Marinin Sannan hallituksen kanssa tällä ei ole enää mitään tekemistä eli siirrän toisaalle.En edelleenkään lähtisi tekemään tällaisia julistuksia. Akkuteknologia kehittyy valtavasti ja meistä ei kukaan tiedä paljonko seuraavan sukupolven akut painavat. Niihin kun mietitään jos jonkinlaisia tekniikoita:
Tulevaisuuden akut - Proakku.fi
Mitä akkuteknologiaa tulevaisuudessa käytetään? Milloin sähköautoilla voi ajaa Helsingistä Rovaniemelle? Lue mitä tulevaisuuden akut tuovat tullessaan!proakku.fi
Muutenkin kun puhutaan koko logistiikasta, niin sekin on aika paljon isompi kuvia kuin joku Hakkilasta tai Tuusulasta Jyväskylään ajama täysiperävaunu. Muutos voi tulla jo siinä, että pienet ostokset on järkevämpää tehdä lähikaupassa versus että ajetaan 25 km Prismaan. Markkinat hoitavat kun kustannukset jyvitetään oikein ja verotus eri ratkaisujen välillä on neutraalia (huomioiden ympäristö ja kauppapolitiikka).
Akkujen osalta pitää tapahtua oikeasti jotain järisyttävää, että ne ovat kilpailukykyisiä muussa kuin jakeluliikenteessä. Se on puhtaasti kantavuudesta kiinni ei mistään muusta ja sen uskaltavat sanoa, ihan noiden nykyisten akku kuorma-autojen tekijätkin. Julkisuuteen sitä ei tietenkään kerrota mutta muuten
Näissä on paljonkin valmistajia perinteisten lisäksi kuten Volta, jolla on Schenkerin kanssa yli 1000 jakarin kauppa. Sen sijaan akkuautoja ei edes yritetä runkolinjoille kun ongelmana on ne perävaunut tai puoliperävaunut + ne HTC:t. Näissä akut pudottavat kantavuutta eli hyötykuormaa niin paljon, että ei ole mitään järkeä edes yrittää tällä hetkellä. Lisäksi kaupunkien keskustoissa on myös muita rajoituksia, jonka takia jakeluliikenne tulee toimimaan noilla ja niissä on myös mahdollista ladata autoja paremmin.Bussit toki liikkuvat sähköllä. Ja on niitä sähköllä toimivia kuorma-autojakin, jotka soveltuvat nimenomaan jakeluun:
Sähkökuorma-auto suomalaisille teille.
Scanian akkukäyttöiset sähkökuorma-autot mahdollistavat 100-prosenttisen päästöttömän käytön jopa 600 kilometrin toimintasäteellä yhdellä latauksella – kattaen laajan valikoiman kestäviä kuljetuksia.www.scania.com
Runkoliikenteessä sitä "turhaa" aikaa ei ole samalla tavalla.