Autoiluketju

  • 3 199 670
  • 18 524

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Perheeseen tuli kakkosautoksi vuosimallin 2017 Skoda Rapid. Muuten ihan kelpo peli tuntuisi olevan, mutta tuota DSG:n toimintaa en nyt ihan ymmärrä.

Normaalisti olen tottunut, että automaatti nytkähtää liikkeelle, kun jalan nostaa jarrulta. Aiemmat kokeilemani puolenkymmentä DSG:täkin ovat näin tehneet. Tämä Skoda taas ei liiku mihinkään tai korkeintaan nytkähtää aivan minimaalisesti eteenpäin. Kierroksia pitää jossain tuhannen tienoille. Ylämäessäkin auto lähtee valumaan, jos jalan nostaa jarrulta. Pakki päällä auto kyllä liikahtaa, kun jarrun vapauttaa.

Tuossa on ilmeisesti jokin hill hold -toiminto, joka varmaan tuohon mäessä valumiseen vaikuttaa? Vaikuttaako se myös siihen, että auto nytkähtäisi tasaisella alustalla liikkellekin?
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Perkuleen ruotsalaiset insinöörit, jotka ovat suunnitelleet Saabin pyyhkijöiden mekanismin... Ja vielä niin, että kuskinpuoleinen pyyhkijä on se, joka ei ole suoraan pyyhkijän moottorissa kiinni. On muuten melkoisen pyllystä ajaa sadekelillä ilman pyyhkijöitä...

Ihme viritelmä, jossa pyyhkijän akseli pitää lyödä kiinni kartiomaiseen aukkoon pylpyrässä, joka on moottorilta tulevan tangon urassa ja liike pyyhkijöille saadaan sillä, että tangosta lähtee vaijeri, joka kierretään sen pylpyrän ympäri ja sitten takaisin siihen tankoon ja tämä sitten pyörittää sitä pylpyrää.

Tietysti asiaa helpottaisi, jos olisi opas, josta näkisi, mitä pitää tehdä... No, nyt kun sen on kerran korjannut, niin jatkossa on sitten helpompaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kovin pian tarvitse toistaa tuota.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pariin otteeseen motarilla alkanut vm. 2016 Astra nykimään kun olen painanut kaasua pohjaan. Tänään kiihdyttelin jostain 110 km/h:sta ohittaessani takaisin 120 km/h:n ja tuntui pari kolme tyhjää nykäisyä. Viikonloppuna sama ilmiö kun motarilla tietyömaa-alueen jälkeen laitoin tallan pohjaan nostaakseni nopeuden 80 km/h:sta sataseen.

Onkohan siellä joku yksittäinen mäntä hyytymässä vai voisiko bensansyöttö oikkuilla kun liikaa kaasuttelee?
Onko kyseessä 1.4 bensaturbo?
Jos on niin voi olla moottorin ominaisuus kyseessä, ns. supernakutus.
Vaihda pariksi tankilliseksi 98-oktaaniin että karstat palaa pois.

Jos joku muu konetyyppi niin esim. puolavika voi olla diagnoosi.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kyseessä 1.4 bensaturbo?
Jos on niin voi olla moottorin ominaisuus kyseessä, ns. supernakutus.
Vaihda pariksi tankilliseksi 98-oktaaniin että karstat palaa pois.

Jos joku muu konetyyppi niin esim. puolavika voi olla diagnoosi.
Ei oo turbo. Puolavika kuulostaa hyvältä arvaukselta. Taisi muuten edellisessäkin Astrassani olla jossain vaiheessa puolapaketti vaihdon tarpeessa, nyt kun muistelen... Ensi viikolla huoltoon.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Muuten ihan kelpo peli tuntuisi olevan, mutta tuota DSG:n toimintaa en nyt ihan ymmärrä.
Ja nyt kosla vilkuttaa huomiovaloa ja käskee mennä korjaamolle. Veikkaisin vahvasti, että DSG:n mikrokytkin tms on paskana ja auto ei tunnista vaihdetta. Ei nimittäin suostu menemään lukkoon, niin järkeilin johtuvan siitä, ettei auto tunnista olevansa P-asennossa. Tuo varmaan selittää senkin, miksi auto ei ilman kaasua nytkähdä eteenpäin.

Saas nähdä, millainen rumba tuon kanssa on vielä edessä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tämän päivän IS:n nettiversiosta löytyy mielenkiintoinen juttu autoilun kustannuksiin liittyen. Ilmeisesti viranomaistoimin on kehitetty autokalkulaattori, jossa voi laskeskella ja vertailla autoilun kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä (bensiini, diesel, ladattava hybridi, täyssähkö jne.). Löytyy ihan googlettamalla ja hakusanalla autokalkulaattori.

Itse sain mielenkiintoisen tuloksen, kun vertasin oman ladattavan hybridin ostohintaa, kulutusta jne. tietoja ostohinnaltaan n. 60 000 euron arvoiseen täyssähkäriin. Autokalkulaattorin mukaan ladattava hybridi tulee halvemmaksi. Tämä on minusta ensimmäinen vähän tarkempi laskuri, jonne voi syöttää tarvittavia tietoja ja tällöin saa paremmin vertailtuna kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä.

Aikaisemmat vertailut, mitä lehtien palstoilla olen nähnyt, ovat olleet sen suuntaisia, että ladattava hybridi tulisi jopa bensa-autoa kalliimmaksi. Olen näitä laskelmia vähän ihmetellyt, kun oma kahden vuoden kokemus ladattavan hybridin kanssa kertoo selkeää kieltä siitä, autoilun kustannukset ovat alentuneet vähentyneiden tankkauskertojen muodossa.

Toki täyssähköautojen hankintahinnan alentuessa laskelman muuttuu ja taitaa käydä niin, että itsellekin täyssähkäri tulisi ladattavaa hybridiä halvemmaksi. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että sähkön hinta pysyy samalla tasolla kuin nyt, eikä lataaminen muutu kalliimmaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämän päivän IS:n nettiversiosta löytyy mielenkiintoinen juttu autoilun kustannuksiin liittyen. Ilmeisesti viranomaistoimin on kehitetty autokalkulaattori, jossa voi laskeskella ja vertailla autoilun kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä (bensiini, diesel, ladattava hybridi, täyssähkö jne.). Löytyy ihan googlettamalla ja hakusanalla autokalkulaattori.

Itse sain mielenkiintoisen tuloksen, kun vertasin oman ladattavan hybridin ostohintaa, kulutusta jne. tietoja ostohinnaltaan n. 60 000 euron arvoiseen täyssähkäriin. Autokalkulaattorin mukaan ladattava hybridi tulee halvemmaksi. Tämä on minusta ensimmäinen vähän tarkempi laskuri, jonne voi syöttää tarvittavia tietoja ja tällöin saa paremmin vertailtuna kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä.

Aikaisemmat vertailut, mitä lehtien palstoilla olen nähnyt, ovat olleet sen suuntaisia, että ladattava hybridi tulisi jopa bensa-autoa kalliimmaksi. Olen näitä laskelmia vähän ihmetellyt, kun oma kahden vuoden kokemus ladattavan hybridin kanssa kertoo selkeää kieltä siitä, autoilun kustannukset ovat alentuneet vähentyneiden tankkauskertojen muodossa.

Toki täyssähköautojen hankintahinnan alentuessa laskelman muuttuu ja taitaa käydä niin, että itsellekin täyssähkäri tulisi ladattavaa hybridiä halvemmaksi. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että sähkön hinta pysyy samalla tasolla kuin nyt, eikä lataaminen muutu kalliimmaksi.
Sehän riippuu ihan siitä ajoprofiilista, mitä ei ole autokalkulaattorissa otettu ollenkaan huomioon. Mä ajelen 1-3 krt. viikossa Helsinki-Lahti moottoritietä edestakaisin yhteensä 200 kilometrin matkaa, niin ei se lataushybridillä sähköllä ajaminen hyödyttäisi käytännössä ollenkaan bensaan verrattuna. Täyssähköllä taasen ajan sähköllä helposti tuon edes takaisin. Sitten taasen jos mun vuosittaiset kilometrit ajaisi taajama-ajona jaettuna jokaiselle vuoden päivälle pelkällä lataushybridin sähköllä, niin lataushybridihän on hyvä ratkaisu.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Sehän riippuu ihan siitä ajoprofiilista, mitä ei ole autokalkulaattorissa otettu ollenkaan huomioon. Mä ajelen 1-3 krt. viikossa Helsinki-Lahti moottoritietä edestakaisin yhteensä 200 kilometrin matkaa, niin ei se lataushybridillä sähköllä ajaminen hyödyttäisi käytännössä ollenkaan bensaan verrattuna. Täyssähköllä taasen ajan sähköllä helposti tuon edes takaisin. Sitten taasen jos mun vuosittaiset kilometrit ajaisi taajama-ajona jaettuna jokaiselle vuoden päivälle pelkällä lataushybridin sähköllä, niin lataushybridihän on hyvä ratkaisu.
Jep, ajoprofiili toki vaikuttaa ja sitä ei voi tuohon syöttää. Jokainen pystyy sen sitten itse miettimään, mutta mielestäni tuo laskuri tuo hyvän vaihtoehdon ja lisän siihen, jos haluaa laskeskella, että minkä verran olisi kulut milläkin käyttövoimalla.

Pakko samalla ottaa kuitenkin kantaa tuohon väittämääsi, ettei lataushybridillä sähköllä ajaminen käytännössä hyödyttäisi ollenkaan bensaan verrattuna. Helsinki-Lahti-moottoritie kuuluu omaan mökkimatkaan ja pisimmillään olen päässyt pelkällä sähköllä parkkipaikalta Helsingistä Mäntsälän Shellin kohdalle. Tällöin oli kyllä todella optimikeli ja auton range näytti liikkeelle lähdettäessä 92 km, kun valmistajan lupaama range on 64 km.

Normaalisti menen pelkällä sähköllä pitkälle Järvenpään pohjoispuolelle, en tosin ihan Mäntsälään saakka. Tämän jälkeen käynnistyy myös polttomoottori, mutta automatiikka huolehtii tämänkin jälkeen siitä, että parissa kohtaa lähempänä Lahtea auto kulkee taas pelkällä sähköllä esim. alamäissä. Lisäksi hybrimoodilla ajettaessa kulutus on pienempää kuin jos ajan sillä ajotilalla, että säästän sähköä ja ajan pelkällä polttomoottorilla.

Eli, jos ajelen sellaiset 40+ km pelkällä sähköllä ja sen jälkeen hybridimoodilla lopun matkaa Lahteen, niin miten ihmeessä tuosta pystyy sanomaan, ettei siinä ole eroa pelkällä bensalla ajamiseen. Kun autona on alla Ford Kuga, eli massaa ja kokoa on sen verran, niin peruspolttisversiolla et tuolla alle 6 litran sataa kilometriä moottoritiellä ajele.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Autonhankinta harkinnassa sähköautogenren ulkopuolelta, koska tarjonta tässä maassa rajoittuu käytännössä bensaan. Kysymys kuuluu lähinnä, millä uudehkolla automerkillä on paras sovellus ja etähallinta? Onko teslamainen ilmastoinnin käyntiin laittaminen mahdollista? Se olisi nimittäin aika killeri tässä säässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autonhankinta harkinnassa sähköautogenren ulkopuolelta, koska tarjonta tässä maassa rajoittuu käytännössä bensaan. Kysymys kuuluu lähinnä, millä uudehkolla automerkillä on paras sovellus ja etähallinta? Onko teslamainen ilmastoinnin käyntiin laittaminen mahdollista? Se olisi nimittäin aika killeri tässä säässä.
Ei ainakaan mikään VAG-konsernin auto jos tuo on kriteeri. Muuta valittamista ei ole Octaviasta ja Enyaqista kuin sysipaskat mobiilisovellukset ja etähallinnat.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autonhankinta harkinnassa sähköautogenren ulkopuolelta, koska tarjonta tässä maassa rajoittuu käytännössä bensaan. Kysymys kuuluu lähinnä, millä uudehkolla automerkillä on paras sovellus ja etähallinta? Onko teslamainen ilmastoinnin käyntiin laittaminen mahdollista? Se olisi nimittäin aika killeri tässä säässä.

Volvolla ainakin onnistuu. Tosin se mobiiliappi toimi aina välillä, eli jos jotain teslamaista kokemusta odotat niin sitä et saa.

Mihis hiekkamaahan sä oot oikein muuttanut?
 

F#21

Jäsen
Autonhankinta harkinnassa sähköautogenren ulkopuolelta, koska tarjonta tässä maassa rajoittuu käytännössä bensaan. Kysymys kuuluu lähinnä, millä uudehkolla automerkillä on paras sovellus ja etähallinta? Onko teslamainen ilmastoinnin käyntiin laittaminen mahdollista? Se olisi nimittäin aika killeri tässä säässä.
Oliskohan Volvo tässä kovilla. Ainakin sen verta mitä frendeillä noita nähnyt ja jutellut siitä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Autonhankinta harkinnassa sähköautogenren ulkopuolelta, koska tarjonta tässä maassa rajoittuu käytännössä bensaan. Kysymys kuuluu lähinnä, millä uudehkolla automerkillä on paras sovellus ja etähallinta? Onko teslamainen ilmastoinnin käyntiin laittaminen mahdollista? Se olisi nimittäin aika killeri tässä säässä.
Ilmastointi kun tarvii energiaa, niin etäkäynnistys pitää olla featurena. normi akulla ei ilmastointia juuri pyöritetä. Peugeotit voi ainakin jättää laskuista oman kokemuksen perusteella. Tai no, Oikeastaan kaikki Stellantiksen (aika iso lista) merkit kuin ne varmaan käyttää kaikki samaa pasketta appiksen pohjana.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Ilmastointi kun tarvii energiaa, niin etäkäynnistys pitää olla featurena. normi akulla ei ilmastointia juuri pyöritetä. Peugeotit voi ainakin jättää laskuista oman kokemuksen perusteella. Tai no, Oikeastaan kaikki Stellantiksen (aika iso lista) merkit kuin ne varmaan käyttää kaikki samaa pasketta appiksen pohjana.
Tähän lienee tullut jokin päivitys, koska omassa sitruunassa on toiminut etäohjaus moitteettomasti jo pari viikkoa. Aikamoinen saavutus. Polttomoottoreissa mulla on ollut etäkäynnistys Volvossa ja Fordissa. Näistä Fordin toimi paremmin, mutta oli toki pari vuotta uudempi.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
@sampio ainakin ittellä Volvon äppi toiminut moitteetta.

Volvo otti tässä selkeän stepin taaksepäin appin osalta, kun uusissa autoissa on Googlen käyttis Sensuksen tilalle. Itse autossa käyttökokemus parani mielestäni paljon, esim. itse en ole enää kokenut tarvetta Apple Car Playlle. Samalla kuitenkin simppeli mutta hyvin toimiva ja ihan mukavat ominaisuudet omannut appi päivittyi ulkoasultaan samannäköiseen, mutta huomattavasti epävarmemmin toimivaan ja huonommilla ominaisuuksilla olevaan appiin. Molemmissa toki esilämmitys/viilennys toimii. Takana siis abaut viiden vuoden ajalta XC40 (polttis, Sensus) -> XC40 (hybridi, Sensus) -> C40 (sähkö, Google).
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tähän lienee tullut jokin päivitys, koska omassa sitruunassa on toiminut etäohjaus moitteettomasti jo pari viikkoa. Aikamoinen saavutus. Polttomoottoreissa mulla on ollut etäkäynnistys Volvossa ja Fordissa. Näistä Fordin toimi paremmin, mutta oli toki pari vuotta uudempi.
Pösössä se toimii välillä upeasti ja sitten taas ei toimi juuri ollenkaan. Bonuksena mun -20 mallin autossa on vielä 2G/3G modeemi ja kun 3G ajetaan alas, niin saa jännittää että toimiiko ollenkaan. Käsittämätön design fail.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pösössä se toimii välillä upeasti ja sitten taas ei toimi juuri ollenkaan. Bonuksena mun -20 mallin autossa on vielä 2G/3G modeemi ja kun 3G ajetaan alas, niin saa jännittää että toimiiko ollenkaan. Käsittämätön design fail.
Kuulostaa yhtä laaduttomalta kuin Skodan etähallinta. Luulisi näiden olevan nykyaikana ihan yksinkertaisia toteuttaa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kuulostaa yhtä laaduttomalta kuin Skodan etähallinta. Luulisi näiden olevan nykyaikana ihan yksinkertaisia toteuttaa.
Niinpä. Se datan määrä ei oikeasti ole kummoinen ja toimivaksi todennetut tiedonsiirtoratkaisut on olemassa. Pösön appiksessa on aivan alkeellisia UI bugeja. Alan ammattilaisena vituttaa huolella kun ne saisi karsittua pois testaamisella ja pienellä viimeistelyllä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Softan laatu yleensä on harmillisen heikko, mutta usein se vaikutelma syntyy juurikin noista lapsellisista bugeista joista ei vaan viitsitä korjata. Tai korjaus on, mutta ei uskalleta julkaista kun pitäisi testata kokonaisuus kunnolla. Oma lukunsa on surkeat käännökset. Konekäännettyjä virheilmoituksia yms. Viime viikolla iski vakava virhe ajossa ruutuun, mutta kun se suomi-käännös oli niin kryptinen että en aluksi tajunnut missä vika. Luulin ensin että sähköisessä ajossa on ongelma, etenkin kun polttomoottori lähti käyntiin. Parkkiksellla sitten huomasin, kun ei ratti meinannut kääntyä, että sähköinen tehostin oli pois pelistä. Pitäisi varmaan vaihtaa Englanti tilalle tai tässä tapauksessa Ranska ja käydä kielikurssi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Volvo otti tässä selkeän stepin taaksepäin appin osalta, kun uusissa autoissa on Googlen käyttis Sensuksen tilalle. Itse autossa käyttökokemus parani mielestäni paljon, esim. itse en ole enää kokenut tarvetta Apple Car Playlle. Samalla kuitenkin simppeli mutta hyvin toimiva ja ihan mukavat ominaisuudet omannut appi päivittyi ulkoasultaan samannäköiseen, mutta huomattavasti epävarmemmin toimivaan ja huonommilla ominaisuuksilla olevaan appiin. Molemmissa toki esilämmitys/viilennys toimii. Takana siis abaut viiden vuoden ajalta XC40 (polttis, Sensus) -> XC40 (hybridi, Sensus) -> C40 (sähkö, Google).
Minkä ikäinen toi sun XC40 oli, ja tässä siis etäviilennyt pelitti jo?
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Camarosta taisi pystyä laittamaan etänä (kännykästä tai avaimesta) kasin höpöttämään. Siinähän se ilmastointikin samalla käynnistyy.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Minkä ikäinen toi sun XC40 oli, ja tässä siis etäviilennyt pelitti jo?
2018 joulukuussa taisi noista ensimmäinen tulla. En mä nyt kättä raamatulle, laita mutta mun mielestä jo siinä sai appista esilämmityksen/viilennyksen päälle. R-Design varustepaketilla (plus olikohan Apple Car Play).

Tosta plugarihybriditä olen 100% varma, kun se vaihtui keväällä tuohon täyssähköön.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en ole kertaakaan tän kesän aikana onnistunut käynnistämään -19 V40:stä etänä. Webaston ohjaus kyllä toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös