Toisaalta tuolla "urheiluautojen viherpesulla" ei ole mitään tekemistä kokonaispäästöjen kanssa. Vaikka tuommoinen veisi käytännössä keskimäärin 15-30 l/100 km sillä parin tuhannen km ajolla mitä noilla ajellaan, niin päästöt vuodessa on aika paljon pienemmät kuin sillä 6l/100km kuluttavalla käyttöautolla, jolla ajetaan 20-80 tkm vuodessa. Toki verottaja muistaa tikkuisella halolla ahteriin urheiluautoa ostaessa, mutta jos tässä oikeasti ilmastoa ja päästöjä ajatellaan, niin noista urheiluautoista ja muista harrasteautoista voisi poistaa veron kokonaan.
Kuulostaa vähän arveluttavalta, että kalliin harrasteauton ostaja maksaa satoja tuhansia veroa muutaman tuhannen ajokilometrin nähden koska päästöt, mutta samalla joku taksiyrittäjä ostaa saman veron edestä 30 taksia joilla ajattaa 2-3 miljoonaa kilometriä vuosittain. En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta pari tkm Ferrarilla/McLarenilla/millä ikinä lienee vähemmän haitallista kuin muutama miljoona kilometriä jollain perustaksilla. Ja minkä verran on kulunut luonnonvaroja sen yhden harrasteauton vs 30 taksin valmistamiseen. Rangaistus autoveron muodossa on kuitenkin sama. Koska päästöt.
Edit. Ja siis itsellä tässä hiertää tuo epäsuhta aiheutetun päästön ja määrätyn veron suhteen. Kukaan ei osta meillä Lamborghinia sillä ajatuksella, että sillä ajetaan luokkaa 50 tkm vuosittain. Verottaja kuitenkin pitää jotain skodan ympärivuorokautista työjuhtaa ja kaksi kertaa kesässä tallista otettavaa harrasteautoa täysin verrannollisina käytön suhteen, ja verot sitten määrätään tarkastellen jotain per 100 km päästöarvoa, mikä ei kerro yhtään mitään vuoden tai elinkaaren aikana aiheutetuista päästöistä. Toki Lamborghinin ostajalla on yleensä paremmin varaa maksaa verojakin, mutta aivan naurettavaa perustella se joillain ilmastoasioilla.