Mediakuutio
Jäsen
Tämähän on edelleenkin ihan loistava vero ilmaston näkökulmasta jo siksi, että se rankaisee siitä ”turhasta kuluttamisesta” enemmän. Tutkimustietoa ei minulla ole mutta todennäköisesti jokaisella suomalaisella superauton omistajalla on joku muukin auto kuin kyseinen menopeli. Eli tuo superauto on täysin ylimääräinen hankinta eikä sille varsinaista tarvetta ole. Lisäksi Suomessa polttoaineverotus on ihan kohtuullisen suurta eli siitä käytöstähän ”rangaistaan” myös sitten ihan sen mukaan mitä enemmän ajelet.Onhan siinä vähän eroa, onko se vero 2,7% vai 48,9% verottomasta hinnasta. Perusskoda taitaa olla lähempänä haitarin alapäätä ja perusferrari lähempänä yläpäätä. Riippumatta siitä, onko se perusskodan veroton hinta merkittävästi alhaisempi kuin perusferrarin. Perusskodalla kuitenkin rullaillaan keskimäärin aika paljon pidemmälle kuin perusferrarilla, jolloin ilmastolla perusteleminen on aika kyseenalaista.
Suoraan kysymykseesi vastaten, 100k auto minimiverolla aiheuttaa 2,7k verot. Sama auto maksimilla aiheuttaa 48,9k verot. Jos ajatellaan halvan auton 20k veroton hinta ja vaikka 10% vero, niin siitä maksetaan 2k veroa. Jos mennään toiseen päähän ja 200k autosta maksetaan 40% veroa, niin maksettavaa tuleekin 80k. Eli auton veroton arvo 10-kertaistuu, mutta maksettava vero 40-kertaistuu, vaikka elinkaaripäästöt jälkimmäisellä saattavat olla pienemmät.
Varmaan tuostakin dataa olisi kaivettavissa, että joku sen puoli miljoonaa rullailee lamborghinilla, samalla kun perusskodan elämä päätyy romuttamolle ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta noin keskimäärin niillä vähäpäästöisillä perusvehkeillä taidetaan polttaa elinkaarensa aikana menovettä enemmän kuin saatanasta seuraavina olevilla harrasteautoilla.
Saman tyylisellä perustella voisi esimerkiksi yksityislentoja verottaa huomattavasti enemmän. Kaikille kaupallisille- ja liikelennoille tyyliin ”lentoonlähtövero” ja lisäksi joku x€/km ilmastovero.