Autoiluketju

  • 2 839 750
  • 17 478

chubster

Jäsen
Autotietäjät ja mekaanikot! Todennäköisesti typerä kysymys mutta, auto ilmoitti, että tarkasta öljytaso. Tarkastin ja totesin, että alarajoilla tosiaan mennään, tämä sinällääm jo ihmetyttää kun öljyt vaihdettu reilu puoli vuotta sitten (reilu 10tkm ajettu tämän jälkeen), auto vm 20 ja mittarissa kaikkinensa ulkomuistista max 35tkm.

Asiaan. Muistin motarin varressa, että kyllähän se autoliike öljypurkin konttiin oli tarjonnut. Sieltä vähän lisää öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Huollossa koneeseen on laitettu 5w-30 öljyä ja tuo purkki mikä auton kontista löyty oli 0w-20 öljyä mitä siis sinne jonku desin tiputtelin. Onko tässä nyt maailmanloppu lähellä vai ei mitään väliä että öljyt en eri numerollisia? Kävin huoltsikalta hakemassa tuota 5w-30 myrkkyä nyt peräkonttiin siltä varalta, että sama toistuu.

Yritin googletella asiaa ja en ihan tajua, mutta kaiketi kovaa ajoa vaan?

Ja lisäksi kuinka normaalia tällanen öljyn lisäily on? Itsellä ollut ajokortti ja myös oma auto 16 vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta ikinä kun on pitäny öljyn kanssa pelata!

Autohan on erittäin hyvämaineinen vag konsernin skoda superb ja vm-20…..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autotietäjät ja mekaanikot! Todennäköisesti typerä kysymys mutta, auto ilmoitti, että tarkasta öljytaso. Tarkastin ja totesin, että alarajoilla tosiaan mennään, tämä sinällääm jo ihmetyttää kun öljyt vaihdettu reilu puoli vuotta sitten (reilu 10tkm ajettu tämän jälkeen), auto vm 20 ja mittarissa kaikkinensa ulkomuistista max 35tkm.

Asiaan. Muistin motarin varressa, että kyllähän se autoliike öljypurkin konttiin oli tarjonnut. Sieltä vähän lisää öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Huollossa koneeseen on laitettu 5w-30 öljyä ja tuo purkki mikä auton kontista löyty oli 0w-20 öljyä mitä siis sinne jonku desin tiputtelin. Onko tässä nyt maailmanloppu lähellä vai ei mitään väliä että öljyt en eri numerollisia? Kävin huoltsikalta hakemassa tuota 5w-30 myrkkyä nyt peräkonttiin siltä varalta, että sama toistuu.

Yritin googletella asiaa ja en ihan tajua, mutta kaiketi kovaa ajoa vaan?

Ja lisäksi kuinka normaalia tällanen öljyn lisäily on? Itsellä ollut ajokortti ja myös oma auto 16 vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta ikinä kun on pitäny öljyn kanssa pelata!

Autohan on erittäin hyvämaineinen vag konsernin skoda superb ja vm-20…..
Uudet Skodat syövät öljyä. Itsellä sama Octaviassa. Pitäisi vähentyä kun kilometrejä tulee ja on tainnut vähentyäkin. Meillä mittarissa 45k.

Eri öljyistä saa joku tietävämpi kertoa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Mainz 05
Asiaan. Muistin motarin varressa, että kyllähän se autoliike öljypurkin konttiin oli tarjonnut. Sieltä vähän lisää öljyä koneeseen ja matka jatkui.

Huollossa koneeseen on laitettu 5w-30 öljyä ja tuo purkki mikä auton kontista löyty oli 0w-20 öljyä mitä siis sinne jonku desin tiputtelin. Onko tässä nyt maailmanloppu lähellä vai ei mitään väliä että öljyt en eri numerollisia? Kävin huoltsikalta hakemassa tuota 5w-30 myrkkyä nyt peräkonttiin siltä varalta, että sama toistuu.

Yritin googletella asiaa ja en ihan tajua, mutta kaiketi kovaa ajoa vaan?
@Tadu vastasikin jo autokohtaiseen, joten vastataan tuohon öljyasiaan...

Eli mitään katastrofaalista tuskin tulee tapahtumaan. Eri öljylaatujen sekoittaminen keskenään ei toki ole suositeltavaa, mutta mitään isompaa vahinkoa ei tule etenkään noin pienillä määrillä saamaan aikaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
VAG- konsernin autoissahan ei tarvitse välittää öljynvaihtoväleistä, tulee vaihdettua itestään, kun koko ajan lisätään. Joku perusvirhe noissa koneissa on. Muutenhan nuo laitteet on kyllä mukavia.
Ei kyllä 2020-luvulla pitäisi öljyn olla ongelma, vaan on silti.
 

ace

Jäsen
VAG- konsernin autoissahan ei tarvitse välittää öljynvaihtoväleistä, tulee vaihdettua itestään, kun koko ajan lisätään. Joku perusvirhe noissa koneissa on. Muutenhan nuo laitteet on kyllä mukavia.
Ei kyllä 2020-luvulla pitäisi öljyn olla ongelma, vaan on silti.
Tämä kyllä kiinnostaa ja sitä on tullut seurattua, mutta omaan -14 Octavia RS:n öljyt on vaihdettu huolloissa ilman välitäyttöjä. Kilsoja kertyy kyllä harvakseen, n. 10,000km vuodessa, allekin, mutta silti, missä kilsoissa se öljyn kulutus alkaa esiintyä liiallisena?
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät, Andreja Slokar
Ajan aika paljon liikenteessä Oulun suunnalla ja on pakko kysyä. Onko Audi-kuskeilla joku kusipäisyystesti kun he ostavat Audia?

"Et voi ostaa Audia kun et ole tarpeeksi kusipää, valitan. Tule ensivuonna uudestaan kun olet tarpeeksi kusipää". Huvittavaa on se, että tuo ei ole edes yleistämistä. Kun ajan moottoritietä ja tulee vaaratilanne, osallisena on kuinka ollakaan kusipäinen Audi-kuski. Kun ajan moottoritiellä ja liittymästä tuleva kusipää yrittää kiilata minua satasen vauhdissa. Katson oikealle ja siellä on Audi-kuski, kuinka ollakaan.

Kysymys on siis, että onko ihmisille kusipäisyys-testi, että voit ostaa Audi-merkkisen auton?

Ps: Huvittavinta on se, että kun olen jutellut esim. saksalaisten ystävieni kanssa, siellä on kuulemma sama ongelma. Audi-kuskeilla on tavallista alempi älykkyysosamäärä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä kyllä kiinnostaa ja sitä on tullut seurattua, mutta omaan -14 Octavia RS:n öljyt on vaihdettu huolloissa ilman välitäyttöjä. Kilsoja kertyy kyllä harvakseen, n. 10,000km vuodessa, allekin, mutta silti, missä kilsoissa se öljyn kulutus alkaa esiintyä liiallisena?
Käsittääkseni uutena Skodan moottorit syövät paljon öljyä. Voi olla, että ei koske -14 vaan pelkästään uudempia. Itselläkin tosiaan pitänyt pari kertaa lisätä öljyä ennen ja jälkeen ensimmäisen huollon. Ei sen jälkeen. Octavia -19

Eipä tuosta kauheasti haittaa ole ollut siis, mutta jännä juttu toki
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Joku isoakkuinen i3 voisi olla sopiva kompromissi. Ei ihan kovimmat kulut, halpa ajaa, voi jättää kakkosautoksi, mutta voi myös laittaa vaihdossa tai myydä suht hyvällä odotusarvolla. Ja houkuttelee nimenomaan tuo pikku-bimmeri siksi, että niitä on saatavilla hyvin varustein sekä pirteällä koneella.
i3 suhteen pitää tiedostaa se, että ranget on testattu niillä erikoiskoon renkailla. Olikohan ne 155/70/R19
Eivät mitään halvinta kamaa, toki jos kilometrejä ei tule paljoa niin ei tuo ja talviajossa jopa liiankin kapeat renkaat.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT #97, Savinainen, Ruudut ja Ässien sylkykupit
Muistaako/tietääkö joku, tuleeko Airbag valon palamisesta/vilkkumisesta katsatuksessa korjauskehoitus vai käyttökielto nykyään?

Vika on kolmiovisen auton penkeissä, taitekohdassa jossa todnäk johdot/liittimet vähän kärsineet. Ens viikolla koitan järjestää kuntoon, mutta tässä on nyt sairastaessa aikatailut vähän hankalia, kun joudun delegoimaan. Jos tuo alkaa palamaan katsatuksessa kun on välillä päällä ja pois.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
i3 suhteen pitää tiedostaa se, että ranget on testattu niillä erikoiskoon renkailla. Olikohan ne 155/70/R19
Eivät mitään halvinta kamaa, toki jos kilometrejä ei tule paljoa niin ei tuo ja talviajossa jopa liiankin kapeat renkaat.
Jep, ja muutenkin tuosta tuli luettua ja katsottua sen verran erikoisia juttuja, että päätin jättää pois. Paikkakunnalta löytyi Nissan Leaf, jota lähdimme katsomaan, mutta joka todettiin turhan ahtaaksi. Saman liikkeen valikoimiin kuului 14tkm ajettu 2021 Tesla M3, joka nyt seisoo tuossa pihalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Autoilu on nyt kyllä ihanan edullista, eilen tuli käytyä tankilla ja 62,5l B95 maksoi 141€ :)
Ai että, mutta ehkä näillä hinnoilla bensalenkkarien pillurallit jää vähemmälle ja muut ihmiset kiittävät. Vai missä kohtaa luulette tulevan kipurajan vastaan litrahinnoissa. Nythän ne huitelevat 2.25 €/l keskiarvossa, mutulla.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Montreal Canadiens, HIFK
Autoilu on nyt kyllä ihanan edullista, eilen tuli käytyä tankilla ja 62,5l B95 maksoi 141€ :)
Ai että, mutta ehkä näillä hinnoilla bensalenkkarien pilkurallit jää vähemmälle ja muut ihmiset kiittävät. Vai missä kohtaa luulette tulevan kipurajan vastaan litrahinnoissa. Nythän ne huitelevat 2.25 €/l keskiarvossa, mutulla.
Eiköhän se kipuraja ala olemaan jo hyvin lähellä. Sanoisin, että hyvätuloisellekin kolme euroa bensalitrasta alkaa olla liikaa. Eläkeläisillä ja muilla pienituloisilla kipuraja meni jo, joten he joutuvat tinkimään muun muassa ruoasta päästäkseen hoitamaan asioitaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eiköhän se kipuraja ala olemaan jo hyvin lähellä. Sanoisin, että hyvätuloisellekin kolme euroa bensalitrasta alkaa olla liikaa. Eläkeläisillä ja muilla pienituloisilla kipuraja meni jo, joten he joutuvat tinkimään muun muassa ruoasta päästäkseen hoitamaan asioitaan.

Ei näillä hinnoilla kyllä huvita lähteä ajelemaan huvin vuoksi autolla... onneksi on etätyössä, niin siinä säästää jo aika pitkän pennin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei näillä hinnoilla kyllä huvita lähteä ajelemaan huvin vuoksi autolla... onneksi on etätyössä, niin siinä säästää jo aika pitkän pennin.
Lahti-hki väli itsellä autolla nyt vajaa 30 euroa bensoihin edestakaisin jos kävisi toimistolla. Julkisilla maksaa saman verran bussi+juna. Taidan käydä ennen kuukauden päästä alkavaa isyysvapaata kerran toimistolla. Toivon mukaan Skoda saa tuotannon prosessinsa kuntoon ja syksyllä kotiutuisi sähköauto.
 

444

Jäsen
Lahti-hki väli itsellä autolla nyt vajaa 30 euroa bensoihin edestakaisin jos kävisi toimistolla. Julkisilla maksaa saman verran bussi+juna. Taidan käydä ennen kuukauden päästä alkavaa isyysvapaata kerran toimistolla. Toivon mukaan Skoda saa tuotannon prosessinsa kuntoon ja syksyllä kotiutuisi sähköauto.
Mä sentään pärjäisin Lohja - Helsinki -välillä alle 25€ kustannuksella menopaluun. Siis autolla. Nyt kun viimein ensi viikolla saan sen työsuhdefillarin, niin meinasin ruveta polkemaan tuohon Siuntion asemalle (~25km/suunta) ja jatkaa siitä julkisilla Helsinki Cityyn. Ajallisesti työmatka pitenee vajaat 1,5h/suunta eli lähes 3h päivässä lisää työmatkoihin. Mutta kukkaro ja luonto kiittää. Ja toisaalta tulee tarvetta toimistopäiville max kerran viikossa, jolloin tuossa saa hyvän hyötyliikunnan sille päivälle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Duunimatka 120 km ei mitenkään säästellen ajeltuna 3,5 euroa sähköllä, suurin osa motaria pitkin, mikä nostaa taajama-ajoon verrattuna kulutusta reilusti. Mutta juu, eihän nuo polttoaineiden hinnat naurata sikäli, että kaikki eivät pysty etätöihin jäämään tai sähköauto ei aidosti sovi käyttötarkoitukseen. Esim. isäni ajaa taksia Itä-Suomessa, kun ei enää asennushommiin taivu, mutta ei noilla ajomatkoilla ja pikkupaikkojen latausverkoilla hirveästi sähkäriin voi siirtyä.

Jees, itse en silti toimistolle sen useammin ajele, kerta viikossa riittää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
20.7.2021 tilattu kevythybridi-Octavia on myyjän mukaan edennyt jo tuotantoon asti. Eli todennäköisesti on jo valmistunut jollekin valtavalle parkkipaikalle odottamaan ovipaneeleja alihankkijan tehtaalta, joka paloi tammikuussa.

Vastahan tässä on tuotantoa häirinnyt korona suoraan ja välillisesti, sirupula, viime kesän tulvat keski-euroopassa, ja nyt viimeisimpänä tulipalo. Sota ilmeisesti vaikuttaa ennen kaikkea Enyaqin tuotantoon, eikä ihme kyllä Octaviaan.

Ei silti, uusi auto tuntuu jokseenkin toisarvoiselta tässä masentavassa maailmantilanteessa.

Mitä öljynkulutukseen tulee, ei ainakaan meidän v. 2017 Octaviaan ole koskaan tarvinnut öljyä lisätä. Toki kilsat on hyvin maltillisia myös, nyt mittarissa 63 000.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Autoilu on nyt kyllä ihanan edullista, eilen tuli käytyä tankilla ja 62,5l B95 maksoi 141€ :)
Ai että, mutta ehkä näillä hinnoilla bensalenkkarien pillurallit jää vähemmälle ja muut ihmiset kiittävät. Vai missä kohtaa luulette tulevan kipurajan vastaan litrahinnoissa. Nythän ne huitelevat 2.25 €/l keskiarvossa, mutulla.

No mä en oikein usko noihin kipurajoihin. Nuorison pillurallia voi vähentää mutta muuten ei paljonkaan. Töihin kun on edestakaisin 30 km niin kahden euron dieselin hinnoilla se on ehkä 4€ ja kolmen euron hinnalla about 6€. Toki kuukaudessa tekisi noin 50€:n lisän. Ei mitään merkitystä keskituloiselle. Paljon ajavalle sitten toki jo alkaa tuntua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä kyllä kiinnostaa ja sitä on tullut seurattua, mutta omaan -14 Octavia RS:n öljyt on vaihdettu huolloissa ilman välitäyttöjä. Kilsoja kertyy kyllä harvakseen, n. 10,000km vuodessa, allekin, mutta silti, missä kilsoissa se öljyn kulutus alkaa esiintyä liiallisena?
4 vuotta vanha Skoda superb 1.4 tsi automaatti. Ei kertaakaan öljyä tarvinnut lisätä huoltojen lisäksi. noin 25tkm vuosi mittariin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace
Suosikkijoukkue
HIFK, SC #87
Se on näköjään seuraava mukava yllätys dieselautoilijalle luvassa, kun uutisointien mukaan Adblue uhkaa loppua maailmantilanteen takia, lähinnä Ukrainan sodan johdosta.

Sen mitä netistä surffailin eri liikkeitä niin tyhjää näyttää kyllä kaikki saldot olevan.

Nyt täytyy vain toivoa, ettei auto ihan lähiaikoina rupea täyttöä pyytämään. Onhan siinä se noin 2000km yleensä aikaa täytellä ennen kuin ei enää käynnistä, mutta jos tämä homma jatkuu pitkään, niin kusessa (heh) ollaan.

Hyvä valinta oli tuo dieselauton ostaminen muutama kuukausi sitten (heh).
Toki olihan nämä ennusmerkit sinänsä ilmassa, että ei se mitään tulevaisuutta ole, mutta hyvin kyllä nyt kusee nilkoille. Maksat mukavan veron vuoden alkuun ja nyt maksat myös kovempaa hintaa tankatessa, kuin bensa-autoilijat. Ja kohta loppuu Adbluekin, niin et pääse edes liikenteeseen.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara



Mikki ottaa asiaan kantaa. Mielestäni sävy osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä asian vakavuudesta. Ei siinä kauheasti viherpiiperöä naurata, kun lähikaupan soijanakkihylly on tyhjänä johtuen tästä kyseisestä ongelmasta. Mutta koskapa nämä ovat normaalista arjesta mitään ymmärtäneet.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikki ottaa asiaan kantaa. Mielestäni sävy osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä asian vakavuudesta. Ei siinä kauheasti viherpiiperöä naurata, kun lähikaupan soijanakkihylly on tyhjänä johtuen tästä kyseisestä ongelmasta. Mutta koskapa nämä ovat normaalista arjesta mitään ymmärtäneet.
Annas kun mä arvaan. Tämäkin katastrofi voidaan nipin napin välttää, kunhan vaan lisätään keputukiaisia parilla miljardilla?
 

Outsider

Jäsen
Mikki ottaa asiaan kantaa. Mielestäni sävy osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä asian vakavuudesta. Ei siinä kauheasti viherpiiperöä naurata, kun lähikaupan soijanakkihylly on tyhjänä johtuen tästä kyseisestä ongelmasta. Mutta koskapa nämä ovat normaalista arjesta mitään ymmärtäneet.

Twitter on paikka missä ihmiset ilmoittavat tyhmyytensä omalla nimellään: ”Lähinnä tällaisissa miettii, että toivottavasti diesel-jengille löytyy pikaisesti vähemmän häiriöherkkä vaihtis.”
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Montreal Canadiens, HIFK
Mitä nyt olen näitä Stadin pääväyliä tänä keväänä nähnyt, niin aika karulta ne näyttävät. Asfaltti on hajonnut monesta paikasta ja esimerkiksi Kehä kolmosella voi muutaman sadan metrin matkalla olla toistakymmentä isoa kuoppaa vaanimassa autoilijaa. Tilanne on taatusti pahempi muualla, koska liikun nykyään todella pienellä maantieteellisellä alueella.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös