Saksasta tuodessa saa sellaisen 5-10k€ hintaedun uudehkoissa sähköautoissa, koska saksassa sähköautoon sai 6k€ hankintatukea ja ALV on vain 19%.
Tämän hankintatuen ja alemman alvin lisäksi lisäksi käytetyn sähköauton markkina vaikuttaa Saksassakin tarjonnan palauduttua normalisoituneen pre-komponenttipulan tasolle. Uudenkarhean EQE-mersun tapauksessa saksalaisen ja suomalaisen vastaavan 8000km ajetun käytetyn hintaero on jopa 10-14000€.
Käytetyn sähköauton hintaa ei Saksassa myöskään suojaa polttisten co2-perusteinen autovero, vaan vastaava EQE on uutena selvästi vastaavaa diesel- tai bensa E-sarjalaista kalliimpi hankkia. Sähköauton hinta romahtaa tylysti vastaavan polttisvehkeen tasolle kun sen ajaa ulos kaupasta. Jopa mersussa. Ja onhan polttis edelleen toimintamatkoiltaan parempi jos ajaa hiukankin enemmän matkaa autobahnilla.
Suomeen vähän käytetyn tuova pääsee hyötymään kivasti. Ja onhan Saka, Kamux jne tähän jo heränneet.
EDIT: Voisin kuvitella, että tämä korostuu entisestään niissä malleissa, joissa polttis ja täyssähkö ovat näöltään samanlaiset. Esimerkiksi tuleva BMW i5. Täyssähköversio on liki identtinen sisältä ja ulkoa tavallisen 5-sarjan kanssa.
Viimeksi muokattu: