Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 036
  • 19 022

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Norjassa tuli viime kesänä jonkin verran autoiltua. Siellä oli usealla auton katolla oikeastaan pelkkä sänky. En tiedä onko he itse nämä viritelleet, vai onko niitä jossain ihan myytävänä, mutta vähän kuin iso suksiboksi. Sieltä ne aamuisin kömpivät alas. Kai tuollainen kapistus sitten teltan voittaa, tai ainakin siinä ollaan edes pikkuisen ei kenenkään vieressä. Norjassa kun tuppaa sitä autoilevaa turistia olla ja P-paikat sekä levikkeet ovat iltaisin aivan pyssyllä täyteen ammuttuja.

Tarkoitatko kattotelttoja? Nehän menevät boksin muotoon, on sekä avattuna neliskanttisia että telttamallisia. Jälkimmäiset ovat huomattavasti yleisempiä niin Norjassa kuin meilläkin. Mukava tapa nukkua eikä kylmä haittaa, kun on aina maasta irti, mutta kalliihkoja. Esim. Thulella on monia eri malleja.

Levikkeet ovat siksikin täynnä Norjassa, että maastoon pysäköinti ja ajaminen on sakon uhalla kielletty.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tähän käyttöön Tesla Model Y olisi täydellinen valinta. Kuin tehty kahdelle retkeilevälle ihmiselle. Autoon saa jääkaapista lähtien kaiken ja lattian saa nukkumista varten tasaiseksi. Lisäksi kun lämpötilan saa säädettyä sopivaksi, niin voittaa melkeinpä kotiolot. Patjavaihtoehtoja löytyy todella paljon ja varmasti löytyy itselle hyvä vaihtoehto.

Tämä vain vaihtoehtona noille pakuille. Kannattaa ainakin harkita.

Muutaman kerran on tullut Y:ssä majoituttua, yksin tai kaksin vastaa helposti luksustelttaa. Kampa Tailgater Airin kanssa mahtuu 4-5 henkeäkin hyvin, ja ko. teltan voi myös tarvittaessa lämmittää/viilentää kun sen saa tiiviisti perään kiinni. Pimennysverhot kannattaa kyllä olla kesällä nukkumiseen. Teslan ehdoton etu on camp mode ilman kikkailuja.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tarkoitatko kattotelttoja? Nehän menevät boksin muotoon, on sekä avattuna neliskanttisia että telttamallisia. Jälkimmäiset ovat huomattavasti yleisempiä niin Norjassa kuin meilläkin. Mukava tapa nukkua eikä kylmä haittaa, kun on aina maasta irti, mutta kalliihkoja. Esim. Thulella on monia eri malleja.
Paljon oli tosiaan kattotelttoja, mutta myös sellaisia joista ei mielestäni mitään telttaa noussut. Tai sitten heillä oli se mekanismi mennyt rikki ja nukkuivat pelkässä boksissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paljon oli tosiaan kattotelttoja, mutta myös sellaisia joista ei mielestäni mitään telttaa noussut. Tai sitten heillä oli se mekanismi mennyt rikki ja nukkuivat pelkässä boksissa.

Kiinnostavaa. En ole koskaan nähnyt sellaista, jossa ei mitään kattoa olisi, mutta neliskanttisia matalia kattotelttojahan on kaupan ja käytössä niin Norjassa kuin meilläkin. Millainen tämä sitten mahtaa olla?
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Muutaman kerran on tullut Y:ssä majoituttua, yksin tai kaksin vastaa helposti luksustelttaa. Kampa Tailgater Airin kanssa mahtuu 4-5 henkeäkin hyvin, ja ko. teltan voi myös tarvittaessa lämmittää/viilentää kun sen saa tiiviisti perään kiinni. Pimennysverhot kannattaa kyllä olla kesällä nukkumiseen. Teslan ehdoton etu on camp mode ilman kikkailuja.
Ei ei ei.
Sana on hotelli.

Autossa nukuttiin 30v. sitten jos oli pakko.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ei ei.
Sana on hotelli.

Autossa nukuttiin 30v. sitten jos oli pakko.

Totta kai hotelleissakin tulee oltua, mutta omissa kohteissa vaikkapa suunnistuspaikoilla tai luonnon päiväretkikohteissa niitä on harvemmin tarjolla, varmaan tämän säikeen aloittaneen henkilön eräily- ja patikointihommissa sama tilanne.

Täyssähkön (asianmukaisella modella), kunnollisen muotoon suunnitellun patjan ja pimennysverhojen yhdistelmä on aivan loistava tapa majoittua. Ilmakaarisella teltalla voi jatkaa kuviota ja skiditkin ovat erittäin mielellään yöpymässä noissa vrt. tylsähköt hotellit. Toki retkeilyautokin on kiva, mutta usein ainakaan ainoana autona varsin hankala arjessa.

30 vuotta sitten ainakin henkilöautossa nukkuminen oli "melko" erilaista.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Totta kai hotelleissakin tulee oltua, mutta omissa kohteissa vaikkapa suunnistuspaikoilla tai luonnon päiväretkikohteissa niitä on harvemmin tarjolla, varmaan tämän säikeen aloittaneen henkilön eräily- ja patikointihommissa sama tilanne.

Täyssähkön (asianmukaisella modella), kunnollisen muotoon suunnitellun patjan ja pimennysverhojen yhdistelmä on aivan loistava tapa majoittua. Ilmakaarisella teltalla voi jatkaa kuviota ja skiditkin ovat erittäin mielellään yöpymässä noissa vrt. tylsähköt hotellit. Toki retkeilyautokin on kiva, mutta usein ainakaan ainoana autona varsin hankala arjessa.

30 vuotta sitten ainakin henkilöautossa nukkuminen oli "melko" erilaista.
No juuri näin, ydinkohdat tuossa boldattuna ny. Hotelli tosiaan on sana, sitä en kiellä @Pallister

Vaan esimerkiksi juuri nyt rouva kiertää Pohjois-Norjaa, eikä ihan joka yöksi ole mahdollisuutta laittaa riippumattoa tai telttaa maastoon, erinäisistä syistä. Tällöin (ja joskus muulloinkin) olisi kätevää, jos ajoneuvo olisi majoittumiskelpoinen. Tuommoinen pikkupaku tai vastaava olisi arkiautona vallan kätevä - kaikenlaista tavaranroudaamistakin kun on aina vaan ihan tosi paljon. Saisi vaikka kakaroiden partioretkellekin vaikka viiskyt rinkkaa kyytiin - tai kymmenen puolijoukkuetelttaa + paljon muuta.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muutaman kerran on tullut Y:ssä majoituttua, yksin tai kaksin vastaa helposti luksustelttaa. Kampa Tailgater Airin kanssa mahtuu 4-5 henkeäkin hyvin, ja ko. teltan voi myös tarvittaessa lämmittää/viilentää kun sen saa tiiviisti perään kiinni. Pimennysverhot kannattaa kyllä olla kesällä nukkumiseen. Teslan ehdoton etu on camp mode ilman kikkailuja.
Millainen tuo teltta on kasata? Tuleeko niin tiivis, ettei sääsket pääse sisään?
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Pakuja suht paljon polkeneena, tosin Vito ei oo kohalle osunu. Paras ajettava ollut Opelin edellisen polven Vivaro, sai myös Fiat Talentona, Rellun Trafficina, Nissani ja vissiin vielä Pösönäkin. Toinen hyvä on Transit. Volkkarien fanittamista en ymmärrä yhtään enkä tätä nykyistä ProAcea mikä löytyy jos millä merkillä rivistä. Vivarolla meni Oulu-Helsinki kusitauolla ja sama takas seuraavana päivänä. Eikä tuntunu raskaalta fyysisesti eikä henkisesti ajamisen takia
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiinnostavaa. En ole koskaan nähnyt sellaista, jossa ei mitään kattoa olisi, mutta neliskanttisia matalia kattotelttojahan on kaupan ja käytössä niin Norjassa kuin meilläkin. Millainen tämä sitten mahtaa olla?
Siis oli niissä katto, mutta näytti siltä, että nukkuivat suoraan siinä boksissa. Ei siis näkyvää telttaa vaan kattona oli boksin katto. Voihan olla, että olivat jotain matalia malleja. En tunne kyseisiä malleja, mutta ainakin he näyttivät tulevan ulos suoraan siitä boksista. Tämä jäi vaan mieleen kun en ole Suomessa vastaavaan törmännyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millainen tuo teltta on kasata? Tuleeko niin tiivis, ettei sääsket pääse sisään?

Helppo kasata, ilmakaarilla joten nousee hetkessä ja on tukeva. Saa myös tiiviiksi luukun reunoista ja tarvittaessa itsekseen suljettua. Tuolla nimellä löytynee kasausvideoita tubesta.

Tailgaterit on suunniteltu niin, että niihin saa ostettua lisäosia kohtalaisen paljon, eli tuohonkin saa lisätelttaa sisälle jne. Eivät toki ihan markan telttoja ole, muttei näitä monen tonnin virityksiäkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis oli niissä katto, mutta näytti siltä, että nukkuivat suoraan siinä boksissa. Ei siis näkyvää telttaa vaan kattona oli boksin katto. Voihan olla, että olivat jotain matalia malleja. En tunne kyseisiä malleja, mutta ainakin he näyttivät tulevan ulos suoraan siitä boksista. Tämä jäi vaan mieleen kun en ole Suomessa vastaavaan törmännyt.

Laatikkomallisia kattotelttoja on siis monella valmistajalla, Thule Basin varmaan yleisin kovakattoisista. Olen nähnyt pohjoisen retkeilyalueilla aika useinkin, luulisin että näistä puhutaan nyt. On hintavamman pään malli. Kuvittelin siis kuvauksesta, että tää on vain pelkkä sänky, mutta nuo ovat tosiaan kovakattoisia kattotelttoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aina on tietysti myös mahdollista yhdistää urheilullinen ajokokemus, matkailuauton tilat ja hävittäjälentokoneen DNA. Toki saatavuus voi olla este.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Laatikkomallisia kattotelttoja on siis monella valmistajalla, Thule Basin varmaan yleisin kovakattoisista. Olen nähnyt pohjoisen retkeilyalueilla aika useinkin, luulisin että näistä puhutaan nyt. On hintavamman pään malli. Kuvittelin siis kuvauksesta, että tää on vain pelkkä sänky, mutta nuo ovat tosiaan kovakattoisia kattotelttoja.
Voi olla, että oli juuri tuollaisia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Arde90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Dallas Stars, sympatiat Lukko
Kesäloma lähestyy ja olisi mukava saada muutamaksi päiväksi avoauto alle. Onko kenelläkään suositella tai tiedossa mistä avoauton saisi vuokrattua pk-seudulla? GoMore sovellus minulla on, ja sieltä toki muutamia vaihtoehtoja löytyy, mutta kenties sesongista johtuen vuokrahinnat ovat aika suolaiset. Vertailun vuoksi olisi mukava tietää, että onko avoautoja saatavilla jostain muualtakin. Isojen firmojen kuten Hertz valikoimista en löytänyt. Voi laittaa vaikka yksityisviestiäkin.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyisen kesän aikana on mielestäni lisääntynyt hurjasti sähköautojen rekkabeesaus. Tänään Helsinki-Tampere-Helsinki välillä valehtelematta jokaisen yhdistelmän perässä roikkui jokin sähköauto.
Kuitenkin ottaen huomioon 120km/h rajoituksen, näyttää tuo aika hölmöläisen hommalta raahautua 80-90km/h vauhteja.

Onko tossa sitten takana jonkinlainen säästö? Roikutaan yhdistelmän takana ilman ilmanvastusta ja edukkaimmalla vauhdilla kwh kulutuksen osalta?

Luulisi että kyydissä jengiä alkais vähän risomaan Helsinki-Tampere väli 85km/h lasissa rekanperseessä ja alla Mersun EQE.

No, kaikki tyylillään.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Piti jo aikaisemmin tänne kirjoitella kun Octavialle vaihtoehtoa kyselin. Outlander PHEV oli ekana vaihtoehtona ja kesälomareissun yhteydessä tuli käytyä paria kokeilemassa. Loppu viimein toinen niistä nyt tuossa pihassa on. MY19 tuli taloon. Muutamia huomioita:

Matkustajien tilat hieman isommat kuin Octaviassa. Ei mitenkään älyttömästi mutta just sen verran että meidän tarpeisiin riittää.

Takakontti selkeästi pienempi. Reilun kuukauden nyt ollut ja ei oo kyllä arkielämässä mitenkään haitannut. Eka kunnon testi tulossa parin viikon päästä kun vihdoin pääsee nuorten jätkien kans mökille ekaa kertaa tälle kesälle.

Akun kuntoa en ole testauttanut tarkemmin mutta yli 40km menee heittämällä kaupungissa. On tullut ajettua paljon enemmän mitä bensa-autolla tuli kun kynnys lähteä sähköllä on paljon pienempi kuin bensalla.

Kaiken kaikkiaan tähän asti ollaan tyytyväisiä. Kuukausikulut ei juuri muuttunu ja jos jatkossakin tulee ajettua enemmän kuin ennen niin sitä kautta säästöäkin tulee.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Nykyisen kesän aikana on mielestäni lisääntynyt hurjasti sähköautojen rekkabeesaus. Tänään Helsinki-Tampere-Helsinki välillä valehtelematta jokaisen yhdistelmän perässä roikkui jokin sähköauto.
Kuitenkin ottaen huomioon 120km/h rajoituksen, näyttää tuo aika hölmöläisen hommalta raahautua 80-90km/h vauhteja.

Onko tossa sitten takana jonkinlainen säästö? Roikutaan yhdistelmän takana ilman ilmanvastusta ja edukkaimmalla vauhdilla kwh kulutuksen osalta?

Luulisi että kyydissä jengiä alkais vähän risomaan Helsinki-Tampere väli 85km/h lasissa rekanperseessä ja alla Mersun EQE.

No, kaikki tyylillään.
Luultavasti kyseessä on juurikin kantaman pidentäminen. Vaikkei rekkaa peesaisikaan, kantama kasvaa reilusti ajamalla 90 km/h verrattuna 120 km/h. Rekkaa peesaamalla kantama kasvaa varmasti vielä entisestään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Puolitoista viikkoa on nyt tullut ajeltua ympäri Italiaa ja Kroatiaa. Tesloja on tullut vastaan koko reissulla vähemmän kuin Vantaalla normaalilla kauppareissulla. Muutaman muun sähköauton olen myös onnistunut bongaamaan, mutta on niitä todella vähän täällä, ja niissä vähissäkin yleensä ulkomaalaiset -ruotsalaiset tai saksalaiset- kilvet. Aika jännää.

Vuokra-autoksi muuten saatiin Cupra, joka on minulle uusi tuttavuus. Ajettavuus on ihan ok, mutta ei tuosta kyllä premiumia saa millään tavalla, vaikka kai yrittää olla joku Seatin parempi versio. Muovinen kuin mikä, huonot penkit, onneton parkkitutka jne... Omassa Peugeot 508:ssa on moninkertaisesti luxusta tähän verrattuna, varmaan toisaalta ei vuokra-autossa ole kovinkaan hyvä varustetaso. Rahalla saisi lisää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Puolitoista viikkoa on nyt tullut ajeltua ympäri Italiaa ja Kroatiaa. Tesloja on tullut vastaan koko reissulla vähemmän kuin Vantaalla normaalilla kauppareissulla. Muutaman muun sähköauton olen myös onnistunut bongaamaan, mutta on niitä todella vähän täällä, ja niissä vähissäkin yleensä ulkomaalaiset -ruotsalaiset tai saksalaiset- kilvet. Aika jännää.

Tuossa kun 2023 käyttövoimatilastoja katsoi niin Italiassa ensirekisteröidyistä autoista täyssähköjä 4,2% ja Kroatiassa 2,8%, Suomessa 33,8% selittää hyvin eron. Näyttäisi Italia vielä erottuvan että siellä aika moni uusista autoista ei ladattavia hybridejä, Kaasuautoja tai metaani.

Se mikä pisti myös silmään että täällä myös näyttäisi todella vähän olevan enää Dieseleitä moneen muuhun maahan nähden, veikkaan että aika moni mitkä noilla jatkaa ajamista niin ajaa pitkää matkaa missä nuo edelleen monessa tilanteessa päteviä vaihtoehtoja. Ainakaan en keksi syytä että ainakaan toistaiseksi tarvitsisi alkaa mitään hirveää raippaa antaa tietyn käyttövoiman autoille, mieluummin sitten vauhditetaan uusien myyntiä jotenkin.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hiukan on autokuumetta. Aikaisemmat autot olen ostanut käteiskauppana ilman lainaa mutta nyt jos päädyn jotain ostamaan, en haluaisi ruveta säästöjä realisoimaan auton takia vaan ottaisin lainaa. Onko autoliikkeestä suoraan hankittu laina edullisin kun ainakin mainostavat erilaisia rahoituksia vai kannattaako katsoa jostain muualta? Suoraan kun katsoin oman pankin autolainalaskurista niin korko oli melkein viis pinnaa. Toyotan sivuilla surffailen tuularit päällä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hiukan on autokuumetta. Aikaisemmat autot olen ostanut käteiskauppana ilman lainaa mutta nyt jos päädyn jotain ostamaan, en haluaisi ruveta säästöjä realisoimaan auton takia vaan ottaisin lainaa. Onko autoliikkeestä suoraan hankittu laina edullisin kun ainakin mainostavat erilaisia rahoituksia vai kannattaako katsoa jostain muualta? Suoraan kun katsoin oman pankin autolainalaskurista niin korko oli melkein viis pinnaa. Toyotan sivuilla surffailen tuularit päällä.
Sen verran olen huomannut, että autoliikkeet eivät ymmärrettävistä syistä enää tarjoa nollakorkoja tai 1 % korkoa. Voisin kuvitella että neuvottelemalla voi silti saada alhaisemman koron kuin pankista, ainakin jos laittaa tuon koron alentamisen auton hankkimisen ehdoksi.

Minä olisin muutama vuosi sitten nykyisen autoni voinut ostaa kokonaan käteisellä, mutta Metroauto tarjosi Peugeotin maahantuojan välityksellä nollakorkoista lainaa ilman käsittelykuluja. Ei ollut edes mikään kampanja silloin päällä, vaan myyjä tehostaakseen ostopäätöstäni heitti tuollaisen kehiin. Päätin ottaa kymppitonnin verran viideksi vuodeksi, koska ajattelin että tuon kymppitonnin saan tuottamaan enemmän omissa sijoituksissani. Ihan en kyllä nykytilanteessa ole varma tuottojen toteutumisesta, mutta silloin vaikutti hyvältä.

Kannattaa muuten olla tarkkana kuukausittaisten käsittelymaksujen kanssa. Niistä voi laina-aikana kertyä aika suuri summa, jos toisesta paikkaa saa ilman käsittelymaksua ja toisessa se on esim. 16 €/kk. Viidessä vuodessa ero voi olla tuhat euroa.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Kannattaa muuten olla tarkkana kuukausittaisten käsittelymaksujen kanssa. Niistä voi laina-aikana kertyä aika suuri summa, jos toisesta paikkaa saa ilman käsittelymaksua ja toisessa se on esim. 16 €/kk. Viidessä vuodessa ero voi olla tuhat euroa.

Tähän kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota. Edellisen lainan otin pankin kautta, kun liikkeen kulut oli 6x verrattuna pankkiin ja korko lähellä samaa.

Aika suolaista korkoa joutuu kyllä sietämään ainakin vaihtoautoissa tällä hetkellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös