstaina Helsinki Motor Shown kutsuvieraspäivänä vähän jututtaa Dodgen ständillä henkilöitä, että miten tuota saisi Suomessa.

Ainahan on vaihtoehto hakea se vähän käytettynä esimerkiksi Ruotsista tai Saksasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös