Minulla ei ole porsinut ruotsalaisesta bensapumppu ikinä. Olen tosin ajanut varapumppu takaluukussa yli 200tkm ja mielikuvaharjoitellut vaihtoa tien päällä säännöllisesti.Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta.
Niin sitä adblue lisäainetta moottori alkaa käyttää kun se on riittävästi lämmennyt ennen tuota sille ei ole käyttöä. Sinä aikana vastus ehtii sulattaa riittävästi nestettä, jotta prosessi alkaa toimia.@Kurt @Jani82 Niin siis luulisin että vastaus kysymykseen on, että adblue ei ole kovalla pakkasella heti käynnistyksen yhteydessä käytössä, vaan vasta kun vastukset sen sulattavat. En osaa sanoa että puhutaanko sekunneista vai minuuteista, auto varmaan kuitenkin toimii normaalisti ja kuljettajalle tuosta ei varmaan tule edes ilmoitusta kun toimii kuitenkin ns suunnitellusti.
Eikö pakkasella synny typenoksideja, vai miksi ei ole käyttöä?Niin sitä adblue lisäainetta moottori alkaa käyttää kun se on riittävästi lämmennyt ennen tuota sille ei ole käyttöä. Sinä aikana vastus ehtii sulattaa riittävästi nestettä, jotta prosessi alkaa toimia.
Ei kai pakkanen niitä typenoksideja aiheuta?Eikö pakkasella synny typenoksideja, vai miksi ei ole käyttöä?
Pikaisella googlauksella taitaa tosiaan olla niin että ainakin teoriassa kylmällä moottorilla typenoksideja muodostuu vähemmän, joten adbluen toimimattomuus kylmäkäynnistyksen yhteydessä/jälkeen voi olla ihan perusteltuakin, tai siis ei huono päästöjen kannalta. Jos tosiaan on niin, että voi mennä jopa kymmeniä minuutteja ennen kuin se on toimintakunnossa. Autoissa varmaan nopeammin (kun konekin lämpeää nopeammin ja noxeja alkaa muodostua).Ei kai pakkanen niitä typenoksideja aiheuta?
Siihen vastaukseen ohjataan sen verran iso virta kerralla, että se ehtii sulattamaan ainetta riittävästi.
Vihjeenä autoissa joissa on joitakin eteenpäin olevia antureita siellä voi olla yli 3kW tehoja. Virtaa niihin syötetään syklittäin tai muuten mm. se tuulilasi hajoaisi kun lämpötilan vaihtelut olisivat liian isot.
Siihen verrattuna tuo adblue säiliö on lasten leikkiä.
Toi pökötin 1.6 turbo oli monella valmistajalla sama kone. Tultiin mökiltä ja edellä ajoi mummo 60 kahdeksankympin alueella. Päätin ohittaa koko konkkaronkan kun ei kellään ollut ajohaluja ja lautan lähtöön oli niukasti aikaa.Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta. Parin kuukauden sisään kaksi, eri autoista, saman merkkisistä. Jälkimmäisestä vielä kahdesti uudestaankin. Eivät ymmärrä ruotsalaiset sähköjen päälle ollenkaan.
Otan Paljon Ehkä Laimeasti osaa, koska opin kerrasta noin 18-vuotiaana vailla elämänkokemusta tuon merkin todellisuuden. Ei enää i-ki-nä.Tämän jälkeen auto vaihtui.....Opeliin, joka syö jäähdytysnestettä eikä käsijarru toimi, jäätyy. Vittu, aina ei ouj, vaan osuis edes joskus.
Tuo antipollution (eli antipöllö sitikan keskustelupalstalla) muuten oli C5:ssäkin jatkuvasti talvipakkasilla, jos auto lähti käyntiin huonosti. Tehot lähti muutaman sadan metrin ajamisen jälkeen. Ensimmäisellä kerralla soitin Vehon pikahuoltoon. Sanoivat, että sammuttaa koneen ja starttaa uudestaan, niin toimii. Ei tarvitse välittää, jos sen jälkeen käy kunnolla. Näin myös joka kerta oli. Vikailmoitukset hävisivät aina, kun ajoi n. 30 km.No mulla oli rellu jossa polttoainepumpou petti moottoritien ylämäessä ohituksessa. Auto sammui, onneksi sain liikkeestä käyntiin. Oli pumpun hammasrattaat sökönä, joten sikäli ei sähkövika. Vaan 600 maksoi vaihto. 30 sentin rattaan takia.
Sitten hommasin 308 pökötin,pökötti sammui ohituksessa, antipollution ilmoitus. Huoltofirma sanoi, että vaihdetaan ohjausyksikkö. Kysyin, että silläkö sitten paranee. Vastasi, ettei varmaa, mutta vaihdetaan sitten lisää osia! Ei vaan perse kestä noita, mää oon köyhä työläinen.
Kyllä vaan japanialainen osaa sähköt, vielä tänäänkin.
E2. Ja vielä sellanen huomio, että soitin päätti kääntää radiolle kummallakin kertaa. Soitin siis muuten päällä, mutta aux-moodissa, kun kuunnellaan pitemmillä matkoilla luurin kautta poppia.
Kellään mitään pikavinkkejä antaa:
Parempi puolisko palaili joulunvietosta ja motarilla auton tehot tipahti ja näyttöön ”check stop and start” ja huoltovalo. Autona renault captur. Pysähtymällä ja uudelleen käynnistämällä tehot palasi, mutta vikailmoitus on ja pysyy.
Uusi tuuletinmoottori maksaa muutaman kympin plus työt päälle. Loppuhinta riippuu siitä, miten paljon pitää purkaa, että tuon voi vaihtaa.Mitä mieltä ovat asiantuntijat, kannattaisiko tuo viedä pajalle, vai ajaa kunnes tuuletin lopullisesti lakkaa toimimasta?
Uusi tuuletinmoottori maksaa muutaman kympin plus työt päälle. Loppuhinta riippuu siitä, miten paljon pitää purkaa, että tuon voi vaihtaa.
Maadoitusvika, kuten yllä mainittiin. Kokeile onko akun - napa löysällä tai käytä irti ja putsaa. Myös moottorista runkoon menevä maadoitus kannattaa tarkistaa (sellainen sormenpaksuinen musta johto tai littana punottu "matto"), vaikka harvemmin siinä mitään vikaa on koska siihen ei juurikaan ikinä kosketa. Toki saattaa olla hapettunut, jossa tapauksessa akusta johdot irti, pultit auki, putsaus teräsharjalla ja toista tehtävät takaperin.Mikäs Focuksessa mättää? Yön yli -12 asteessa eikä lähtenyt edes pyörittämään. Sitten apukäynnistin tunniksi lataukseen ja uusi yritys. Pari ekaa kertaa sama homma, mutta kolmannella lähti pyörittämään ja laakista käyntiin. Akku on suht tuore, mutta auto makaa tallissa joskus viikkojakin kylmänä. Eilen liikkeelle ja reilu 100 km kohteeseen. Ei jaksa uskoa akkuongelmaan. Sen vedellessä viimeisiään sentään yritti pyörittää.
Oliko vain kohmeessa? Kolme viikkoa sitten tehtiin sama reissu, pakkasta selvästi enemmän. Silloin saatiin tolppaan kiinni eikä mitään ongelmaa.
E. Viime talvena lainasin broidille tota ja se teki sille samat. Joku starttipuolen juttu täytyy olla, mutta ei liittyne akkuun. Akku oli vaihdettu puol vuotta ennen sitä.
E2. Ja vielä sellanen huomio, että soitin päätti kääntää radiolle kummallakin kertaa. Soitin siis muuten päällä, mutta aux-moodissa, kun kuunnellaan pitemmillä matkoilla luurin kautta poppia. Siinä välissäkin siis laitoin takaisin auxille soittimen. Tuskin oli sattumaa, kun ei oo ikinä tuota muuten tehnyt.
Jos tuuletin toimii/ei toimi, niin vika voi olla myös etuvastuksessa, joka on tuuletinmoottorin kyljessä. Mutta yleensä tuo tuuletinmoottori polttaa etuvastuksen jos moottori lyö maihin. Hieman paha sanoa. Pirauttele paikallisiin korjaamoihin ja kysele jos olisi kokemuksia. Mä tappelin Volvon kanssa saman ongelman kanssa.Juu. Aika hankala se tuossa ilmeisesti on vaihtaa, kun kojelautaa joutuu purkamaan melko paljon. Vaan kaipa se tehtävissä on. Mietin vaan, että onko moottorin lisäksi muita osia, mitä vaikka siinä samalla kannattaisi vaihtaa.
Ajeletko yhä samoissa maastoissa ja reiteillä?Onko pitkään samalla, iäkkäämmällä autolla ajaneilla havaintoja polttoaineenkulutuksen kasvamisesta ajan myötä?
Minulla on ollut vuosikausia tällä hetkellä reilu parikymppinen bensa-Astra kakkosautona ja oma mutu on, että kulutus on kasvanut vuosien ja kilometrien myötä. En ole harrastanut mitään systemaattista kulutusseurantaa, niin en voi varmaksi sanoa kulutuksen kasvua, mutta mielikuvat noin viiden vuoden takaa ovat, että yhdellä 50 litran tankillisella ajoi 800 km, kun nyt ei meinaa päästä edes seitsemääsataa. Toisaalta jos siellä olisi paloprosessissa jotain pielessä, luulisi sen näkyvän päästömittauksesta, mutta ei senkään kanssa ole koskaan ollut ongelmaa.
Ajeletko yhä samoissa maastoissa ja reiteillä?