Ok, enää jää sitten jäljelle tämä termi "hieman". Joillakin on näemmä vähän laajentava tulkinta tästä.Eivät ne pitkät valot valaise vasemmalle melko eteen, eli voi hieman ennen kohtaamista laittaa päälle.
Juu. Autokoulussa tosiaan opetetaan että pitkät voi ja kannattaa laittaa jo vähän ennen kohtaamista, mutta kyllähän välillä vastaan tulee sellaisiakin jotka laittavat liian aikaisin ja se todellakin häikäisee. Liittynee siihen että ihmiset ei vaan osaa.Ok, enää jää sitten jäljelle tämä termi "hieman". Joillakin on näemmä vähän laajentava tulkinta tästä.
Tuo on mielestäni vähän vaarallinen ohje. Jos kohdataan 80 km/h tuntivauhdilla niin auton mitta edetään 0,1 sekunnissa. Se 0,1 sekuntia vähemmän lyhyillä valoilla ei millään muotoa lisää turvallisuutta mutta jos vastaavasti tähtäys osuu 0,1 sekuntia liian aikaisin niin sitten saa lähietäisyydeltä pitkät silmille.Omasta autokoulusta on jo sen verran aikaa etten omia kokemuksia muista, mutta kuuleman mukaan nykyään ohjeistetaan laittamaan kaukovalot päälle hieman ennen kohtaamista tai viimeistään kohdalla.
Näitä tuntuu tulevan pimeällä ajaessa vastaan todella usein. On ainakin vuosien ajan jo tullut, eli ei ole uusi ilmiö. Joka kerta vituttaa ihan yhtä paljon ja tuntuu ihan yhtä vaaralliselta touhulta.Asiaan vähän liittyen: tänä syksynä on muutaman kerran käynyt niin, että vastaantuleva vaihtaa pitkille juuri vähän ennen kohtaamista. Vittu miten kusipäistä toimintaa. Häikäistys, vitutus, verenpaineen nousu sikailusta jne. En muista tällaista ilmiötä aiemmin olleen. Joskus satunnaisesti näin on käynyt, mutta tänä syksynä jo neljästi tai viidesti. Se on paljon, kun mä ajan tosi vähän, ehkä 10-12 kertaa vuodessa mökille ja takas (parisataa kilometriä per suunta). Ajokilsoja tulee vuodessa kokonaisuudessaan ehkä joku 8k, riippuen lomareissuista ym. Voihan kyseessä olla varianssi, nyt on vaan ollut näitä "osumia", vaikka ilmiö ei yleisesti olekaan lisääntynyt. Onko muilla asiasta huomioita?
Itse asiassa, pitkien takaisinlaitto opetettiin jo 40 vuotta sitten niin että hyvissä ajoin hieman ennenkuin vastaantulevan sujahtaa ohi eikä ainakaan niin että vasta sitten kun se on mennyt menojaan. Perusteltiin muistaakseni ettei jää hetkeä jolloin kaikki on pimeää tjsp.Näin se on opetettu autokoulussa jo noin 20 vuotta sitten. Eivät ne pitkät valot valaise vasemmalle melko eteen, eli voi hieman ennen kohtaamista laittaa päälle.
Jos tämä pitäis aina paikkansa, niin eihän lyhyitä tarvitsisi käyttää ollenkaan. Eli kyllä sitä vaan on tilanteita joissa pitkät laitetaan liian aikaisin ja se häikäisee. Yleisesti ottaen tuo pitää toki paikkansa eli katse kuuluu olla siellä oikealla ojassa mistä se hirvi tulee eikä vastaantulijassa.Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
Noiden toiminta perustuu valaistusanturiin, joka on useimmissa autoissa tuulilasissa. Eli kun vastaantulevan valot eivät enää osu omaan tuulilasiin, auto nappaa pitkät takaisin päälle. Käytännössä tämä tapahtuu siis suunnilleen silloin, kun keulat kohtaavat. Lisäksi järjestelmissä on mahdollisesti mukana jonkin sortin viive ja ainakin omissa automaattipitkillä varustetuissa autoissa tuota viivettä on itse pystynyt asetuksista säätämään.Mites noi automaattipitkät? Missä vaiheessa ne vaihtuvat takaisin, kun on vastaantulijoita? Kahessa vikassa autossa noita ollut, mutten muista ikinä laittaneeni pitkiä päälle noissa. Niin vähän tulee pimeäajoa maanteillä.
Mä luulin, että tämä autokoulun ohje ei enää olisi voimassa. Jotenkin olen aina ajatellut, että tämä liittyi hehkulampun ominaisuuksiin. Se kun ei ihan heti loimota täydellä teholla, niin siksi opetettiin vaihtamaan jo vähän ennen kohtaamista.Juu. Autokoulussa tosiaan opetetaan että pitkät voi ja kannattaa laittaa jo vähän ennen kohtaamista, mutta kyllähän välillä vastaan tulee sellaisiakin jotka laittavat liian aikaisin ja se todellakin häikäisee. Liittynee siihen että ihmiset ei vaan osaa.
Ei liittyne tuohon, kun eihän hehkulamppuja ole ajovaloissa laajasti ollut käytössä enää ainakaan n 40 vuoteen. Halogeenit, xenonit ja ledit on kai käytännössä viiveettömiä.Mä luulin, että tämä autokoulun ohje ei enää olisi voimassa. Jotenkin olen aina ajatellut, että tämä liittyi hehkulampun ominaisuuksiin. Se kun ei ihan heti loimota täydellä teholla, niin siksi opetettiin vaihtamaan jo vähän ennen kohtaamista.
Minä tarkoitinkin sitä, että ne valot vaihdetaan juuri ennen kohtaamista. Ei niitä tietenkään pidä kymmeniä metrejä ennen tuota vaihtaa vaan hieman ennen kohtaamista.Jos tämä pitäis aina paikkansa, niin eihän lyhyitä tarvitsisi käyttää ollenkaan. Eli kyllä sitä vaan on tilanteita joissa pitkät laitetaan liian aikaisin ja se häikäisee. Yleisesti ottaen tuo pitää toki paikkansa eli katse kuuluu olla siellä oikealla ojassa mistä se hirvi tulee eikä vastaantulijassa.
Mutta kyllä sitä vastaantulijaa pitää tuijottaa herkeämättä, eihän muuten ehdi vaihtaa pitkiä päälle vähän ennen kohtaamista kuten autokoulussa opetettiin. Jos katselee johonkin kaukaisuuteen, niin voi missata just sen oikean hetken.Toisaalta moni tuntuu tuijottavan vastaantulevan valoja ja sokaistuvan ihan omaa osaamattomuuttaan, koska jotkut haluavat vaihtaa pitkät valot pois useita kilometrejä ennen kohtaamista. Tämä on toki erillinen ongelma.
Tuossa on se taikasana. Jos joutuisit manuaalisesti näpläämään vakkaria koko ajan, niin alkaisi stressitaso nousemaan varmasti jossakin vaiheessa.Adaptiivinen vakkari
Tämä ei ole totta. Itse ainakin pidän katseen omalla puolella tietä, jopa hieman ylikorostetusti, kun vastaantuleva auto osuu kohdalle, mutta silti se pitkien päälle laittaminen osuu väkisinkin silmiin ja häikäisee, kun silmät ovat muuten niin tottuneet hämärään.Kyllä minulle opetettiin pitkien vaihto niin, että ihan hieman ennen kohtaamista. Kun ihmettelin tätä autokoulunopettajalle, että eikö tuo häikäise vastaantulijan, hän sanoi että siinä kohtaamisvaiheessa katse ei saa olla olla siinä vastaantulijassa vaan kaukana vastaantulijan takana. Että aina täytyy valmistautua jo, mitä siellä pimeydessä vastaantulijan takana on.
Tuon kun muistaa, niin ei se ihan oikeasti haittaa vaikka vastaantulija vaihtaa ne pitkät päälle ennen kohtaamista.
Autokoulussa opetetaan varmaan ihan oikea-aikaista vaihtamista, mutta meistä vaan on moneksi. Se on kyllä totta, että pitäisikö tuohon ottaa opetuksessa vielä isompi turvaväli, että liian aikaisin vaihtavien osuus saataisiin alas. Vähän kuten liikenneympyrässä vilkuttamisessa: suurin osa tekee sen aivan liian myöhään, mutta jos isompi osa tekisi sen oikeaan aikaan, niin varmaan myös liian aikaisin vilkuttavien osuus kasvaisi, ja se taas olisi vaarallista.Jos autokouluissa opetetaan liian aikaista päälle laittamista, niin se on mielestäni yksiselitteisesti virheellistä opettamista ja täysin turha sellainen. Missä ikinä onkaan määritetty, että näin pitää opettaa, niin se täytyy ehdottomasti muuttaa.
Automyyjän keskiansio Suomessa on 4 726 euroa kuukaudessa
Vain liian suuressa ostokiimassa oleva ihminen ei tingi.43-vuotias Mikko on yksi Suomen kovatuloisimmista automyyjistä – tätä komeat tienestit vaativat
Autokauppa ei ole parhaassa vireessä, mutta alalla voi silti päästä kiinni ihan mukavaan tulotasoon.www.is.fi
Muistakaa tinkiä kaupoilla.
Eli varmaan yli puolet autokaupoilla käyvistä.Vain liian suuressa ostokiimassa oleva ihminen ei tingi.
Hyvä myyjä (ja sisäänostaja) on palkkansa arvoinen. Provikoista nuo liksat muodostuu. Tietysti kysyntä, tarjonta ja markkinatilannekin vaikuttaa. Moni tinkijä joutuu joutuu pettymään kun auto ei lähde mukaan toivomallaan hinnalla.43-vuotias Mikko on yksi Suomen kovatuloisimmista automyyjistä – tätä komeat tienestit vaativat
Autokauppa ei ole parhaassa vireessä, mutta alalla voi silti päästä kiinni ihan mukavaan tulotasoon.www.is.fi
Muistakaa tinkiä kaupoilla.
Niinpä. Ja on nuo jutun myyjät myyneet ihan hemmetisti autoja, että sikäli ovat palkkansa ansainneet.Hyvä myyjä (ja sisäänostaja) on palkkansa arvoinen. Provikoista nuo liksat muodostuu. Tietysti kysyntä, tarjonta ja markkinatilannekin vaikuttaa. Moni tinkijä joutuu joutuu pettymään kun auto ei lähde mukaan toivomallaan hinnalla.
Sanoisin että monesta muusta duunista saa tuon saman palkan helpommin ja löysemmällä suorittamisella.