Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
hege kirjoitti:
Nyt kun alkaa olla sellainen fiilis, että Saabin voisi laittaa kiertoon niin täytyy udella onko joku viisaampi hankkinut kokemusta noista Korean "maasto"autoista? Ajatuksena olisi (mieluiten) diesel ja automaatti versio joko Kia Sorennosta tai siitä likimain vastaavasta Hyundai Tusconista. Eli kokemuksen syvällä rintaäänella saa vinkkejä jakaa...

Eikös Hyundai Tucsonin sisarmalli ole Kia Sportage? Sorento ja Santa Fe ovat niitä "oikeampia" maastoautoja.

Kokemuksia ei ole.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Swift kirjoitti:
Noh, ei ole kevät, mutta autokuume on hirmuinen ja huomenna lähden katsastamaan ja koeajamaan yksityisen myyjän Opel Calibra Turboa. Laiskat nuhapumput saavat nyt jäädä ja yritän löytää jotain tehokkaampaa, eikä tuossa yksilössä ainakaan tehoista voi valittaa. Iso välijäähdytin, kisakatti ja vapaavirtaussuodatin nostavat tehot 250 hevosvoiman paikkeille ja vääntöäkin löytyy yli 370 newtonmetriä.

Saas nähdä miltä tuntuu alla ja mitä autotohtori autosta sanoo, kilometrejä ei kuitenkaan taulussa ole kuin 170 tuhatta. Milläköhän kauppias perustelee tuota ostamista. Kenties sillä elämänlaadun parantamisella?


Etuveto vai raapiiko joka nurkasta? Käsittääkseni neliveto Calibroissa on aika surullisen kuuluisa jakolaatikko. Muuten tyyppiviat riippuu sitten aika paljon vuosimallista. Ensimmäiset vuosimallit kiertäisin aika kaukaa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kylla. Mulla oli muinoin Callu ja jakolaatikkoa sai laittaa koko ajan. Ihan kiva peli noin muuten. Takapenkit kun laskee, niin siella voi vaikka... noh... tiedattehan... eh...

Eiko noi oo jo aika vanhoja vehkeita noi Calibrat? Millon tehtiin vikat? 10 vuotta sitten?
 

Valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuume sen kun jatkuu, mutta kohteet muuttuu...

Nyt on kiinnostuksen kohteena Chevroletin Captiva. Voi juma, et oli cool ilmestys. Kävin paikallisella edustajalla kuolaamassa tätä puolentoista viikon päästä virallisesti esiteltävää kaunokaista ja täytyy myöntää, et nyt tais sydän mennä mukana. Auto on korealainen kansantuote ja samalta linjalta tulee hippasen perässä Opelin vastaava malli (nimeä en muista). Hintaluokka on mielestäni kohtuullinen, esim. itseäni kiinnostava 7 paikkainen versio 2.4 litran bensakoneella maksaa nafti 39k€. Saas nähdä, kui äijän käy. Suosittelen kaikille, ketkä ovat käyneet katsastamassa Huyndain Santa Fe:ta tai Kia Sorentoa. Tämä päihittää mielestäni kummatkin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Sitä taustaa vastaan oli aikamoinen yllätys tuo Grande Punto.

Auton ulkonäkö on mielestäni enemmän kuin onnistunut. Se näyttää itse asiassa isommalta autolta kuin mitä onkaan. Ja ajettavuudeltaan se on yllättävän jämäkkä. Se vuokra-auto oli diesel, jossa oli 6-vaihteinen manuaaliloota. Toki manuaali otti päähän ja se, ettei vehje kulkenut kuin ehkä joku 170km/h, mutta muuten ihan ok. Väreillä oli sisätiloissa kikkailtu sopivasti. Ainoa mikä jonkin verran häiritsi oli se, että penkit olivat mallia semistihiostavat ja radio oli skeida.

Joka halpaa kärryä haluaa niin sanoisin Grande Punton olevan miehekkäämpi valinta kuin joku riisipussi tai pikkuranskalainen. Ja olihan se hauska ajaa Torinossa torinolaisella autolla kuunnellen stereoista Gianna Nanninia kuin joku tifoso konsanaan.

Pahoittelut että tuli kaivettua aika vanha teksti, mutta nyt on takana riittävästi kilometrejä Grande Puntolla ja verrokeilla. Ja täytyy varoittaa, että älkää herrantähden ostako Grande Puntoa, sehän on varsinainen Grande Fiasko!

Ainoat asiat, jotka siinä on hyvää ovat kaukovalot, ulkonäkö ja sisälook -varauksin. Se todellakin yrittää olla isompi auto kuin oikeasti onkaan.

Ensinnäkin tuon laitteen alusta on täysi floppi, jopa vanhassa Puntossa on toimivampi alusta, saati sitten kilpailijoissa. Lisäksi italialainen laatu näytti närhenmunat ja 5000km ajetussa autossa alkoi sisäpuhallin vikisemään.

Ohjaus on ehkä vielä hirvempi kuin alusta ja eipä tekisi mieli joutua Grande Puntolla väistämään hirveä tai jalankulkijaa. Dieselistä ei ole kokemusta, mutta se pienin bensakone on aivan naurettava tuohon koriin. Tehoa pitäisi olla tuplasti, että hommasta tulisi yhtään mitään.

Nämä ylläolevat eivät ole ainoastaa minun mielipiteitäni, vaan myös monen autotoimittajan.

Grande Puntoa voi suositella sellaiselle, jonka ainoa kriteeri autossa on ulkonäkö. Ja että ajo-omainaisuudet ja mukavuus eivät merkitse yhtään mitään. Ainiin, se oli myös aivan törkeän meluisa ja sanoinko jo, että alusta oli epämukava ja silti täysin tunnoton ja kelvoton ajodynamiikan suhteen.

Ja kieltämättä tulee mieleen, että Grande Puntoa hyvänä pitävä ei vain yksinkertaisesti ymmärrä autoista yhtään mitään. Paitsi ulkonäöstä, kuten naiset...

Esimerkiksi seuraavissa on paljon enemmän Autoa vaikka ei ehkä söpöä ulkonäköä: Pösö 207 ja 206, Renault Clio (uusin ja se poistuva malli) ja jopa siis vanha Punto on hintaansa nähden parempi kuin Grande Punto.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Rodion kirjoitti:

Tulee ainakin mulle mieleen tuosta kuvauksesta ihan tavallienenkin Punto. Isällä on semmoinen ja nyt noin 20 tkm jälkeen kitisee ja natisee. Lisäksi tuntuisi että istuu kuopassa kun sitä ajaa, tehoa ei ole riittävästi ja ainakaan itselle ei ohjauskaan tunnu hyvälle.. Halpahan tuo on..

Eipä mulla muuta...
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
V-man kirjoitti:
Etuveto vai raapiiko joka nurkasta? Käsittääkseni neliveto Calibroissa on aika surullisen kuuluisa jakolaatikko. Muuten tyyppiviat riippuu sitten aika paljon vuosimallista. Ensimmäiset vuosimallit kiertäisin aika kaukaa.

Etuvetoinen, vaihdettu turbon tekniikka joten jakolaatikkohuolia ei ole. Pari reikää pohjassa (hitsataan ensi viikolla umpeen) ja toinen etusivuikkuna ei laskeudu (ei vikaa ikkunan moottorissa, kosketushäiriö ja hoidan kun jaksan). Lähes ruosteeton yksilö ja tuossahan tuo pihassa on, myyjä laski hintaa sen verran että ostopäätös syntyi. Todella mukava peli, jämäkkä ajaa ja kun kenkää antaa niin jalkoihin ei todellakaan jää. Ja tuo on -93, ei mikään uusi auto siis mutta katsotaan kuinka kestää, toistaiseksi ei mitään ongelmia lukuunottamatta erästä tyyppivikaa; kylmänä kone saattaa joskus vähän ns. nykiä, mutta onneksi lämpenee nopeasti ja tuohon tottuu.

Auto on vaan niin helvetin matala, että pimeällä takana ajavan valot loistavat ikävästi peileistä. Sakotkin tuli otettua (en huomannut 50 rajoitusta kutostiellä matkalla Lappeenrantaan) joten varovasti saa tuollaisella ajella ettei ujella ylinopeutta.

-96 on tehty viimeiset Calibrat, jossain oli joskus jotain kuulopuhetta että tuotanto käynnistettäisiin ensi vuonna kenties uudestaan uuden sukupolven Calibralla.. Saas nähdä.
 

scholl

Jäsen
Iltalehti ja Pentti J. Rönkkö. Siis oikeasti haloo. Jos lukee hänen kirjoituksiaan niin havaitsee uskomattomia asioita. Kaveri on ajanut kolareita koko ajan ja joutunut hankaliin tilanteisiin. Paistaa läpi sellainen, että a) hän ei osaa ajaa autoa laisinkaan ja b) hän on aina omistanut paskoja autoja - kenties jopa hengenvaarallisia. On suorastaan häpeällistä ko. lehdelle, että autotoimittajana on tyyppi, jolla ei ole minkäänlaista kiinnostusta autoiluun. Jos innostusta olisi niin silloin autotoimittaja satsaisi maksimiosuuden tuloistaan autoon. Ei nyt tarvitse olla niinkuin Jeremy Clarkson ja ajaa Ford GT:llä, mutta silti sellaisella kunnon autolla, mistä diggaa, eikä omata mitään naurettavaa pommihistoriaa.

Mitä siitä tulisi, jos muotitoimittaja näyttäisi ulospäin samalta kuin joku pienpitäjän juntti Keskisen kyläputiikissa. Tai kauneuden ammattilainen näyttäisi Mervi Tapolalta krapula-aamuna.

Vaikka iltapäivälehdet ovatkin täyttä kuraa niin kyllähän jollain tavalla päätoimittajan pitäisi puuttua tilanteeseen. Varsinkin kun on päivänselvä tilanne, missä joku on täysin väärällä alalla.
 

scholl

Jäsen
vision kirjoitti:
Kuutisen sekunttia tuossa arvellaan 0-100 kestävän. Opel vie volkkarin gti-autoja ainakin suorituskyvyssä tällä hetkellä kuin muut seurat ässiä liigassa.

Suomessa se kyllä yleensä kirjoitetaan folkkari, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä, että ensimmäinen kirjain v lausutaan fau eli ts. täällä käytetään tuota ruotsalaista muotoa folkkari, mikä on itse asiassa sama kuin eräs vanha vene. Toinen vastaava f:llä alkava sana on fiskari. Puhekielen sanat tosiaan luontevampaa kirjoittaa niinkuin ne lausutaan.

Ongelma noissa Opelin OPC autoissa taitaa olla hinta. Eli ne eivät ole enää niin halpoja kuin Opeleiden tulisi olla. Sinänsä Volkswagen AG:lta kyllä tulee pikkuautojakin, missä on melko hyvät suoritusarvot:
- Audi S3 265hv, 0-100km/h 5,7 s, rajoitettu 250km/h huippunopeus
- Volkswagen Golf R32 DSG 250 hv, 0-100km/h 6,2 s, 248km/h huippunopeus
- Volkswagen Golf GTI "Edition 30" DSG 230hv, 0-100 km/h 6,6s, 243km/h huippunopeus
- Leon FR 200 (massa-auto eli joka hakee halpaa hintaa, puuttuu tosin DSG, joten siinä mielessä paska)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ainoa ongelma (minulle) noissa 200+ heppaisissa gti-luokan peleissä on etuveto. Onneksi monella merkillä on tarjota neliveto-mallia. Ajomukavuus nelarilla tai takavedolla on ihan toista luokkaa. Tottumiskysymys ja makuasia, joten ei siitä sen enempää.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Suomessa se kyllä yleensä kirjoitetaan folkkari, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä, että ensimmäinen kirjain v lausutaan fau eli ts. täällä käytetään tuota ruotsalaista muotoa folkkari, mikä on itse asiassa sama kuin eräs vanha vene. Toinen vastaava f:llä alkava sana on fiskari. Puhekielen sanat tosiaan luontevampaa kirjoittaa niinkuin ne lausutaan.

Aivan sama.
 

scholl

Jäsen
Turder kirjoitti:
Ainoa ongelma (minulle) noissa 200+ heppaisissa gti-luokan peleissä on etuveto. Onneksi monella merkillä on tarjota neliveto-mallia. Ajomukavuus nelarilla tai takavedolla on ihan toista luokkaa. Tottumiskysymys ja makuasia, joten ei siitä sen enempää.

Aivan totta. Ainakin S3 ja Golf R32 taitavat ollakin nelivetoja.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Kaukana siitä. Välinpitämättömyys räikeitä virheitä kohtaan on sellaista alistumista, mikä on aivan turha hyväksyä.

No täytyy kyllä myöntää etten ole tätä ennen nähnyt kenenkään kirjoittavan volkkaria f:llä, eli folkkari. Edes mikään arvostetuista autolehdistämme ei tuota kirjoita f:llä.

Folkkari sana tuo mieleen lähinnä jonkun folk-musiikin ystävän (vrt. hevari).

Volkkari se kirjoitetaan ja lausutaan Suomessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
scholl kirjoitti:
Aivan totta. Ainakin S3 ja Golf R32 taitavat ollakin nelivetoja.

Laitetaan vielä Audin A3 3.2 V6 Quattro. Samaa hintaluokkaa uuden S3:n kanssa.
 

scholl

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Edes mikään arvostetuista autolehdistämme ei tuota kirjoita f:llä.

Autotoimittajat ovat täysiä pässejä. Jos merkin ensimmäinen kirjain on f (kirjoitetaan v vain sen takia, koska Saksassa fau satutaan merkitsemään v-merkillä niin ei se sitä foneettisesti miksikään muuta) niin silloin se on folkkari. Kantasanahan on volk, joka on aivan sama kuin ruotsinkielen folk ja tarkoittaa kansaa. Jos se olisi volkkari niin se kirjoitettaisiin wolk ja silloin sillä ei olisi kansan kanssa mitään tekemistä. Aika naurettavaa viitata johonkin retaletoimittajan renttuihin.

Sitten itse autokuumeeseen. Olen nyt sattumalta havainnut kaksi coupéhenkistä autoa, jotka haluaisin hankkia. Volkswagen SP kiinnostaisi hankkia ihan niinkuin keräilymielessä. Ongelma on se, että niitä on valmistettu vain Brasiliassa ja suuri osa autoista on myytykin siellä, joten niitä on äärimmäisen vaikea saada. Se on erittäin kaunis 70-luvun auto ja jostain sellainen tekisi mieli hankkia. Ehkä siitä tulee sellainen ikuisuusprojekti kuin Z1:stäkin.

Toinen on sitten ihan peruskäyttöauto eli Z4 Coupé. Näin sellaisen auton luonnossa vähän aikaa sitten ja sen jälkeen olen perehtynyt nyt parissa päivässä asiaan ja saattaa olla, että jossain vaiheessa oikeasti ostan sellaisen. Todennäköisesti en Suomeen, mutta kuitenkin. En ole istunut autossa, enkä nähnyt vielä sen tiloja lainkaan, mutta pitää tutustua.

Kivaa, että on jostain taas innostunut.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
scholl kirjoitti:
Autotoimittajat ovat täysiä pässejä. Jos merkin ensimmäinen kirjain on f (kirjoitetaan v vain sen takia, koska Saksassa fau satutaan merkitsemään v-merkillä niin ei se sitä foneettisesti miksikään muuta) niin silloin se on folkkari. Kantasanahan on volk, joka on aivan sama kuin ruotsinkielen folk ja tarkoittaa kansaa. Jos se olisi volkkari niin se kirjoitettaisiin wolk ja silloin sillä ei olisi kansan kanssa mitään tekemistä. Aika naurettavaa viitata johonkin retaletoimittajan renttuihin.

Ihan kivasti perusteltu, mutta siitä huolimatta minunkin mielestäni volkkari on Suomessa nimenomaan volkkari ja sillä siisti. En ole muistaakseni juuri koskaan kuullut kenenkään edes puhuvan folkkarista saati sitten kirjoittavan sitä tuolla tavalla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Troy kirjoitti:
Ihan kivasti perusteltu, mutta siitä huolimatta minunkin mielestäni volkkari on Suomessa nimenomaan volkkari ja sillä siisti. En ole muistaakseni juuri koskaan kuullut kenenkään edes puhuvan folkkarista saati sitten kirjoittavan sitä tuolla tavalla.

Minun mielestäni aivan turhaa vänkäämistä, mutta kuulin tässä viikon sisään TV:stä kuinka toimittaja puhui folkkarista (ihan äffällä). Saattoi olla Start! -ohjelman rakastettava juontaja, jolle autossa tärkeintä taitaa olla takajalkatilat. Muutenkin juontajan pätevyydestä voidaan olla kahta mieltä.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Torsti kirjoitti:
Saattoi olla Start! -ohjelman rakastettava juontaja, jolle autossa tärkeintä taitaa olla takajalkatilat. Muutenkin juontajan pätevyydestä voidaan olla kahta mieltä.

Niinpä. Kuinkahan monessa autossa matkustaa jatkuvasti 190 cm pitkä ihminen takana ja samaan aikaan edessä saman kokoinen kuski tai vänkäri?
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Juu, kyllä vitutti kun tämä sankari teki paluun ohjelmaan. Harmi kun asiantuntevaa Peter Geiteliä ei enään näy ruudussa kuin "kuukauden koeajo" -osiossa. Uskomattoman urpot jutut ovat tällä Liinpäällä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Isovanhempani aikanaan käyttivät tuosta merkistä nimitystä folkkari. Sitä nimitystä en sitten ennen tätä keskustelua ole kuullutkaan/nähnytkään varmaan kymmeneen vuoteen. Pääasia lienee, että kaikki ymmärtävät, mitä merkkiä tarkoitetaan?

Kuume ei vaan laske. Tällä hetkellä kutittelee yksi tietty Skoda Octavia Combi 1.8 litraisella turbokoneella. Kolmisen vuotta vanha ja alta satatonnia ajettu. Omakohtaisia kokemuksia kyseisestä mallista ja koneesta? Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota koeajossa ja autoa tarkkaillessa? Myös Skoda Roomster vaikuttaa kiinnostavalta, mutta enpä usko taloutemme vielä taipuvan uuden auton ostoon.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Designer kirjoitti:
Isovanhempani aikanaan käyttivät tuosta merkistä nimitystä folkkari. Sitä nimitystä en sitten ennen tätä keskustelua ole kuullutkaan/nähnytkään varmaan kymmeneen vuoteen. Pääasia lienee, että kaikki ymmärtävät, mitä merkkiä tarkoitetaan?

Pöh, selvähän se on, että jokainen vieraskielinen sana on lausuttava niin kuin se alkuperäisellä kuuluu lausua. Taitaa vaan aika monelta loppua kielipää kesken, jopa schollilla.

Nelivetokuume on vaivannut jo pidemmän aikaa ja nyt taitaa pinttyneestä VAG:n pilkkaajasta tulla Audi-kuski, kun ei oikein vaihtoehtoja ole. Vai onko jollain tarjota vaihtoehtoja tällaiselle paketille?

A3 Sportback(huom. 5-ovea)
Neliveto
Tehokas diesel 170 hv
0-100 7,9
yhdistetty kulutus 6,4 l/100 km


Tarjousta odotellaan - kuumeisesti.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Designer kirjoitti:
Kuume ei vaan laske. Tällä hetkellä kutittelee yksi tietty Skoda Octavia Combi 1.8 litraisella turbokoneella. Kolmisen vuotta vanha ja alta satatonnia ajettu. Omakohtaisia kokemuksia kyseisestä mallista ja koneesta? Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota koeajossa ja autoa tarkkaillessa? Myös Skoda Roomster vaikuttaa kiinnostavalta, mutta enpä usko taloutemme vielä taipuvan uuden auton ostoon.
Ainakin jakohihna tossa VAG:n 1.8T:ssä suositellaan vaihtamaan noilla 100tkm paikkeilla, maahantuojan suositusvaihtoväli taitaa olla peräti vain 90tkm. Saksassa väliksi taasen ilmoitetaan jopa 120-160tkm. Muutenhan tuota kyseistä konetta on kehuttu erittäin luotettavaksi ja siitä johtuen sitä eri viritysasteisena runsaasti VAG-konsernin autoissa käytetään. Ja sitten jos tuntuu että kaipaisi vähän lisää tehoa niin eikun lastua pellin alle :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös