Autoiluketju

  • 3 189 820
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä mulle VR:n hinnoittelu on hyvinkin tuttua kun useamman vuoden kuljin tätä väliä junalla juurikin ehkä joka toinen päivä.

Tosiaan en mä toimistolla kävisi kuin yksittäisiä päiviä, eli VR:n kausilippu ei ole vaihtoehto. Sarjalipulla toki pari euroa saa lipun hinnasta pois, mutta silti Lahden pään bussilipun jälkeen hintaa jäisi 2,5+9,3+9,3+2,5=23,6 euroa VR:n sarjalipuilla. Tämä vielä kun käyttää hitaampaa paikallisjunaa.

Käytännössä julkiset eivät kuitenkaan oikein ole järkevä ratkaisu kun matka-aika tuplaantuu, sillä Lahden päässä pitää kulkea vielä bussilla ja Helsingissäkin työpaikka on parin kilometrin päässä asemalta. Työsuhdeauto tällä hetkellä niin ei tarvitse huolehtia auton kulumisesta, vaan pelkästään polttoaineesta. Eli maksamalla 5 euroa lisää tuohon 23,6 euroon tulee puolitettua matka-aika.

Pahoittelut offtopicista.

edit: Jos tosiaan Lahden päässä asuisi juna-aseman lähellä, niin sitten kulkisin junalla. Ennen asuttiin, mutta enää ei. :)

edit2: en muistanut sarjalipun hintaa ottaa alunperin huomioon, muistin, että sarjalippuja sai vain IC, mutta saihan niitä myös lähijuniin
Juu en usko että juuri kukaan viitsisi molemmissa päissä bussitella, ja silloin hintakin on sietämätön. Itselleni tuo 2km on kävelymatka jos ei erityisiä kantamuksia ole.

Auton ylivoimainen puoli on se, että ei viereen tupsahda jotain ylihajustettua leidiä tai sekakäyttäjää, koira ei ole kussut penkille jne.
Ja huonoin puoli on tietenkin kustannukset. Joukkoliikenteen järjestäjätahot tekevät tosin myös tariffipolitiikkaa, joka kannustaa auton haltijoita pysymään vain autoissaan eikä sekaantumaan meihin hyveellisiin ihmisiin edes satunnaisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olipas silmiä avaava käynti autokaupassa tällä viikolla. Olin kaverin mukana potkimassa renkaita kun hän oli vaihtamassa perintönä saamaansa autoa uudempaan. Tuosta vanhasta (2015) autosta ei ollut oikein mitään kunnon huoltohistoriaa, sillä oli ajettu viimeisen kahden vuoden aikana tosi vähän ja muutenkin autosta pystyi kertomaan suunnilleen sen että entinen omistaja oli ostanut sen uutena ja ajellut kauppareissuja niin pitkään kun oli pystynyt. Mittarissa oli vähän kilometrejä eli tiedossa oli siis suunnilleen vuosimalli ja mittarilukema.

Silti autokauppias lateli ihan perusjargonit eikä häntä tuntunut haittaavan vaikka kaveri ei osannut (=halunnut valehdella) kertoa huoltohistoriaa, vikoja tms. Vaihtotarjous tuli siis ihan täysin mittarin ja vuosimallin perusteella. Itse kuulun enemmän siihen koulukuntaan joka tarkastaa huoltokirjat, etsii kaikki mahdolliset naarmut ja kiveniskemät ja syynää renkaiden pinnat. Eipä noilla taida olla mitään merkitystä, kaupassa voi näköjään jutella ihan mitä sattuu ja saa silti ihan kelvollisen hyvityksen autosta kuin autosta.
Tuollaisen auton myyminen (jos ei ole hankala merkki) on kuin joisi lasin vettä. Suurin osa autoista on kuitenkin ostettu oikeaan käyttöön, tuo on kuvailusi perusteella ollut vähän sellainen kalliimpi taksiratkaisu, jossa ei ole tarvinnut sietää sitä taksikuskia.

Tietenkin joku jakopää tms olisi hyvä tietää, mutta auton arvosta on omistettu olennainen ilma pois, joten eihän se haittaa, vaikka pari huoltoqäa joutuisi tekemään varmuuden vuoksi.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
Tehtaan etanoli autolla 1,5 vuotta ajoin, parempi mieli tankatessa, kotimaisempi polttoaine ja ~15% lisäteho autossa. Todellista säästöä ei juuri syntynyt, sen minkä hinnassa voitti, kulutuksessa hävisi. Tuo kyseinen ruotsalainen auto vei etanolia noin 20% enemmän kuin bensaa. 8l vs. 10l per 100km.
En tiedä tän päivän hinta eroa, tuosta on nyt pari vuotta aikaa. Bensiinin määrää lisäsin tankissa sitä mukaa mitä kylmemmäksi keli meni, kunnon pakkasilla en etanolia edes kokeillut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ei siinä mitään säästöä tule. Meillä oli rouvan käytössä tehtaan biopower useamman vuoden ajan, joten kokemus on suht pitkältä ajalta. Olihan se kivaa, kun E85 maksoi alle euron tuohon aikaan, mutta kyllä sitä sitten menikin se 15 litraa satasella.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Käsittääkseni uutena Skodan moottorit syövät paljon öljyä. Voi olla, että ei koske -14 vaan pelkästään uudempia. Itselläkin tosiaan pitänyt pari kertaa lisätä öljyä ennen ja jälkeen ensimmäisen huollon. Ei sen jälkeen. Octavia -19

Eipä tuosta kauheasti haittaa ole ollut siis, mutta jännä juttu toki
Tämä uusien ja uudehkojen (VAG) autojen öljynkulutus on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Ottaako autojen kehitys takapakkia vai mikä tämän ilmiön takana on? Vai kuristaako jotkut päästövaatimukset niin pahasti valmistajia, että ei vaan yksinkertaisesti pysty tehdä kestävää autoa ja autoa mikä ei kuluttaisi öljyä. Mm. Näistä syistä en kyllä itse enää kovin helpoin perustein osta polttomoottoriautoa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Voi olla, että ei koske -14 vaan pelkästään uudempia. Itselläkin tosiaan pitänyt pari kertaa lisätä öljyä ennen ja jälkeen ensimmäisen huollon. Ei sen jälkeen. Octavia -19
Minulla seatti (-14) pyytää lisäämään öljyä aika lailla 8000km välein. Eli aina on purkki takakontissa, josta sitten jo katsomatta tietää lirutella litran verran.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo öljyn lisäys on mielenkiintoinen juttu. Itselläni ollut kolme bensa Mondeota, kaksi diesel Mondeota ja yksi diesel Kuga. Yhteenkään ei tarvinnut lisätä öljyä huoltojen ( 20.000 / 30.000 km) väleillä. Vaimolla on toinen Qashqai, sama juttu. Tyttärellä nyt kolmas Focus, sama juttu. Lienee joku VAG-konsernin juttu??

Nyt ajossa neliveto diesel XC60, ja kohta 10.000 km ajettuna viime kesästä, kun sen ostin eikä öljyn taso ole pudonnut mihinkään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuo öljyn lisäys on mielenkiintoinen juttu. Itselläni ollut kolme bensa Mondeota, kaksi diesel Mondeota ja yksi diesel Kuga. Yhteenkään ei tarvinnut lisätä öljyä huoltojen ( 20.000 / 30.000 km) väleillä. Vaimolla on toinen Qashqai, sama juttu. Tyttärellä nyt kolmas Focus, sama juttu. Lienee joku VAG-konsernin juttu??
Ihmettelin samaa omassa viestissäni aiemmin. Eihän se nyt voi olla normaalia, että pitää vaikkapa 8tkm välein lisätä litra öljyä? Itselläni ei ole mikään auto ikinä kuluttanut öljyä niin paljon, että huoltojen välillä tarvitsisi sitä lisäillä paitsi jos on ollut öljyvuoto jossain.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mulla on sellainen käsitys, että VAG- ostajat ovat valmistautuneet öljyn lisäykseen ja muutenkin osien vaihtoon. Ehkä paras esimerkki löytyi muropaketin foorumilta, jossa yksi kirjoittaja oli hankkinut kaksi A2:sta kerralla. Toisen ajoon ja toisen varaosiksi. Näitä VAGeja haukun aina kun tulevat puheeksi, mutta VAG-ostajat eivät halua nähdä öljyn lisäystä tai osien vaihtoa minään merkittävänä vikana, tai puutteena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on sellainen käsitys, että VAG- ostajat ovat valmistautuneet öljyn lisäykseen ja muutenkin osien vaihtoon. Ehkä paras esimerkki löytyi muropaketin foorumilta, jossa yksi kirjoittaja oli hankkinut kaksi A2:sta kerralla. Toisen ajoon ja toisen varaosiksi. Näitä VAGeja haukun aina kun tulevat puheeksi, mutta VAG-ostajat eivät halua nähdä öljyn lisäystä tai osien vaihtoa minään merkittävänä vikana, tai puutteena.
Käsittääkseni tutkimusten mukaan VAG:n autojen elinkaaren keskimääräiset huoltokustannukset ovat autoista keskikastia.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Mulla on sellainen käsitys, että VAG- ostajat ovat valmistautuneet öljyn lisäykseen ja muutenkin osien vaihtoon. Ehkä paras esimerkki löytyi muropaketin foorumilta, jossa yksi kirjoittaja oli hankkinut kaksi A2:sta kerralla. Toisen ajoon ja toisen varaosiksi. Näitä VAGeja haukun aina kun tulevat puheeksi, mutta VAG-ostajat eivät halua nähdä öljyn lisäystä tai osien vaihtoa minään merkittävänä vikana, tai puutteena.
Milloinkohan A2:ten valmistus lopetettiin? Taisi olla 2004-2005. Siis joku osti kaksikymmentä vuotta vanhoja
Audeja ajaakseen niillä vielä. On heikkolaatuisia, todella.
Nettitarinoista sen verran: mulla on 9. tai 10. Audi, yhteenkään ei ole tarvinnut öljyä lisäillä määräaikaishuoltojen välillä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Milloinkohan A2:ten valmistus lopetettiin? Taisi olla 2004-2005. Siis joku osti kaksikymmentä vuotta vanhoja
Audeja ajaakseen niillä vielä. On heikkolaatuisia, todella.
Nettitarinoista sen verran: mulla on 9. tai 10. Audi, yhteenkään ei ole tarvinnut öljyä lisäillä määräaikaishuoltojen välillä.

Se thredi on jtn 15 vuotta vanha.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Käsittääkseni tutkimusten mukaan VAG:n autojen elinkaaren keskimääräiset huoltokustannukset ovat autoista keskikastia.

Korjaus se onkin mikä maksaa. Tosin varmaan siellä ollaan tyytyväisiä, että ollaan siirtymässä sähköautoihin, kun VAGien heikoimmat kohdat ovat moottorit ja vaihteistot. Nyt saavat uuden alun, jos romut alkavat kestämään.
 

Glove

Jäsen
Työkäytössä oli aikanaan kaksi VW Caddyä, molemmat 2.0 TDI DSG. Litran sinne joutui huoltojen välillä lisäämään öljyä. Muuten ei normaalihuoltojen lisäksi ollut kuin yksi vika viiden vuoden aikana kun EGR-venttiili meni ensimmäisestä autosta, mutta sekin takuun piikkiin. Pari muuta korjausta tuli myös kun itse ajoin supikoiran yli ja sumuvalo meni rikki ja toinen kun työntekijä osui hirveen. Silloin meni kuskin puolen peili rikki ja ovi tarvitsi oikaisua ja maalia. Minä ainakin olin ihan tyytyväinen noihin, olivat siellä missä pitikin, eli tienpäällä tienaamassa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei se ole pelkästään se VAG joka määrittää asioita. Paljon enemmän kyse on tietyistä moottoreista ja osista. Ennen vuotta 2014 valmistetut DSG-laatikot 1,2tsi:n yhteydessä laukesivat. Sama juttu ennen 2012 1,4tsi:ssä jne. Ja sitten on kansi ja öljypohjavikoja tietyissä dieseleissä ja ainakin 1,8 bensakoneessa jollain aikavälillä.

Mutta kolikolla on myös kääntöpuoli: 2015 aloitettu 7-portainen kuivakytkin DSG on ollut luotettava, eikä CDAA-moottoreihin ole tarvinnut lisätä öljyä edes longlife-ohjelmassa. (Itse olen vaihtanut öljyt 15tkm välein koska olen asian suhteen vähän paranoidi).

Sitten on tietysti muutkin merkit. Menkääpä lähimmälle mekaanikolle ja kysykää, mitä mieltä ovat Prince-sarjan moottoreista. Jos eivät hauku pataluhaksi, älkää enää koskaan luottako! Pösöt, Sitikat, jopa tietyt Bemarit on pilattu täysin tuolla moottorisarjalla, joka ei syö pelkästään öljyä vaan myös nokka-akseleita ja liukulaakereita.

Auto kuin auto, merkki kuin merkki, kannattaa tutustua muuhunkin kuin vain VAG sitä ja VAG tätä -jargoniin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Öljynkulutuskeskustelusta muistuikin mieleen, että vm 2004 Opel Meriva, joka oli mun toinen auto, kulutti öljyä vähän turhan paljon. Ei nyt mitenkään suhteettomasti, mutta pidin öljypulloa joka tapauksessa mukana ja ajoittain sitä piti lisätä. Kone oli laiska ja janoinen vapaasti hengittävä 1,6.
 

Johnnie

Jäsen
Ei se ole pelkästään se VAG joka määrittää asioita. Paljon enemmän kyse on tietyistä moottoreista ja osista. Ennen vuotta 2014 valmistetut DSG-laatikot 1,2tsi:n yhteydessä laukesivat. Sama juttu ennen 2012 1,4tsi:ssä jne. Ja sitten on kansi ja öljypohjavikoja tietyissä dieseleissä ja ainakin 1,8 bensakoneessa jollain aikavälillä.

Mutta kolikolla on myös kääntöpuoli: 2015 aloitettu 7-portainen kuivakytkin DSG on ollut luotettava, eikä CDAA-moottoreihin ole tarvinnut lisätä öljyä edes longlife-ohjelmassa. (Itse olen vaihtanut öljyt 15tkm välein koska olen asian suhteen vähän paranoidi).

Sitten on tietysti muutkin merkit. Menkääpä lähimmälle mekaanikolle ja kysykää, mitä mieltä ovat Prince-sarjan moottoreista. Jos eivät hauku pataluhaksi, älkää enää koskaan luottako! Pösöt, Sitikat, jopa tietyt Bemarit on pilattu täysin tuolla moottorisarjalla, joka ei syö pelkästään öljyä vaan myös nokka-akseleita ja liukulaakereita.

Auto kuin auto, merkki kuin merkki, kannattaa tutustua muuhunkin kuin vain VAG sitä ja VAG tätä -jargoniin.
Juuri näin.

Olen edellisen 10 vuoden aikana omistanut kuusi Volkkaria. Yhteen olen joutunut lisäilemään öljyä. Samaten yhteen autoon olen joutunut teettämään yhtään kalliimman rempan (n. 1500 e).

Konsernin autoissa etenkin tuossa edellisen vuosikymmenen vaihteen molemmin puolin on ollut ongelmia tietyissä moottorityypeissä kyllä. Mutta samalla lailla niitä huteja on tullut merkistä riippumatta. Bemareiden nokka-ongelmat, Toyotien kannentiivisteet jne.

Ainakin omalla kohdallani auton hankinnassa lähtökohta on aina ollut se, että tiedetään, mitä ollaan ostamassa. Jos mahdollisiin tyyppivikoihin on tutustuttu jo etukäteen, on sudenkuopat aika paljon helpompi välttää ostovaiheessa. Toki uutta autoa ostaessa tämä on tietysti hiukan vaikeampaa, etenkin jos konetyyppi tms. on kokonaan uutta tuotantoa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tuota VAG-saagaa on kyllä erittäin hauska seurata sivusta.

Muut väittävät, että niistä paukkuu laatikot ja koneet, kun tietysti ensin on lisätty öljyä jokaisen ajokerran jälkeen. Toisessa ääripäässä sitten omasta mielestään yhdenkään VAG:n omistajan autossa ei ole koskaan ollut mitään tyyppivikoja, pelkkää urbaania legendaa.

Enempää en ota asiaan kantaa, mutta kaksi VAGilaista lähipiiristä löytyy ja molempien DSG vaati sen perinteisen noin 1500 euron "huolto"toimenpiteen. Kai se sitten on joissakin piireissä normaalia, että puolitoista tonnia voi mennä koska tahansa laatikon "huoltamiseen".
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toisen VAGin omistajana, kolmatta tehtaalta odottavana voin avoimesti kertoa, että kyllä VAGin maine on ihan itse aiheutettu. Nuo 2010-luvun alun jakoketjuongelmat sekä DSG:n porsimiset eivät ole mitään urbaania legendaa. Näistä syistä olen tähän asti ajanut manuaalilla, automaattia en uskaltanut ostaa. Nyt sellainen on tosin tulossa, mutta olen ymmärtänyt, että laatukin olisi saatu paremmalle tolalle.

Ensimmäisessä Octaviassani jakoketju "rallatti" välillä käynnistettäessä. Vaikka takuu oli mennyt, tuo tutkittiin tehtaan piikkiin. Oli tuossa vaiheessa ilmeisesti jo myönnetty aika lailla nuo ongelmat (taisi olla 2014 tai 2015). Ketju oli huollon mukaan "toleranssirajan sisällä". Eipä siinä, kyllä tuo kesti vuoteen 2017, kun nykyisen ostin. Tässä onkin jakohihna ketjun sijaan.

Ongelmia on ollut kaksi: webaston kaukosäädin vain lakkasi toimimasta. Vaihdettiin takuuseen. Kuskin puolen peili alkoi rutista kääntyessään. Arvelin vain tarvitsevan öljyä, mutta vaihdettiin takuuseen.

Takuuajan umpeuduttua sama peilin rutinaongelma palasi. Kaivon youtubesta ohjeet, ja öljysin peilin koneiston. Homma hoidettu.

Näitä kahta ongelmaa lukuun ottamatta tämä nykyinen Octavia on ollut sangen luotettava kyllä. Mutta mielelläni pidän Vaggineeni suht uutena...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla oli neljä VAG:tä peräkkäin perheessä, ensin 2010 tdi-Octavia, seuraavaksi uutena 2018 Leon litraisella bensakoneella, 2020 kaasu-Octavia ja samaan aikaan vaimolla 2015 kaasu-Golf. Ekassa Ocussa oli neljän vuoden aikana joku karstoittumiseen liittynyt tyyppivika, muuten meni ihan perushuolloilla. Seat oli puolitoista vuotta, kaasu-Ocu kaksi vuotta ilman ongelmia, ja se toki on oletuskin uusilla autoilla. Vaimon Golffi haukkasi öljyä kyllä sen reilun vuoden aikana, kun auto meillä oli, ja lisäksi se myytiin meille ilman Webaston huoltoa, mutta siitä voi syyttää lähinnä itseään.

Ei erityisiä ongelmia, mutta kokonaisuus vahvistaa sitä, että pysyttelen kokolailla uusissa autoissa. Sinänsä ok Octavia meni myyntiin kuukausi sitten ja nyt on pari viikkoa ajeltu Teslalla. Ykkösautossani tulee jatkossakin olemaan takuu voimassa mielenrauhan vuoksi. Ne roplailkoon, keitä se kiinnostaa ja ketkä sen taitaa. Minua ei kiinnosta, eikä erityisemmin ole perusjuttuja enempää taitojakaan.
 

Johnnie

Jäsen
Enempää en ota asiaan kantaa, mutta kaksi VAGilaista lähipiiristä löytyy ja molempien DSG vaati sen perinteisen noin 1500 euron "huolto"toimenpiteen. Kai se sitten on joissakin piireissä normaalia, että puolitoista tonnia voi mennä koska tahansa laatikon "huoltamiseen".
Se on niissä piireissä normaalia, joissa ei olla tehty kotiläksyjä. Eli varmistettu, että onko DSG-öljyjä vaihdettu ajallaan tai valittu vaihtoehtoisesti edellisen sukupolven 7-pykäläinen loota.

Jos DSG yleisesti ja versiosta riippumatta olisi huono, niin Audin S-Tronic -nimeä kantavien samojen vaihteistojen pitäisi olla ihan yhtä huonossa maineessa. Jännästi näin ei kuitenkaan ole, ja syyhän on siinä, että Audeissa ei ole tuota yksittäistä huonoa lootaa käytetty samassa mittakaavassa kuin esim. Volkkareissa
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Se on niissä piireissä normaalia, joissa ei olla tehty kotiläksyjä. Eli varmistettu, että onko DSG-öljyjä vaihdettu ajallaan tai valittu vaihtoehtoisesti edellisen sukupolven 7-pykäläinen loota.
Tämä on nimenomaan olennaista. Ratkaisevaa on tietää minkälaista vaihdelaatikkoa on hankkimassa:

1. 6-portainen märkäkytkimellä: tyypillinen dieseleissä, ollut käytössä jo melko pitkään (en tiedä onko enää aivan nykymalleissa) --> HYVÄ
2. 7-portainen kuivakytkimellä, ensimmäinen sukupolvi: Nämä ovat olleet murheenkryynejä ainakin öljyjen ja laakereiden osalta vähemmän vääntävissa (käytännössä pienemmissä) moottoreissa. Hydrauliikkapuolen ongelmia ja mekatroniikkayksikkö on ottanut ihan kunnollakin osumaa. Eli esim. DQ200 on ollut vikaherkkä --> HUONO (mahdollisesti)
3. 7-portainen kuivakytkimellä: Vuonna 2014 korjattu versio, kun valmistuskin muutti toiseen tehtaaseen. En ole huomannut raportoituja vikoja, myös pienemmissä moottoreissa on ollut vähemmän vikoja. Olen siinä käsityksessä, että Skoda ja Seat jatkoivat vanhemman mallin käyttöä vielä vuonna 2015, mutta en ole varma tästä. En myöskään tähän hätään muista, mitä kaikkea tuossa muutettiin teknisesti --> HYVÄ (todennäköisesti)
4. 7-portainen märkäkytkimellä: Tämän vaihdelaatikon yleisin malli on ollut DQ500, joka on ollut käytössä lähinnä tehokkaissa ja paljon vääntävissä mottoreissa (mallia Golf GTI, Audi S-mallit ja isommat maasturit). Audi on muutenkin käyttänyt S-tronic-vaihdelaatikoissaan lähinnä märkäkytkimiä. Sopii Audille, sillä huolto on kalliimpaa, mutta itse laatikko huomattavasti luotettavampi (perinteisesti) --> HYVÄ

Sitten tulevat tietysti vielä moottoripuolen jutut. Sielläkin on iso kirjo erilaisia ongelmia erilaisissa moottoreissa, mutta yhtälailla myös varsin luotettaviksi osoittautuneita malleja. Eivät ole yksiselitteisiä nämä.
 

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itsellä vm.-18 Seat Arona automaatilla. Kilometrejä 90k kertynyt nyt kolmessa ja puolessa vuodessa. Ainoastaan lasinpesunestettä tarvinnut itse lisäillä bensan lisäksi.

Reilu kuukausi sitten start&stop meni sököksi ja pyysin tarkastushuollossa heitä kurkkaamaan sen kun huolto oli varattu jo ennen vian esille tuloa. Alipainepumppu ja liittimet olivat saaneet kosteutta ja nämä sitten menivät vaihtoon. Onneksi meni auton takuuseen.

Kyseessä on itselle ensimmäinen uutena ostettu auto ja olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen. Seattiin tarjotaan 5v/100000 takuuta, joten tuo 100000 lähestyy uhkaavasti mikä on sitten herättänyt ajatuksen auton vaihdosta uuteen.

Tuossa viime viikolla kun alipainepumppua vaihdettiin huollossa niin tapoin aikaa autoliikkeessä potkimalla renkaita. Volkkarilta oli viime vuonna tullut Taigo joka vaikutti itselle mielenkiintoiselta autolta. Kävin myös katselemassa uudempaa Aronaa, mikä nyt ei juurikaan ollut muuttunut meidän vuosimallin autosta. Elättelin toiveita, että uuteen Aronaan olisi lisätty kauhukahvat, mutta ei. Sama homma Taigossa. Mikähän VAGin homma tämä oikein on...
Täytynee käydä koeajamassa tuo Taigo.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei edes puolta vuosisataa tullut elettyä ja nyt jo oman auton omistaminen käsillä. Käytetty Clion Sport Tourer tce 90. Alkuperäinen suunnitelma oli ostaa joku parin tonnin vehje, jolla opiskelee, että mitä kaikkea autolta haluaa, mutta sitten tarkemmissa hallituksen sisäisissä neuvotteluissa päädyttiin siihen, että laitetaan sen verran enemmän, että saa kuitenkin ihan siistin auton. Nyt on sitten auto, joka on hiukan uudempi kuin ajateltiin, vähemmän kilometrejä kuin ajateltiin, mutta on myös hiukan pienempi kuin ajateltiin. Ei kauhea menijä ole, mutta ikäni ajanut laiskoilla vehkeillä, niin ei haitanne. Tämän auton suurin tarkoitus on tehdä semihuokeasti autonomistajan alkuvirheet, sitten kun vähän tietää, että mitä oikeasti haluaa ja tarvitsee, niin voi ostaa sellaisen.

Auto tulee tänään tai huomenna, mutta ajattelin, että täältä voi jo valmiiksi kysellä, että mikä kaikki meni väärin ja tulee menemään pieleen tuon kanssa. Hymiö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös