Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 336 051
  • 19 049

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös apukaapelit ajaisi saman asian, mutta huonona puolena käyttö edellyttää sosiaalista tilannetta, josta syystä en itsekään käytä.
Ei ne kyllä aja. Sähköttömältä mökiltä kun olet lähdössä akku tyhjänä, niin ne kaksi kaapelia ei ihan hirveästi lämmitä, eikä myöskään tuo virtaa. Toinen syy on siinä, että helposti saattavat hajottaa virtaa antavan auton laturin.

Nuo boosterit on toimivia. Varsinkin jos unohtaa ne ihan halvimmat mallit, missä kapasiteetti on aika pieni. Ongelma noissa on se, että ne on silloin just tyhjänä kun sattuu tarvitsemaan. Eli muista tarkistaa säännöllisesti akun tila.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ne kyllä aja. Sähköttömältä mökiltä kun olet lähdössä akku tyhjänä, niin ne kaksi kaapelia ei ihan hirveästi lämmitä, eikä myöskään tuo virtaa. Toinen syy on siinä, että helposti saattavat hajottaa virtaa antavan auton laturin.
Joo, eikä ne ihan ilmaisia ole kunnolliset (eli paksut) kaapelitkaan. Tai siis yllättävän kalliita.
 
Juu, ja ovat tehneet samalla hyytyneestä autosta tiileskiven. Joku tätä jossain tilitti.
Siinä on sellanen pikku kikka millä näin ei käy. Ylipäätään suurin osa ihmisistä laittaa käynnistyskaapelit väärin, joten todennäköisesti myös hinausfirman työntekijät sortuu samaan ja uudempien autojen tietokoneet menee sekaisin ja muuttuu tiiliskiveksi.

Eli kun lataatte akkua boosterilla tai annatte virtaa käynnistyskaapeleilla, niin toimikaa näin;

Ladattavan akun ajoneuvosta virta pois kokonaan, eli avaimetkin pois paikaltaan, koska uudemmissa autoissa menee monesti herätevirta päälle, kun laitetaan avain paikalleen.

Punainen (+) kaapeli ensin tyhjään akkuun ja sitten täyteen akkuun. Musta (-) kaapeli ensimmäisenä täyteen akkuun ja miinuskaapeli ladattavan akun auton RUNKOON(!), eli johonkin auton metalliosaan jotka on yhteydessä ajoneuvon runkoon, ei tyhjän akun miinusnapaan. Jos se laitetaan ladattavan akun miinusnapaan, akut tasaa virran samalle virralle (eli täydestä akusta purkautuu virta noin puoleen akkuun, kun se tasautuu, ja virtaa luovuttavakin auto voi sammua tai hajota, kun jännite laskee liian alas) ja se voi antaa virtapiikin sähkölaitteille, jolloin on mahdollista että ladattavan akun auton tietokonejärjestelmä ottaa itseensä ja pimenee.

Antakaa akun latautua hetki, esimerkiksi viisi minuuttia että akun jännite on tasaantunut ja vasta sen jälkeen starttaus.

Näillä ohjeilla ei todennäköisesti(!) tule vaurioita sähköjärjestelmään. Mutta kuten yllä mainitsit, lukekaa auton manuaali ensin. Jos tunnette epävarmuutta edelleen, soittakaa ammattilainen paikalle, niin vastuu siirtyy toimenpiteen suorittavalle yritykselle.

Terveisin, jokusen sata kertaa toimenpiteen suorittaneena ja vielä yhtäkään ajoneuvoa särkemättä (puuhun koputus).
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siinä on sellanen pikku kikka millä näin ei käy.
Ei huvittaisi kokeilla. Siis ihan siitä syystä, että tyhjä akku on vähän turn-off noin yleensä. Mutta mun edellisessä autossa (A-Mersu) oli ehdottomasti kielletty käyttämästä boosteria. Olisi varmaan joillain varotoimenpiteillä ollut turvallista, mutta näin valmistaja ainakin pesee kätensä, jos joku tunaroi tossa.
 
Ei huvittaisi kokeilla. Siis ihan siitä syystä, että tyhjä akku on vähän turn-off noin yleensä. Mutta mun edellisessä autossa (A-Mersu) oli ehdottomasti kielletty käyttämästä boosteria. Olisi varmaan joillain varotoimenpiteillä ollut turvallista, mutta näin valmistaja ainakin pesee kätensä, jos joku tunaroi tossa.
Juu, ei tietenkään kannata kokeilla jos epäilyttää. Kuten sanoin, niin jos tuntuu epävarmalta niin yhteyttä korjaamoon tai hinauspalveluun, niin vastuu siirtyy omilta harteilta pois. Mutta käytännössä noin niitä oikeaoppisesti käynnistellään uudestaan. Ja totta, autonvalmistaja pesee kätensä tuolla tekstillä ja hyvä niin. Liian usein törmään siihen, että käyttäjälähtöisesti on rikottu ajoneuvoja kun ei ymmärretä mitä tehdään. Siksi ei kannata tehdä mitään jos ei ole 100% varma mitä tekee, varsinkin uudemmissa ajoneuvoissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Punainen (+) kaapeli ensin tyhjään akkuun ja sitten täyteen akkuun. Musta (-) kaapeli ensimmäisenä täyteen akkuun ja miinuskaapeli ladattavan akun auton RUNKOON(!), eli johonkin auton metalliosaan jotka on yhteydessä ajoneuvon runkoon, ei tyhjän akun miinusnapaan. Jos se laitetaan ladattavan akun miinusnapaan, akut tasaa virran samalle virralle (eli täydestä akusta purkautuu virta noin puoleen akkuun, kun se tasautuu, ja virtaa luovuttavakin auto voi sammua tai hajota, kun jännite laskee liian alas) ja se voi antaa virtapiikin sähkölaitteille, jolloin on mahdollista että ladattavan akun auton tietokonejärjestelmä ottaa itseensä ja pimenee.
Ja poisottaessa purku päinvastaisessa järjestyksessä.

Itse en jaksa tuohon autojen hajoamiseen noissa tilanteissa uskoa. Pihassa on viitisenkymmentä yhdistelmää ja reilut sata ThermoKingiä, eikä yksikään ole hajonnut apuvirtaa annettaessa, vaikka epäilisin, että joskus tuokin toimenpide on suoritettu siks lailla vasemmalla kädellä.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Auton moottoritilan puhdistus. Itse olen aina vitun halunnut tietää, sorry kirosanat.

Puhdistutin auton moottoritilan höyryimurilla, maksoi 40€ ja moottoritila on kuin uusi. Moottoritila oli aivan helvetin pölyinen ja en uskaltanut itse puhdistaa akkujen jne vuoksi, kenenkään ei kannata. Varsinkaan hyprideissä ja sähköautoissa. Puhdistus oli omalla vastuulla eli jos se olisi mennyt vituiksi niin oma moka eli kannattaa puhdistuttaa firmoissa, jotka osaavat homman. Onneksi se onnistui minulla hyvin. Muilla kokemuksia ja ajatuksia?

Onneksi moottoritilan puhdistus onnistui. Se on aina omalla vastuulla, mikä on perseestä. Nykyajan autoissa on niin paljon elektronisia elementtejä, että esimerkiksi höyryimurointi pitäisi kuulua huoltoon.
 
Viimeksi muokattu:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt kaikki bensalenkkarit kuulolla. Meidän vanhassa -09 Golfissa kyrvähti flekti, toimii vain kun pistää puhaltamaan täysillä. Missä vika?
 
Nyt kaikki bensalenkkarit kuulolla. Meidän vanhassa -09 Golfissa kyrvähti flekti, toimii vain kun pistää puhaltamaan täysillä. Missä vika?
Viittaisi siihen että lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus on mennyt rikki. Maksaa parikymppiä koko potikka. Kyseisestä merkistä en tiedä mutta sijaitsee yleensä hanskalokeron takana puhaltimen moottorin lähettyvillä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Legendaarinen Saab 900 tekee paluun restomod-tyyppisenä pienautosarjana. Kyseessä on vanhoihin Saab-koreihin perustuva vanhaa ja uutta teknologiaa rahasta ja laadusta tinkimättä yhdistelevä sarjarakentelu. Moottori ei kuitenkaan ole uusinta uutta, vaan klassinen kaksilitrainen viritetty bensiiniturbo.

Saab 900 oli oma ensiautoni ja se kyllä kesti ajamista. Taisi olla kahdella mallilla yhteensä 600 000 ajokilometriä täynnä ennenkuin ysitonniseen vaihdoin.

 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Legendaarinen Saab 900 tekee paluun restomod-tyyppisenä pienautosarjana. Kyseessä on vanhoihin Saab-koreihin perustuva vanhaa ja uutta teknologiaa rahasta ja laadusta tinkimättä yhdistelevä sarjarakentelu. Moottori ei kuitenkaan ole uusinta uutta, vaan klassinen kaksilitrainen viritetty bensiiniturbo.

Saab 900 oli oma ensiautoni ja se kyllä kesti ajamista. Taisi olla kahdella mallilla yhteensä 600 000 ajokilometriä täynnä ennenkuin ysitonniseen vaihdoin.

Ajattoman kaunis klassikko ja siksi suosikkimallini Saabeista. Jos jostain tipahtaisi satumainen lottovoitto, voisin hyvinkin kuvitella hankkivani tuon uuden mallin sekä myös alkuperäisen, tosin mielellään hyväkuntoisen ysisatasen. Ehkä jonain päivänä näemme vielä Saabin uuden tulemisen ja silloin se on taatusti sähkökäyttöinen.
 
4

444

Legendaarinen Saab 900 tekee paluun restomod-tyyppisenä pienautosarjana. Kyseessä on vanhoihin Saab-koreihin perustuva vanhaa ja uutta teknologiaa rahasta ja laadusta tinkimättä yhdistelevä sarjarakentelu. Moottori ei kuitenkaan ole uusinta uutta, vaan klassinen kaksilitrainen viritetty bensiiniturbo.

Saab 900 oli oma ensiautoni ja se kyllä kesti ajamista. Taisi olla kahdella mallilla yhteensä 600 000 ajokilometriä täynnä ennenkuin ysitonniseen vaihdoin.

Ei Saabia parempaa ole. Mulla oli aikanaan niitä yhteensä 4 kpl, osa samaan aikaan; 99, NG900, OG9-3 ja 9-3 SC. Jokainen niistä porsi aina tavalla tai toisella, tai oli muuten vain vasaran alla. Siksi niitä oli jossain vaiheessa kaksi pihassa, että jos edes toinen olisi kerrallaan ajokuntoinen. Aina sekään ei toteutunut. NG-satkun myin pois n. 400Mm ajettuna, OG-kolkista kusahti diesel-pumppu, tuplis oli näistä mun suosikki, ja tuo uusin oli vain järkevä hankinta. Toki siinä alkoi olla metrejä niin rutosti loppua kohden, että seuraavat rempat olisivat käyneet kalliiksi. Kiva auto toki kaikin puolin tuplaturbolla ja muilla nameilla. Jotain masokismia se varmaan oli, että aina piti olla sama merkki, vaikka aina olivat rikki. Enää en ehkä lähtisi siihen leikkiin mukaan.

Toki jos jostain sataisi miljoonia tilille, niin saattaisin tuollaisen uuden pistää ostoslistalle.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käyttöautona oleva 1,5dCi Nissan Qashqai menossa seisontaan kylmään talliin talveksi. Mitä huoltotoimia tommoiseen diisseliin kannattaa tehdä ennen, ekaa kertaa omistan. Talvidieseliä tankkiin ja ajelee hetken että pääsee kiertämään järjestelmän läpi? Välillä käyttää lämpimäksi talven aikana, kuinka monesti?
 

Punch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Simon Grilli
Käyttöautona oleva 1,5dCi Nissan Qashqai menossa seisontaan kylmään talliin talveksi. Mitä huoltotoimia tommoiseen diisseliin kannattaa tehdä ennen, ekaa kertaa omistan. Talvidieseliä tankkiin ja ajelee hetken että pääsee kiertämään järjestelmän läpi? Välillä käyttää lämpimäksi talven aikana, kuinka monesti?
Akku. Ainakin ylläpitolataus olisi hyvä olla. Akkua ei oikein näissä nykyvehkeissä voi ottaa kokonaan pois käytöstä. Tai voi, mutta mitä siellä sitten on resetoituna kun laitat akun takaisin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Öljynvaihtoa voi harkita, jos se olisi keväällä edessä muutenkin. Ei se mitenkään pakollinen ole tietty. Akku tulikin jo yllä mainittua, että jonkinlaista välilatausta parin kuukauden välein sekin kaipaa. Toki kylmä tila on akulle paras säilytyspaikka. Pääseekö siihen rellunismoon sisälle myös ihan oikealla avaimella? Ettei sit käy vahingossa niin, että ovet lukossa ja akku tyhjä.

Kesken talven käynnistely on vähän makuasia, mutta jos sellaiseen lähtee niin sitten auto pitäisi oikeasti käyttää kunnolla moottoriöljyjä myöden kuumaksi. Dieselin kohdalla tarkoittaa, että melkein ajamaan pitäisi päästä kun ei se tyhjäkäynnillä mihinkään lämpene. Melkein antaisin itse huilata kevääseen asti.

Talvidieselin suhteen ei ole niin tarkkaa, jos ei pakkasilla käynnistellä. Jos haet viimeisen satsin Nesteeltä, niin niillä on yleensä parhaiten pakkaskeliä kestävää kesälaatuakin. Tärkeämpää on jättää täydellä tankilla seisomaan, ettei vaihtuva lämpötila ja ilmanpaine pumppaa sinne tankkiin kosteutta. Kevään lämpimämpi keli kyllä liuottelee ne kylminä hetkinä kiteytyneet parafiinit polttokelpoiseksi ilmastonlämmittäjäksi.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuoden 2017 Focus ostettu käytettynä muutama kuukausi sitten, 94k nyt mittarissa. Huomasin tässä että savuttaa vaaleaa savua (kosteusperäistä siis) melko selvästi myös tunnin ajon jälkeen, joten väittäisin ettei pelkästä talvikelistä ole kyse. Öljyt ja jäähdytysnesteet päällisin puolin kunnossa, mutta silti pelko on että kannentiiviisteestä yms. kyse. Lyhyesti sanottuna savuttaa samalla lämpimänä kuin normiauto kovalla pakkasessa käynnistyksen jälkeen. Tuntuu vielä että tyhjäkäynnillä korostuu.

Liikkeestä ostettu ja lisäturvakin on, joten miten lähtisitte tilanteessa etenemään kun juurikaan kokemusta autoista ei ole? Nyt auto yön yli tallissa ja huomenna kokeilen vielä miten reagoi siihen, että ollut vuorokauden lämpimässä. Taitaa olla seuraavana vuorossa soitto liikkeeseen, että miten toimitaan?
 

hege

Jäsen
@Eki25 , ehkä ei syytä huoleen kun aika iso osa kaasusta mitä pakoputkesta tulee ulos on vesihöyryä jonka tiivistyminen näkyy kuten itsekin totesit varsinkin pakkassäällä. Ja jos nesteet muuten tallella niin tätä veikkaisin syyksi mutta aina kannattaa käydä liikkeessä näyttämässä niin saa sieltä neuvot ja asia kirjattua ylös tulevaisuuden varalta.
 
Vuoden 2017 Focus ostettu käytettynä muutama kuukausi sitten, 94k nyt mittarissa. Huomasin tässä että savuttaa vaaleaa savua (kosteusperäistä siis) melko selvästi myös tunnin ajon jälkeen, joten väittäisin ettei pelkästä talvikelistä ole kyse. Öljyt ja jäähdytysnesteet päällisin puolin kunnossa, mutta silti pelko on että kannentiiviisteestä yms. kyse. Lyhyesti sanottuna savuttaa samalla lämpimänä kuin normiauto kovalla pakkasessa käynnistyksen jälkeen. Tuntuu vielä että tyhjäkäynnillä korostuu.

Liikkeestä ostettu ja lisäturvakin on, joten miten lähtisitte tilanteessa etenemään kun juurikaan kokemusta autoista ei ole? Nyt auto yön yli tallissa ja huomenna kokeilen vielä miten reagoi siihen, että ollut vuorokauden lämpimässä. Taitaa olla seuraavana vuorossa soitto liikkeeseen, että miten toimitaan?
Onko autosi bensiinimoottori? Vai etanoli? Etanoli antaa huomattavasti enemmän höyryä kuin tavallinen bensiini koska etanoli sitoo enemmän lämpöä, joten purkautuessa se tuottaa enemmän höyryä pakoputkesta.

Eiköhän tuo ole ihan vaan pelkkää vesihöyryä. Pakkasella voi äkkiseltään vaikuttaa että työntää enemmän "savua" pöntöstä mutta ihan normaalia se on. Tyhjäkäynnillä se näkyy enemmän koska pakokaasun virtausta ei ole.

Jos kannentiiviste huolettaa ja haluat kotikonstein asiaa tarkastella, niin toimi näin;
1. Tarkasta ettei paisuntasäiliön pinnalla näy selkeätä öljykalvoa ja öljytikkua nostaessa öljy ei ole selkeästi harmaata, eikä kumpaakaan nestettä häviä moottorista.
2. Kun laitat moottorin kylmänä käyntiin, tarkasta tuleeko alku"pöläytyksessä" sinistä savua mukana. Jos tulee, niin todennäköisesti öljyä pääsee väärään paikkaan, eli palotilaan. Pienestä määrästä ei kannata olla huolissaan, mutta selvästi sininen savu vaatii toimenpiteitä noin vähillä kilometreillä olevassa autossa.
3. Ajat moottorin hyvin lämpimäksi. Sammutat auton ja annat jäähtyä hetken. Avaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki (se säiliö, missä jäähdytysnesteen pinta näkyy moottoritilassa) VAROVASTI(!!), koska siellä saattaa olla painetta. Kun korkki on auki, käynnistä auto. Anna moottorin käydä lämpimäksi uudelleen, jos on kaveri katsomassa, niin voi kaasutella hieman. Jos paisuntasäiliön pinta alkaa kuplia, on kansipahvi todennäköisesti rikki tai pahimmassa tapauksessa lohko haljennut.

Kääntyisin kuitenkin edelleen siihen, että se on vain vesihöyryä. Näyttää pahemmalta kuin onkaan ja sitä alkaa kuvitella, että auto savuttaa ihan kunnolla. Ja se glykoli (jäähdytysneste) on höyrystyessään sitten ihan valkoista, ei sellaista läpinäkyvää höyryä vaan kirjaimellisesti valkoista. Näitä näkee välillä tuolla liikenteessä ja sen kyllä erottaa kauas mistä on pahvi palanut. Todennäköisesti liikkeessä antavat valohoitoa ja muutaman satasen laskun, mutta voihan sitä varmuuden vuoksi siellä käyttää jos sillä mielenrauhan itselleen saa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yllä tulikin jo hyvät ohjeet. Millä koneella tarkemmin tuo Ford on? Jos nesteitä ei katoa, niin en kanssa lähtisi hätäilemään tutkimusten kanssa. Jos on paljon pätkä/kaupunkiajoa niin näillä keleillä sitä höyryä vaan tulee kun vettä kertyy takavaimentimen pohjalle. Huomaat, kun jätät auton joksikin aikaa tyhjäkäynnille ja sitten sormin tunnustelet sitä putken päästä tippuvaa nestettä. Puhtaan veden kyllä erottaa näppituntumalla glykoliseoksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitokset hyvistä vinkeistä! Fordin litranen bensa ecoboosti on kyseessä. Kuten totesinkin, normaalista kylmänä höyryämisestä en olisi huolissani, mutta ihmetyttää kun 50km maantieajon jälkeen risteykseen pysähtyessä höyryä leijailee auton etupuolelle saakka.

Unohtukin alkuperäisessä viestissä mainita, että joo nimenomaan vettä tiputtelee tipottain pakoputken päästä, sitä haistelin tuolla autotallissa. Kummastuttaa vaan, kun "ei kenenkään" muun auto tämmöisellä nollakelillä tunnu savuilevan tuollein ja tosiaan lähes tunnin maantieajoja on tehty nyt säännöllisesti, eli ei pitäisi olla pätkäajostakaan johtuvaa. Eikö luulisi tuon äänenvaimentimeen kertyvän veden haihtuvan pois jos ajaa pidemmän 100km lenkin päivän aikana?
 
@Eki25 kyselin tuossa asiasta, niin vanhemmissa ecoboosteissa on ollut samanlaista vikaa. Silloin on ollut turbo tiensä päässä (rakennevika, jopa alle 70tkm) tai tosiaan se kannentiiviste vuotaa, eikä välttämättä ole muuten oireillut yllä mainituilla tavoilla. Jos se tosiaan savuttaa huomattavan paljon, niin eikun vaan yhteyttä myyjään ja sitä kautta lähteä asiaa viemään eteenpäin. Jos myyjä ei suostu ottamaan asiaa vakavasti, niin ajanvarausta korjaamolle ja kuluttajariitalautakunnan kautta hakemaan päätöksiä. Takuuhan siitä on jo umpeutunut (5v/100tkm) mutta saattaa vielä tuurillaan mennä takuun piiriin, kun on niin lähellä tuo ikä ja kilometrit reippaasti alle.

Toinen vinkki mikä tuli, niin kyseiseen moottoriin ei missään nimessä muuta öljyä kuin Fordin suosittelemaa öljyä (LAATULUOKALTAAN: FORD WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20), ei edes lisäysöljynä!! Jos muuta öljyä käyttää, niin jakohihna menee vaihtoon välittömästi, koska kyseessä on ns. öljykylpyjakohihna. Väärä öljy kerää hihnaan sellaista mujua ja aiheuttaa hihnan turpoamista -> menee rikki -> seuraa moottorivaurio, ja siitä sitten moottorinvaihto joka maksaa 7k€-8,5k€. Öljynvaihtoväliä ei saa myöskään ylittää, mielellään jopa lyhentää sitä ja jakohihna ei kestä valmistajan ilmoittamaa 240tkm, joissain tapauksissa mennyt poikki 100tkm kohdalla.

Tulipas pessimistinen viesti heti aamuun. Mutta parempaa päivää tästä eteenpäin, toivottavasti saat homman hoitoon ja huolettomia kilometrejä tästä eteenpäin!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyseessä on kyllä "haastava" moottori. Heimopäällikön vinkit öljylaadun kanssa kannattaa ottaa tosissaan ja suosittelisin kyllä lämpimästi muutenkin kaikille, jotka jakohihnan vaihtavat/vaihdattavat ottamaan samalla kertaa myös öljypohjan irti ja puhdistamaan öljypumpun imusiivilän sekä vaitamaan myös öljypumpun käyttöhammashihnan. Tunnin lisähomma, mutta tuo kummasti mielenrauhaa, mikäli autoa meinaa pitää pitkään yli 200 tkm. Merkkihuollot eivät lähde aukomaan ja korjaamaan näitä, vaan tarjoavat vaihtokonetta tilalle. Kustannus 5500-8000€ paikasta riippuen. Korjaaminen on kuitenkin mahdollista ja osia saa kyllä muita reittejä hankittua kuin viralliselta tiskiltä.

Mutta alkuperäiseen ongelmaan liittyen ajele nyt sillä pari tankillista ja seuraile säännöllisesti jäädytysnestettä ja öljyjä. Jos savuttelu jatkuu, niin sitten tutkimuksiin, mikä on vikana.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipas pessimistinen viesti heti aamuun. Mutta parempaa päivää tästä eteenpäin, toivottavasti saat homman hoitoon ja huolettomia kilometrejä tästä eteenpäin!
Mulla on tosiaan liikkeen lisäturva autossa vuoden ostopäivästä, joten siihen menee jos muuten ei enää takuuseen kelpaa. Öljyasiat tiedossa ja suvussa pari Focusta, joten riskit tiedossa. Auto ollut nyt pari päivä tallissa ja kuski rauhoittumassa, täytyy soitella myyjälle asiasta.

Edit. Auto on huollettu takuuajan Fordin merkkihuollossa, joten senkin puolesta kaiken järjen mukaan ollut oikeat öljyt koneessa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuossa kun vaihdoin autoihin talvirenkaat, huomasin, että mm. opetustarkoitukseen käyttämässämme Nissan Micrassa on nastarenkaat turhan kuluneet. Täytyy siis hommata uudet.

Tästä seuraakin kysymys jatkoajan raadille. Mitä mieltä olette, kun tekisi mieli ostaa kitkarenkaat. Onko sillä merkitystä, että ns. ykkösautossamme on nastat? Eli voiko jotenkin hämätä, kun kaikki ajokortilliset ajavat kaikilla autoilla joskus.

Täällä pk-seudulla iso osa talvesta tekee pahaa ropistella noilla nastoilla. Toisaalta sitten taas pahimmillaan sulaa ja jäätyy vuorotellen, jolloin tiet voivat olla aika jäisiä. Mutta kyllähän täällä monet kitkoilla kuitenkin pärjäävät.

Tyhmiä kysymyksiä, mutta odotan älykkäitä vastauksia päätökseni tueksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös