Itse olen vuodesta 1997 asti ollut yhteydessä autoverotuksesta politikkoihin ja tuntuu niin, että emme puhu edelleenkään samaa kieltä. Alkuvaiheessa jos asiasta kertoi ystävilleen niin vielä enemmän tuntui, että puhuu tyhjille seinille. Mielestäni nimittäin kyse ei ole autoverotuksen tasosta sinänsä, vaan työvoiman vapaasta liikkuvuudesta eli Maastrichtin sopimuksen alaisesta asiasta.
Minusta on aivan ok, jos veroa joutuu periferiassa maksamaan enemmän kuin ydinalueella eli siis jos Suomessa autovero on suurempi kuin Saksassa niin se ok. Se on silloin valintakysymys kullekin vuodelle, että tahtooko asua Suomessa vai Saksassa. Olennaisinta on kuitenkin se, että autovero on vuosittainen. Tällöin jos muuttaa ytimeen niin seuraavana vuonna maksaa vähemmän veroa.
On suorastaan älytöntä, että työpaikan vaihdosta kansallisvaltion rajan yli tehdään niin käsittämättömän vaikeata yhteisön alueella. Suomalainenhan käytännössä joutuu myymään autonsa täällä ja ostamaan uuden siellä toisessa maassa. Toki voi rekisteröidä nykyisenkin autonsa, muttei saa jo Suomeen maksetusta autoverosta palautusta. Se on niin sairasta puuhaa, ettei ole tosikaan. Entä jos on tyytyväinen koko kalustoonsa. Itse esim. olen ostanut 16000euroa aikanaan maksaneen kaupunkiprätkän, mikä olisi ollut Saksassa varmaan puolet halvempi. Tuollaisissa arvo romahtaa, mutta koska on ajettu alle 5000km niin minulle se on kuin uusi, enkä missään tapauksessa aio myydä sitä koskaan. Sen sijaan jos siirrän sen toiseen maahan niin tilanne on hankala. Samoin on joidenkin autojen suhteen.
Ihmisellä pitäisi olla oikeus asua joka vuosi siinä maassa, missä kulloinkin työ-, perhe- tai vapaa-ajan tilanteen mukaan on tarkoituksenmukaisinta ilman, että se aiheuttaa taloudellista menetystä tai suurta vaivaa. Tai vaikkei asuisikaan. Otetaan esimerkiksi oma kakkosautoni. Olen siirtänyt sen Ruotsiin. Toki olisin voinut myydä sen täällä 20000 ajettuna ja ostaa toisen sinne, mutta se olisi taas tarkoittanut, että olisin saanut 15000e vähemmän kuin mitä olen siitä maksanut ja vaivannäkö päälle. Silti harmittaa, että minulla on asunnollani siellä auto, josta olen maksanut lifetime preemion verrattuna muihin Ruotsissa oleviin autoihin. Se pitäisi olla niin, että saisin laittaa sen siellä kilpiin ja maksaisin Ruotsin vuotuisen autoveron.
Järjestelmän rakenne on niin epäoikeudenmukainen kuin voi vain olla. Ei ole kymmenessä vuodessa politikoilta ainakin itselleni hirveästi sympatiaa herunut, vaikka olen jauhanut siitä, että pidän sitä koko Unionin idean vastaisena. Ehkäpä tilanne joskus muuttuu.
Polttoaineita en lähtisi lisää verottamaan. Sitä on onnistuttu nostamaan ne verot jo aika tappiin vuosien varrella. Kyllä tuo verokertymä, mikä uusien autojen autoverosta tulee, voidaan kerätä erityylisellä verotuksella. Eli siis verotetaan vuosittain auton omistamisesta. Siihen voidaan toki tehdä painotuksia eli annetaan esim. verohelpotuksia vähänpäästöisille autoille ja jos halutaan alentaa yleistä autoverotasoa niin silloin samalla voidaan tehdä pieni korotus nykyisten jo rekisterissä olevien autojen käyttömaksuun.
Dieselveron poistuminen nostaisi dieselin hintaa. Muualla Euroopassa diesel-litra maksaa saman suurinpiirtein kuin 95E. Pienempi polttoaineen kulutus johtaa siihen sitten, että ajaminen on halvempaa. Suomessa lähinnä raskasliikenne on varmaan se, joka on johtanut tähän järjestelmään, missä polttoaine on edullista, mutta sitten verotetaan vuosittain varsinkin niitä, jotka on rekisteröity henkilöautoiksi.