Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

chubster

Jäsen
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…
Eräs pikän linjan automekaanikko sainoi taannoin, että Kia ja Hyndai ovat sellaisia merkkejä, joita korjaamolla harvemmin näkyy. Noista merkeistä saattaa löytyä tuolla budjetilla melko hyviä yksilöitä.
 

Tuamas

Jäsen
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…

Pienehkö ja uudehko korealainen tai japanilainen, jos pääkriteerit ovat pelkästään käyttö/huoltokulut ja toimintavarmuus.

Toyota, Kia tai Huyndai ajanevat kaikki asian, näistä ehkä Huydai i20 tai Kia Rio olisivat ne ensimmäiset vaihtoehdot, Toyota Yaris sitten kolmantena, mutta lienee järkevän ikäisenä ja tuolla ajomäärällä vähän yli budjetin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…

Jos kilometrit pysyvät vuodessa kohtuullisina (max 15 000 - 20 000 km), niin kannattaa ainakin katsastaa käytetyn auton yksityisleasing vaihtoehtona. Esim Beely tai Autoverkkokauppa.

Saa ainakin sitä huolettomuutta ja pääsee uudehkoon autoon kiinni. Ja jos kuukausmaksu on vaikkapa noin 300 €/kk, niin aika pitkään sitäkin makselee ennen kuin tulee tuo budjetin 8000 euroa täyteen. Ja isona asiana välttää sen käsirahan. Toki voihan sen 8000 euron autonkin maksaa lainalla ja lyhennellä samalla tavalla.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Eräs pikän linjan automekaanikko sainoi taannoin, että Kia ja Hyndai ovat sellaisia merkkejä, joita korjaamolla harvemmin näkyy. Noista merkeistä saattaa löytyä tuolla budjetilla melko hyviä yksilöitä.
Siskon Kiasta pamahti juuri moottori, alle 170tkm ajettu. Ei kuulemma kannata enää korjata. En tosin tiedä onko laiminlyöty öljyjen lisäyksiä tms. Mutta olen itsekin ymmärtänyt, että ihan laadukkaita autoja ovat.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siskon Kiasta pamahti juuri moottori, alle 170tkm ajettu. Ei kuulemma kannata enää korjata. En tosin tiedä onko laiminlyöty öljyjen lisäyksiä tms. Mutta olen itsekin ymmärtänyt, että ihan laadukkaita autoja ovat.
Juu, kyllähän varmaan kaikista merkeistä löytyy niitä "maanantaikappaleita", mutta ehkäpä se kokonaisuus sitten ratkaisee. Juuri tuo öljyn vaihto ja yleensäkin huollot määrätyin välein ehkäisisi näitä murheita aika paljon. Siis ihan yleisellä tasolla. Mulla pamahti kone nuorena, kun en ollut tarkastanut jäähdytysnesteen pakkasen kestävyyttä. Vesipumppu oli jäässä ja sitten kuului poks.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Anoppi tarvitsisi autoa. Hinta max. 8000e ja 150tkm kattona.

Huonosti osaan autella tällaisen budjetin hankinnoissa, joten löytyiskö täältä mitään vinkkejä, mitä välttää/suosia.

Toiveena olisi luonnollisesti edullinen käyttö/huoltokulu ja toimintavarmuus…
Tuollahan saa mitä vaan. Esimerkiksi 1,6 bensa Focuksella on vaikea mokata.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos vaikka Tesla 3 toisi Saksasta niin millaisia autoveroja / veroja / veroluonteisia maksuja noihin tulee päälle jos auton hinta siellä esim 35.000€?

Kaverin puolesta vaan kyselen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Aina kun näen noita 60- tai 70-luvun jenkkejä, vaikka Corvetteja, niin menen ihan sekaisin. Joku Stingray on maailman kaunein auto. Mulla on hyllyssä pienoismalli. Niiden hinnathan vaihtelevat kuitenkin kovasti. Osa on sikakalliita, osa on halvempia. Pätee toki moniin muihinkin vanhoihin jenkkeihin, esimerkiksi Dodge Chargeriin. Toive on, että joskus ostaisin jonkun tuollaisen. Pitäisi toki osata korjata niitä edes vähän alusta.

Ihan helvetin kallistahan niillä ajaminen ja niiden kanssa eläminen olisi, mutta se fiilis, se fiilis. Sitä et löytäisi muualta. Jos laittaisit 70-luvun Corvettessa soimaan jonkun Heartin "Crazy On Youn" tai Bostonin "More Than A Feelingin", niin se olisi taivaallista. Nousisin taivaisiin juuri siinä hetkessä. Sitä fiilistä ei saisi mistään muusta autosta.

Ja toki tuolloin tehtiin maailman kauneimmat autot. Sen parhaan musiikin ohella.
 

Tuamas

Jäsen
Jos vaikka Tesla 3 toisi Saksasta niin millaisia autoveroja / veroja / veroluonteisia maksuja noihin tulee päälle jos auton hinta siellä esim 35.000€?

Kaverin puolesta vaan kyselen.

Jos auto on rekisteröity 1.10.2021 jälkeen, autovero on 0€, jos ennen sitä, niin Model 3:n autovero on tonnista puoleentoista.

Tähän päälle rekisteröintikatsastus Suomeen on joitain satasia.

Saksasta tuodessa saa sellaisen 5-10k€ hintaedun uudehkoissa sähköautoissa, koska saksassa sähköautoon sai 6k€ hankintatukea ja ALV on vain 19%.
 

ace

Jäsen
Aina kun näen noita 60- tai 70-luvun jenkkejä, vaikka Corvetteja, niin menen ihan sekaisin. Joku Stingray on maailman kaunein auto. Mulla on hyllyssä pienoismalli. Niiden hinnathan vaihtelevat kuitenkin kovasti. Osa on sikakalliita, osa on halvempia. Pätee toki moniin muihinkin vanhoihin jenkkeihin, esimerkiksi Dodge Chargeriin. Toive on, että joskus ostaisin jonkun tuollaisen. Pitäisi toki osata korjata niitä edes vähän alusta.

Ihan helvetin kallistahan niillä ajaminen ja niiden kanssa eläminen olisi, mutta se fiilis, se fiilis. Sitä et löytäisi muualta. Jos laittaisit 70-luvun Corvettessa soimaan jonkun Heartin "Crazy On Youn" tai Bostonin "More Than A Feelingin", niin se olisi taivaallista. Nousisin taivaisiin juuri siinä hetkessä. Sitä fiilistä ei saisi mistään muusta autosta.

Ja toki tuolloin tehtiin maailman kauneimmat autot. Sen parhaan musiikin ohella.
69 Dodge Charger, oispa massia.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos auto on rekisteröity 1.10.2021 jälkeen, autovero on 0€, jos ennen sitä, niin Model 3:n autovero on tonnista puoleentoista.

Tähän päälle rekisteröintikatsastus Suomeen on joitain satasia.

Saksasta tuodessa saa sellaisen 5-10k€ hintaedun uudehkoissa sähköautoissa, koska saksassa sähköautoon sai 6k€ hankintatukea ja ALV on vain 19%.

Kiitos asiantuntevasta kommentista, sitä jäin miettimään että mistä toi raja 01.10.2021 muuten tulee?
 

Outsider

Jäsen
Ihan helvetin kallistahan niillä ajaminen ja niiden kanssa eläminen olisi, mutta se fiilis, se fiilis. Sitä et löytäisi muualta.

Ei muuta kuin @nummenkallio ja muut kaljakauppaan, niin siitä se lähtee. Kalleus on suhteellista, koska smiles per gallon on autoilussa tärkein mittari.
 

Liitteet

  • Ostopäätös.png
    Ostopäätös.png
    624,9 KB · kertaa luettu: 239

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä aiheesta on pitänyt kirjoittaa jo melkein vuoden ajan, mutta joka kerta kun on päässyt takaisin kotiin on ärsytys kadonnut ja jäänyt tekemättä. Muutin vajaa vuosi sitten Espoon Lintuvaaraan puolisoni kanssa ja koska hänellä ei ole autoa käyttää hän julkisia työmatkoihin. Näin ollen tulee välillä vietyä tai haettua hänet Sellon liityntäparkista. Tämä onkin se asia mikä aiheuttaa lähes joka kerta pientä kierrosten nousua vaikka se toki suuressa kuvassa on aika mitätön ongelma. Tämän liityntäpysäköinnin päässä on kääntöpaikka, mutta aivan liian moni käyttää sitä kääntöpaikkaa siihen, että siinä odotellaan jotain kyytiin tulevaa. Se on aina mukava pyöritellä siinä neljän auton keskellä sitä autoa ympäri, kun siinä ei mahdu kääntymään näiden autojen takia. Koska tämä asia minua ärsyttää on tullut huomattua miten joka ikinen kerta siinä olisi myös tyhjiä parkkiruutuja missä odottaa ihan siinä vieressä, mutta silti tuo kääntöpaikka pitää tukkia. Ongelma ei olisi edes niin iso, jos siitä oikeasti otettaisiin vaan joku kyytiin ja mentäisiin, mutta olen joskus odotellut puolisoa 20min ja pari siinä tullessa ollutta autoa oli siinä edelleen kun lähdin.

Toinen asia on Triplan parkkihallin sisääntulo (Hartwall Arenan suunnasta tullessa). Siinä on kyllä ollut joku todellinen velho suunnittelemassa, sillä niin ahdasta ja ihan suoraan sanottuna paskaa sisäänajoa en ole nähnyt koskaan missään. Suosittelen käymään katsomassa jos ei usko. Ahtauden näkee hyvin sen ympäristön pylväistä, joista melkein kaikki on ihan täynnä jälkiä autoista. Ainakin yksi nosto-ovi on ihan mutkalla kun siihen on osuttu ja semmoisia kevyempiä metallitolppia on nurin / vääntynyt osumista.

Tuli aika negatiivinen viesti näköjään, mutta ehkä se tässä ketjussa on ihan ok. Muutenhan autoilu on oikein kivaa. 5/5
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ongelma ei olisi edes niin iso, jos siitä oikeasti otettaisiin vaan joku kyytiin ja mentäisiin, mutta olen joskus odotellut puolisoa 20min ja pari siinä tullessa ollutta autoa oli siinä edelleen kun lähdin.
Pata kattilaa soimaa, vai miten se nyt meni?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, en odottanut siinä kääntöpaikalla vaan ruudussa siinä 10m päässä, koska niitä siinä oli tyhjänä useampi vierekkäin.
Ok, ja kieltämättä näin vähän päättelinkin, mutta nokkelana nuorena miehenä oli pakko käyttää paikka hyödyksi ja sutkauttaa.
 
Toinen asia on Triplan parkkihallin sisääntulo (Hartwall Arenan suunnasta tullessa). Siinä on kyllä ollut joku todellinen velho suunnittelemassa, sillä niin ahdasta ja ihan suoraan sanottuna paskaa sisäänajoa en ole nähnyt koskaan missään. Suosittelen käymään katsomassa jos ei usko. Ahtauden näkee hyvin sen ympäristön pylväistä, joista melkein kaikki on ihan täynnä jälkiä autoista. Ainakin yksi nosto-ovi on ihan mutkalla kun siihen on osuttu ja semmoisia kevyempiä metallitolppia on nurin / vääntynyt osumista.
Samaa kironnut monta kertaa, ja etenkin ulosajo samoista ovista on vielä pahempi rasti etenkin jos joku sattuu ajamaan samaan aikaan ulos samoista ovista. Uskomaton suunnittelu noin uudessa hallissa.

Onneksi ongelma ratkeaa käyttämällä sitä toisen puolen liikenneympyrän sisäänajoa, joka on leveämpi ja muutenkin fiksumpi. Myös ulosajon osalta. Suosittelen sitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kakkosauto lähtee myyntiin viimeistään kesän lopulla ja katselin hintoja huvikseni, kun yksi sukulainen vähän kyseli sen perään. Yllättävän kovaa hintaa pitävät tuollaisella 1.2-litraisella kahdeksan vuotta vanhalla Cliolla, omassa kilsoja vielä verroikkeihin nähden vähän. Ei nyt ihan tienaamaan pääse hankintahintaan nähden, mutta ei jää kauaksikaan. No, Teslan hinta vastaavasti on tullut alas sitäkin enemmän, mutta siis yllätti tuo pienen bensan hinnanpito, vaikka jotain juttuja tuli lueskeltuakin, että kysyntää on.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskomaton suunnittelu noin uudessa hallissa.
Nimenomaan tämä asia tuossa sieppaa. Ymmärrän vanhat hallit tai vanhojen rakenteiden sisään tehdyt viritelmät, mutta kokonaan uuden hallin kanssa nuo ovat aivan hirveitä virheitä. Noiden sisään- ja ulosajojen pitäisi olla aina muutenkin suoria, eikä tuommoisia että niihin pitää kääntyä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mersun huollon aika ja soittelin tuttuun merkkihuoltoliikeeseen tututksi tulleelle kaverille yrittäen varata aikaa... ja mitä kuulinkaan? Liike lopetetaan kesäkuun alkupäivinä syystä, ettei huoltoon ole saatu palkattua mitat täyttäviä asentajia, ei millään yli vuoden haeskelunkaan jälkeen - tarve olisi ollut vähintään kolme uutta.
Tuohon tilanteeseen syy on arvatenkin autokannan nopeassa muuttumisessa, siis sähköihtymisessä, joka asettaa aivan eri luokan vaatimukset huollolle ja huoltohenkilökunnalle kuin aiemmin polttomoottoriaikana. Lisäksi, kun olet Mercedes-Benzin, Citroenin, Peugeotin, Hondan, Mitsubishin ja Kian merkkihuolto, se merkitsee, että ao. merkkien kaikki mallit A:sta Ö:hön ikään katsomatta on kyettävä huoltamaan ja nyt se ei enää onnistunut.
Kyllä kuulsi kaverin kertomuksesta katkeruus tilanteesta, kun hän avasi tilannetta minulle. Minulle tuo taas tarkoittaa huoltokäynnin matkan moninkertaistumista, kun pitää Kuopioon asti ajella moisen asian takia.
Mutta - minkäs teet, jos pitää merkkihuollossa käyttää kuten nyt, kun ohjelmaan kuuluu yksi tehtaan huoltokampanja, jota eivät tavalliset nyrkkipajat saa edes tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös