Autoiluketju

  • 3 193 017
  • 18 516

hege

Jäsen
@YamahaGPR , itse olen koukullisia pakuja vuokrannut pariin kertaan huoltoasemilta (muistaakseni T****l Itäväyltä ja Pukinmäestä joku) ja myös siitä Pukinmäessä kehä-I luona olevasta vuokraamosta. Henkilöautoista ei ole valitettavasti tietoa. Ja siis nämäkin referenssit jonkun vuoden takaa eli ei tuoretta tietoa.
 

Takiainen

Jäsen
Tuli hetken mielijohteesta päivitettyä autoa hieman uudempaan; XC60 T8 vm. 2020. Näistä varmaan löytyy kokemusta tälläkin palstalla, noita kun tulee vastaan liikenteessä noin minuutin välein. Paljonko tuollaisella käytännössä pääsee kaupunki-/taajama-ajossa pelkällä sähköllä? Auton luovutus tapahtuu vasta loppuviikosta joten vielä ei pääse itse kokeilemaan. Myyjä jutteli n. 40 km sähkö rangesta ja hyvä jos pitää paikkaansa. Tuolla rangella menisi sitten suurin osa ajoista pelkällä sähköllä.

Itsellä saman vuoden V90 T8 ja nyt kesäkeleillä tuo 40km on aivan katto Pure-modella, sellaisessa 50-70km/h vauhdissa. Talvella saa melkeinpä puolittaa ja toki jatkuvat paikaltaan lähdöt kuluttavat sitten enemmän. Lisälämppäri (Webasto) kannattaa ruksia valikoista pois päältä etenkin kesäkeleillä, niin ei suotta kuluta. Talvella sitten oltava päällä, sillä sähköllä ajettaessa se on ainoa tapa saada auto lämpimäksi. Webaston kulutus pyörii noin 1l/h.

Ilmeisesti ovat saaneet alkuvuodesta parannetulla softalla rangea hilattua ylöspäin, mutta oma huolto tulossa vasta kesän jälkeen ja erikseen en lähde marmoritiskille päivittämään, joten tämän paikkansa pitävyydestä en osaa sanoa.

Hieman rangea kaipaisi itse lisää ja nopeampaa latausta, mutta muuten kyllä loistopeli.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli hetken mielijohteesta päivitettyä autoa hieman uudempaan; XC60 T8 vm. 2020. Näistä varmaan löytyy kokemusta tälläkin palstalla, noita kun tulee vastaan liikenteessä noin minuutin välein. Paljonko tuollaisella käytännössä pääsee kaupunki-/taajama-ajossa pelkällä sähköllä? Auton luovutus tapahtuu vasta loppuviikosta joten vielä ei pääse itse kokeilemaan. Myyjä jutteli n. 40 km sähkö rangesta ja hyvä jos pitää paikkaansa. Tuolla rangella menisi sitten suurin osa ajoista pelkällä sähköllä.

Mulla oli 2020 vuoden XC60 ja kyllä sillä joutui todella herkästi ajella jos halusi rangen riittävän 40 kilometriin. Kaupunkiajossa saattoi riittää, mutta yksikin esim 100kmh pätkä söi sitä rangea tosi rajusti. Talvella pakkasella range suli lähes olemattomaksi ja jos mentiin yli 5 pakkasasteen niin sitten ei sähköllä päässyt lainkaan.

En sitten tiedä onko noihin 2020 vuoden malleihin saatu ajettua softapäivitystä, joka laittaisi sen toimimaan paremmin. Ehkä eniten vitutti se (first world problems), kun lähdit täydellä akulla kotoa ja 2 kilsan kohdalla moottoritien rampilla painoin pikkasen liikaa kaasua niin seuraavat 3 kilsaa mentiin bensalla vaikka akku olisi täysi. Kuulemma tuo oltaisiin softalla fiksattu.

Isossa kuvassa hyvä auto kuitenkin.
 

Takiainen

Jäsen
Tuli hetken mielijohteesta päivitettyä autoa hieman uudempaan; XC60 T8 vm. 2020. Näistä varmaan löytyy kokemusta tälläkin palstalla, noita kun tulee vastaan liikenteessä noin minuutin välein. Paljonko tuollaisella käytännössä pääsee kaupunki-/taajama-ajossa pelkällä sähköllä? Auton luovutus tapahtuu vasta loppuviikosta joten vielä ei pääse itse kokeilemaan. Myyjä jutteli n. 40 km sähkö rangesta ja hyvä jos pitää paikkaansa. Tuolla rangella menisi sitten suurin osa ajoista pelkällä sähköllä.
Sellainen huomio vielä, jos halua sähköllä ajoa optimoida, niin kannattaa käyttää auton omaa navigaattoria mahdollisimman paljon. Auto osaa sen perusteella haistella mihin kohtaan matkaa kannattaa käytössä oleva sähkö käyttää. Esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin ajellessa ei käytä sähköä lainkaan motarilla, vaan käytetään vasta kaupunkiajossa. Ilman navia akku tyhjä Ideaparkin kohdalla.
 

Tuamas

Jäsen
Kun oli se veneen luovutus vähän auki niin olisin kysellyt millaista joustoa tuossa olisi ollut.

Itse olen tuolta vuokraillut useampaan otteeseen, parhaimmillaan vartin varoajalla kun omasta autosta levisi rengas ja oli työreissua.

Koko systeemihän on 100% automatisoitu ja jos niitä koukullisia autoja on lähellä sinua enemmänkin, niin ratkaisisin tämän siten, että vuokraisin auton vasta kun veneen luovutus on sovittu varmaksi.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Itsellä saman vuoden V90 T8 ja nyt kesäkeleillä tuo 40km on aivan katto Pure-modella, sellaisessa 50-70km/h vauhdissa. Talvella saa melkeinpä puolittaa ja toki jatkuvat paikaltaan lähdöt kuluttavat sitten enemmän. Lisälämppäri (Webasto) kannattaa ruksia valikoista pois päältä etenkin kesäkeleillä, niin ei suotta kuluta. Talvella sitten oltava päällä, sillä sähköllä ajettaessa se on ainoa tapa saada auto lämpimäksi. Webaston kulutus pyörii noin 1l/h.

Ilmeisesti ovat saaneet alkuvuodesta parannetulla softalla rangea hilattua ylöspäin, mutta oma huolto tulossa vasta kesän jälkeen ja erikseen en lähde marmoritiskille päivittämään, joten tämän paikkansa pitävyydestä en osaa sanoa.

Hieman rangea kaipaisi itse lisää ja nopeampaa latausta, mutta muuten kyllä loistopeli.

Mulla samanlainen alla ja kun aika hiljattain (maaliskuun lopussa) Bilialta hankin niin oletettavasti ovat siihen tuon softapäivityksen ajaneet. Työmatka-ajossa (~puolet motaria, kolmannes kehä ykköstä ja loput taajamaa) pääsee nyt kesäkeleillä 41 kilsaa sähköllä Pure-tilassa. Varmaan ilman motariajoa ja laittamalla ilmastoinnin pois päältä saisi tuohon vielä jonkun kilsan lisää, mutta kun matka suuntaansa on 13 kilsaa niin tuokin riittää omaan käyttöön mainiosti. Talvikeleistä ei vielä ole kokemusta, voipi olla että silloin ei koko matkaa sähköllä pääse ja tosiaan tuo Webastolla kabiinin lämpimänä pitäminen joka tapauksessa vähän bensaa nielee. Tosi tyytyväinen olen kyllä minäkin autoon toistaiseksi ollut, oikeastaan ainoat ärsytyksen aiheet ovat ratin nappien kautta käytettävien toimintojen rajallisuus (aika paljon pitää näprätä keskinäytön kautta, mikä on ajon aikana no-no) ja edellisessä autossa ilmajousitukseen tottuneena selvemmin läpi matkustamoon välittyvät tien epätasaisuudet.
 

chubster

Jäsen
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…
Eräs pikän linjan automekaanikko sainoi taannoin, että Kia ja Hyndai ovat sellaisia merkkejä, joita korjaamolla harvemmin näkyy. Noista merkeistä saattaa löytyä tuolla budjetilla melko hyviä yksilöitä.
 

Tuamas

Jäsen
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…

Pienehkö ja uudehko korealainen tai japanilainen, jos pääkriteerit ovat pelkästään käyttö/huoltokulut ja toimintavarmuus.

Toyota, Kia tai Huyndai ajanevat kaikki asian, näistä ehkä Huydai i20 tai Kia Rio olisivat ne ensimmäiset vaihtoehdot, Toyota Yaris sitten kolmantena, mutta lienee järkevän ikäisenä ja tuolla ajomäärällä vähän yli budjetin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…

Jos kilometrit pysyvät vuodessa kohtuullisina (max 15 000 - 20 000 km), niin kannattaa ainakin katsastaa käytetyn auton yksityisleasing vaihtoehtona. Esim Beely tai Autoverkkokauppa.

Saa ainakin sitä huolettomuutta ja pääsee uudehkoon autoon kiinni. Ja jos kuukausmaksu on vaikkapa noin 300 €/kk, niin aika pitkään sitäkin makselee ennen kuin tulee tuo budjetin 8000 euroa täyteen. Ja isona asiana välttää sen käsirahan. Toki voihan sen 8000 euron autonkin maksaa lainalla ja lyhennellä samalla tavalla.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Eräs pikän linjan automekaanikko sainoi taannoin, että Kia ja Hyndai ovat sellaisia merkkejä, joita korjaamolla harvemmin näkyy. Noista merkeistä saattaa löytyä tuolla budjetilla melko hyviä yksilöitä.
Siskon Kiasta pamahti juuri moottori, alle 170tkm ajettu. Ei kuulemma kannata enää korjata. En tosin tiedä onko laiminlyöty öljyjen lisäyksiä tms. Mutta olen itsekin ymmärtänyt, että ihan laadukkaita autoja ovat.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siskon Kiasta pamahti juuri moottori, alle 170tkm ajettu. Ei kuulemma kannata enää korjata. En tosin tiedä onko laiminlyöty öljyjen lisäyksiä tms. Mutta olen itsekin ymmärtänyt, että ihan laadukkaita autoja ovat.
Juu, kyllähän varmaan kaikista merkeistä löytyy niitä "maanantaikappaleita", mutta ehkäpä se kokonaisuus sitten ratkaisee. Juuri tuo öljyn vaihto ja yleensäkin huollot määrätyin välein ehkäisisi näitä murheita aika paljon. Siis ihan yleisellä tasolla. Mulla pamahti kone nuorena, kun en ollut tarkastanut jäähdytysnesteen pakkasen kestävyyttä. Vesipumppu oli jäässä ja sitten kuului poks.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…
Tuollahan saa mitä vaan. Esimerkiksi 1,6 bensa Focuksella on vaikea mokata.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos vaikka Tesla 3 toisi Saksasta niin millaisia autoveroja / veroja / veroluonteisia maksuja noihin tulee päälle jos auton hinta siellä esim 35.000€?

Kaverin puolesta vaan kyselen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Aina kun näen noita 60- tai 70-luvun jenkkejä, vaikka Corvetteja, niin menen ihan sekaisin. Joku Stingray on maailman kaunein auto. Mulla on hyllyssä pienoismalli. Niiden hinnathan vaihtelevat kuitenkin kovasti. Osa on sikakalliita, osa on halvempia. Pätee toki moniin muihinkin vanhoihin jenkkeihin, esimerkiksi Dodge Chargeriin. Toive on, että joskus ostaisin jonkun tuollaisen. Pitäisi toki osata korjata niitä edes vähän alusta.

Ihan helvetin kallistahan niillä ajaminen ja niiden kanssa eläminen olisi, mutta se fiilis, se fiilis. Sitä et löytäisi muualta. Jos laittaisit 70-luvun Corvettessa soimaan jonkun Heartin "Crazy On Youn" tai Bostonin "More Than A Feelingin", niin se olisi taivaallista. Nousisin taivaisiin juuri siinä hetkessä. Sitä fiilistä ei saisi mistään muusta autosta.

Ja toki tuolloin tehtiin maailman kauneimmat autot. Sen parhaan musiikin ohella.
 

Tuamas

Jäsen
Jos vaikka Tesla 3 toisi Saksasta niin millaisia autoveroja / veroja / veroluonteisia maksuja noihin tulee päälle jos auton hinta siellä esim 35.000€?

Kaverin puolesta vaan kyselen.

Jos auto on rekisteröity 1.10.2021 jälkeen, autovero on 0€, jos ennen sitä, niin Model 3:n autovero on tonnista puoleentoista.

Tähän päälle rekisteröintikatsastus Suomeen on joitain satasia.

Saksasta tuodessa saa sellaisen 5-10k€ hintaedun uudehkoissa sähköautoissa, koska saksassa sähköautoon sai 6k€ hankintatukea ja ALV on vain 19%.
 

ace

Jäsen
Aina kun näen noita 60- tai 70-luvun jenkkejä, vaikka Corvetteja, niin menen ihan sekaisin. Joku Stingray on maailman kaunein auto. Mulla on hyllyssä pienoismalli. Niiden hinnathan vaihtelevat kuitenkin kovasti. Osa on sikakalliita, osa on halvempia. Pätee toki moniin muihinkin vanhoihin jenkkeihin, esimerkiksi Dodge Chargeriin. Toive on, että joskus ostaisin jonkun tuollaisen. Pitäisi toki osata korjata niitä edes vähän alusta.

Ihan helvetin kallistahan niillä ajaminen ja niiden kanssa eläminen olisi, mutta se fiilis, se fiilis. Sitä et löytäisi muualta. Jos laittaisit 70-luvun Corvettessa soimaan jonkun Heartin "Crazy On Youn" tai Bostonin "More Than A Feelingin", niin se olisi taivaallista. Nousisin taivaisiin juuri siinä hetkessä. Sitä fiilistä ei saisi mistään muusta autosta.

Ja toki tuolloin tehtiin maailman kauneimmat autot. Sen parhaan musiikin ohella.
69 Dodge Charger, oispa massia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaguar E-Type jostain 60-luvulta pyysi pitämään pinttiään.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos auto on rekisteröity 1.10.2021 jälkeen, autovero on 0€, jos ennen sitä, niin Model 3:n autovero on tonnista puoleentoista.

Tähän päälle rekisteröintikatsastus Suomeen on joitain satasia.

Saksasta tuodessa saa sellaisen 5-10k€ hintaedun uudehkoissa sähköautoissa, koska saksassa sähköautoon sai 6k€ hankintatukea ja ALV on vain 19%.

Kiitos asiantuntevasta kommentista, sitä jäin miettimään että mistä toi raja 01.10.2021 muuten tulee?
 

Outsider

Jäsen
Ihan helvetin kallistahan niillä ajaminen ja niiden kanssa eläminen olisi, mutta se fiilis, se fiilis. Sitä et löytäisi muualta.

Ei muuta kuin @nummenkallio ja muut kaljakauppaan, niin siitä se lähtee. Kalleus on suhteellista, koska smiles per gallon on autoilussa tärkein mittari.
 

Liitteet

  • Ostopäätös.png
    Ostopäätös.png
    624,9 KB · kertaa luettu: 229
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös