Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 707
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Peruscorolla on käsitteenä jo vanhentunut, kyllä se on nykyään perusskoda mistä puhutaan. Joka toinen vastaantuleva auto on hopeinen Skoda.
No, siksi se olikin hauska kirjoittaa.

Ja jokainen ottaa ja valitsee tietysti ihan minkä vaan haluaa, ei ole minulta pois. Ihmetyttää vaan. Kai tässä on sitä perisuomalaista harmautta ettei vaan vahingossakaan erotuta muista.
Ehkä joillain, mutta en usko oikein tuollaiseen stereotypiaan suomalaisuudesta enää. Ja sitten jos viereen isketään sama 30-40 k€:n uusi auto joltain muulta brändiltä, saako sillä jotain erityisen seksikästä? Skodstereissa on hintaluokassaan hyvä varustelu, erinomaiset tilat ja hyvä ajettavuus sekä ekstrana se, että Ocun sai kaasuna samaan hintaan kuin bensana. Eilinen duunireissu taipui 3 kilon keskikulutuksella eli nykyhinnoin 4,56 euroa sataselle.

Itseäni ei tippaakaan vituta tässä vaiheessa se, että vastaan tulee samannäköisiä autoja usein tai että saman konsernin velipoikia pyörii maanteillä myös taajaan. Jos hyppäisin saman hintaluokan Fordin tai Kian rattiin, tilanne ei juurikaan muuttuisi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
 

Glove

Jäsen
Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
Eipä oikeastaan. Kuuluu luokkaan "olishan se ihan kiva" mutta ei todellakaan mikään välttämättömyys.
 
K

Kiekkokatsoja

Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
Sehän riippuu siitä, että kuinka paksun pinkan seteleitä omistaa. Tai tekeekö auton osalta velkahankintaa.
Tai minkä ikäinen henkilö on. Fyysisesti tai henkisesti.
Valtaosa tyytyy/joutuu tyytymään taviksen rooliin. Ja se on ok. Joillekin auto voi olla henkinen munan jatke.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
Kyllä se ulkonäkö vaikuttaa ainakin täällä. Tuossa katoksessakin se auto on ikkunan alla talvea lukuunottamatta koko ajan, joten sitä joutuu ulkopuoleltakin katselemaan jatkuvasti. Kai tuota voi myös vaatteisiin verrata. Monia ei kiinnosta miltä näyttää ulospäin, mutta monia kyllä kiinnostaakin. Kyse on visuaalisuuden arvostamisesta. Joillain toki kyse on sitten siitä, että halutaan näyttää naapureille ja tuttaville olevansa parempaa luokkaa. Ei se sitä kyllä aina ole.

Visuaalisuushan on toki subjektiivinen asia. Omaan makuun Octavia ja Skodat ylipäätään ovat hyvännäköisiä autoja, kun taasen japanilaisten pyöreä muotoilu ei oikein iske.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
Ulkonäöllä ja muotoilulla on merkitystä minulle ihan käyttöesineissäkin, sikäli myös 30 k€:n keskivertohintaluokassa autoissakin . Ja ennen kuin joku kysyy, että miksi sitten ostin Octavian, totean, että se on ok ulkonäöltään, koska tuolloin puntarissa painoi enemmän käyttövoima.

Brändi on toissijainen, vaikka preferoin kyllä saksalaista konsernia jos mahdollista. VAG:tä parhaillaan siksi, että paikkakunnalta löytyy erinomaista osaamista. Automerkkejä on kuitenkin ollut japseista ranskalaisiin ja italialaisesta saksalaisiin, kaksi korealaistakin. Parhaillaan kakkosautomme on Clio.

Katu-uskottavuus on itselleni toissijainen. Jos sattuu tarpeeseen sopiva auto tyyliini sopivilla uskottavuustekijöillä, mikäs siinä, mutta uutta autoa en varsinaisesti alkaisi tuunaamaan tuhansilla euroilla vain sen vuoksi, että munani olisi Prisman parkkipaikalla hetkellisesti kookkaampi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotkut ihmiset tykkäävät ajaa hyvällä ja laadukkaalla autolla, vaikka vaatimattomammallakin pärjäisi.

Ärsyttää, että joku kuvittelee, että auto olisi jonkinlaista muille näyttämistä. Noista toisten munan jatkeista yms. tuntuvat aina olevan kiinnostuneimpia ne, jotka sanovat, että autolla ei ole väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ärsyttää, että joku kuvittelee, että auto olisi jonkinlaista muille näyttämistä. Noista toisten munan jatkeista yms. tuntuvat aina olevan kiinnostuneimpia ne, jotka sanovat, että autolla ei ole väliä.
Onhan se joillekin ihan selkeästi sitäkin, varsinkin miehille. Epäkypsyyden kyllä näissä tapauksissa huomaa muissakin yhteyksissä, autoilu on vain osa kehittymättömän itsetunnon ilmentymää. Laadukas tai edes näyttävä auto ei kuitenkaan ole automaattisesti kusipäisyyden tai näyttämisenhalun merkki, todellakaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyviä vastauksia. Jotenkin itselle auton omistaminen on välttämätön paha ja jo itsessään niin kallista huvia, että mielelläni säästän ns. hienouksista. Toki jos lainarahalla omaa itsetuntoa pönkittää, niin se on jo aika idioottimaista, katsoo asiaa miten tahansa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki jos lainarahalla omaa itsetuntoa pönkittää, niin se on jo aika idioottimaista, katsoo asiaa miten tahansa.
Itsetunnon pönkittämisestä en tiedä, mutta mieluummin mä auton maksan lainalla ja pidän sitten rahani kiinni sijoituksissa, joiden oletettu tuotto-% on korkeampi kuin lainan korko.

Kallistahan autoilu on. Siitä ei pääse mihinkään. Kustannukset ja käytäntö edellä kulkeminenhan on erittäinkin fiksua toimintaa sinulta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@sampio Jotain rotia nyt noihin juttuihin. Skoda ja laatu eivät mahdu samaan lauseesen, ellei puhuta äärimmäisen huonolaatuisista tuotteista. Skoda on premiumin vastakohta ja myös tekninen kestävyys on huonoimman kymmenyksen joukossa. Tämä lohkaisusi menee sinne top 3 älyttömyyksiin mitä olet palstalle kirjoitellut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@sampio Jotain rotia nyt noihin juttuihin. Skoda ja laatu eivät mahdu samaan lauseesen, ellei puhuta äärimmäisen huonolaatuisista tuotteista. Skoda on premiumin vastakohta ja myös tekninen kestävyys on huonoimman kymmenyksen joukossa. Tämä lohkaisusi menee sinne top 3 älyttömyyksiin mitä olet palstalle kirjoitellut.
Siis Skodan kestävyys on huonoimman kymmenyksen, eli 10 prosentin joukossa? Saako jonkun lähteen tälle väitteelle, että vähintään 90 % autoista on kestävämpiä kuin Skodat? Missä myös väitettiin Skodan olevan premiumia?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu Katso googlesta ja/ tai lue autolehtiä.

Katsoin Googlesta. En löytänyt tukea väitteellesi.

Skoda’s managed to squeeze itself into the top half of this reliability run-down and, according to Warranty Wise’s figures, it’s a fairly respectable brand when it comes to mechanical durability. A rating of 64% puts Skoda among many of the carmakers it directly competes with, and the average repair bills according to the warranty claim data aren’t too bad.

Autokeskustelu on kyllä erikoista kun aina joku vetää herneen nenään jostain ja saapuu paikalle tunnekuohussa kertomaan "totuuksia". Tässä tapauksessa tunnekuohu nousi vielä kun joku meni perkele kehumaan Skodaa. Huh huh mikä provokaatio!
 

Redimor

Jäsen

Katsoin Googlesta. En löytänyt tukea väitteellesi.

Skoda’s managed to squeeze itself into the top half of this reliability run-down and, according to Warranty Wise’s figures, it’s a fairly respectable brand when it comes to mechanical durability. A rating of 64% puts Skoda among many of the carmakers it directly competes with, and the average repair bills according to the warranty claim data aren’t too bad.

Autokeskustelu on kyllä erikoista kun aina joku vetää herneen nenään jostain ja saapuu paikalle tunnekuohussa kertomaan "totuuksia". Tässä tapauksessa tunnekuohu nousi vielä kun joku meni perkele kehumaan Skodaa. Huh huh mikä provokaatio!

Henkilökohtaisesti tykkään volkkarin ja skodan ajotuntumasta. Bemariin ja mersuun verrattuna se tuntuu kuin mikroautolle ajaessa. Tuon ajotuntuman kun saisi siirrettyä bimmeriin ja meseen, niin sitten tulisi haettua taas baijjerin tehtaan tuotetta kaupastakin.

Mutta mielipiteitä on keskimäärin yhtäläinen määrä verrattuna niihin ulosteen tuotto reikiinkin. Jokaisella on omansa eikä sitä pidä mennä moittimaan. Ennemmin kannattaa keskustella ja vertailla erilaisten kulkuvälineiden puolista jolloin pääsee muodostamaan oman mielipiteensä asiasta. En minä moiti muita merkkejä, sitä kun on tavallinen alkuasukas persejaloilla niin ei kaikki vain sovellu.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automerkit ovat kuin poliittisia puolueita. Kaikille löytyy kannattajia ja osaa pidetään täysin kelvottomina, jopa pyhäinhäväistyksinä. Kysymykselle "mikä on luotettava automerkki" löytyy aika paljon tunnepitoisia vastauksia. Oikeaa vastausta odotan edelleen.

Vuosikausia sitten kun faijalla oli Skoda Suberb, niin sehän tuntui ihan luksusautolta. Vaikea käsittää laadun herjaamista, kulutti myös ihan käsittämättömän vähän dieseliä ja oli varsinkin moottoritiellä kuin ohjus. Samaten kaverin halpa ruoska Fabia on kestänyt vuosikaudet täysin väliinpitämätöntä käyttöä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio Jotain rotia nyt noihin juttuihin. Skoda ja laatu eivät mahdu samaan lauseesen, ellei puhuta äärimmäisen huonolaatuisista tuotteista. Skoda on premiumin vastakohta ja myös tekninen kestävyys on huonoimman kymmenyksen joukossa. Tämä lohkaisusi menee sinne top 3 älyttömyyksiin mitä olet palstalle kirjoitellut.
Sun henkilökohtainen ristiretkesi VAG:n tuotteita kohtaan on tullut ilmeiseksi, ja siihen sulla on toki oikeus, jos jotain koet vänkäämiselläsi saavuttavasi. Itse koen olevani varsin tyytyväinen Octavian omistaja, mitä auton perustehtävään tulee, ja myyntilukujen mukaan aika moni muukin - se kokemus ei tästä orastavasta väännöstä miksikään muutu, joten antaa olla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Hyvä pointti, jos joku ostaa paskan ja on siihen tyytyväinen, niin eihän siinä mitään. Netissä voi ainakin kehua. Ihmiset joita tunnen kiikuttavat tämän tästä vagejaan korjattavaksi, mutta pieni osa kyllä maksaa korjaamon laskuja ihan mielellään. Suurin osa kiroaa ne romut alimpaan helvettiin.

Mielikuvista puhuttiin ja itse samaistan Skoda - kuskit Jere Karalahden oloisiin tyyppeihin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä pointti, jos joku ostaa paskan ja on siihen tyytyväinen, niin eihän siinä mitään. Netissä voi ainakin kehua. Ihmiset joita tunnen kiikuttavat tämän tästä vagejaan korjattavaksi, mutta pieni osa kyllä maksaa korjaamon laskuja ihan mielellään. Suurin osa kiroaa ne romut alimpaan helvettiin.
Luulin jo että sinulla ei olisi mitään todisteita väitteesi tueksi, mutta olin väärässä. Tuntemasi ihmiset riittävät minulle perusteeksi ja viittaan jatkossa kintaalla laajoille tutkimuksille, mitä tuossa esim. ylempänä linkattiin.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaahas, nyt on ensimmäistä kertaa hieman sormi suussa auton kanssa. Ei oikein tiedä, että mitä tekisi.

Vuosimallin 2015 Focuksessa on kytkin temppuillut suurin piirtein kuukauden verran. Toimii muuten normaalisti, mutta välillä jää pohjaan ja välillä puoleen väliin. Ongelma korostuu erityisesti liikkeelle lähdössä ja ruuhkissa kun kytkimen kanssa joutuu vemputtamaan enemmän edes takaisin. Viime viikolla käytin auton vuosihuollossa, missä ei löydetty nopeasti kummempaa vikaa ja kytkin ilmattiin. Ongelma kuitenkin jatkui. Tällä viikolla käytin auton samaisessa merkkiliikkeessä ihan vianmäärityksessä kytkimen suhteen, ja tuloksena oli seuraava diagnoosi: "Todennäköisesti järjestelmä haukkaa ilmaa sisälle, mutta ei vuoda nestettä ulospäin. Ongelman aiheuttajaa on mahdotonta diagnosoida, koska ei vuoda nestettä pihalle. Vaihtoehdot ovat kytkimen pääsylinteri, työsylinteri tai niiden väliset letkut".

No ei siinä mitään, antoivat sitten kolme vaihtoehtoa: Kytkin+työsylinteri n. 900e, pääsylinterin vaihto 400e tai pääsylinterin ja työsylinterin välisen nesteputken vaihto 200e.

Suositus oli tottakai ottaa tuo kallein remontti, koska "vastaavissa tapauksissa 9/10 on aina johtunut tuosta työsylinteristä".

Lievästi sanottuna keljuttaisi laittaa taas jokin 900e autoon ja puolen vuoden päästä ilmaantuu taas jokin isompi remontti, autolla on kuitenkin jo 150tkm ajettu. Toisaalta ketuttaisi maksaa myös tuo halvin remontti ja silti ongelma ei korjaantuisi. Harmittaa kovasti, koska tuo Focus on muuten tosi hyvä auto ajaa ja on luotettava peli. Nyt on vaan vuoden sisään ollut minusta vähän liikaa remppaa ja noilla kilsoilla ne varmaan lisääntyy entisestään.

Kohta on kolme kuukautta kulunut tästä, niin ajattelin palata tähän kun palstaveli @V-G- oli avuaalisti vastaamassa ongelmiini.

Tosiaan, ensimmäisen ilmauksen jälkeen ongelma palasi lähes välittömästi - vianmäärityksen jälkeisen ilmauksen jälkeen kytkin on toiminut kohta kolme kuukautta normaalisti. Mitään noita toimenpiteitä ei ole tehty tässä välillä. Eli näillä mennään eteenpäin. Oisko siellä sitten huollossa ekan ilmauksen kohdalla vähän huolimattomasti tehty se tai jotain? Isompaa ongelmaa siellä ei liene olevan kun ei ole oireillut.

Ja Focus kehrää kuin kissa muuten. Tuo vm. 2015 -> Focus on hinta huomioon ottaen todella hyvä ajettava, toivottavasti kestää vielä pitkään. Toki muotoilultaankin täysin eri kastia verrokkeihin nähden...

Mutta kiitos vielä V-G! Liitän vielä käyttäjän @Elazi tähän kun oli laittanut seurantaan samojen ongelmien kanssa, jotka olivat aikaisemmin tapahtuneet.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Hyvä pointti, jos joku ostaa paskan ja on siihen tyytyväinen, niin eihän siinä mitään. Netissä voi ainakin kehua. Ihmiset joita tunnen kiikuttavat tämän tästä vagejaan korjattavaksi, mutta pieni osa kyllä maksaa korjaamon laskuja ihan mielellään. Suurin osa kiroaa ne romut alimpaan helvettiin.

Mielikuvista puhuttiin ja itse samaistan Skoda - kuskit Jere Karalahden oloisiin tyyppeihin.
Eli ne todisteet Skodan laadusta olivat kavereiden juttuja?
Skodan osalta on muuten todettava, että huoltokustannukset olivat selvästi halvemmat kuin monella muulla merkillä ihan sen takia, että siihen tulee niitä edellisen sukupolven osia jotka on testattu jo VW:n puolella.

Karalahden tapaiset kaverit taivavat ajella enemmänkin siellä BMW osastolla.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Hyvä pointti, jos joku ostaa paskan ja on siihen tyytyväinen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä merkillä itse ajelet?

VAG-autoista ei ole itsellä mitään pahaa sanottavaa. Kolme omistanut suhteellisen lyhyellä autoilu-urallani ja yhtäkään ylimääräistä remonttia määräaikaishuoltojen lisäksi ei ole tarvinnut tehdä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olosuhteiden pakosta tojotalla. Rahat meni kämppään, niin piti saada joku auto.

Autolehtiä vuosikaudet luin ja sieltä selvisi hienosti lukuisat kalliit ongelmat vageissa. Jakopää-, männät-, dsg-vaihteisto- ja ruosteongelmat suutin- ja sähkövikojen lisäksi, joten muualtakin huonosta laadusta kuullut kuin tutuilta. Niin joo ja sitten ne päästöhuijaukset vielä edellisten lisäksi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Olosuhteiden pakosta tojotalla.
Tojotat varmasti ihan kestäviä ja luotettavia autoja, mutta kestävyys ei tule yksin. Ovathan ne keskimäärin ihan hirveitä ajaa ja poikkeuksia lukuunottamatta ihan hirveän näköisiä sisältä ja ulkoa.

Tämä tästä, ei siis mikään vittuilu sinulle henkilökohtaisesti todellakaan, mutta nuo ovat omat kokemukseni ja näkemykseni Toyotista. Oma munani on sen verran pieni, että en tojotaa laittaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös