Laitoin aikas yllättävänä vetona itsellenikin kaasu-Octaviani pois viime viikolla. Hyvä auto hyvillä varusteilla ja polttikseksi edullinen ajaa. Vaan kun ei tule kilsoja hirveästi juuri nyt. Kurkkasin ihan hetken mielijohteesta nettiauton vastaavaa tarjontaa, laitoin autovexiin ja katso, lauantaina olimme ilman ykkösautoa. Takaisin tuli hyvä hinta, arvonalenema kahdessa vuodessa 15%. Lisäksi kelailin, ettei kaasun hinta tule pysymään näinkään alhaisena, mikä tullee syömään kaasuauton edullisuutta jatkossa. Toki kulutus ei mihinkään muutu, vaan pysyy edelleen pienenä.
Tosin toinen auto tähän nyt tarvitaan kuitenkin. Vähän kahden vaiheilla, ostaisiko jonkun 5000-8000 tonnin pienen bensavehkeen kesän yli ja sitten työnkuvan mukaan perhekokoisen sähkärin VAI jonkun 20 k€ pikkusähkärin tyyliin BMW i3, joka voisi siirtyä myöhemmin kakkosautoksi tilanteen mukaan VAI suoraan perhesähkö. Viimeinen ei ehkä houkuttele akuutisti, koska työajot on nollissa parhaillaan ja laittaisin puolen vuoden rahat mieluummin kesän projekteihin kuin pihalla seisovaan autoon. Eka vaihtoehto olisi kustannustehokkain suorilta kuluiltaan, mutta ihan pommia ei viitsisi ottaa, kun niiden jälleenmyyntiarvo on aikalailla nolla vaihdokkeina.
Joku isoakkuinen i3 voisi olla sopiva kompromissi. Ei ihan kovimmat kulut, halpa ajaa, voi jättää kakkosautoksi, mutta voi myös laittaa vaihdossa tai myydä suht hyvällä odotusarvolla. Ja houkuttelee nimenomaan tuo pikku-bimmeri siksi, että niitä on saatavilla hyvin varustein sekä pirteällä koneella.