Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 226
  • 19 049

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä myyjä (ja sisäänostaja) on palkkansa arvoinen. Provikoista nuo liksat muodostuu. Tietysti kysyntä, tarjonta ja markkinatilannekin vaikuttaa. Moni tinkijä joutuu joutuu pettymään kun auto ei lähde mukaan toivomallaan hinnalla.

Sanoisin että monesta muusta duunista saa tuon saman palkan helpommin ja löysemmällä suorittamisella.
Joo tottakai. Kannattaa silti tinkiä, koska siellä varaa on. Jos ei tästä kaupasta irtoa, niin seuraavasta. Sitten jos on lähtökohtaisesti saatava joku tietty autoyksilö, niin sitten pitää siitä toki olla valmis maksamaankin. Se on helppo tilanne myyjälle.
 

John Wick

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyvä myyjä (ja sisäänostaja) on palkkansa arvoinen. Provikoista nuo liksat muodostuu. Tietysti kysyntä, tarjonta ja markkinatilannekin vaikuttaa. Moni tinkijä joutuu joutuu pettymään kun auto ei lähde mukaan toivomallaan hinnalla.

Sanoisin että monesta muusta duunista saa tuon saman palkan helpommin ja löysemmällä suorittamisella.
Tämä.

Tekisikö moni muu 6 päivää viikosta töitä ja vastailee puheluihin, sähköposteihin ja viesteihin myös vapaa-ajalla. Sitä tuon tason suorittaminen vaatii.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Täällä taas.

Nykyisen neliveto-auton käyttökulut: polttoaineet ~2400€, korjaus- ja huoltokulut (sis kahdet renkaat) n 2200€ edeltävältä 12kk ajalta. Kilometrejä n 12tkm. Laskelma ei sisällä vakuutusta tai veroa (~900€ yht.). Nytkin olisi pientä korjaustarvetta, ne olen hoitanut pääosin itse korjaamalla. Ajot suurelta osin taajamaa/kaupunkia.

Kallistako? Tällä matikalla kannattaa jo ottaa autolainaa sähköautoon ja maksaa sitä se vaikka se 300€/kk ja ollaan melkeen tasoissa mitä juokseviin kuluihin tulee. Arvonalenema tietenkin erikseen. Käypän käsirahan saisi tästä nykyisestä kuitenkin.

Kannattaako? Mitä ovat todelliset kulut sähköautolle?
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä taas.

Nykyisen neliveto-auton käyttökulut: polttoaineet ~2400€, korjaus- ja huoltokulut (sis kahdet renkaat) n 2200€ edeltävältä 12kk ajalta. Kilometrejä n 12tkm. Laskelma ei sisällä vakuutusta tai veroa (~900€ yht.). Nytkin olisi pientä korjaustarvetta, ne olen hoitanut pääosin itse korjaamalla. Ajot suurelta osin taajamaa/kaupunkia.

Kallistako? Tällä matikalla kannattaa jo ottaa autolainaa sähköautoon ja maksaa sitä se vaikka se 300€/kk ja ollaan melkeen tasoissa mitä juokseviin kuluihin tulee. Arvonalenema tietenkin erikseen. Käypän käsirahan saisi tästä nykyisestä kuitenkin.

Kannattaako? Mitä ovat todelliset kulut sähköautolle?
Kyllä ne renkaat maksavat sähköautoissa, ja maksavat vielä enemmän, koska autot ovat painavampia ja renkaat isompia.

Huollotkin maksavat, vaikka täällä monet ovat sitä mieltä ettei sähköautoa tarvitse huoltaa yhtä paljon, mikä pitää paikkansa toki, mutta jarruja, iskareita pitää vaihtaa kuitenkin. Kuluvatkin nopeammin kuin bensavehkeissä edellä mainituista syistä.

Sulla siis 12 000 km vuodessa? Tuskinpa millään oikein laaditulla laskutoimituksella saat sähköautoa kannattavaksi noilla kilometreillä.

Jos sulla on joku vanha auto nyt, niin todennäköisesti halvinta on ajaa se auto loppuun. Sitten miettii ja laskee. Jos siis puhtaasti haluaa taloudellisin perustein tehdä ratkaisun.

Kallistahan autoilu aina on, ja 2400 euroa bensaan kuulostaa kyllä sylettävän paljolta.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kyllä ne renkaat maksavat sähköautoissa, ja maksavat vielä enemmän, koska autot ovat painavampia ja renkaat isompia.

Huollotkin maksavat, vaikka täällä monet ovat sitä mieltä ettei sähköautoa tarvitse huoltaa yhtä paljon, mikä pitää paikkansa toki, mutta jarruja, iskareita pitää vaihtaa kuitenkin. Kuluvatkin nopeammin kuin bensavehkeissä edellä mainituista syistä.

Sulla siis 12 000 km vuodessa? Tuskinpa millään oikein laaditulla laskutoimituksella saat sähköautoa kannattavaksi noilla kilometreillä.

Jos sulla on joku vanha auto nyt, niin todennäköisesti halvinta on ajaa se auto loppuun. Sitten miettii ja laskee. Jos siis puhtaasti haluaa taloudellisin perustein tehdä ratkaisun.

Kallistahan autoilu aina on, ja 2400 euroa bensaan kuulostaa kyllä sylettävän paljolta.
Ymmärrän logiikan ja itsekkin järkeilen tätä asiaa myös tuolta kantilta. Toki, autolla on vielä vaihtoarvoa noin 6000-7500€ verran (nettiauton perusteella) ja itse myydessä toki varmaan vähän päälle, tai sitten ei.

Auto on -10 vuoden ja ostettu aikanaan siihen elämäntilanteeseen, jossa autoilu oli vähäisempää. Nyt kaupunkipyörittelyn keskikulutus lienee todellisuudessa siellä 12l/100km nurkilla, sitä riittää koska arki on ostohetkestä muuttunut lasten kasvun myötä.

Kai tätä autokuumeeksikin voisi sanoa. Voimalinja ja hankintabudjetti tietenkin sitten vielä mietinnässä. Ja käytettyähäm tässä etsitään, uusista sitten voisi järkevin olla esim Opel Astra kevythybridi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kai tätä autokuumeeksikin voisi sanoa. Voimalinja ja hankintabudjetti tietenkin sitten vielä mietinnässä. Ja käytettyähäm tässä etsitään, uusista sitten voisi järkevin olla esim Opel Astra kevythybridi.
Kannattaa katsella youtubesta harrisalo videot, jossa akkuasiantuntija ja Kokkolan autohuollon kaveri juttelevat hybrideistä. Olisin sitä mieltä, että joko polttomoottori tai täyssähkö on parhaat vaihtoehdot.

Noilla kilometreilla bensa on luultavasti vielä edullisin vaihtoehto, mutta ajomukavuus täyssähkön kanssa on yleensä todella hyvä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Täällä taas.

Nykyisen neliveto-auton käyttökulut: polttoaineet ~2400€, korjaus- ja huoltokulut (sis kahdet renkaat) n 2200€ edeltävältä 12kk ajalta. Kilometrejä n 12tkm. Laskelma ei sisällä vakuutusta tai veroa (~900€ yht.). Nytkin olisi pientä korjaustarvetta, ne olen hoitanut pääosin itse korjaamalla. Ajot suurelta osin taajamaa/kaupunkia.

Kallistako? Tällä matikalla kannattaa jo ottaa autolainaa sähköautoon ja maksaa sitä se vaikka se 300€/kk ja ollaan melkeen tasoissa mitä juokseviin kuluihin tulee. Arvonalenema tietenkin erikseen. Käypän käsirahan saisi tästä nykyisestä kuitenkin.

Kannattaako? Mitä ovat todelliset kulut sähköautolle?
Vaikea sanoa mitkä on todelliset kulut. Itsellä on neliveto dieseli ja kyllähän siinä on paljon huoltokohteita verrattuna perus etuvetoiseen kuten vaihteistoöljyt ja haldex. Ei niitä nyt joka vuosi tarvi vaihtaa, mutta joka kolmas. Nyt laiteltiin takajarrut ja viime talvena korjattiin ad-blue järjestelmä. Nyt varmaan talveksi täytyy vaihtaa akku. Lisäksi perus öljynvaihto ja suodattimet kerran vuodessa.

Tietenkin vielä päälle tulee käyttövoimavero joka vuosi.

Polttoainekuluissa mä säästäisin pitkälti toista tonnia vuodessa vaikka käyttäisi julkista latausta, mikäli vaihtaisin täyssähköön.

Ja onhan sähköautoissa niitä huoltokohteita huomattavasti vähemmän kuin polttiksesta. Siitä ei pääse mihinkään.

Ainoa mikä tulee vastaan on hankintahinta. Kun tarvitsisi perheauton kokoisen nelivetoisen täyssähköauton, jossa olisi vielä akkutakuuta jäljellä niin hinnat on ainakin köyhälle kovia. Täytyy joskus vähän tarkemmin laskeskella exceliin, että paljonko se kk-erä voisi nousta, että tulee sähköautolla ajot halvemmaksi tai saman hintaiseksi.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kannattaa katsella youtubesta harrisalo videot, jossa akkuasiantuntija ja Kokkolan autohuollon kaveri juttelevat hybrideistä. Olisin sitä mieltä, että joko polttomoottori tai täyssähkö on parhaat vaihtoehdot.

Noilla kilometreilla bensa on luultavasti vielä edullisin vaihtoehto, mutta ajomukavuus täyssähkön kanssa on yleensä todella hyvä.
Tm:n juttu valaisi myös asiaa hyvin, siksi pitäisi olla joko takuunalainen, lähes uusi plugari, jos sellaista haluaisi (cupra leon sportstourer?)
Töissä on päässyt ajelemaan mm id4:llä. On varsin perinteinen volkkari kaikessa harmaudessaan ja tylsyydessään, mutta pitänee sellaistakin harkita.

Mikä kilometrimäärä on sähköautolle paljon?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Jonisti mulla on ollut 09/22 asti Model Y ja eihän juoksevia kuluja ole juurikaan ollut jos jättää pois lyhennykset, vakuutukset, verot ja minimaalinen kulu sähköstä (kotona pörssillä öisin lataa).Hieman alle 40000km mittarissa.

Kesällä tilasin rangerin kiristämään takaluukusta pultit, kun kolarikorjaamo ei niitä ollut hoitanut ja samalla vaihdatin suodattimet ja jarrunesteet. Tuo maksoi 300€.

Renkaat varmaan jossain kohtaa pitää uusia ja varmaan takuuajan (4 vuotta) jälkeen pitää alkaa maksamaan eri iskareiden vaihtoja tms.

Toki sitten jos alkaa laskemaan paljonko auton arvo on sulanut ostamisen jälkeen niin yhtälö sulaa ja tulee paha mieli. Sen takia en sitä jaksa pohtia :D
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
@Jonisti mulla on ollut 09/22 asti Model Y ja eihän juoksevia kuluja ole juurikaan ollut jos jättää pois lyhennykset, vakuutukset, verot ja minimaalinen kulu sähköstä (kotona pörssillä öisin lataa).Hieman alle 40000km mittarissa.

Kesällä tilasin rangerin kiristämään takaluukusta pultit, kun kolarikorjaamo ei niitä ollut hoitanut ja samalla vaihdatin suodattimet ja jarrunesteet. Tuo maksoi 300€.

Renkaat varmaan jossain kohtaa pitää uusia ja varmaan takuuajan (4 vuotta) jälkeen pitää alkaa maksamaan eri iskareiden vaihtoja tms.

Toki sitten jos alkaa laskemaan paljonko auton arvo on sulanut ostamisen jälkeen niin yhtälö sulaa ja tulee paha mieli. Sen takia en sitä jaksa pohtia :D
Tesla olisi varmasti hyvä, mutta Musk.. :D vähän on liian ideologinen ajatusmaailma, kun haluaisi välttää myös kiinalaiset autot. Joka lienee mahdotonta tietyllä tapaa, sieltä komponentit taitaa tulla. Mutta Tesla on harkinnan arvoinen. Hinnatkin ovat jo (toivottavasti) sulaneet enimmät löysät pois.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tesla olisi varmasti hyvä, mutta Musk.. :D vähän on liian ideologinen ajatusmaailma, kun haluaisi välttää myös kiinalaiset autot. Joka lienee mahdotonta tietyllä tapaa, sieltä komponentit taitaa tulla. Mutta Tesla on harkinnan arvoinen. Hinnatkin ovat jo (toivottavasti) sulaneet enimmät löysät pois.

Ymmärrän täysin. Jäisi itseltäkin hankkimatta jos nyt olisin ostamassa.

Rahallisesti parhain diili olisi juurikin Tesla tai sitten joku kiinalainen (MG, BYD), mutta eihän noista mikään ole enää moraalin omaavan ihmisen vaihtoehto.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tm:n juttu valaisi myös asiaa hyvin, siksi pitäisi olla joko takuunalainen, lähes uusi plugari, jos sellaista haluaisi (cupra leon sportstourer?)
Töissä on päässyt ajelemaan mm id4:llä. On varsin perinteinen volkkari kaikessa harmaudessaan ja tylsyydessään, mutta pitänee sellaistakin harkita.

Mikä kilometrimäärä on sähköautolle paljon?
Mietin vain itse, että kuinka nuo vaikuttavat plugareiden jälleenmyyntiarvoihin, jos ongelmat alkavat yleistymään ja tuon kaltaiset jutut lisääntymään.

Itse rakensin kulut taulukkoon, josta sain tulokseksi, että 40tkm ajolla päästään jo aika lähelle vanhan dieselfarkun kuluja. Se taulukko tosin kasattiin melkoisessa autokuumeessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kannattaa katsella youtubesta harrisalo videot, jossa akkuasiantuntija ja Kokkolan autohuollon kaveri juttelevat hybrideistä. Olisin sitä mieltä, että joko polttomoottori tai täyssähkö on parhaat vaihtoehdot.

Noilla kilometreilla bensa on luultavasti vielä edullisin vaihtoehto, mutta ajomukavuus täyssähkön kanssa on yleensä todella hyvä.

Ne ongelmat toki enemmän phevien juttu, kun yritetään ajaa aina kuin sähköautolla. Kevythybrideissähän akun osuus on olematon ja lähinnä ottaa hukkaenergiaa vähän talteen, teknisesti auto on liki normaali polttis. En silti ostaisi muuta kuin täyssähköä enää.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tesla olisi varmasti hyvä, mutta Musk.. :D vähän on liian ideologinen ajatusmaailma, kun haluaisi välttää myös kiinalaiset autot. Joka lienee mahdotonta tietyllä tapaa, sieltä komponentit taitaa tulla. Mutta Tesla on harkinnan arvoinen. Hinnatkin ovat jo (toivottavasti) sulaneet enimmät löysät pois.
Ymmärrän tämän, koska Musk on niin näkyvä persoona.

Mutta. Jos auton valinnassa vaikuttaa omistajan arvot, niin pitäisikö ne päteä myös muissa valinnoissa? Itse olen ostanut talon, jonka alkuperäisen rakennuttajan kanssa en omista samaa arvomaailmaa. Samoin käyn lounaalla paikoissa, joiden omistajina on monenlaista hiihtäjää. Lisäksi pitäisi selvittää millaiset omistajat on tietokoneen valmistajalla, mitkä on Niken omistajan arvot, jne. Paljosta pitää luopua jos omistajan arvot määrittää sen voiko tuotteen ostaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ymmärrän tämän, koska Musk on niin näkyvä persoona.

Mutta. Jos auton valinnassa vaikuttaa omistajan arvot, niin pitäisikö ne päteä myös muissa valinnoissa? Itse olen ostanut talon, jonka alkuperäisen rakennuttajan kanssa en omista samaa arvomaailmaa. Samoin käyn lounaalla paikoissa, joiden omistajina on monenlaista hiihtäjää. Lisäksi pitäisi selvittää millaiset omistajat on tietokoneen valmistajalla, mitkä on Niken omistajan arvot, jne. Paljosta pitää luopua jos omistajan arvot määrittää sen voiko tuotteen ostaa.
Tämäkin on hyvä pointti. Muskin kohdalla poikkeuksellista on hänen vaikutusvaltansa. Häntä voi aidosti pitää potentiaalisesti vaarallisena monella tavalla. Siis sen lisäksi, että hän on täysi mulkku ja miesvauva.

Valitettavasti Teslassa hinta vs. ominaisuudet lienevät aika erinomaisessa tasapainossa sähköautomaailmassa. Kaikilla ei ole varaa valita ideologisesti. Olkoonkin että jo pelkästään sähköautoon päätyminen edellyttää edelleen tietynlaista tulotasoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ymmärrän tämän, koska Musk on niin näkyvä persoona.

Mutta. Jos auton valinnassa vaikuttaa omistajan arvot, niin pitäisikö ne päteä myös muissa valinnoissa? Itse olen ostanut talon, jonka alkuperäisen rakennuttajan kanssa en omista samaa arvomaailmaa. Samoin käyn lounaalla paikoissa, joiden omistajina on monenlaista hiihtäjää. Lisäksi pitäisi selvittää millaiset omistajat on tietokoneen valmistajalla, mitkä on Niken omistajan arvot, jne. Paljosta pitää luopua jos omistajan arvot määrittää sen voiko tuotteen ostaa.
Tesla on niin paljon henkilöitynyt Muskiin, että ihmiset kyllä tietävät kenen tekemästä autosta on kyse. Ihmiset tuskin tietävät kuka minkäkin talon rakennuttaja on aikanaan ollut. Jos ajelet Teslalla, niin olet "Muskilaisia", vähän niin kuin Apple porukka oli Steve Jobbsin jengiä.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paljosta pitää luopua jos omistajan arvot määrittää sen voiko tuotteen ostaa.
Ja kyllähän moni ajelee (ja haaveilee) myös Volvolla ja Polestarilla, vaikka niiden omistaja Geely on yksi harvoista (ainoa?) Euroopassa toimivista autonvalmistajista, joka toimii edelleen myös Venäjällä.
 

Bay

Jäsen
Ja kyllähän moni ajelee (ja haaveilee) myös Volvolla ja Polestarilla, vaikka niiden omistaja Geely on yksi harvoista (ainoa?) Euroopassa toimivista autonvalmistajista, joka toimii edelleen myös Venäjällä.
Tuota en itseasiassa edes tiennyt. En silti ole luopumassa 2015 ostetusta Volvostamme.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kyllähän moni ajelee (ja haaveilee) myös Volvolla ja Polestarilla, vaikka niiden omistaja Geely on yksi harvoista (ainoa?) Euroopassa toimivista autonvalmistajista, joka toimii edelleen myös Venäjällä.
Polestar on tosiaan kiinalaisten omistama ja Kiinassa valmistettu auto, mutta onnistuneen brändäyksen myötä asia on hyvin häivytetty.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Polestar on tosiaan kiinalaisten omistama ja Kiinassa valmistettu auto, mutta onnistuneen brändäyksen myötä asia on hyvin häivytetty.

Noh onhan esim merkittävä osa yhtiön johdosta ruotsalaisia/länsimaalaisia ja pitkälti yhtiön hallinto Ruotsissa (esim jenkkiläinen työnantajani tekee bisnestä Ruotsissa Polestarin kanssa ja työnantajani näkökulmasta kyseessä on ruotsalainen asiakkuus) joten en nyt täysin rinnastaisi täysin kiinalaisiin BYDiin, MGhen ja mitä niitä muita onkaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noh onhan esim merkittävä osa yhtiön johdosta ruotsalaisia/länsimaalaisia ja pitkälti yhtiön hallinto Ruotsissa (esim jenkkiläinen työnantajani tekee bisnestä Ruotsissa Polestarin kanssa ja työnantajani näkökulmasta kyseessä on ruotsalainen asiakkuus) joten en nyt täysin rinnastaisi täysin kiinalaisiin BYDiin, MGhen ja mitä niitä muita onkaan.
Noh. MG:kin on alunperin brittibrändi, että ehkä sekin menee brittiläisestä autosta jonkun mukaan.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Niinhän se tahtoo olla, että jos autokaupoilla alkaa mielipiteitä muilta kyselemään niin niitä varmasti (merkin) suhteen riittää ja auto jäisi kaikkia kuunnellessa ostamatta :D

Lähinnä en haluaisi brändätä itseäni teslalla mihinkään leiriin, tai sitten sekin on vaan omassa päässä. Sillä rahalla toki saa aivan varmasti paljon autoa ja ominaisuuksia, mitä muissa hintaluokan vastaavissa ei ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja kyllähän moni ajelee (ja haaveilee) myös Volvolla ja Polestarilla, vaikka niiden omistaja Geely on yksi harvoista (ainoa?) Euroopassa toimivista autonvalmistajista, joka toimii edelleen myös Venäjällä.

Musk taitaa omistaa Teslasta jotain 10 % pintaan, eli on vähemmistöomistaja. Kyse on enemmän mielikuvasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös