Autoiluketju

  • 3 190 336
  • 18 516

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt olisi tarjolla rapiat kymmenen vuotta vanha neliveto Cayenne 500 heppaisella V8 -myllyllä suomalaiselta, joka on palaamassa takaisin isienmaahan, hyvään hintaan. Kyllähän toi houkuttelisi kovasti, vaikka järkevämpää olisi tietysti ostaa joku tuoreempi ja pieniruokaisempi ritsa. Suomessa tuollaisen ylläpito ja käyttö ei vain ole millään tapaa järkevää, mutta täällä sekä polttoaine että vakuutukset ovat merkittävästi edullisempia, lisäksi huolto jossain määrin tolkullisempaa. Ilma-alusta ja likipitäen kaikki herkut messissä, mitä tuohon aikaan on vain ollut, joten miksi ei.

Kokemuksia kellään Porsche Cayennesta?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Nyt olisi tarjolla rapiat kymmenen vuotta vanha neliveto Cayenne 500 heppaisella V8 -myllyllä suomalaiselta, joka on palaamassa takaisin isienmaahan, hyvään hintaan. Kyllähän toi houkuttelisi kovasti, vaikka järkevämpää olisi tietysti ostaa joku tuoreempi ja pieniruokaisempi ritsa. Suomessa tuollaisen ylläpito ja käyttö ei vain ole millään tapaa järkevää, mutta täällä sekä polttoaine että vakuutukset ovat merkittävästi edullisempia, lisäksi huolto jossain määrin tolkullisempaa. Ilma-alusta ja likipitäen kaikki herkut messissä, mitä tuohon aikaan on vain ollut, joten miksi ei.

Kokemuksia kellään Porsche Cayennesta?
Vaikka muuten käyttökulut olisikin halpoja Suomen vastaaviin verrattuna, voisin veikata huoltokulujen kuitenkin olevan kovat.
Joskus tyyppäsin tuollaista "mukava peli", miten auton omistaja kuvasi ajokkiaan oli hyvin alamittainen lausunto.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Nyt olisi tarjolla rapiat kymmenen vuotta vanha neliveto Cayenne 500 heppaisella V8 -myllyllä suomalaiselta, joka on palaamassa takaisin isienmaahan, hyvään hintaan. Kyllähän toi houkuttelisi kovasti, vaikka järkevämpää olisi tietysti ostaa joku tuoreempi ja pieniruokaisempi ritsa. Suomessa tuollaisen ylläpito ja käyttö ei vain ole millään tapaa järkevää, mutta täällä sekä polttoaine että vakuutukset ovat merkittävästi edullisempia, lisäksi huolto jossain määrin tolkullisempaa. Ilma-alusta ja likipitäen kaikki herkut messissä, mitä tuohon aikaan on vain ollut, joten miksi ei.

Kokemuksia kellään Porsche Cayennesta?
Jonkin verran. Onhan melkoinen peli ja materiaalit ihan huippua. Kannattaa ecxelöidä vuosikulut (noin) bensakuluineen, vakuutuksineen ja huoltoineen, koska tollasta ei voi jättää huoltamatta.
Kuluvat osat (esim. jarrulevyt) maksaa ihan helvetisti ja tolla jarruja tulee käytettyä. Osien hintoja voi tiirata netistä ja vain merkin omia. Käytetytkin pikku kikkulat ovat kalliita. Tietty jos ei oo väliä mitä autoon menee rahaa, poimi ihmeessä pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt olisi tarjolla rapiat kymmenen vuotta vanha neliveto Cayenne 500 heppaisella V8 -myllyllä suomalaiselta, joka on palaamassa takaisin isienmaahan, hyvään hintaan. Kyllähän toi houkuttelisi kovasti, vaikka järkevämpää olisi tietysti ostaa joku tuoreempi ja pieniruokaisempi ritsa. Suomessa tuollaisen ylläpito ja käyttö ei vain ole millään tapaa järkevää, mutta täällä sekä polttoaine että vakuutukset ovat merkittävästi edullisempia, lisäksi huolto jossain määrin tolkullisempaa. Ilma-alusta ja likipitäen kaikki herkut messissä, mitä tuohon aikaan on vain ollut, joten miksi ei.

Kokemuksia kellään Porsche Cayennesta?
Vaihtuuko päittäin Teslaan?

Hihi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uuuh. Jos olisi hiuksia, niin harmaantuneita olisivat Skodan appin kanssa turaamisen seurauksena. Ihan hirveä ruoska, "syötä valmistenumero", "yhteyttä ajoneuvoon ei muodostettu." Paska on.
Kyllä se mulla pääsääntöisesti toimi, mutta en katsonut tarpeelliseksi maksaa siitä ensimmäisen vuoden jälkeen. Ilman ollaan nyt, enkä ole vielä parin viikon aikana osannut kaivata kertaakaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaihtuuko päittäin Teslaan?

Hihi.
Ei sentään, Teslukka jää kesäautoksi Suomeen. Keväällä tyttären työkäytössä ja kesällä sitten omassa. Syksyllä, jos tänne palataan, täytyy katsoa, meneekö myyntiin tahi vuokralle.

Pohdin kyllä sen tuomista tännekin hetken, koska sähkärin jäähdytysominaisuudesta olisi aidosti hyötyä näillä säillä, mutta en kyllä jaksa alkaa siihen showhun. Ja sitten kesällä uudelleen takaisin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sivukorvalla kuulin, että Cayennelle kannattaa varata viisinumeroinen huoltobudjetti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, ei se ilmaista ole täälläkään. Tosin mitä katselin, saa osia kyllä halvemmalla kuin Suomessa ja työ on sitten puoli-ilmaista, ellei merkkihuoltoon vie. Huolto-ohjelman mukaan olisi määräaikaishuolto tulossa seuraavaksi.

Yhdellä kollegalla on Porsche, täytynee kysellä siltä vähän mielipiteitä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Juu, ei se ilmaista ole täälläkään. Tosin mitä katselin, saa osia kyllä halvemmalla kuin Suomessa ja työ on sitten puoli-ilmaista, ellei merkkihuoltoon vie. Huolto-ohjelman mukaan olisi määräaikaishuolto tulossa seuraavaksi.

Yhdellä kollegalla on Porsche, täytynee kysellä siltä vähän mielipiteitä.
Jos se on käytetty aiemminkin merkkiliikkeessä tai valtuutetussa, vie sinne. Sama homma kuin vaikka Harrikoissa, eli mitä parempi huoltohistoria merkkiliikkeessä, parempi jälleenmyyntiarvo ja helpompi myydä. Molempien kohdalla kirjoitan kokemuksesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taitaa Cayenne jäädä muille, kun alkoi epäilyttää naapurin kauppaamisinto ja googlailin noita osien hintoja sekä kyselin Porscen omistavien kokemuksia täällä. Seuraavaksi pohdinnassa on joku vähän edullisempi jenkki V8, jolla ajelisi täällä sen mitä ajelee ja sitten laivaisi harrasteautoksi Suomeen. Kymmenen vuotta vanhan Chargerin tai Camaron saisi kympillä ja hilut päälle, mutta ei ole kyllä mitään hajua, kuinka vikaherkkiä nuo ovat.

Varmin ratkaisu olisi hommata joku Toyota Corolla tai Nissan Patrol, mutta onhan ne vähän tylsiä, kun mahdollisuus olisi kokeilla jotain luonteikkaampaa. BMW X6 M olisi muotoilultaan näpsäkkä ja ehkä liikkuisikin, MB GLC taas olisi tiloiltaan aika jees. Osajaako joku sanoa, miten nämä jälkimmäiset toimivat 8-10 vuoden ikäisenä? 15 kiloa joutuisi rahaa antamaan suurin piirtein ja mittarissa vähän vaihdellen 70-120tkm.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Mersulla ja Bemarilla taitaa aika harvassa olla hyvät bensamoottorit. Vikoja tuntuu olevan vähän siellä ja täällä. Lähtökohtaisesti suosittelen jättämään kauppaan.

Mutta kannattaa googlailla moottorikoodi/korimalli yms. Tuon ikäisistä autoista on käytännössä kaikki tyyppiviat jo selvillä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Taitaa Cayenne jäädä muille, kun alkoi epäilyttää naapurin kauppaamisinto ja googlailin noita osien hintoja sekä kyselin Porscen omistavien kokemuksia täällä. Seuraavaksi pohdinnassa on joku vähän edullisempi jenkki V8, jolla ajelisi täällä sen mitä ajelee ja sitten laivaisi harrasteautoksi Suomeen. Kymmenen vuotta vanhan Chargerin tai Camaron saisi kympillä ja hilut päälle, mutta ei ole kyllä mitään hajua, kuinka vikaherkkiä nuo ovat.

Varmin ratkaisu olisi hommata joku Toyota Corolla tai Nissan Patrol, mutta onhan ne vähän tylsiä, kun mahdollisuus olisi kokeilla jotain luonteikkaampaa. BMW X6 M olisi muotoilultaan näpsäkkä ja ehkä liikkuisikin, MB GLC taas olisi tiloiltaan aika jees. Osajaako joku sanoa, miten nämä jälkimmäiset toimivat 8-10 vuoden ikäisenä? 15 kiloa joutuisi rahaa antamaan suurin piirtein ja mittarissa vähän vaihdellen 70-120tkm.
GLC on käytettynäkin kelpo peli. Kuten Katvanoppa tuossa totesi, tyyppiviat ovat selvillä. Sen verran muistan, että tuon ikäisissä GLC- malleissa ei ollut niinkään moottoriongelmia, vaan polttoaineensuutin(tms)ongelmia. Kaiken muun yleensä (siis tyyppiviat tms) saat selville kun katsot vaikka Suomen, Ruotsin ja Saksan katsastustilastoja ja vuosimallin/tai muun tunnisteen mukaan. Saapi haarukoituu ainakin jonkin verran. Bemareista en viitsi edes aloittaa ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän tylsältä, tai siis isosti tylsältä, vaikuttaa tämä mun lopputulemani, nimittäin iskin erilaisia vaihtoehtoja ChatGPT4:n laskettavaksi verrattuna Uberiin, ja tulee vähintään satasen, mutta mieluummin 200 euroa kuukaudessa hyvää, jos hommaa auton rahoituksella. Jos laittaa omaa rahaa kiinni, vertailu on parempi tehdä Uber-kuluihin ja mahdolliseen tuottoon, jonka suunnitellun auton hinnalla saisi. Kaikissa tapauksissa tulee halvemmaksi ajaa Uberilla, vaikka laskin työmatkojen päälle 30% vapaa-ajan ajoja.

Se on sitten eri asia, kuinka paljon laskee arvoa valinnanvapaudelle auton omistaessaan, tai toisaalta mielenrauhalle ilman autoa. Tai munanjatkeelle V8:n tapauksessa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu, ei se ilmaista ole täälläkään. Tosin mitä katselin, saa osia kyllä halvemmalla kuin Suomessa ja työ on sitten puoli-ilmaista, ellei merkkihuoltoon vie. Huolto-ohjelman mukaan olisi määräaikaishuolto tulossa seuraavaksi.

Yhdellä kollegalla on Porsche, täytynee kysellä siltä vähän mielipiteitä.

Porschesta sellainen kommentti, että kaverilla on sellainen halvemman hintaluokan ”pikkuporsse”, sanoi joskus menneensä katsomaan Viikkiin käytettyjä Porscheja mutta se puoli oli kiinni, joku kutsui hänet uusien autojen puolelta sisään ja sanoi tehneensä hetken päästä kaupat uudesta Porschesta.

Taitaa tuo auto olla ollut hänellä nyt nelisen vuotta ja tasan ainoa murhe ollut kuulemma yksi palanut etupolttimo.

Aika kovaa laatua tuntuu olevan!
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Budjetti olisi joku 6-7 tuhatta euroa. Joku pikkuinen kauppakassi pitäisi löytää vanhan 207 tilalle.

Periaatteessa tuostakin autosta tykännyt, mutta alkaa vanhalle diesel-kipolle lähiaikoina tulossa niin monta "kallista" kuluvan osan vaihtoa että ei enää huvita. Ei vaan ole enää kannattavaa korjauttaa.

Mitä autoa suosittelisitte tilalle? Ajetaan suhteellisen vähän ja mietittiin jotain Corsa, 208, i20 jne. osastolta.

Paljonkohan tuollaisesta vanhasta saisi vaihdossa? Aika holtittomia hintoja mun mielestä tuollaisista pyydettiin, itse olin miettinyt sen arvoksi tonnia mutta saas nähdä. Tuo meidän on siis 2008 vuodelta ja vähän vajaa 200 000 ajettu.
 

Glove

Jäsen
Budjetti olisi joku 6-7 tuhatta euroa. Joku pikkuinen kauppakassi pitäisi löytää vanhan 207 tilalle.

Periaatteessa tuostakin autosta tykännyt, mutta alkaa vanhalle diesel-kipolle lähiaikoina tulossa niin monta "kallista" kuluvan osan vaihtoa että ei enää huvita. Ei vaan ole enää kannattavaa korjauttaa.

Mitä autoa suosittelisitte tilalle? Ajetaan suhteellisen vähän ja mietittiin jotain Corsa, 208, i20 jne. osastolta.

Paljonkohan tuollaisesta vanhasta saisi vaihdossa? Aika holtittomia hintoja mun mielestä tuollaisista pyydettiin, itse olin miettinyt sen arvoksi tonnia mutta saas nähdä. Tuo meidän on siis 2008 vuodelta ja vähän vajaa 200 000 ajettu.
Itse olen ollut DS4:een enemmän kuin tyytyväinen, joten tuosta teille samanlainen.

 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toisaalta tyttöystävä ei niistä ole ikinä syttynyt. Renaultit myös suoraan "kokeilematta kuraa" osastolle :D
Kokeile kaupata Nissania. Sehän on käytännössä rellun kanssa sama kiesi. Mut tuonikäinen ostetaan puhtaasti yksilökunnon ja fiiliksen pohjalta. Ainoa varma asia on, että Toyotat on järkyttävän kalliita käytettynä.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
i20 alkaa vaikuttamaan mielenkiintoiselta. Tamperella ja lähialueilla käyty katselemassa vähän autoja, yllättävän vähän oli näitä pienien autojen kategorian autoja tarjolla.

Yksi Yaris vaikutti ensinäkemältä kivalta, mutta oli jollain tavalla lähes varmasti kolaroitu tai muuta erikoista. Erikoisia paikkausjälkiä siellä täällä niin tuli fiilis "ei kiitos".

Noita 208 ei tullut vastaan yhtään tällä vkl. Harmillista, tekisi mieli koeajaa. Viime viikolla Hatanpäällä oli yksi 1.0 pikkukoneella ollut.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Onkos täällä kukaan asentanut opetuspoljinta autoon, jossa on polviturvatyynyt? Tuli yllätyksenä, että "tavallista" vaijeripoljinta siihen ei tulisi laittaa. Erityisesti siis asennus pk-seudulla kiinnostaisi.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Mikäs on nykyään paras paikka ostaa uudet talvirenkaat ja ehkä myös vanteet? Marssinko vain liikkeeseen rahatupon kanssa vai onko netissä hyviä toimijoita?
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tampereella ainakin tämä liike tarjosi pari vuotta sitten todella kilpailukykyisen diilin:

Rengasliike Tampereella (linkki vie rengaskauppiaan sivulle)


Autoihin liittyen, kävin koeajamassa Hyundai i20:ta tänään. Todella hyvälaatuisen tuntuinen auto, mutta moottori (vapari 1.2 l) oli kyllä yllättävän puhditon. Vähän harmitti kyllä koska muuten auto tuntui todella laadukkaalta ja jämäkältä.

Pitää jatkaa tutkimista vielä. Joku pienehkö auto, mutta sellainen millä uskaltaa ohittaakin.
 
Mikäs on nykyään paras paikka ostaa uudet talvirenkaat ja ehkä myös vanteet? Marssinko vain liikkeeseen rahatupon kanssa vai onko netissä hyviä toimijoita?
Minä viime talvena vertailin kaikki mahdolliset nettikaupat ja päädyin siihen että paikalliselta Rengas-Heikiltä sai renkaat alle vain pari kymppiä kalliimmalla kuin halvimmat nettihinnat. Tuen mielummin paikallista toimijaa kuin saksalaista nettikauppaa joten ajoin liikkeeseen rahatupon kanssa ja lähdin uudet renkaat alla kotiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös