Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 181
  • 19 049

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En edelleenkään lähtisi tekemään tällaisia julistuksia. Akkuteknologia kehittyy valtavasti ja meistä ei kukaan tiedä paljonko seuraavan sukupolven akut painavat. Niihin kun mietitään jos jonkinlaisia tekniikoita:

Muutenkin kun puhutaan koko logistiikasta, niin sekin on aika paljon isompi kuvia kuin joku Hakkilasta tai Tuusulasta Jyväskylään ajama täysiperävaunu. Muutos voi tulla jo siinä, että pienet ostokset on järkevämpää tehdä lähikaupassa versus että ajetaan 25 km Prismaan. Markkinat hoitavat kun kustannukset jyvitetään oikein ja verotus eri ratkaisujen välillä on neutraalia (huomioiden ympäristö ja kauppapolitiikka).
Marinin Sannan hallituksen kanssa tällä ei ole enää mitään tekemistä eli siirrän toisaalle.
Akkujen osalta pitää tapahtua oikeasti jotain järisyttävää, että ne ovat kilpailukykyisiä muussa kuin jakeluliikenteessä. Se on puhtaasti kantavuudesta kiinni ei mistään muusta ja sen uskaltavat sanoa, ihan noiden nykyisten akku kuorma-autojen tekijätkin. Julkisuuteen sitä ei tietenkään kerrota mutta muuten

Bussit toki liikkuvat sähköllä. Ja on niitä sähköllä toimivia kuorma-autojakin, jotka soveltuvat nimenomaan jakeluun:

Näissä on paljonkin valmistajia perinteisten lisäksi kuten Volta, jolla on Schenkerin kanssa yli 1000 jakarin kauppa. Sen sijaan akkuautoja ei edes yritetä runkolinjoille kun ongelmana on ne perävaunut tai puoliperävaunut + ne HTC:t. Näissä akut pudottavat kantavuutta eli hyötykuormaa niin paljon, että ei ole mitään järkeä edes yrittää tällä hetkellä. Lisäksi kaupunkien keskustoissa on myös muita rajoituksia, jonka takia jakeluliikenne tulee toimimaan noilla ja niissä on myös mahdollista ladata autoja paremmin.

Runkoliikenteessä sitä "turhaa" aikaa ei ole samalla tavalla.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se olisi lauantaina tai heti alkuviikosta luultavasti auton päivityksen paikka. Koeajo 2020 Volvo v60 t6 nelikkohybridistä sovittu. Onko kenelläkään täällä kokemuksia ko. pelistä? Itse tuossa laskeskelin että jos reilut 20% ajoista pääsisi sähköllä niin alkaisi tuo hybridi kannattamaan vrt. nykyinen bensa-auto. Tiiviseen lataamiseen olen siis valmistautunut ja taloyhtiön kanssa jo sen osalta hommat sovittuna.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole asiaan yhtään perehtynyt, niin kun halutaan vihreämpää ajoa, niin miksi tuo biodiesel on niin järjettömän kallista?

Kerran vai kaksi olen nähnyt, että biodiesel oli halvempaa kuin normi diesel. Sitten virhe korjaantui ja hinta pomppasi reilusti ohi.

Löytyykö jostain joku suunnitelma luettavaksi, että mistä valtio kerää vastaavat verotulot kuin polttoaineesta jos saataisiinkin vaikka 30-40% autoilijoista ajamaan sähkövempeleillä?
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa varautua että tuo toimintamatka voi olla sen 22-25km oikeasti.

Tätä itse olen vähän miettinyt. Koeajoja olen lukenut ja siellä kehuttu että 40km pitäisi kohtuu vaivatta mennä myös nollakeleissä. Saa nähdä mikä tuo todellinen lukema sitten on, ”luvattu” matka taitaa olla siellä 50km nurkilla. Ainakin puolison vanhempien A6 tfsie menee todella lähelle tuota ennustettua lukemaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyykö jostain joku suunnitelma luettavaksi, että mistä valtio kerää vastaavat verotulot kuin polttoaineesta jos saataisiinkin vaikka 30-40% autoilijoista ajamaan sähkövempeleillä?
Taannoin Sipilän hallituksessa jo selvitettiin kilometreihin perustuvaa veroa, eiköhän se suunnitelma edelleen ole ministeriöiden pöydällä odottelemassa aikaa, jolloin se on pakko ottaa käyttöön.
 

Outsider

Jäsen
Teiden kunnossapidosta joudutaan taas tinkimään, vaikka autoilija maksaa tavalla ja toisella jatkossakin moninkertaisesti, vaikka mitään järkeviä perusteita tähän ei ole. Omasta mielestä voitaisiin mennä nykysysteemillä, vaikka ei sekään hyvä ole, ja alkaa jatkossa keräämään autoilijoilta vähenevät verot kaikilta, mutta näin ei toki tapahdu, koska työnverotusta ei saa kiristää (ihan niin kuin autoilijat eivät kävisi töissä) ja autoilun haitat.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko tiedossa mitään hyvää sivustoa, missä voisi laajasti ja simppelisti tarjota omaa autoaan ostettavaksi eri autoliikkeille? Kiinnostaisi saada arviot plugarikärryni nyky "arvosta", jos vain myisin sen, enkä ostaisi mitään tilalle.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tiedossa mitään hyvää sivustoa, missä voisi laajasti ja simppelisti tarjota omaa autoaan ostettavaksi eri autoliikkeille? Kiinnostaisi saada arviot plugarikärryni nyky "arvosta", jos vain myisin sen, enkä ostaisi mitään tilalle.

Tämän mainos tullut joskus vastaan. Kokemusta ei ole, joten en ota vastuuta jos homma ei pelaakaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko tiedossa mitään hyvää sivustoa, missä voisi laajasti ja simppelisti tarjota omaa autoaan ostettavaksi eri autoliikkeille? Kiinnostaisi saada arviot plugarikärryni nyky "arvosta", jos vain myisin sen, enkä ostaisi mitään tilalle.
Tuo em. Autovex on toiminut Itselläni nyt kahdesti. Toki myin molemmilla kerroilla kaasut, joilla oli kysyntää, mutta siis palveluna muutenkin sujuva ja asiallinen. Molemmilla kerroilla soitot tuli perästä ja kyselyt, onko homma rullannut hyvin tai onko jotain, mihin tarvitsee jeesiä. Oma kokemus kyllä todella hyvä ja voin suositella. Tsekkaa esim. Nettiautosta hinta ja heitä sen mukaan. Jos kysyntä on kovaa, voi tarjoukset mennä yli, kuten mulla toisella meni.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuo em. Autovex on toiminut Itselläni nyt kahdesti. Toki myin molemmilla kerroilla kaasut, joilla oli kysyntää, mutta siis palveluna muutenkin sujuva ja asiallinen. Molemmilla kerroilla soitot tuli perästä ja kyselyt, onko homma rullannut hyvin tai onko jotain, mihin tarvitsee jeesiä. Oma kokemus kyllä todella hyvä ja voin suositella. Tsekkaa esim. Nettiautosta hinta ja heitä sen mukaan. Jos kysyntä on kovaa, voi tarjoukset mennä yli, kuten mulla toisella meni.
Juuri tällaista hain. Pitänee ainakin arvioittaa tuon kautta oma kiesi. Kiitokset sampiolle ja muutamalle muullekin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
Nyt pari kuukautta ajellut. Ei itsellä mahdollisuutta lohkolämmitykseen, joten kylmäkäynnistys tuo välillä mieleen autoilu-uran alkuajat.
Rahaa en ole säästänyt, mutta tunnen aina onnellisuutta siitä, että omalta osaltani olen talkoissa mukana. Anti Venäjä-talkoissa nimittäin. No joo, ja ilmasto.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
Omat kokemukseni ovat tuolta jostain kymmenen vuoden takaa, jolloin pienellä harrastelijaporukalla alettiin säätää Saabien T5-moottorinohjausta etanoliyhteensopivaksi. Toki tuota ei parhaalla tahdollakaan voinut sanoa flexiksi, koska ohjelmoinnin jälkeen auto kävi joko etanolilla tai bensalla, ei koskaan molemmilla. T7 oli sitten fiksumpi, kun ei tarvinnut ecua aina vaihtaa, jos oikeanlaista polttoainetta ei ollut tarjolla.
Säästöä syntyi n. 0€, kun siinä missä polttoaine oli 25% edullisempaa niin kulutus nousi vähintään 30%. Harrastaminen sinänsä oli hauskaa ja antoisaa, kun oppi paljon auton mekaniikasta, mutta sitten kaikki suutinten ja väylälaitteiden hankinnat käänsivät homman rajusti pakkasen puolelle. Uudemmat eivät toki vaadi samanlaista perehtyneisyyttä, mutta perus periaate ei ole muuttunut mihinkään: polttoainetta kuluu enemmän, koska se sisältää vähemmän energiaa. Hyvänä puolena on pakokaasujen muuttuminen käytännössä vesihöyryksi ja toki myös riippumattomuus öljyn markkinahinnasta. Tosin aika hienosti etanolin hinta on laukannut ylämäkeen samaan tahtiin kuin bensiininkin, mikä sitten mennee ihan puhtaasti ahneuden piikkiin.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kovasti olen itselleni vannottanut etten tähän nykytrendin mukaiseen auton etäostamiseen lähde. No nyt sattui niin että pitkän etsinnän jälkeen tuli samaan aikaan myyntiin kaksi sopivaa ehdokasta... toinen, lähempänä ollut yksilö meni nenän edestä kun olisin seuraavana päivänä sitä lähtenyt katsomaan. Tätä toista en sitten riskeerannut pääsiäisen yli, vaan annoin periksi ja nyt on se 200€ arpa heitetty että sieltä soiva peli tulee. Liikkeenä siis SAKA joka tuon verran ottaa jos en autoa siirron jälkeen kelpuutakaan. Kuntotarkastuksen ja katsurin leiman kautta kuitenkin käy ensin lähtöpaikkakunnalla ja jos jotain löytyy niin voin valita varausmaksun palautuksen tai heidän piikkiin korjaamisen väliltä.

Autoehdokas: vm2014 VW Golf entisen vm2003 VW Golfin tilalle, perusmallin 1.2TSI 77kw (CJZA), mutta melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla mitä tuohon on ollut saatavissa...

Pohjatyöt tuli ainakin tehtyä niin hyvin kuin etänä pystyy, kyselinkin autosta jopa sen autoliikettä edeltäneeltä omistajalta. Kuulema erinomainen pirssi ollut ja myi pois ylimääräiseksi jääneen kakkosauton eläköitymisen vuoksi. Alunperin ollut autokoulun autona pari vuotta (siksi tuo varustelutaso aika poikkeavan kova) ja sitten samalla "rantaruotsalaisella" rouvalla tähän saakka.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kai on automaatti?:D Muuten voi mahdollisesti olla kytkin kovilla rasituksilla..
Manuaali "tietysti". Toki on tiedossa tämä(kin) riski, mutta kuluva osahan se kytkin on, eikä koskaan ole varmuutta millaisia "kytkimen polttajia" auton historiasta löytyy. Oma kokemus on, että enemmän ne "eläkeläisen kauppakassit" saa tuola liikenteessä runtua kuin autokoulun autot...

Perus kytkinpaketin remontti manuaaliin ei kyllä onneksi ole mikään autoilubudjettia kaatava remontti. VAG manuaaliloota on kuitenkin melko varma kampe eli mahdollinen dsg-vaihteiston tai sen kaksoiskytkimen remontti olisi budjetin kannalta paljon isompi riski.

Auton varustelista oli minulle huomattavasti suurempi plus kuin yksittäisen kuluvan osan mahdollinen remontti on miinus. Löytyy adaptiivinen vakkari, webasto kauko-ohjauksella ja ajastimella, pysäköintitutkat, adaptiiviset ajovalot, avaimeton kulku ja käynnistys, sadetunnistin, monitoimiohjauspyörä jne. Niin ja tietysti bluetooth puhelimelle mikä on mk7 golfiin edelleen ollut lisävaruste...
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Manuaali "tietysti". Toki on tiedossa tämä(kin) riski, mutta kuluva osahan se kytkin on, eikä koskaan ole varmuutta millaisia "kytkimen polttajia" auton historiasta löytyy. Oma kokemus on, että enemmän ne "eläkeläisen kauppakassit" saa tuola liikenteessä runtua kuin autokoulun autot...
Joo, kyllä ehkä eläkeläiset enemmän kytkintä luistattaa. Oikein kuulee kun kävellen keskustassa käymässä ja eläkeläinen lähtee kytkin luistatuksella liikkeelle
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joko on jatkislaisilla kesärenkaita alla? Jos ei, missä vaiheessa ajattelitte vaihtaa?

Oma tähtäin vaihtamiselle on pääsiäisen jälkeen. Viikonloppuna vähän pidempi road trip, joten sen menen vielä kitkoilla, mutta ensi viikosta alkaen luotan Helsingissä teiden olevan sopivassa kunnossa kesärenkaille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääsiäisenpyhinä menee kesärenkaat vaihtoon. Kymmenen päivän ennuste näyttää scorchiota ja nyt on hyvä aika vaihtaa. Olisi voinut periaatteessa vaihtaa jo viime viikonloppuna, mutta silloin vielä tälle päivälle näkyi ennusteessa lumihiutaleita.
 

Glove

Jäsen
Joko on jatkislaisilla kesärenkaita alla? Jos ei, missä vaiheessa ajattelitte vaihtaa?

Oma tähtäin vaihtamiselle on pääsiäisen jälkeen. Viikonloppuna vähän pidempi road trip, joten sen menen vielä kitkoilla, mutta ensi viikosta alkaen luotan Helsingissä teiden olevan sopivassa kunnossa kesärenkaille.
Vappunahan nuo on perinteisesti tullut vaihdettua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen tuli vaihdettua kesärenkaat alle (tai anteeksi, liike vaihtoi) ja tänään oli jo koko työmatkan verran motarillakin kesänopeusrajoitukset.
Kyllähän tässä kelpaa!

Ainoa huoli on kesärenkaiden kunto, joissa nyt enää mittailuiden jälkeen sellainen 4mm pintaa. Ajaahan noilla toki vielä, mutta ei kyllä silti kiinnosta sakkorajaan asti ajella, kun omasta turvallisuudesta kuitenkin välittää.

Eiköhän nuo uudet renkaat tule netistä ostettua. Halvimpia linglongeja sun muita en huoli, mutta toisaalta ei viitsi kalleimpiakaan ostaa. Täytyy jotkut keskihintaiset a'la 500-600e sarja katsella.

Suosituksia nettikaupoista?

Näitähän näyttää riittävän, enkä itseasiassa ole kertaakaan elämäni aikana renkaita ostanut ja kuitenkin tässä reilut 10v. aktiivisesti omalla autolla ajellut. Aina vaihtanut sopivasti uuteen, jossa pintaa on kumeissa ollut, paitsi nyt tässä nykyisessä kesärenkaiden suhteen.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Linglongit ja nankangithan ei ole varsinaisesti edes niitä halvimpia vaihtoehtoja, vaan lähempänä keskikastia. Oma kokemus tosin vuodelta 2018, kun edellisen kerran olin itse rengaskaupoilla ja haettu koko vaatimaton 275/30 19, jotka maksoi laatuvalmistajilla sen 300e, halpikset alta 100 ja nuo yllämainitut sitten luokkaa 150.

Päädyin silloin Nankangeihin, ulkomuistista NS-20, enkä kyllä pettynyt. Hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset, enkä havainnut kahden ajetun kauden aikana ongelmia. Toki tässä mentiin hieman säästömielessä, ja rengaskoon ollessa säädyllinen/normaali 17, en ehkä viitsisi säästellä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eilen tuli vaihdettua kesärenkaat alle (tai anteeksi, liike vaihtoi) ja tänään oli jo koko työmatkan verran motarillakin kesänopeusrajoitukset.
Kyllähän tässä kelpaa!

Ainoa huoli on kesärenkaiden kunto, joissa nyt enää mittailuiden jälkeen sellainen 4mm pintaa. Ajaahan noilla toki vielä, mutta ei kyllä silti kiinnosta sakkorajaan asti ajella, kun omasta turvallisuudesta kuitenkin välittää.

Eiköhän nuo uudet renkaat tule netistä ostettua. Halvimpia linglongeja sun muita en huoli, mutta toisaalta ei viitsi kalleimpiakaan ostaa. Täytyy jotkut keskihintaiset a'la 500-600e sarja katsella.

Suosituksia nettikaupoista?

Näitähän näyttää riittävän, enkä itseasiassa ole kertaakaan elämäni aikana renkaita ostanut ja kuitenkin tässä reilut 10v. aktiivisesti omalla autolla ajellut. Aina vaihtanut sopivasti uuteen, jossa pintaa on kumeissa ollut, paitsi nyt tässä nykyisessä kesärenkaiden suhteen.
Äkkiseltään väittäisin, että kovin isoa alennusta et jostain Continentalin sarjasta saa netistä tilattuna ja erikseen asennus ostettuna versus, että kilpailutat liikkeiden välillä suoraan sen saman sarjan ja kysyt siihen tarjouksen asennuksineen.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on kaupat tehty vuoden 2020 Volvo v60 t6 twe pirssistä ja ensimmäinen pidempi siivu takana. On kyllä hieno auto ja taas hyppy modernimpaan 2016 Audin jäljiltä. Varsinkin adaptiivinen vakkari ja kaistavahti toimii huomaamattomasti. Sähköajoa vielä ei yhtä akullista enempää ole joten siitä pitää kokemuksia vielä kerätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös