Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

Glove

Jäsen

Tähän aiheeseen olisi yksi toive. Jos nopeuksia halutaan muuttaa ja liikennettä sujuvoittaa niin 80km/h ja 100km/h tiet voisivat molemmat olla jatkossa 90km/h, kesät talvet. Ja moottoritiet 110km/h. Kulutukset todennäköisesti laskisivat. Liikenteen sujuvuuskin saattaisi nousta, kun eräs osa autoilijoista pitäisi sen 90km/h mittarin mukaan, niin raskas liikenne saisi pitää myös talvella sen 80km/h matkanopeuden kelin niin salliessa. Ruotsin puolella nämä rajoitukset toimivat oikein hyvin.
JA lopputulos on se, että meillä ei ajeta enää missään edes satasta kun käyttöön tullee 50, 70 ja 90 maksiminopeutena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tähän aiheeseen olisi yksi toive. Jos nopeuksia halutaan muuttaa ja liikennettä sujuvoittaa niin 80km/h ja 100km/h tiet voisivat molemmat olla jatkossa 90km/h, kesät talvet. Ja moottoritiet 110km/h. Kulutukset todennäköisesti laskisivat. Liikenteen sujuvuuskin saattaisi nousta, kun eräs osa autoilijoista pitäisi sen 90km/h mittarin mukaan, niin raskas liikenne saisi pitää myös talvella sen 80km/h matkanopeuden kelin niin salliessa. Ruotsin puolella nämä rajoitukset toimivat oikein hyvin.
Musta tuntuu, että monella on autossaan vaan kaksi nopeutta. Taajamassa ajetaan 50 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 30, 40, 50 tai 60 km/h. Taajaman ulkopuolella sitten tasanen 90 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 60, 80 tai 100 km/h. Paitsi kameroiden kohdalla äkkijarrutus sinne 60 km/h.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Musta tuntuu, että monella on autossaan vaan kaksi nopeutta. Taajamassa ajetaan 50 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 30, 40, 50 tai 60 km/h. Taajaman ulkopuolella sitten tasanen 90 km/h vaikka rajoitus vaihtelee 60, 80 tai 100 km/h. Paitsi kameroiden kohdalla äkkijarrutus sinne 60 km/h.
Kiitti vitusti että kyttäät mun ajamista!
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Seuraavanlainen ihmettely tällä kertaa. Hankin vuodenvaihteessa -20 mallin Peugeot 3008 Plugarin ja tankatessa se tahtoo oksentaa bensaa ulos kun tankki täyttyy. Mulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta ja semmonen reilu parikymmentä autoa ajossa, mutta koskaan ei ole tällaista tullut vastaan. Että siis pitäisi arvailla, että koska on tankki lähes täynnä ja lirutella sitten hissukseen täyteen. Ei kai tuossa ole joku korvausilmaputki tukossa tms joka moisen voisi aiheuttaa vai on tämä joku nykyautojen juttu. Vaikka tuota ei nyt onneksi tarvi kovin usein tankata, niin olen kuitenkin useammalla asemalla sen tehnyt ja aina samaa ongelmaa havaittavissa, vaikka nykyään sitä jo varoo.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Seuraavanlainen ihmettely tällä kertaa. Hankin vuodenvaihteessa -20 mallin Peugeot 3008 Plugarin ja tankatessa se tahtoo oksentaa bensaa ulos kun tankki täyttyy. Mulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta ja semmonen reilu parikymmentä autoa ajossa, mutta koskaan ei ole tällaista tullut vastaan. Että siis pitäisi arvailla, että koska on tankki lähes täynnä ja lirutella sitten hissukseen täyteen. Ei kai tuossa ole joku korvausilmaputki tukossa tms joka moisen voisi aiheuttaa vai on tämä joku nykyautojen juttu. Vaikka tuota ei nyt onneksi tarvi kovin usein tankata, niin olen kuitenkin useammalla asemalla sen tehnyt ja aina samaa ongelmaa havaittavissa, vaikka nykyään sitä jo varoo.
Mulla on pakkaskeleillä samainen ongelma niin ikään vuoden -20 V60 TWE:ssä. Pärskähtelee ja hana pätkii. "Puolikaasulla" saa tankin kyllä siististi täyteen, tai sen mitä nyt haluaa menovettä tankata, mutta ottaa aikaa...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK


Näinhän tässä sitten kävi että polttomoottorikielto tullaan perumaan kun Saksa otti asian pöydälle. Synteettiset ja päästöttömät polttoaineet keinovalikoimaan. Järki on voittamassa EU:ssa edes yhdessä asiassa.

Kyllä tässä painaa tietenkin huoli myös materiaalien riittävyydestä sähköautoihin koska siinä ollaan Kiinan varassa. Tilanne voi vuosikymmenen aikajänteellä muuttua hyvinkin dramaattisesti.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jäätävä autokuume taas kerran. Nyt kerinnyt a5 olemaan sen 6kk talossa. Mitään vikaa autossa ei ole ja olen kyllä pääosin tykännyt autosta. Ainoa mikä häiritsee on tuo todella matala ja kova alusta täällä talviteillä. Sen vuoksi katse kääntynyt maastureihin ja vaihtoehtoina tällä hetkellä 2021 Q5 tfsie quattro, MB GLC 300e 4matic ja BMW X3 30e xdrive. Hybridi siis taas kiinnostaa kun latausmahdollisuus löytyy. Onko näistä jollain kokemusta? Alkaa vahvasti kääntymään tuohon Audin puoleen koska akku isompi tuossa faceliftissä ja ilma-alusta vakiona.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Kiitos kaikille vinkeistä täällä. Octavia on nyt vaihtunut Superbiin, jolla tyytyväisenä ajelua takana n. 1kk.

Octavia palveli hyvin ja erityismainintana poikkeuksellisen edulliset kilometrit. Reilun 2 vuoden ja 35t kilometrin aikana ei tullut ensimmäistäkään vikaa autoon ja arvonalenemakin oli alle tuhat euroa tarpeeksi pitkän tinkaamisen jälkeen. Tai inflaatio se oikea syy taitaa "alhaiseen" arvonalenemaan olla.
 
Viimeksi muokattu:

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Xenonit pitäisi autoon vaihtaa ja olen nyt saanut Autojerryn kautta muutaman tarjouksen joiden hintahaitari on 99€ - 299€. Ihmettelen tuota osien hintaeroa, halvimmassa tarjouksessa pari maksaa 85€, toisella firmalla tuolla hinnalla saa yhden. Onkohan lamppujen laadulla isosti eroja? Kannattaako noissa satsata kalliimpiin lamppuihin vai maksaako turhasta? Noita ei siis ilmeisesti kannata itse lähteä asentelemaan, jos ei asiasta jotain ymmärrä?

On niissä eroja sekä valokuviossa että kestävyydessä, enkä laittaisi ihan noname tarvikepolttimoita omaani. Toisaalta hintahaitarin yläpäässä ei kyllä hyödy välttämättä rahan arvoisesti. Tuli noihin tutustuttua syksyllä kun vaihdatin omaani. Valintani osui arvostelujen perusteella Osram Xenarc Classic polttimoihin. VW Golf kyseessä eli D3S polttimot, tilasin saksasta lichtex.de jossa hinnaksi parille tuli posteineen 87,40e. Siihen asennus sitten päälle autojerryn kautta. Kotimaasta olisi tainnut kustantaa samat polttimot 70e kipale. Kalleimmat on reilusti toistasataakin kappaleelta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei oikein avaudu,bmiksi sähköautojen valmistajat tuovat markkinoille pirssejä, jotka kiihtyvät 0-100 km/h alle viiteen sekuntiin ja huippunopeudet yli 200 km/h.
Eipä niitä tavikset osta, mutta voivat silti joutua kokemattomien kuskien käsiin.
Ylitehoisten autojen ja kehnojen kuskien vaarallinen yhdistelmä on jo näkynyt Euroopasta uitettujen ikivanhojen audi-, bemari- ja mersuräysköjen kolaroinneissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei oikein avaudu,bmiksi sähköautojen valmistajat tuovat markkinoille pirssejä, jotka kiihtyvät 0-100 km/h alle viiteen sekuntiin ja huippunopeudet yli 200 km/h.
Eipä niitä tavikset osta, mutta voivat silti joutua kokemattomien kuskien käsiin.
Ylitehoisten autojen ja kehnojen kuskien vaarallinen yhdistelmä on jo näkynyt Euroopasta uitettujen ikivanhojen audi-, bemari- ja mersuräysköjen kolaroinneissa.

Varsin vähän kai sähköautoissa on 200+ km/h huippuja, paremminkin huiput on rajoitettu varsin alas useimmilla perusmerkeillä. Nopeasti kyllä kiihtyvät - siinäjuttu on se, että kun vääntö on koko ajan käytössä, tehon ottaminen moottorista ei maksa lisää kuten polttiksissa, vaan rajaaminen voi olla jopa kalliimpaa.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei oikein avaudu,bmiksi sähköautojen valmistajat tuovat markkinoille pirssejä, jotka kiihtyvät 0-100 km/h alle viiteen sekuntiin ja huippunopeudet yli 200 km/h.
Eipä niitä tavikset osta, mutta voivat silti joutua kokemattomien kuskien käsiin.
Ylitehoisten autojen ja kehnojen kuskien vaarallinen yhdistelmä on jo näkynyt Euroopasta uitettujen ikivanhojen audi-, bemari- ja mersuräysköjen kolaroinneissa.
Saatan valehdellakin, mutta elän käsityksessä, että sähköauton kiihtyvyyskäyrä on sellainen, että jos motarinopeuksissakin halutaan järkevästi kiihdyttää, niin 0-100 on automaattisesti aika sutjakka. Eli jos haluaisi hitaamman kiihdytyksen, niin se pitäisi erikseen rajoittaa. Huiput ei kai sähkäreillä lähtökohtaisesti pärjää bensavehkeille?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä itkun ja hampaiden kiristyksen määrää kun jokin päivä autonominen ajaminen tulee mainstreamiin ja nopeus on absoluuttisesti rajattu nopeusrajoitukseen.
Kunhan ne tientukot eivät voi kopeloida autoaan siten, että ne kulkevat (reilusti) alle nopeimman sallitun. Prkl.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saatan valehdellakin, mutta elän käsityksessä, että sähköauton kiihtyvyyskäyrä on sellainen, että jos motarinopeuksissakin halutaan järkevästi kiihdyttää, niin 0-100 on automaattisesti aika sutjakka. Eli jos haluaisi hitaamman kiihdytyksen, niin se pitäisi erikseen rajoittaa. Huiput ei kai sähkäreillä lähtökohtaisesti pärjää bensavehkeille?

Se on juuri näin. Kun mennään ilman vaihteita ja koko moottorin vääntö heti käytössä, olisi kalliimpaa rajoittaa sitä kiihtyvyyttä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Saatan valehdellakin, mutta elän käsityksessä, että sähköauton kiihtyvyyskäyrä on sellainen, että jos motarinopeuksissakin halutaan järkevästi kiihdyttää, niin 0-100 on automaattisesti aika sutjakka. Eli jos haluaisi hitaamman kiihdytyksen, niin se pitäisi erikseen rajoittaa. Huiput ei kai sähkäreillä lähtökohtaisesti pärjää bensavehkeille?
Käytännössä eli tavallisessa ajossa ongelmia lienee vähän, mutta kritisoin lähinnä ylitehokkaita vehkeitä, jotka päätyvät vääriin (kokemattomiin) käsiin. Eivät malta olla kokeilematta kiihtyykö peli oikeasti 0-100 alle 5 sek.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Käytännössä eli tavallisessa ajossa ongelmia lienee vähän, mutta kritisoin lähinnä ylitehokkaita vehkeitä, jotka päätyvät vääriin (kokemattomiin) käsiin. Eivät malta olla kokeilematta kiihtyykö peli oikeasti 0-100 alle 5 sek.
Juu, kyllähän markkinamiehet on keksineet, että "kiihtyy kuin Formula" on ihan kiva myyntivaltti eikä sillä ominaisuudella pitäisi ihmisen mitään tehdä. Ja jos sellaisen antaa ihmiselle, niin on hyvä kysyä itseltään, että antaisinko tälle ihmiselle testiin Ferrarin. Ja toki niinkin, että jos tulee yllättävä tilanne, niin tavallinenkin ihminen voi lyödä lämän tiskiin kun pitää päästä alta pois ja sitten todellakin mennään. Eli ehdottomasti samaa mieltä, varmasti noilla tulee vaaroja ja jälkeä. Varsinkin jos isi on just vaihtanut ikivanhan Corollan brännäriin Teslaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytännössä eli tavallisessa ajossa ongelmia lienee vähän, mutta kritisoin lähinnä ylitehokkaita vehkeitä, jotka päätyvät vääriin (kokemattomiin) käsiin. Eivät malta olla kokeilematta kiihtyykö peli oikeasti 0-100 alle 5 sek.

Ja osittain kai sen takia esim Teslojen vakuutusmaksut ovat korkeammat ja vakuutusyhtiön edustajat kyselevät onko kokemusta tehokkaiden autojen ajamisesta vakuutusta ottaessa..
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, 200m Ruiskoff
Patteriautoilijat tuntuvat pääsääntöisesti ajavan aika maltillisesti autoillaan, sekä kiihdytys- ja matkanopeuksissa. Tämä on oma kokemukseni.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Se on juuri näin. Kun mennään ilman vaihteita ja koko moottorin vääntö heti käytössä, olisi kalliimpaa rajoittaa sitä kiihtyvyyttä.

Eh. Miten tuo nyt sitten olisi sen kalliimpaa?

Edit. Vai onko sähköautoissa kaasupolkimen paikalla on/off-kytkin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eh. Miten tuo nyt sitten olisi sen kalliimpaa?

Edit. Vai onko sähköautoissa kaasupolkimen paikalla on/off-kytkin?

No siten, kun sinne pitää laittaa lisää rajoitusta, käytännössä softaa väliin. Kaikki ylimääräiset asiat maksavat.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Eikös Teslan Plaid-malleissakin pidä kytkeä joku rata-tila päälle että saa täyden kiihtyvyyden käyttöönsä? Muistelisin että samaa käytäntöä on muutenkin noissa tehokkaimmissa sähkiksissä eli noita sinällään jo softalla rajoitetaankin oletuksena.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No siten, kun sinne pitää laittaa lisää rajoitusta, käytännössä softaa väliin. Kaikki ylimääräiset asiat maksavat.

Toistan kysymykseni. Onko sähköauton "kaasupoljin" mallia on/off? Uskaltaisin väittää, että käytännössä aivan joka ikisessä sähköautossa kiihtyvyyttä rajoitetaan tavalla tai toisella. Olisihan tuollainen rajoittamaton auto melkoisen hankala tai no oikeastaan aika lailla mahdoton ajettava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös