Tämän päivän IS:n nettiversiosta löytyy mielenkiintoinen juttu autoilun kustannuksiin liittyen. Ilmeisesti viranomaistoimin on kehitetty autokalkulaattori, jossa voi laskeskella ja vertailla autoilun kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä (bensiini, diesel, ladattava hybridi, täyssähkö jne.). Löytyy ihan googlettamalla ja hakusanalla autokalkulaattori.
Itse sain mielenkiintoisen tuloksen, kun vertasin oman ladattavan hybridin ostohintaa, kulutusta jne. tietoja ostohinnaltaan n. 60 000 euron arvoiseen täyssähkäriin. Autokalkulaattorin mukaan ladattava hybridi tulee halvemmaksi. Tämä on minusta ensimmäinen vähän tarkempi laskuri, jonne voi syöttää tarvittavia tietoja ja tällöin saa paremmin vertailtuna kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä.
Aikaisemmat vertailut, mitä lehtien palstoilla olen nähnyt, ovat olleet sen suuntaisia, että ladattava hybridi tulisi jopa bensa-autoa kalliimmaksi. Olen näitä laskelmia vähän ihmetellyt, kun oma kahden vuoden kokemus ladattavan hybridin kanssa kertoo selkeää kieltä siitä, autoilun kustannukset ovat alentuneet vähentyneiden tankkauskertojen muodossa.
Toki täyssähköautojen hankintahinnan alentuessa laskelman muuttuu ja taitaa käydä niin, että itsellekin täyssähkäri tulisi ladattavaa hybridiä halvemmaksi. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että sähkön hinta pysyy samalla tasolla kuin nyt, eikä lataaminen muutu kalliimmaksi.