Autoiluketju

  • 3 300 514
  • 18 938

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Koko autokaupan trendi on toki ollut laskeva jos sitä tarkoitit, mutta sähköautot ja lataushybridit osuudeltaan selvästi nousussa. Elokuussa niiden yhteenlaskettu osuus oli selvästi bensiiniautoja suurempi ja dieselit mukaanlukien melko tarkkaan puolet ensirekisteröinneistä.
Jos tarkastelujaksoksi otetaan koko kulunut vuosi 2024, niin täyssähköautojen osuus on kuitenkin laskussa verrattuna viime vuoteen. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan kuluvan vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli noin 28 prosenttia, kun se koko viime vuoden aikana oli noin 34 prosenttia. Lataushybridien osuudessa ei ole käytännössä muutosta, samalla 20 prosentin tasolla pysynyt.

Ylipäätään näissä tilastoissa tuntuu kuukausittainen heittely olevan todella suurta. Erityisesti Tesloja ryöpsähtää toisinaan melkoinen määrä saman kuukauden aikana tilastoihin, ja sitten taas välillä on aika hiljaista. Ja koska Teslat ovat aina täyssähköjä, niin se jo vaikuttaa oleellisesti yksittäisen kuukausien käyttövoimatilastoihin. Tilastokeskuksen sivuilta katsottuna välillä 01/2023–09/2024 Teslojen kuukausittaiset ensirekisteröintimäärät ovat vaihdelleet haarukassa 49–1202 kappaletta. Toimitusajathan Tesloilla ovat käsittääkseni kiitettävän nopeita, mutta kaipa niitä silti sitten syystä tai toisesta laivataan Hankoon kovin epätasaisesti?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruotsissa vasemmistohallitus oli - toki osan aikaa oikeiston tukemana - pitkälti Selänteen linjoilla auto- ja perintöveron osalta ja esimerkiksi sellainen Ferrariksi halpa kuin Roma maksaa siellä noin 100 000 euroa vähemmän kuin Suomessa. Sanoisin, että ei kyse ole ilmastosta vaan suomalaisten halusta verottaa omistamista.

Ruotsissa ei tällaista ole enää samassa mittakaavassa aikoihin ollut ja perintöverojenkin sijasta halutaan sukujen ja perheiden vaurastuvan. Sen sijaan, että joka sukupolvi valtio ottaisi osansa. Ja hyvinhän tuo on Ruotsissa toiminut kun varallisuutta katsotaan vaikka matalampi autovero ja perintövero ovatkin vain pieni osa kokonaisuutta.

Suomessa tätä on vaikea myöntää tai edes käsitellä. Selänteetkin tietävät tämän.
Kyllä noi verot, mitä perinnöistä tässä maassa maksellaan, ovat niin pieniä, että itku niistä on ihan joutavaa hyttysen ininää tuulessa. Niillä veroilla, jotka jäisivät maksamatta noin yksilökohtaisesti, ei todellakaan kuuhun mennä, joten niistä itkeminen edelleen on ihan perseestä rehellisesti sanoen.

Suorastaan käsittämätöntä, että miten pahaa voikaan ihmiselle olla maksella ansiottomasta omaisuudesta veroja, silloin kun edes osuu sille puolelle perintönsä kanssa, että veroa edes maksettavaksi jää.

Aina vaan Suomessa jaksaa ihmisiä itkettää eniten vain se summa joka jää saamatta, ja menee jo jonnekin naurettavan ja säälittävän välimaastoon koko homma, ja tosiasia lienee, että ei niillä varoin tätä maata pelasteta, mutta kokonaisuutena hemmetinmoinen summa kuitenkin, jos se pitää johonkin muuhun verotettavaksi työntää.

Lisäksi on yksi oikeudenmukaisimmista veroista, joita ei taas oikeiston himoama tasaverotus ole edes vähää alusta. Enkä nyt puhele mistään mökkipalstoista joita peritään, vaan ihan siitä rahasta, tai vaikkapa yrityksistäkin. Mökkipalstaa voi sitten verotella vaikka myynnin osalta.

Kyllähän sen yrityksenkin myydä voi jos ei vero nappaa ja yrittäminen motivoi, ja voisi kuvitella tosiaankin sen ostajan taas kyllä olevan varsin motivoitunut siitä huolta pitelemään. Tämä oletuksena, että tuottava yritys kyseessä, ja kun niissäkään tapauksissa vero ei kaiketi ihan samana päivän maksuun lankea perijän osalta, niin tuottoakin lienee tulossa veroista selviämiseksi. Ihmeellisiä tarinoita uskotellaan näiden ympärille, että niillä olisi jotenkin merkittäväkin osuus Suomen tulevaisuuden kannalta, jos jätettäisiin verottamatta. Kyllä vaan sitäkin asiaa liioitellaan, ja voisin sanoa, että täysin itsekkäistä syistä johtuen, ei yhtään mistään muusta syystä.

Mitä tulee taas autoveroon, niin sekin on erittäin hyvä vero, sillä siinä verotetaan sellaista tuotetta, joka jurikaan ei muuten veroja Suomeen toisi. Valmistus ei ole täällä, ei tuo juurikaan työpaikkojakaan, ja verotkin kulkeutuvat jonnekin ihan muualle hyvinkin helposti, joten ihan fiksua työntää se vero sinne, ja mitä enemmän turhaa luksusta, niin sen enemmänhän sinne sitä veroa kannattaa työntää. Ei kai täällä ole pakko niillä ajella, jos vero ahdistaa.

En siis usko urheiluautojen osalta suureen kansantaloudelliseen kasvuun, jos niiden verotusta lasketaan vain siksi, että jotakuta se vero vituttaa aamusta iltaan.

Tuleekohan koskaan päivää, että se onnekas ihminen ymmärtää sen onnekkuutensa, eikä aamusta iltaan sure vain sitä mikä jäi saamatta, vaan osaa tuntea kiitollisuutta kaikesta siitä minkä saa. Kaikki kun eivät ole niin onnekkaita, vaikka osa kovin yrittääkiin uskotella aina kyseessä olevan vain ja ainostaan se oma erinomaisuus vs. toiset ihmiset.

Elämässä nyt vaan on niin moni nyansseja vaikuttamassa siihen, miten asiat lopulta tapahtuvat, ja useinkaan ei mene lähellekään kuten on suunniteltu, ja ihminen kamppailee kenties läpi elämänsä, joutuen samalla kuuntelemaan jatkuvaa muiden arvostelua siitä, että kyseessä on aina vain se oma ahkeruus sekä tyhmyys, jos ei saavuta samoja asioita kuin toinen.

Ja välittömästi, jos ei jaa tällaista maailmankuvaa-jossa verot on vain perseestä ja tuhoaa koko maailman, ja kehtaa sitä vieläpä mitenkään arvostella, sekä puhua sellaisen laajemman hyvän puolesta, niin alkaa se sama idioottimainen kansanlaulu kateudesta, jolla taas ainoa tarkoitus on pyrkiä vaimentamaan kaikenlainen keskustelu asioiden ympärillä, sekä leimaamaan toinen sen myötä.

En oikein keksi mitään puolustettavaa sellaisessa maailmankuvassa, joka menee jatkuvasti pääosin vain sen oman perseen ympärillä tihenevää rinkiä kiertäen.

Enkä nyt tarkoita, että lainattu kirjoittaja näin ajattelisi (ainakaan täysin absoluuttisesti), mutta tavallaan vähän turha puolustupuhe Selänteiden maailmankuvan puolesta, joka lähtökohtaisesti on täysin -tai ainakin pääosin- perseestä.
 
Viimeksi muokattu:

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri niin kuin linkkasitkin niin "Autovero perustuu hintaan ja hiilidioksidipäästöihin" arvaappa kumpi noista on se merkittävämpi tekijä verotuksessa?
Onhan siinä vähän eroa, onko se vero 2,7% vai 48,9% verottomasta hinnasta. Perusskoda taitaa olla lähempänä haitarin alapäätä ja perusferrari lähempänä yläpäätä. Riippumatta siitä, onko se perusskodan veroton hinta merkittävästi alhaisempi kuin perusferrarin. Perusskodalla kuitenkin rullaillaan keskimäärin aika paljon pidemmälle kuin perusferrarilla, jolloin ilmastolla perusteleminen on aika kyseenalaista.

Suoraan kysymykseesi vastaten, 100k auto minimiverolla aiheuttaa 2,7k verot. Sama auto maksimilla aiheuttaa 48,9k verot. Jos ajatellaan halvan auton 20k veroton hinta ja vaikka 10% vero, niin siitä maksetaan 2k veroa. Jos mennään toiseen päähän ja 200k autosta maksetaan 40% veroa, niin maksettavaa tuleekin 80k. Eli auton veroton arvo 10-kertaistuu, mutta maksettava vero 40-kertaistuu, vaikka elinkaaripäästöt jälkimmäisellä saattavat olla pienemmät.

Varmaan tuostakin dataa olisi kaivettavissa, että joku sen puoli miljoonaa rullailee lamborghinilla, samalla kun perusskodan elämä päätyy romuttamolle ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta noin keskimäärin niillä vähäpäästöisillä perusvehkeillä taidetaan polttaa elinkaarensa aikana menovettä enemmän kuin saatanasta seuraavina olevilla harrasteautoilla.
 
Onhan siinä vähän eroa, onko se vero 2,7% vai 48,9% verottomasta hinnasta. Perusskoda taitaa olla lähempänä haitarin alapäätä ja perusferrari lähempänä yläpäätä. Riippumatta siitä, onko se perusskodan veroton hinta merkittävästi alhaisempi kuin perusferrarin. Perusskodalla kuitenkin rullaillaan keskimäärin aika paljon pidemmälle kuin perusferrarilla, jolloin ilmastolla perusteleminen on aika kyseenalaista.

Suoraan kysymykseesi vastaten, 100k auto minimiverolla aiheuttaa 2,7k verot. Sama auto maksimilla aiheuttaa 48,9k verot. Jos ajatellaan halvan auton 20k veroton hinta ja vaikka 10% vero, niin siitä maksetaan 2k veroa. Jos mennään toiseen päähän ja 200k autosta maksetaan 40% veroa, niin maksettavaa tuleekin 80k. Eli auton veroton arvo 10-kertaistuu, mutta maksettava vero 40-kertaistuu, vaikka elinkaaripäästöt jälkimmäisellä saattavat olla pienemmät.

Varmaan tuostakin dataa olisi kaivettavissa, että joku sen puoli miljoonaa rullailee lamborghinilla, samalla kun perusskodan elämä päätyy romuttamolle ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta noin keskimäärin niillä vähäpäästöisillä perusvehkeillä taidetaan polttaa elinkaarensa aikana menovettä enemmän kuin saatanasta seuraavina olevilla harrasteautoilla.
Tämähän on edelleenkin ihan loistava vero ilmaston näkökulmasta jo siksi, että se rankaisee siitä ”turhasta kuluttamisesta” enemmän. Tutkimustietoa ei minulla ole mutta todennäköisesti jokaisella suomalaisella superauton omistajalla on joku muukin auto kuin kyseinen menopeli. Eli tuo superauto on täysin ylimääräinen hankinta eikä sille varsinaista tarvetta ole. Lisäksi Suomessa polttoaineverotus on ihan kohtuullisen suurta eli siitä käytöstähän ”rangaistaan” myös sitten ihan sen mukaan mitä enemmän ajelet.

Saman tyylisellä perustella voisi esimerkiksi yksityislentoja verottaa huomattavasti enemmän. Kaikille kaupallisille- ja liikelennoille tyyliin ”lentoonlähtövero” ja lisäksi joku x€/km ilmastovero.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Muuten ihan asiaakin mutta nuo urheiluauto hybridit ovat ihan vitsi ja sitä viherpesua suurimmillaan. Saadaan näennäisesti päästöt alemmas mutta todellisessa käytössä paahdetaan bensan käryssä menemään.
Haluatko lukita vastauksen, että noissa super- ja hyperautoissa on päästöjen vähennyksen vuoksi hybridijärjestelmät? Oma veikkaukseni olisi, että ajo-ominaisuuksien vuoksi kuten välitön kaasuvaste joka on varmasti ihan kiva ominaisuus jossain kilparadalla.

Ostajakuntaa tuskin kiinnostaa maksaako 50k vai 100k veroja tuollaisista autoista.
 
Haluatko lukita vastauksen, että noissa super- ja hyperautoissa on päästöjen vähennyksen vuoksi hybridijärjestelmät? Oma veikkaukseni olisi, että ajo-ominaisuuksien vuoksi kuten välitön kaasuvaste joka on varmasti ihan kiva ominaisuus jossain kilparadalla.

Ostajakuntaa tuskin kiinnostaa maksaako 50k vai 100k veroja tuollaisista autoista.
Eikös autonvalmistajien ole pakko vähentää näitä päästöjään jotta eivät saa sakkoja. Taitavat akutkin olla sen verran pieniä ettei missään revittelyssä kestä kuin hetki kun ovat tyhjiä. Toki niistä myös hetkellisen ilon esimerkiksi kaasuvasteen osalta saa.

Sitten vielä erikseen nämä ei superhyperautot mutta silti tehokkaat ja kalliit mallit joille ei iloa tule edes tuosta rata-ajelusta.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän on edelleenkin ihan loistava vero ilmaston näkökulmasta jo siksi, että se rankaisee siitä ”turhasta kuluttamisesta” enemmän. Tutkimustietoa ei minulla ole mutta todennäköisesti jokaisella suomalaisella superauton omistajalla on joku muukin auto kuin kyseinen menopeli. Eli tuo superauto on täysin ylimääräinen hankinta eikä sille varsinaista tarvetta ole. Lisäksi Suomessa polttoaineverotus on ihan kohtuullisen suurta eli siitä käytöstähän ”rangaistaan” myös sitten ihan sen mukaan mitä enemmän ajelet.

Saman tyylisellä perustella voisi esimerkiksi yksityislentoja verottaa huomattavasti enemmän. Kaikille kaupallisille- ja liikelennoille tyyliin ”lentoonlähtövero” ja lisäksi joku x€/km ilmastovero.
Tuon logiikan voisi mieluummin kirjoittaa verolapulla muotoon "fuck you, pay me" kuin "g/km", ja sisällyttää myös turhiin sähköautoihin. Sähköautot akkuineen taitaa myös aiheuttaa joitain kysymysmerkkejä ympäristöystävällisyyden suhteen, mutta ne ovat verovapaita siitä huolimatta. Eli sähköinen "turha lelu" on verovapaa, mutta jos ostaa sen turhan lelun polttomoottorilla, niin rangotaan huolella. En näe tätä kummoisena turhan kuluttamisen vähentämisenä.

Esim Mersun uuden G-sarjan sähköinen maasturi maksaa Suomessa noin 155k alveineen. Sama auto bensahybridinä reilu 400k. Ensin mainitussa autoveroa 0 EUR, jälkimmäisessä melkein 190k. Lisäksi saatavilla dieselinä reilun 200k hintaan ja noin 70k autoverolla. Jos tuommoista miettii maastokäyttöön, niin se sähköinen versio taitaa noista olla se turhin lelu, jolla ei uskalla kovin kauas lähteä. Oikeasti syrjäisillä seuduilla täysin käyttökelvoton. Verotus ei sitä turhuuden astetta kuitenkaan hirveästi heijastele tässä tapauksessa ja osti sitten minkä tahansa noista statussymboliksi tai kaupunkipyöritykseen, niin mikään tuskin on kummoinen ilmastoteko suuntaan tai toiseen, vaikka verotuksen perusteella sähköversion ostajan varpaita tulisi suudella ja varsinkin bensahybridin ostaja suunnilleen kivittää.

Ja mitä tulee lentoliikenteen verottamiseen, niin ylipäätään sen kerosiinin voisi ihan aluksi edes ottaa verotuksen piiriin. Nyt se taitaa olla verovapaata koko EU-alueella. Ilmeisesti siitä aiheutuvat päästöt ovat jotain parempia päästöjä ja se on hyvä pitää verovapaana, samalla kun tavantallaajan arkisia matkoja verotetaan ainakin Suomessa melko kovalla kädellä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Eikös autonvalmistajien ole pakko vähentää näitä päästöjään jotta eivät saa sakkoja. Taitavat akutkin olla sen verran pieniä ettei missään revittelyssä kestä kuin hetki kun ovat tyhjiä. Toki niistä myös hetkellisen ilon esimerkiksi kaasuvasteen osalta saa.

Sitten vielä erikseen nämä ei superhyperautot mutta silti tehokkaat ja kalliit mallit joille ei iloa tule edes tuosta rata-ajelusta.
No siis joo on siinä tuotakin taustalla, että saa tehdä vain x määrän saastuttavia autoja jollakin mittarilla mitattuna. Mikä lie EU laki tai direktiivi.

En ole superhyperautolla ajanut, mutta ainakin omaa kolmos bemaria saa kengittää aika huolella ja ei se akku kovin nopeasti kulu. Sitähän regeneroituu jarrutuksissa takaisin sitäpaitsi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onhan siinä vähän eroa, onko se vero 2,7% vai 48,9% verottomasta hinnasta. Perusskoda taitaa olla lähempänä haitarin alapäätä ja perusferrari lähempänä yläpäätä. Riippumatta siitä, onko se perusskodan veroton hinta merkittävästi alhaisempi kuin perusferrarin. Perusskodalla kuitenkin rullaillaan keskimäärin aika paljon pidemmälle kuin perusferrarilla, jolloin ilmastolla perusteleminen on aika kyseenalaista.
Oletko ajatellut, että sitä Ferraria (jolla ei tosiaan usein ajeta paljoa) säilytetään tyypillisesti lämmitetyssä tallissa kun taas suurin osa Skodista pääsee katon alle vain Prisman parkkihallissa?

Tämä nyt ihan yleisesti hiilijalanjälkihommista. Meillä on älytön määrä lämmitettyjä kuutioita asioille, joille ei olisi ehkä ihan välttämätöntä sitä olla. Kun menen bussilla tai kävellen harrastamaan sählyä, niin ei se liikennemuoto muuta sitä faktaa että kyse on minun suuresta ilmastopaheestani.
 
No siis joo on siinä tuotakin taustalla, että saa tehdä vain x määrän saastuttavia autoja jollakin mittarilla mitattuna. Mikä lie EU laki tai direktiivi.

En ole superhyperautolla ajanut, mutta ainakin omaa kolmos bemaria saa kengittää aika huolella ja ei se akku kovin nopeasti kulu. Sitähän regeneroituu jarrutuksissa takaisin sitäpaitsi.
Tässä ainakin Ferrarin osalta:

”Ferrari 296 GTB:n akun koko on melko vaatimaton, 7,45 kilowattituntia ja auto kulkee sähkön voimalla parhaimmillaan 25 kilometriä eDrive-moodilla ajettaessa.”

 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Tässä ainakin Ferrarin osalta:

”Ferrari 296 GTB:n akun koko on melko vaatimaton, 7,45 kilowattituntia ja auto kulkee sähkön voimalla parhaimmillaan 25 kilometriä eDrive-moodilla ajettaessa.”

Juu, näissä urheiluautoissa vaikuttaa, se että ei sitä akkua haluta liiankaan isoksi, koska sitten autosta tule liian painava. Jostakin löydetty se kompromissi sähkömoottorin antavan hyödyn ja painonnousun ongelman suhteen.

Kyllä tuollakin 7,45 Kwh:lla aika moneen mutkasta lähtöön kilparadalla saa hyvän "punchin" varsinkin kun auto regeneroi energiaa takaisin sinne akkuun.
 
Juu, näissä urheiluautoissa vaikuttaa, se että ei sitä akkua haluta liiankaan isoksi, koska sitten autosta tule liian painava. Jostakin löydetty se kompromissi sähkömoottorin antavan hyödyn ja painonnousun ongelman suhteen.

Kyllä tuollakin 7,45 Kwh:lla aika moneen mutkasta lähtöön kilparadalla saa hyvän "punchin" varsinkin kun auto regeneroi energiaa takaisin sinne akkuun.
Niin tekee mutta oikeastihan tuolla ei päästöjä juurikaan vähennetä. Ja kyllähän se virherpesua isolta osin on kun esimerkiksi Ferrarikin nostaa nuo CO2 lukemat ja polttoaineen kulutukset ensimmäisenä yksityiskohtana esille.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös