Autoiluketju

  • 3 187 083
  • 18 515

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itsenhän olen päätynyt volkkareissa aina dieseleihin. Ensin oli Passat vm.2010 1.6 TDi koneella ja manuaalilaatikolla. Neljä vuotta sillä päästelin ja noin 70tkm. Se oli pomminvarma vehje ja pieni kulutuksinen. Nyt on 2.0 TDi 140kw vm.2015. Neliveto ja 6-vaihteinen DSG. Öjynvaihdot on tehty ajallaan laatikkoon ja tuntuu hyvin pelaavan. Uudemman kanssa on suhde vasta aluillaan ja katsotaan miten tulevaisuudessa pelaa. Yhden hehkutulpan siihen vaihdon, mutta ne onkin "kulutustavaraa". Nämä dieselit harvemmin öljyä vie.

Näitä ennen oli Audi A4 vm.2005 normi 2.0 bensalla. Siihen sai kyllä öljyä lisäillä. Olisko mennyt litra 10 tkm. Vähän tosin pieneni kun vaihdoin siihen venttiilikopantiivisteen kun hieman valui sieltä pakosarjan päälle öljyä.
 

444

Jäsen
Mulla on nyt vajaat 2,5 vuotta ja n. 100tkm ollut alla ”kisakireä” Superb vm. 2016. Eli ecu-ohjelmoinnilla piristetty, 2.0 TSI automaatti neliveto. Öljyä syö jonkin verran, mutta eipä tuollainen viiden litran pönikkä paljon maksa. Muita vikoja on sitten ruotsalainen vakiovarustelu eli lämmitettävän tuulilasin puute. Joo ja adaptiivinen vakkari toimii kuin vilkkurele, etenkin lämpimillä keleillä.
Tarkoittaako tämä sitä, että vaggineissa ei ole koskaan enempää vikaa? Ei toki. Tarkoittaako se sitä, että kyseessä on aivan poikkeuksellinen yksilö? Ei varmasti. Tarkoittaako sitä, että kaikki tällaiset imevät öljyä kuin sieni? No tuskin sitäkään. Eiköhän se totuus ole tässäkin tapauksessa jossain siellä välimaastossa. En minä ainakaan viitsi jättää VAG-konsernin tuotteita vastaisuudessa kauppaan vain siksi, että jotkin niistä syövät öljyä. Omat kokemukseni eivät myöskään anna ymmärtää, että kyseessä olisi jotenkin helvetin kalliiksi tuleva tuote. Kalliita korjauksia sen sijaan olen maksanut Volvoon, Mersuun ja Saabiin. Ainoastaan Audi ja Škoda ovat tulleet siinä suhteessa edullisiksi. Otanta on pieni ja virhemarginaali suuri.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten näissä öljysyöppöikäluokan vaggineissa aina myös öljytason valvonta?
Vai onko esim jossain malleissa voinut valvonta perustua vaikkapa öljyvalon vilkahdukseen kurvissa, joka ei varmaan ole kovin pitkäikäinen konsti.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En edelleenkään lähtisi tekemään tällaisia julistuksia. Akkuteknologia kehittyy valtavasti ja meistä ei kukaan tiedä paljonko seuraavan sukupolven akut painavat. Niihin kun mietitään jos jonkinlaisia tekniikoita:

Muutenkin kun puhutaan koko logistiikasta, niin sekin on aika paljon isompi kuvia kuin joku Hakkilasta tai Tuusulasta Jyväskylään ajama täysiperävaunu. Muutos voi tulla jo siinä, että pienet ostokset on järkevämpää tehdä lähikaupassa versus että ajetaan 25 km Prismaan. Markkinat hoitavat kun kustannukset jyvitetään oikein ja verotus eri ratkaisujen välillä on neutraalia (huomioiden ympäristö ja kauppapolitiikka).
Marinin Sannan hallituksen kanssa tällä ei ole enää mitään tekemistä eli siirrän toisaalle.
Akkujen osalta pitää tapahtua oikeasti jotain järisyttävää, että ne ovat kilpailukykyisiä muussa kuin jakeluliikenteessä. Se on puhtaasti kantavuudesta kiinni ei mistään muusta ja sen uskaltavat sanoa, ihan noiden nykyisten akku kuorma-autojen tekijätkin. Julkisuuteen sitä ei tietenkään kerrota mutta muuten

Bussit toki liikkuvat sähköllä. Ja on niitä sähköllä toimivia kuorma-autojakin, jotka soveltuvat nimenomaan jakeluun:

Näissä on paljonkin valmistajia perinteisten lisäksi kuten Volta, jolla on Schenkerin kanssa yli 1000 jakarin kauppa. Sen sijaan akkuautoja ei edes yritetä runkolinjoille kun ongelmana on ne perävaunut tai puoliperävaunut + ne HTC:t. Näissä akut pudottavat kantavuutta eli hyötykuormaa niin paljon, että ei ole mitään järkeä edes yrittää tällä hetkellä. Lisäksi kaupunkien keskustoissa on myös muita rajoituksia, jonka takia jakeluliikenne tulee toimimaan noilla ja niissä on myös mahdollista ladata autoja paremmin.

Runkoliikenteessä sitä "turhaa" aikaa ei ole samalla tavalla.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se olisi lauantaina tai heti alkuviikosta luultavasti auton päivityksen paikka. Koeajo 2020 Volvo v60 t6 nelikkohybridistä sovittu. Onko kenelläkään täällä kokemuksia ko. pelistä? Itse tuossa laskeskelin että jos reilut 20% ajoista pääsisi sähköllä niin alkaisi tuo hybridi kannattamaan vrt. nykyinen bensa-auto. Tiiviseen lataamiseen olen siis valmistautunut ja taloyhtiön kanssa jo sen osalta hommat sovittuna.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole asiaan yhtään perehtynyt, niin kun halutaan vihreämpää ajoa, niin miksi tuo biodiesel on niin järjettömän kallista?

Kerran vai kaksi olen nähnyt, että biodiesel oli halvempaa kuin normi diesel. Sitten virhe korjaantui ja hinta pomppasi reilusti ohi.

Löytyykö jostain joku suunnitelma luettavaksi, että mistä valtio kerää vastaavat verotulot kuin polttoaineesta jos saataisiinkin vaikka 30-40% autoilijoista ajamaan sähkövempeleillä?
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa varautua että tuo toimintamatka voi olla sen 22-25km oikeasti.

Tätä itse olen vähän miettinyt. Koeajoja olen lukenut ja siellä kehuttu että 40km pitäisi kohtuu vaivatta mennä myös nollakeleissä. Saa nähdä mikä tuo todellinen lukema sitten on, ”luvattu” matka taitaa olla siellä 50km nurkilla. Ainakin puolison vanhempien A6 tfsie menee todella lähelle tuota ennustettua lukemaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyykö jostain joku suunnitelma luettavaksi, että mistä valtio kerää vastaavat verotulot kuin polttoaineesta jos saataisiinkin vaikka 30-40% autoilijoista ajamaan sähkövempeleillä?
Taannoin Sipilän hallituksessa jo selvitettiin kilometreihin perustuvaa veroa, eiköhän se suunnitelma edelleen ole ministeriöiden pöydällä odottelemassa aikaa, jolloin se on pakko ottaa käyttöön.
 

Outsider

Jäsen
Teiden kunnossapidosta joudutaan taas tinkimään, vaikka autoilija maksaa tavalla ja toisella jatkossakin moninkertaisesti, vaikka mitään järkeviä perusteita tähän ei ole. Omasta mielestä voitaisiin mennä nykysysteemillä, vaikka ei sekään hyvä ole, ja alkaa jatkossa keräämään autoilijoilta vähenevät verot kaikilta, mutta näin ei toki tapahdu, koska työnverotusta ei saa kiristää (ihan niin kuin autoilijat eivät kävisi töissä) ja autoilun haitat.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko tiedossa mitään hyvää sivustoa, missä voisi laajasti ja simppelisti tarjota omaa autoaan ostettavaksi eri autoliikkeille? Kiinnostaisi saada arviot plugarikärryni nyky "arvosta", jos vain myisin sen, enkä ostaisi mitään tilalle.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tiedossa mitään hyvää sivustoa, missä voisi laajasti ja simppelisti tarjota omaa autoaan ostettavaksi eri autoliikkeille? Kiinnostaisi saada arviot plugarikärryni nyky "arvosta", jos vain myisin sen, enkä ostaisi mitään tilalle.

Tämän mainos tullut joskus vastaan. Kokemusta ei ole, joten en ota vastuuta jos homma ei pelaakaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko tiedossa mitään hyvää sivustoa, missä voisi laajasti ja simppelisti tarjota omaa autoaan ostettavaksi eri autoliikkeille? Kiinnostaisi saada arviot plugarikärryni nyky "arvosta", jos vain myisin sen, enkä ostaisi mitään tilalle.
Tuo em. Autovex on toiminut Itselläni nyt kahdesti. Toki myin molemmilla kerroilla kaasut, joilla oli kysyntää, mutta siis palveluna muutenkin sujuva ja asiallinen. Molemmilla kerroilla soitot tuli perästä ja kyselyt, onko homma rullannut hyvin tai onko jotain, mihin tarvitsee jeesiä. Oma kokemus kyllä todella hyvä ja voin suositella. Tsekkaa esim. Nettiautosta hinta ja heitä sen mukaan. Jos kysyntä on kovaa, voi tarjoukset mennä yli, kuten mulla toisella meni.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuo em. Autovex on toiminut Itselläni nyt kahdesti. Toki myin molemmilla kerroilla kaasut, joilla oli kysyntää, mutta siis palveluna muutenkin sujuva ja asiallinen. Molemmilla kerroilla soitot tuli perästä ja kyselyt, onko homma rullannut hyvin tai onko jotain, mihin tarvitsee jeesiä. Oma kokemus kyllä todella hyvä ja voin suositella. Tsekkaa esim. Nettiautosta hinta ja heitä sen mukaan. Jos kysyntä on kovaa, voi tarjoukset mennä yli, kuten mulla toisella meni.
Juuri tällaista hain. Pitänee ainakin arvioittaa tuon kautta oma kiesi. Kiitokset sampiolle ja muutamalle muullekin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
Nyt pari kuukautta ajellut. Ei itsellä mahdollisuutta lohkolämmitykseen, joten kylmäkäynnistys tuo välillä mieleen autoilu-uran alkuajat.
Rahaa en ole säästänyt, mutta tunnen aina onnellisuutta siitä, että omalta osaltani olen talkoissa mukana. Anti Venäjä-talkoissa nimittäin. No joo, ja ilmasto.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Pahoittelut jos asiasta on ketjussa aikaisemmin keskusteltu, mutta onko jatkislaisilla omakohtaista kokemusta tuosta etanolimuunnossarjasta (E85 eFlexFluel)? Millaisia kokemuksia käytössä, syntyikö todellista säästöä ja millaiset vaikutukset käyttöluotettavuuteen talviolosuhteissa jne.
Omat kokemukseni ovat tuolta jostain kymmenen vuoden takaa, jolloin pienellä harrastelijaporukalla alettiin säätää Saabien T5-moottorinohjausta etanoliyhteensopivaksi. Toki tuota ei parhaalla tahdollakaan voinut sanoa flexiksi, koska ohjelmoinnin jälkeen auto kävi joko etanolilla tai bensalla, ei koskaan molemmilla. T7 oli sitten fiksumpi, kun ei tarvinnut ecua aina vaihtaa, jos oikeanlaista polttoainetta ei ollut tarjolla.
Säästöä syntyi n. 0€, kun siinä missä polttoaine oli 25% edullisempaa niin kulutus nousi vähintään 30%. Harrastaminen sinänsä oli hauskaa ja antoisaa, kun oppi paljon auton mekaniikasta, mutta sitten kaikki suutinten ja väylälaitteiden hankinnat käänsivät homman rajusti pakkasen puolelle. Uudemmat eivät toki vaadi samanlaista perehtyneisyyttä, mutta perus periaate ei ole muuttunut mihinkään: polttoainetta kuluu enemmän, koska se sisältää vähemmän energiaa. Hyvänä puolena on pakokaasujen muuttuminen käytännössä vesihöyryksi ja toki myös riippumattomuus öljyn markkinahinnasta. Tosin aika hienosti etanolin hinta on laukannut ylämäkeen samaan tahtiin kuin bensiininkin, mikä sitten mennee ihan puhtaasti ahneuden piikkiin.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kovasti olen itselleni vannottanut etten tähän nykytrendin mukaiseen auton etäostamiseen lähde. No nyt sattui niin että pitkän etsinnän jälkeen tuli samaan aikaan myyntiin kaksi sopivaa ehdokasta... toinen, lähempänä ollut yksilö meni nenän edestä kun olisin seuraavana päivänä sitä lähtenyt katsomaan. Tätä toista en sitten riskeerannut pääsiäisen yli, vaan annoin periksi ja nyt on se 200€ arpa heitetty että sieltä soiva peli tulee. Liikkeenä siis SAKA joka tuon verran ottaa jos en autoa siirron jälkeen kelpuutakaan. Kuntotarkastuksen ja katsurin leiman kautta kuitenkin käy ensin lähtöpaikkakunnalla ja jos jotain löytyy niin voin valita varausmaksun palautuksen tai heidän piikkiin korjaamisen väliltä.

Autoehdokas: vm2014 VW Golf entisen vm2003 VW Golfin tilalle, perusmallin 1.2TSI 77kw (CJZA), mutta melkein kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla mitä tuohon on ollut saatavissa...

Pohjatyöt tuli ainakin tehtyä niin hyvin kuin etänä pystyy, kyselinkin autosta jopa sen autoliikettä edeltäneeltä omistajalta. Kuulema erinomainen pirssi ollut ja myi pois ylimääräiseksi jääneen kakkosauton eläköitymisen vuoksi. Alunperin ollut autokoulun autona pari vuotta (siksi tuo varustelutaso aika poikkeavan kova) ja sitten samalla "rantaruotsalaisella" rouvalla tähän saakka.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kai on automaatti?:D Muuten voi mahdollisesti olla kytkin kovilla rasituksilla..
Manuaali "tietysti". Toki on tiedossa tämä(kin) riski, mutta kuluva osahan se kytkin on, eikä koskaan ole varmuutta millaisia "kytkimen polttajia" auton historiasta löytyy. Oma kokemus on, että enemmän ne "eläkeläisen kauppakassit" saa tuola liikenteessä runtua kuin autokoulun autot...

Perus kytkinpaketin remontti manuaaliin ei kyllä onneksi ole mikään autoilubudjettia kaatava remontti. VAG manuaaliloota on kuitenkin melko varma kampe eli mahdollinen dsg-vaihteiston tai sen kaksoiskytkimen remontti olisi budjetin kannalta paljon isompi riski.

Auton varustelista oli minulle huomattavasti suurempi plus kuin yksittäisen kuluvan osan mahdollinen remontti on miinus. Löytyy adaptiivinen vakkari, webasto kauko-ohjauksella ja ajastimella, pysäköintitutkat, adaptiiviset ajovalot, avaimeton kulku ja käynnistys, sadetunnistin, monitoimiohjauspyörä jne. Niin ja tietysti bluetooth puhelimelle mikä on mk7 golfiin edelleen ollut lisävaruste...
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Manuaali "tietysti". Toki on tiedossa tämä(kin) riski, mutta kuluva osahan se kytkin on, eikä koskaan ole varmuutta millaisia "kytkimen polttajia" auton historiasta löytyy. Oma kokemus on, että enemmän ne "eläkeläisen kauppakassit" saa tuola liikenteessä runtua kuin autokoulun autot...
Joo, kyllä ehkä eläkeläiset enemmän kytkintä luistattaa. Oikein kuulee kun kävellen keskustassa käymässä ja eläkeläinen lähtee kytkin luistatuksella liikkeelle
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joko on jatkislaisilla kesärenkaita alla? Jos ei, missä vaiheessa ajattelitte vaihtaa?

Oma tähtäin vaihtamiselle on pääsiäisen jälkeen. Viikonloppuna vähän pidempi road trip, joten sen menen vielä kitkoilla, mutta ensi viikosta alkaen luotan Helsingissä teiden olevan sopivassa kunnossa kesärenkaille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääsiäisenpyhinä menee kesärenkaat vaihtoon. Kymmenen päivän ennuste näyttää scorchiota ja nyt on hyvä aika vaihtaa. Olisi voinut periaatteessa vaihtaa jo viime viikonloppuna, mutta silloin vielä tälle päivälle näkyi ennusteessa lumihiutaleita.
 

Glove

Jäsen
Joko on jatkislaisilla kesärenkaita alla? Jos ei, missä vaiheessa ajattelitte vaihtaa?

Oma tähtäin vaihtamiselle on pääsiäisen jälkeen. Viikonloppuna vähän pidempi road trip, joten sen menen vielä kitkoilla, mutta ensi viikosta alkaen luotan Helsingissä teiden olevan sopivassa kunnossa kesärenkaille.
Vappunahan nuo on perinteisesti tullut vaihdettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös