Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 543
  • 19 022

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Äkkiseltään väittäisin, että kovin isoa alennusta et jostain Continentalin sarjasta saa netistä tilattuna ja erikseen asennus ostettuna versus, että kilpailutat liikkeiden välillä suoraan sen saman sarjan ja kysyt siihen tarjouksen asennuksineen.
Riippuu siitä otatko vanhaa Dot:a vai et eli toisin sanoen, otatko renkaita joita ei saisi enää rengasliikkeisiin vai uusia. Noista vanhalla dot:lla eli valmistusviikolla olevia renkaita voi saada merkittävästi halvemmalla kuin uusia. Mutta niiden käyttö vuodet on samassa suhteessa pienemmät kun kumiseos on jo vanhaa käyttöön otettaessa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Riippuu siitä otatko vanhaa Dot:a vai et eli toisin sanoen, otatko renkaita joita ei saisi enää rengasliikkeisiin vai uusia. Noista vanhalla dot:lla eli valmistusviikolla olevia renkaita voi saada merkittävästi halvemmalla kuin uusia. Mutta niiden käyttö vuodet on samassa suhteessa pienemmät kun kumiseos on jo vanhaa käyttöön otettaessa.
Miks mä muistaisin, että monessakin artikkelissa on todettu, että sillä ei olisi väliä onko tuoretta paistoerää vaiko vuoden vanhaa. Rengasliikkeetkin monesti saattavat saada vajaa vuosi sitten paistettua rengasta. Ilmeisesti alkaa kunnolla kuivumaan vasta kun sillä aletaan ajamaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä ei yhtään helpota Opelin omistajuus. Nyt alkanut ilmoitella awd:n huollosta. Netistä kattelin kommentteja, vaihtelevat jostain konsolin vaihdosta laitepäivitykseen. Reilusta 3000:sta nollaan euroon. Välissä kommentit mitään tekemättömyydestä.
Mää luulin, että vaan ranskalaisten sähköt on perseestä. Opel on länsimaailman mosse. Saatana.
 

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä ei yhtään helpota Opelin omistajuus. Nyt alkanut ilmoitella awd:n huollosta. Netistä kattelin kommentteja, vaihtelevat jostain konsolin vaihdosta laitepäivitykseen. Reilusta 3000:sta nollaan euroon. Välissä kommentit mitään tekemättömyydestä.
Mää luulin, että vaan ranskalaisten sähköt on perseestä. Opel on länsimaailman mosse. Saatana.
Entinen työkaverini sen jo tiesi: kaikista autoista tulee vanhana Opeleja. Ei ollut hän kovin tyytyväinen Opelin omistaja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Entinen työkaverini sen jo tiesi: kaikista autoista tulee vanhana Opeleja. Ei ollut hän kovin tyytyväinen Opelin omistaja.
Taitaa olla nykyään niin, että Opelit ovat jo uutena Peugeoteja.
Itselläni on vanha Opel, ja on kyllä ollut suhteellisen luotettava peli. Toki ecu ja bensapumppu jättäneet välille, mutta muuten harmiton ja kiva ajella. Matkaakin on jo taitettu yhdessä 130tkm. Mittarissa nyt 258 ja tavoite asetettu kohti 300:aa. Toivottavasti ei kuitenkaan ennen vuotta 2025.

Olen kelannut, että auton hankintahinnan kustannus oman omistajuuden aikana saa olla korkeintaan 100€/kk. Nyt Opelin tuo kulu on vähän yli 30€. Euron päivä. Käsittämättömän vähän.
Hankintahinta / ajettu kilometri on alle 0,015€! Käytännössä siis ilmainen auto.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miks mä muistaisin, että monessakin artikkelissa on todettu, että sillä ei olisi väliä onko tuoretta paistoerää vaiko vuoden vanhaa. Rengasliikkeetkin monesti saattavat saada vajaa vuosi sitten paistettua rengasta. Ilmeisesti alkaa kunnolla kuivumaan vasta kun sillä aletaan ajamaan.
Vuodella ei ole vaikutusta mutta nuo ale-erät ovat lähes poikkeuksetta sellaista kolmesta-viiteen vuotta vanhaa rengasta, silloin aletaan puhumaan siitä vanha dot renkaasta. Vuoden vanha on vielä uutta dot:a ja sitä toimitettaan liikkeisiin kun mitään muuta ei ole valmistajalla tai maahantuojalla saatavissa. Varastointi, ajaminen kaikki vaikuttaa, mutta jos rengas on jo käyttöön otettaessa vanha niin vaikutus on merkittävästi isompi.
Talvirenkaissa tämä korostuu, koska kumiseos on pehmeämpää kuin kesärenkaissa ja kumi menettää niitä joustavuus ominaisuuksia ensimmäisenä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Linglongit ja nankangithan ei ole varsinaisesti edes niitä halvimpia vaihtoehtoja, vaan lähempänä keskikastia. Oma kokemus tosin vuodelta 2018, kun edellisen kerran olin itse rengaskaupoilla ja haettu koko vaatimaton 275/30 19, jotka maksoi laatuvalmistajilla sen 300e, halpikset alta 100 ja nuo yllämainitut sitten luokkaa 150.

Päädyin silloin Nankangeihin, ulkomuistista NS-20, enkä kyllä pettynyt. Hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset, enkä havainnut kahden ajetun kauden aikana ongelmia. Toki tässä mentiin hieman säästömielessä, ja rengaskoon ollessa säädyllinen/normaali 17, en ehkä viitsisi säästellä.
No jos näkee niitä premium renkaita ja noita Kiinan ihmeitä vierekkäin niin ero alkaa olla selvempi.
Pelkästään laittamalla neljä rengasta päällekkäin näiden Kiinan ihmeiden kasojen koko vaihtelee merkittävästi enemmän kuin premium merkkien. Eli siinä valmistus laadussa on oikeasti eroja millä muotilla ja missä erässä rengas on paistettu.
Toki jos kilometrejä ei tule paljoa ja ei ole väliä milloin on perillä niin kiinalaiset ovat hyvä vaihtoehto. Turvallisuuden ja kulutuksen kannalta ne eivät sitä ole.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vuodella ei ole vaikutusta mutta nuo ale-erät ovat lähes poikkeuksetta sellaista kolmesta-viiteen vuotta vanhaa rengasta, silloin aletaan puhumaan siitä vanha dot renkaasta. Vuoden vanha on vielä uutta dot:a ja sitä toimitettaan liikkeisiin kun mitään muuta ei ole valmistajalla tai maahantuojalla saatavissa. Varastointi, ajaminen kaikki vaikuttaa, mutta jos rengas on jo käyttöön otettaessa vanha niin vaikutus on merkittävästi isompi.
Talvirenkaissa tämä korostuu, koska kumiseos on pehmeämpää kuin kesärenkaissa ja kumi menettää niitä joustavuus ominaisuuksia ensimmäisenä.
Käsittääkseni vähän sekin merkitsee, mitkä renkaat ovat kyseessä.
Kitkojen elinkaari lienee lyhin.

Tässä muutaman vuoden olen ostellut pääasiassa käytettyjä renkaita (näissä on oltava tarkkana ettei ryhdy varastettuun) ja kyllä noita paistopäiviä siinä aika tarkkaan saa pohtia. Tällä strategialla olen huomannut olevan henkisesti helpompaa olla ajamatta renkailla "niin pitkään kuin se on laillista". Menetän sekä renkaan parhaat että huonoimmat päivät.

Mutta kuten ihan kaikessa turvallisuushommassa, olennaisinta on oma ajotapa, ja siihen se suurin huomio.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Käsittääkseni vähän sekin merkitsee, mitkä renkaat ovat kyseessä.
Kitkojen elinkaari lienee lyhin.

Tässä muutaman vuoden olen ostellut pääasiassa käytettyjä renkaita (näissä on oltava tarkkana ettei ryhdy varastettuun) ja kyllä noita paistopäiviä siinä aika tarkkaan saa pohtia. Tällä strategialla olen huomannut olevan henkisesti helpompaa olla ajamatta renkailla "niin pitkään kuin se on laillista". Menetän sekä renkaan parhaat että huonoimmat päivät.

Mutta kuten ihan kaikessa turvallisuushommassa, olennaisinta on oma ajotapa, ja siihen se suurin huomio.
Ei sinänsä juurikaan eroa kitkalla ja nastalla, itseasiassa nastan ominaisuudet heikentyvät enemmän jos nastojen määrä vaihtelee renkaiden välillä tai nastat ovat kuluneet. Kitkoissa vastavaa ei ole, toki premium merkeissä myös ne nastarenkaat ovat enemmän tai vähemmän myös kitkoja, jolloin nastojen puuttuminen ei ole yhtä iso asia kuin halpisrenkaissa.

Kulutuspinta säilyy monesti noissa halvemmissa pitkään, mutta ei niissä silloin paljoa pitoa ole alussakaan.
Toki se on aina se olennainen asia, mutta jos välineet eivät mahdollista turvallista ajamista niin ei ajotapakaan auta, kuten Suomen talveen näitä keski-euroopan kitkoja ostavat.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kitkoissa vastavaa ei ole, toki premium merkeissä myös ne nastarenkaat ovat enemmän tai vähemmän myös kirjoja, jolloin nastojen puuttuminen ei ole yhtä iso asia kuin halpisrenkaissa.

Itsellä neljä vuotta vanhat kitkat kovettuivat sellaisiksi kusiluistimiksi, että piti vaihtaa vaikka pintaa olisi riittänyt vaikka kuinka pitkään. Ainakin vähillä kilometreillä nastat pysyvät pidempään ajokelpoisina.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itsellä neljä vuotta vanhat kitkat kovettuivat sellaisiksi kusiluistimiksi, että piti vaihtaa vaikka pintaa olisi riittänyt vaikka kuinka pitkään. Ainakin vähillä kilometreillä nastat pysyvät pidempään ajokelpoisina.
Tämö käsitys itsellänikin on. Sitten oli yhdet Hakkapeliitat, joilla mentiin ja mentiin, kunnes hyvin nopeasti pito heikkenikin. En tiedä miksi se loppusuora oli niin lyhyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko kokemuksia, kuinka herkästi poliisi puuttuu peliin, jos lätkäisee rekkarikilpien sinisen EU-merkin päälle vastaavan mustavalkoisen? Sopisi auton pirtaan tuo väritys erinomaisesti, mutta viitsi tappelua järjestää asiasta.
 

Outsider

Jäsen
Onko kokemuksia, kuinka herkästi poliisi puuttuu peliin, jos lätkäisee rekkarikilpien sinisen EU-merkin päälle vastaavan mustavalkoisen? Sopisi auton pirtaan tuo väritys erinomaisesti, mutta viitsi tappelua järjestää asiasta.
Hae suoraan vanhanmalliset kilvet ilman fin-tunnusta, niin sitten ei ainakaan ole kenelläkään mitään sanomista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hae suoraan vanhanmalliset kilvet ilman fin-tunnusta, niin sitten ei ainakaan ole kenelläkään mitään sanomista.
Jostain syystä en edes ajatellut tuon olevan enää mahdollista. Vaan täytynee hakea, jahka ehtii, nuo menisi värimaailmaan ilman tuninkia.
 

Fordél

Jäsen
Ihminen on käynyt kuussa, Mariaanien haudassa ja jopa Porissa, mutta vielä ei ole osattu tehdä toimivaa renkaiden pesulaitetta. Rengasfirmojen renkaiden pesu on ehkä paskinta, siis kirjaimellisesti paskinta palvelua, jota ihmiskunnalle tarjotaan ja vuodesta toiseen. Vai onko joku joskus saanut täysin puhtaat ja vielä suht kuivat renkaat renkaiden vaihdon yhteydessä? Aina ne tulee sieltä märkinä ja likaisina. Käsittämätöntä.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihminen on käynyt kuussa, Mariaanien haudassa ja jopa Porissa, mutta vielä ei ole osattu tehdä toimivaa renkaiden pesulaitetta. Rengasfirmojen renkaiden pesu on ehkä paskinta, siis kirjaimellisesti paskinta palvelua, jota ihmiskunnalle tarjotaan ja vuodesta toiseen. Vai onko joku joskus saanut täysin puhtaat ja vielä suht kuivat renkaat renkaiden vaihdon yhteydessä? Aina ne tulee sieltä märkinä ja likaisina. Käsittämätöntä.

Samaa olen ihmetellyt. Itsellä renkaat säilytyksessä ja siihen kuuluu jonkunlainen pesu. Tuntuu että ovat vain likaisemmat aina alle laitettaessa kun sinne säilöön vietäessä. Kerran tuosta valittanutkin, mutta kyllä ne kuulemma oli pesty.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ihminen on käynyt kuussa, Mariaanien haudassa ja jopa Porissa, mutta vielä ei ole osattu tehdä toimivaa renkaiden pesulaitetta. Rengasfirmojen renkaiden pesu on ehkä paskinta, siis kirjaimellisesti paskinta palvelua, jota ihmiskunnalle tarjotaan ja vuodesta toiseen. Vai onko joku joskus saanut täysin puhtaat ja vielä suht kuivat renkaat renkaiden vaihdon yhteydessä? Aina ne tulee sieltä märkinä ja likaisina. Käsittämätöntä.
Yli kymmen vuotta työsuhdeauton renkaat olleet hotellissa. Taisi olla tänä keväänä ekan kerran puhtaat.
Joka kerta asiasta sanottu. Viime keväänä kävin vaihtamassa, ajoin noin kuukauden ja ihmettelin kun sutivat liikkeelle lähdettäessä. Lähes uudet kesärenkaan keskeltä kuluneet niin että kulutuspintaa ei ollut = eivät olleet tarkistaneet paineita talven jälkeen ja liian matatalat paineet ja renkaan nahoiksi.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Taitaa olla nykyään niin, että Opelit ovat jo uutena Peugeoteja.
Itselläni on vanha Opel, ja on kyllä ollut suhteellisen luotettava peli. Toki ecu ja bensapumppu jättäneet välille, mutta muuten harmiton ja kiva ajella. Matkaakin on jo taitettu yhdessä 130tkm. Mittarissa nyt 258 ja tavoite asetettu kohti 300:aa. Toivottavasti ei kuitenkaan ennen vuotta 2025.

Olen kelannut, että auton hankintahinnan kustannus oman omistajuuden aikana saa olla korkeintaan 100€/kk. Nyt Opelin tuo kulu on vähän yli 30€. Euron päivä. Käsittämättömän vähän.
Hankintahinta / ajettu kilometri on alle 0,015€! Käytännössä siis ilmainen auto.

Saakeli kun käytettyjä Opeleita saa varsin hienoilla varusteilla kohtuulliseen hintaan. Toki se halpa hinta selittyy osin sillä vikaherkkyydellä. Itse tykkään hyvistä penkeistä ja kaikista elämää helpottavista himmeleistä. Joku Mersu ihan karvalakkina ei juurikaan fiilistä nostata.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Saakeli kun käytettyjä Opeleita saa varsin hienoilla varusteilla kohtuulliseen hintaan. Toki se halpa hinta selittyy osin sillä vikaherkkyydellä. Itse tykkään hyvistä penkeistä ja kaikista elämää helpottavista himmeleistä. Joku Mersu ihan karvalakkina ei juurikaan fiilistä nostata.
Saabithan on parannettuja versioita Opelista. Kannattaa katsella, löytyykö sieltä mitään.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saakeli kun käytettyjä Opeleita saa varsin hienoilla varusteilla kohtuulliseen hintaan. Toki se halpa hinta selittyy osin sillä vikaherkkyydellä. Itse tykkään hyvistä penkeistä ja kaikista elämää helpottavista himmeleistä. Joku Mersu ihan karvalakkina ei juurikaan fiilistä nostata.
Mitä vikoja näistä vm2015 ja tuoreemmista oikein sitten löytyy? Osaisi vähän varautua. Nyt käytössä vuosimallit 2015 ja 2019. Vuosimallin 2016 Astrassa ei ollut vikoja, jotenka ihan mielenkiinnosta kyselen tämän vikaherkkyyden perään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä vikoja näistä vm2015 ja tuoreemmista oikein sitten löytyy? Osaisi vähän varautua. Nyt käytössä vuosimallit 2015 ja 2019. Vuosimallin 2016 Astrassa ei ollut vikoja, jotenka ihan mielenkiinnosta kyselen tämän vikaherkkyyden perään.
Vahva mutu, että jättäisi tielle, eikä meinaa käynnistyä? Jotain polttoaineen syöttöön ja karstoittumiseenmiseen liittyvä ongelmia.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Vahva mutu, että jättäisi tielle, eikä meinaa käynnistyä? Jotain polttoaineen syöttöön ja karstoittumiseenmiseen liittyvä ongelmia.
Oon ajanu Ooppeleilla reilun 20 vuotta ja ainaki miljoona kilsaa. 2 kertaa jäi välille, jousi meni poikki ja puotti keulan ettei päässy rengas pyöriin. Toinen oli jakohihnan katkeaminen, oma syytä ku ylitin kilsat reilusti
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saakeli kun käytettyjä Opeleita saa varsin hienoilla varusteilla kohtuulliseen hintaan. Toki se halpa hinta selittyy osin sillä vikaherkkyydellä. Itse tykkään hyvistä penkeistä ja kaikista elämää helpottavista himmeleistä. Joku Mersu ihan karvalakkina ei juurikaan fiilistä nostata.
2014 Astra farmari, ajettu 160000 km. Ei ensimmäistäkään vikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös