Autoiluketju

  • 3 178 633
  • 18 511

444

Jäsen
No mulla oli rellu jossa polttoainepumpou petti moottoritien ylämäessä ohituksessa. Auto sammui, onneksi sain liikkeestä käyntiin. Oli pumpun hammasrattaat sökönä, joten sikäli ei sähkövika. Vaan 600 maksoi vaihto. 30 sentin rattaan takia.
Sitten hommasin 308 pökötin,pökötti sammui ohituksessa, antipollution ilmoitus. Huoltofirma sanoi, että vaihdetaan ohjausyksikkö. Kysyin, että silläkö sitten paranee. Vastasi, ettei varmaa, mutta vaihdetaan sitten lisää osia! Ei vaan perse kestä noita, mää oon köyhä työläinen.
Kyllä vaan japanialainen osaa sähköt, vielä tänäänkin.
Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta. Parin kuukauden sisään kaksi, eri autoista, saman merkkisistä. Jälkimmäisestä vielä kahdesti uudestaankin. Eivät ymmärrä ruotsalaiset sähköjen päälle ollenkaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiks kannattais kuitenkin suhtautua merkkeihin tilastojen eikä omien maanantaikappaleiden tai tutun kavereiden huhujen perusteella? Netin dissaajista puhumattakaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta.
Minulla ei ole porsinut ruotsalaisesta bensapumppu ikinä. Olen tosin ajanut varapumppu takaluukussa yli 200tkm ja mielikuvaharjoitellut vaihtoa tien päällä säännöllisesti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Prince-moottorit nyt ovat monellakin tapaa aivan kamalia vikapesiä, ja tuo bensapumpun pettäminen on vain se kaikkein yleisin tyyppivika. On muuten sama moottori myös Bemarin pikkubensoissa, koska Princet tehtiin PSA-BMW -yhteistyössä. (BMW on saksalainen). Muistaakseni tuo pumppu oli joku karvalakkiversio vanhan moottorin Boschin pumpusta.

Mutta yhtä kaikki, älkää vältelkö ranskalaisia, vältelkää Princeä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
@Kurt @Jani82 Niin siis luulisin että vastaus kysymykseen on, että adblue ei ole kovalla pakkasella heti käynnistyksen yhteydessä käytössä, vaan vasta kun vastukset sen sulattavat. En osaa sanoa että puhutaanko sekunneista vai minuuteista, auto varmaan kuitenkin toimii normaalisti ja kuljettajalle tuosta ei varmaan tule edes ilmoitusta kun toimii kuitenkin ns suunnitellusti.
Niin sitä adblue lisäainetta moottori alkaa käyttää kun se on riittävästi lämmennyt ennen tuota sille ei ole käyttöä. Sinä aikana vastus ehtii sulattaa riittävästi nestettä, jotta prosessi alkaa toimia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Niin sitä adblue lisäainetta moottori alkaa käyttää kun se on riittävästi lämmennyt ennen tuota sille ei ole käyttöä. Sinä aikana vastus ehtii sulattaa riittävästi nestettä, jotta prosessi alkaa toimia.
Eikö pakkasella synny typenoksideja, vai miksi ei ole käyttöä?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikö pakkasella synny typenoksideja, vai miksi ei ole käyttöä?
Ei kai pakkanen niitä typenoksideja aiheuta?
Siihen vastaukseen ohjataan sen verran iso virta kerralla, että se ehtii sulattamaan ainetta riittävästi.
Vihjeenä autoissa joissa on joitakin eteenpäin olevia antureita siellä voi olla yli 3kW tehoja. Virtaa niihin syötetään syklittäin tai muuten mm. se tuulilasi hajoaisi kun lämpötilan vaihtelut olisivat liian isot.

Siihen verrattuna tuo adblue säiliö on lasten leikkiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Ei kai pakkanen niitä typenoksideja aiheuta?
Siihen vastaukseen ohjataan sen verran iso virta kerralla, että se ehtii sulattamaan ainetta riittävästi.
Vihjeenä autoissa joissa on joitakin eteenpäin olevia antureita siellä voi olla yli 3kW tehoja. Virtaa niihin syötetään syklittäin tai muuten mm. se tuulilasi hajoaisi kun lämpötilan vaihtelut olisivat liian isot.

Siihen verrattuna tuo adblue säiliö on lasten leikkiä.
Pikaisella googlauksella taitaa tosiaan olla niin että ainakin teoriassa kylmällä moottorilla typenoksideja muodostuu vähemmän, joten adbluen toimimattomuus kylmäkäynnistyksen yhteydessä/jälkeen voi olla ihan perusteltuakin, tai siis ei huono päästöjen kannalta. Jos tosiaan on niin, että voi mennä jopa kymmeniä minuutteja ennen kuin se on toimintakunnossa. Autoissa varmaan nopeammin (kun konekin lämpeää nopeammin ja noxeja alkaa muodostua).
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla on porsinut bensapumppu neljästi ruotsalaisesta autosta. Parin kuukauden sisään kaksi, eri autoista, saman merkkisistä. Jälkimmäisestä vielä kahdesti uudestaankin. Eivät ymmärrä ruotsalaiset sähköjen päälle ollenkaan.
Toi pökötin 1.6 turbo oli monella valmistajalla sama kone. Tultiin mökiltä ja edellä ajoi mummo 60 kahdeksankympin alueella. Päätin ohittaa koko konkkaronkan kun ei kellään ollut ajohaluja ja lautan lähtöön oli niukasti aikaa.
No, toisen auton kohdalla auto ilmoittaa antipollution emergency ja sammuttaa KAIKKI VIRRAT pois. Katsoin, että tuohon väliin ja yritin jarruttaa, nii mitään ei tapahdu. Eli kaikki virrat pois! Perhe kyydissä ja näin linja-autopysäkin ja siihen käsijarrulla pysähtymään! Kun auto pysähdyksissä, niin suostuii käynnistymään, ja ei kun jonon perään.
Paras kaikesta, että mummo mahtui lauttaan, muut ei.
Tämän jälkeen auto vaihtui.....Opeliin, joka syö jäähdytysnestettä eikä käsijarru toimi, jäätyy. Vittu, aina ei ouj, vaan osuis edes joskus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tämän jälkeen auto vaihtui.....Opeliin, joka syö jäähdytysnestettä eikä käsijarru toimi, jäätyy. Vittu, aina ei ouj, vaan osuis edes joskus.
Otan Paljon Ehkä Laimeasti osaa, koska opin kerrasta noin 18-vuotiaana vailla elämänkokemusta tuon merkin todellisuuden. Ei enää i-ki-nä.

Jos haluat hyviä vinkkejä auton suhteen, niin saat ne noin 459 eur/kpl vihjeeni ilmaiseksi kovan kohtalosi takia heti tähän seuraavalle riville...



Vaihda merkkiä, Opel on katastrofi. Jopa Renault on todella paljon parempi perheelliselle !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No mulla oli rellu jossa polttoainepumpou petti moottoritien ylämäessä ohituksessa. Auto sammui, onneksi sain liikkeestä käyntiin. Oli pumpun hammasrattaat sökönä, joten sikäli ei sähkövika. Vaan 600 maksoi vaihto. 30 sentin rattaan takia.
Sitten hommasin 308 pökötin,pökötti sammui ohituksessa, antipollution ilmoitus. Huoltofirma sanoi, että vaihdetaan ohjausyksikkö. Kysyin, että silläkö sitten paranee. Vastasi, ettei varmaa, mutta vaihdetaan sitten lisää osia! Ei vaan perse kestä noita, mää oon köyhä työläinen.
Kyllä vaan japanialainen osaa sähköt, vielä tänäänkin.
Tuo antipollution (eli antipöllö sitikan keskustelupalstalla) muuten oli C5:ssäkin jatkuvasti talvipakkasilla, jos auto lähti käyntiin huonosti. Tehot lähti muutaman sadan metrin ajamisen jälkeen. Ensimmäisellä kerralla soitin Vehon pikahuoltoon. Sanoivat, että sammuttaa koneen ja starttaa uudestaan, niin toimii. Ei tarvitse välittää, jos sen jälkeen käy kunnolla. Näin myös joka kerta oli. Vikailmoitukset hävisivät aina, kun ajoi n. 30 km.

Minulla on nyt kolmas ranskalainen menossa. C5, DS5 ja nyt Peugeot 508GT. Kaikki olleet hyviä autoja. Ei muita kuin normaalista kulumisesta johtuvia vikoja, paitsi nyt tuo antipöllö mikä on "ominaisuus".
 

444

Jäsen
Tekisi mieli sanoa pari valittua sanaa paikallisesta merkkihuollosta. Autoa ostaessani tehtiin diili, että seuraava määräaikaishuolto menee heidän piikkiinsä heidän valitsemassaan paikassa, joka ei ole merkkihuolto. Näin tehtiin ja sain pienen vikalistan, mm. NOX-anturi menisi vaihtoon, koska oli antanut koeajossa vikavaloa. Tämän vaihto ei kuitenkaan onnistunut heillä, koska eivät saaneet virallista varaosaa riittävässä ajassa, joten myyjän piikkiin sovittiin vaihto sitten merkkiliikkeeseen. Varasin ajan ja kerroin selvästi syyn. Vein auton huoltoon ja vastaanotossa totesi, että ei näemmä ole anturia tilattu. ”Katsotaan saataisko se jotenkin regeneroitua”. Puolitoista tuntia myöhemmin ilmoittivat, että ei ole mitään vikaa anturissa, ihan on kunnossa. Totta on, että vikavalo ei ollut koeajon jälkeen palanut, mutta vikakoodi kuitenkin löytyi. Nyt se oli kuin ihmeen kaupalla korjaantunut itsestään.
Neljä päivää myöhemmin olen ajamassa Tampereelta Lohjalle ja Hyvinkään kohdalla pamahtaa valo tauluun ja tehot häviävät kuin taikaiskusta. Ja kun se valo palaa keltaisena, niin se kertoo viasta pakokaasujärjestelmässä, esim. NOX-anturista. Aivan helvetin hienoa körötellä loput 80 km takaisin himaan keskellä yötä autolla, joka meinaa hyytyä jokaiseen ylämäkeen eikä suostu 60km/h vauhdissa vaihtamaan kolmosta suuremmalle. Mutta ei nyt ihmeessä vaihdeta sitä osaa, jolle on maksaja valmiina, jos vain viitsisitte tilata sen osan ennakkoon. Koska eihän siinä ole mitään vikaa, vaikka vikakoodi on olemassa ja oletettavasti se ei taianomaisesti korjaannu itsestään. Ja edelleen, myyjäliike on luvannut kustantaa sen vaihdon. Mutta ei vaihdeta, kun ei muistettu tilata. Meni sitten loppuviikon ohjelma uusiksi, kun tuolla paskalla ei viitsi lähteä ajamaan ennen kuin ongelma on korjattu. Ja yllättäen maksaja varmaan on jo vetäytynyt tarjouksestaan, kun kerran merkkiliike totesi sen jo kertaalleen ehjäksi.

P.S. Oli pahaa kahvia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikäs Focuksessa mättää? Yön yli -12 asteessa eikä lähtenyt edes pyörittämään. Sitten apukäynnistin tunniksi lataukseen ja uusi yritys. Pari ekaa kertaa sama homma, mutta kolmannella lähti pyörittämään ja laakista käyntiin. Akku on suht tuore, mutta auto makaa tallissa joskus viikkojakin kylmänä. Eilen liikkeelle ja reilu 100 km kohteeseen. Ei jaksa uskoa akkuongelmaan. Sen vedellessä viimeisiään sentään yritti pyörittää.

Oliko vain kohmeessa? Kolme viikkoa sitten tehtiin sama reissu, pakkasta selvästi enemmän. Silloin saatiin tolppaan kiinni eikä mitään ongelmaa.

E. Viime talvena lainasin broidille tota ja se teki sille samat. Joku starttipuolen juttu täytyy olla, mutta ei liittyne akkuun. Akku oli vaihdettu puol vuotta ennen sitä.

E2. Ja vielä sellanen huomio, että soitin päätti kääntää radiolle kummallakin kertaa. Soitin siis muuten päällä, mutta aux-moodissa, kun kuunnellaan pitemmillä matkoilla luurin kautta poppia. Siinä välissäkin siis laitoin takaisin auxille soittimen. Tuskin oli sattumaa, kun ei oo ikinä tuota muuten tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
E2. Ja vielä sellanen huomio, että soitin päätti kääntää radiolle kummallakin kertaa. Soitin siis muuten päällä, mutta aux-moodissa, kun kuunnellaan pitemmillä matkoilla luurin kautta poppia.

Laturi vetää viimeisiään? Itsellä kun oli laturiongelmaa niin ensin tuli kaikenlaisia epämääräisiä sähkövikoja ja kuulostaisi vähän samalta.
 

chubster

Jäsen
Kellään mitään pikavinkkejä antaa:

Parempi puolisko palaili joulunvietosta ja motarilla auton tehot tipahti ja näyttöön ”check stop and start” ja huoltovalo. Autona renault captur. Pysähtymällä ja uudelleen käynnistämällä tehot palasi, mutta vikailmoitus on ja pysyy.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Kellään mitään pikavinkkejä antaa:

Parempi puolisko palaili joulunvietosta ja motarilla auton tehot tipahti ja näyttöön ”check stop and start” ja huoltovalo. Autona renault captur. Pysähtymällä ja uudelleen käynnistämällä tehot palasi, mutta vikailmoitus on ja pysyy.

Kyllähän tuo piuhan päähän pitäisi roudata vian selvittämiseksi, mutta jos toimii ihan normaalisti niin eihän se ajoa estä. Akunkengän irroitus muutamaksi minuutiksi voi auttaa, että vikavalot katoaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Opetuskäyttöön ostamani paljon kilsoja niellyt vm 2010 Micra temppuili tänään. Tai tarkalleen ottaen sen tuuletin. Tuuletin on kyllä koko ajan pitänyt sellaista rätinää, että laakeri taitaa moottorista olla rikki.

Tänään sitten alkoi ikkunat huurtua pahasti parin kilsan ajon jälkeen. Auto oli kyllä lämmitetty ennen starttia. Viimeksi oli ajettu toissapäivänä, sitä edellisen kerran tosin noin puolitoista viikkoa aiemmin. Ei auttanut kuin kääntyä kotiin ja ottaa parempi auto alle.

Myöhemmin menin vielä testaamaan Nissania. Käynnistyksen yhteydessä myös tuuletin pärähti päälle kuin ei mitään ongelmaa olisi ollutkaan.

Mitä mieltä ovat asiantuntijat, kannattaisiko tuo viedä pajalle, vai ajaa kunnes tuuletin lopullisesti lakkaa toimimasta?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitä mieltä ovat asiantuntijat, kannattaisiko tuo viedä pajalle, vai ajaa kunnes tuuletin lopullisesti lakkaa toimimasta?
Uusi tuuletinmoottori maksaa muutaman kympin plus työt päälle. Loppuhinta riippuu siitä, miten paljon pitää purkaa, että tuon voi vaihtaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uusi tuuletinmoottori maksaa muutaman kympin plus työt päälle. Loppuhinta riippuu siitä, miten paljon pitää purkaa, että tuon voi vaihtaa.

Juu. Aika hankala se tuossa ilmeisesti on vaihtaa, kun kojelautaa joutuu purkamaan melko paljon. Vaan kaipa se tehtävissä on. Mietin vaan, että onko moottorin lisäksi muita osia, mitä vaikka siinä samalla kannattaisi vaihtaa.
 
Mikäs Focuksessa mättää? Yön yli -12 asteessa eikä lähtenyt edes pyörittämään. Sitten apukäynnistin tunniksi lataukseen ja uusi yritys. Pari ekaa kertaa sama homma, mutta kolmannella lähti pyörittämään ja laakista käyntiin. Akku on suht tuore, mutta auto makaa tallissa joskus viikkojakin kylmänä. Eilen liikkeelle ja reilu 100 km kohteeseen. Ei jaksa uskoa akkuongelmaan. Sen vedellessä viimeisiään sentään yritti pyörittää.

Oliko vain kohmeessa? Kolme viikkoa sitten tehtiin sama reissu, pakkasta selvästi enemmän. Silloin saatiin tolppaan kiinni eikä mitään ongelmaa.

E. Viime talvena lainasin broidille tota ja se teki sille samat. Joku starttipuolen juttu täytyy olla, mutta ei liittyne akkuun. Akku oli vaihdettu puol vuotta ennen sitä.

E2. Ja vielä sellanen huomio, että soitin päätti kääntää radiolle kummallakin kertaa. Soitin siis muuten päällä, mutta aux-moodissa, kun kuunnellaan pitemmillä matkoilla luurin kautta poppia. Siinä välissäkin siis laitoin takaisin auxille soittimen. Tuskin oli sattumaa, kun ei oo ikinä tuota muuten tehnyt.
Maadoitusvika, kuten yllä mainittiin. Kokeile onko akun - napa löysällä tai käytä irti ja putsaa. Myös moottorista runkoon menevä maadoitus kannattaa tarkistaa (sellainen sormenpaksuinen musta johto tai littana punottu "matto"), vaikka harvemmin siinä mitään vikaa on koska siihen ei juurikaan ikinä kosketa. Toki saattaa olla hapettunut, jossa tapauksessa akusta johdot irti, pultit auki, putsaus teräsharjalla ja toista tehtävät takaperin.

@Schwein kannattaa viedä vaihtoon, todennäköisesti ihan viimeisiä kertoja lähtee pyörimään. Jos edes enää lähtee, ei ole kallis remontti tuon ikäiseen micraan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Peltinen @Heimopäällikkö
Thanks. Satunnainen ongelma, kaksi kertaa tapahtunut vuoden sisään. Yhteinen nimittäjä yö pakkasessa. Mutta laitetaan tarkkailuun. Rungon maadoitus oli mun mielestä ok.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Juu. Aika hankala se tuossa ilmeisesti on vaihtaa, kun kojelautaa joutuu purkamaan melko paljon. Vaan kaipa se tehtävissä on. Mietin vaan, että onko moottorin lisäksi muita osia, mitä vaikka siinä samalla kannattaisi vaihtaa.
Jos tuuletin toimii/ei toimi, niin vika voi olla myös etuvastuksessa, joka on tuuletinmoottorin kyljessä. Mutta yleensä tuo tuuletinmoottori polttaa etuvastuksen jos moottori lyö maihin. Hieman paha sanoa. Pirauttele paikallisiin korjaamoihin ja kysele jos olisi kokemuksia. Mä tappelin Volvon kanssa saman ongelman kanssa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Onko pitkään samalla, iäkkäämmällä autolla ajaneilla havaintoja polttoaineenkulutuksen kasvamisesta ajan myötä?

Minulla on ollut vuosikausia tällä hetkellä reilu parikymppinen bensa-Astra kakkosautona ja oma mutu on, että kulutus on kasvanut vuosien ja kilometrien myötä. En ole harrastanut mitään systemaattista kulutusseurantaa, niin en voi varmaksi sanoa kulutuksen kasvua, mutta mielikuvat noin viiden vuoden takaa ovat, että yhdellä 50 litran tankillisella ajoi 800 km, kun nyt ei meinaa päästä edes seitsemääsataa. Toisaalta jos siellä olisi paloprosessissa jotain pielessä, luulisi sen näkyvän päästömittauksesta, mutta ei senkään kanssa ole koskaan ollut ongelmaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko pitkään samalla, iäkkäämmällä autolla ajaneilla havaintoja polttoaineenkulutuksen kasvamisesta ajan myötä?

Minulla on ollut vuosikausia tällä hetkellä reilu parikymppinen bensa-Astra kakkosautona ja oma mutu on, että kulutus on kasvanut vuosien ja kilometrien myötä. En ole harrastanut mitään systemaattista kulutusseurantaa, niin en voi varmaksi sanoa kulutuksen kasvua, mutta mielikuvat noin viiden vuoden takaa ovat, että yhdellä 50 litran tankillisella ajoi 800 km, kun nyt ei meinaa päästä edes seitsemääsataa. Toisaalta jos siellä olisi paloprosessissa jotain pielessä, luulisi sen näkyvän päästömittauksesta, mutta ei senkään kanssa ole koskaan ollut ongelmaa.
Ajeletko yhä samoissa maastoissa ja reiteillä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös