Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rodion kirjoitti:
Ainoa oikea ja helppo tapa on verottaa polttoaineita. Silloin tapahtuu automaattisesti seuraavat asiat:

Tästä olen täysin samaa mieltä. En vain usko että poliitikoilla on kanttia hoitaa asia noin yksin kertaisesti. Ihmiset kun hermostuvat jos bensan hinta nousee.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
JV kirjoitti:
Tästä olen täysin samaa mieltä. En vain usko että poliitikoilla on kanttia hoitaa asia noin yksin kertaisesti. Ihmiset kun hermostuvat jos bensan hinta nousee.

Jaa'a, voit olla oikeassa. Tai oletkin.

Mitä tapahtuisi jos ilmoitettaisiin: autovero poistuu, uusien autojen hinnasta peritään enää ALV... samalla bensanhintaan lisätään kertaluonteinen verokorotus, joka on n. 50 senttiä litralta -> bensan hinta noussee 1,80 euroon.

Vanhojen autojen, erityisesti suuriruokaisten, hinnat romahtaisivat. Samoin vähän käytettyjen... Vuosi sitten BMW M5 maksoi 120 000e uutena, uudistuksen jälkeen 70 000e uutena... huh.

Pitäisi pystyä myymään vanhojen autojen omistajille "pienveropolttoainetta" ja uusiin suuremman veron. Mahdotonta.

Tuskin tämä siis paljoa miksikään muuttuu vaalien jälkeen - ikävä kyllä.
 

scholl

Jäsen
Itse olen vuodesta 1997 asti ollut yhteydessä autoverotuksesta politikkoihin ja tuntuu niin, että emme puhu edelleenkään samaa kieltä. Alkuvaiheessa jos asiasta kertoi ystävilleen niin vielä enemmän tuntui, että puhuu tyhjille seinille. Mielestäni nimittäin kyse ei ole autoverotuksen tasosta sinänsä, vaan työvoiman vapaasta liikkuvuudesta eli Maastrichtin sopimuksen alaisesta asiasta.

Minusta on aivan ok, jos veroa joutuu periferiassa maksamaan enemmän kuin ydinalueella eli siis jos Suomessa autovero on suurempi kuin Saksassa niin se ok. Se on silloin valintakysymys kullekin vuodelle, että tahtooko asua Suomessa vai Saksassa. Olennaisinta on kuitenkin se, että autovero on vuosittainen. Tällöin jos muuttaa ytimeen niin seuraavana vuonna maksaa vähemmän veroa.

On suorastaan älytöntä, että työpaikan vaihdosta kansallisvaltion rajan yli tehdään niin käsittämättömän vaikeata yhteisön alueella. Suomalainenhan käytännössä joutuu myymään autonsa täällä ja ostamaan uuden siellä toisessa maassa. Toki voi rekisteröidä nykyisenkin autonsa, muttei saa jo Suomeen maksetusta autoverosta palautusta. Se on niin sairasta puuhaa, ettei ole tosikaan. Entä jos on tyytyväinen koko kalustoonsa. Itse esim. olen ostanut 16000euroa aikanaan maksaneen kaupunkiprätkän, mikä olisi ollut Saksassa varmaan puolet halvempi. Tuollaisissa arvo romahtaa, mutta koska on ajettu alle 5000km niin minulle se on kuin uusi, enkä missään tapauksessa aio myydä sitä koskaan. Sen sijaan jos siirrän sen toiseen maahan niin tilanne on hankala. Samoin on joidenkin autojen suhteen.

Ihmisellä pitäisi olla oikeus asua joka vuosi siinä maassa, missä kulloinkin työ-, perhe- tai vapaa-ajan tilanteen mukaan on tarkoituksenmukaisinta ilman, että se aiheuttaa taloudellista menetystä tai suurta vaivaa. Tai vaikkei asuisikaan. Otetaan esimerkiksi oma kakkosautoni. Olen siirtänyt sen Ruotsiin. Toki olisin voinut myydä sen täällä 20000 ajettuna ja ostaa toisen sinne, mutta se olisi taas tarkoittanut, että olisin saanut 15000e vähemmän kuin mitä olen siitä maksanut ja vaivannäkö päälle. Silti harmittaa, että minulla on asunnollani siellä auto, josta olen maksanut lifetime preemion verrattuna muihin Ruotsissa oleviin autoihin. Se pitäisi olla niin, että saisin laittaa sen siellä kilpiin ja maksaisin Ruotsin vuotuisen autoveron.

Järjestelmän rakenne on niin epäoikeudenmukainen kuin voi vain olla. Ei ole kymmenessä vuodessa politikoilta ainakin itselleni hirveästi sympatiaa herunut, vaikka olen jauhanut siitä, että pidän sitä koko Unionin idean vastaisena. Ehkäpä tilanne joskus muuttuu.

Polttoaineita en lähtisi lisää verottamaan. Sitä on onnistuttu nostamaan ne verot jo aika tappiin vuosien varrella. Kyllä tuo verokertymä, mikä uusien autojen autoverosta tulee, voidaan kerätä erityylisellä verotuksella. Eli siis verotetaan vuosittain auton omistamisesta. Siihen voidaan toki tehdä painotuksia eli annetaan esim. verohelpotuksia vähänpäästöisille autoille ja jos halutaan alentaa yleistä autoverotasoa niin silloin samalla voidaan tehdä pieni korotus nykyisten jo rekisterissä olevien autojen käyttömaksuun.

Dieselveron poistuminen nostaisi dieselin hintaa. Muualla Euroopassa diesel-litra maksaa saman suurinpiirtein kuin 95E. Pienempi polttoaineen kulutus johtaa siihen sitten, että ajaminen on halvempaa. Suomessa lähinnä raskasliikenne on varmaan se, joka on johtanut tähän järjestelmään, missä polttoaine on edullista, mutta sitten verotetaan vuosittain varsinkin niitä, jotka on rekisteröity henkilöautoiksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Olisi kohtapuoliin auton kevätsiivouksen ja vahauksen aika. Minkälaista vahaa suositellaan 2003 keväästä teitä nähneelle autolle? Kumpi on parempi, AutoGlym vai TurtleWax? Vai kiilaako joku musta hevonen kärkeen?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
mikse kirjoitti:
Olisi kohtapuoliin auton kevätsiivouksen ja vahauksen aika. Minkälaista vahaa suositellaan 2003 keväästä teitä nähneelle autolle? Kumpi on parempi, AutoGlym vai TurtleWax? Vai kiilaako joku musta hevonen kärkeen?


Autoglym piste. Helppo levittää ja helppo poistaa.

Ja jos haluat oikein hyvää jälkeä niin ensin vahat auton sillä "punaisella purkilla" (muistaakseni se on se itsevaha) ja sitten perään "kultaisella purkilla" (se tietääkseni tekee sen showroom kiillon).

EDIT: Eli...

- Punainen purkki on SUPER RESIN POLISH - Puhdistava yleisvaha: Kansainvälisiä tunnustuksia saanut puhdistava yleisvaha Super Resin Polish on erittäin helppokäyttöinen puhdistus- ja suoja-aine. Se soveltuu kaikentyyppisille uusille ja hyväkuntoisille maalipinnoille, myös metalliväreille. Super Resin Polish sisältää valikoituja hartseja, jotka ehostavat ja suojaavat poikkeuksellisen tehokkaasti ympäristösaasteilta

- ja kultainen on EXTRA GLOSS PROTECTION - Kiiltävä suojaus: Extra Gloss Protection on erittäin kova suojavaha. Koska se ei sisällä mitään puhdistavia tai kiillottavia aiheita, sitä tulee käyttää ainoastaan puhtaaseen ja virheettömään, erityisesti Super Resin Polish yleisvahalla käsiteltyyn pintaan. Extra Gloss Protection sopii kaikille maalipinnoille, myös metalliväreille. Syntyvä kestävä syvä kiilto muodostaa erittäin kovan suojakerroksen useimpia ympäristösaasteita vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
LaTe_Show kirjoitti:

Okei, näillä mennään sano.

Mites sellaiset "meikkauskynät," joita ainakin joissain Turtlen värivahoissa on mukana? Onko mitään hyötyä muutamiin kiveniskemiin konepellissä ym.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
mikse kirjoitti:
Okei, näillä mennään sano.

Mites sellaiset "meikkauskynät," joita ainakin joissain Turtlen värivahoissa on mukana? Onko mitään hyötyä muutamiin kiveniskemiin konepellissä ym.

Se merkkauskynä kannattaa enemmin hankkia ihan autoliikkeestä - kerrot heille vaan minkä värikoodin pirssi sulla on niin saat juuri oikean värin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
LaTe_Show kirjoitti:
Se merkkauskynä kannattaa enemmin hankkia ihan autoliikkeestä - kerrot heille vaan minkä värikoodin pirssi sulla on niin saat juuri oikean värin.

Joo, tämähän kuulostaa ihan fiksulta.

Nuo muutamat iskut eivät siis estä mainitsemiesi AutoGlymin vahojen käyttöä. Niitä on muuallakin suositeltu.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
mikse kirjoitti:
Joo, tämähän kuulostaa ihan fiksulta.

Nuo muutamat iskut eivät siis estä mainitsemiesi AutoGlymin vahojen käyttöä. Niitä on muuallakin suositeltu.

Juu ei estä, tosin itse suosittelen sinun ensin peittämään ne kiveniskut (annat sen kuivua kunnolla) ja sen jälkeen vasta vahaat auton.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Autoglymistä on itsellänikin hyviä kokemuksia parilta vuodelta. Jos haluat sisätiloihinkin meininkiä, Autoglymillä on muovi- yms. pinnoille tarkoitettua puhdistus/kiillotusainetta. En jaksa muistaa nimeä tai edes etiketin väriä, mutta kysymällä tuo selviää. Itse pistin koelaudan kiiltämään sisäsiivouksen yhteydessä, ilme muuttuu huomattavasti pari vuotta ajetulla autollakin. Se kama vain tulee hinkata kunnolla puhtaan rätin kanssa, jotta välttää läikät.
 

Lexa

Jäsen
mikse kirjoitti:
Olisi kohtapuoliin auton kevätsiivouksen ja vahauksen aika. Minkälaista vahaa suositellaan 2003 keväästä teitä nähneelle autolle? Kumpi on parempi, AutoGlym vai TurtleWax? Vai kiilaako joku musta hevonen kärkeen?

Eräs varsin pätevä tuote on Simoniz Original Liquid, eli Simonizin legendaarisen kovavahan nestemäinen versio. Halvempaa kuin Autoglymit ja ei ainakaan yhtään niitä huonompaa. Kaiken lisäksi helppo ja nopea levittää.

Maalipinnan naarmuille kannattaa tarjota Mequiars ScratchX:ää. Kyseisellä tökötillä voit myös pestä maalipinnasta sitkeämmän lian, joka ei siitä tavallisella pesulla lähde. Kiveniskemille/peltiin asti oleville naarmuille tästä ei kuitenkaan ole apua.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rodion kirjoitti:
Kyllähän tuollaiset kympit olivat ensiasennusrenkaina vm. 1992 Volvo 850:ssä, vm. 1997 S70:ssä oli jo hakkapeliitan kakkoset muistaakseni. Eli ikää kympeilläsi on hieman liikaa (talvi)renkaiksi.
On todellakin tainnut mennä ”parasta ennen” päiväys umpeen renkaissani sillä kahdesti olen tämän viikon aikana ollut tekemisissä ojanpientareen kanssa. (Sivuutan sellaisen vaihtoehdon, että vika olisi penkin ja ratin välissä, vaikka, no, sielläkin ”tuo päivämäärä” on auttamatta…).

Olen ajanut ihan kymmeniä vuosia ja hurjasti liikaa kilometrejä, mutta tähän asti olen pysynyt sentään tiellä, talvellakin, kitkoillakin ja takavetoisellakin. Kahdesti olen kyllä onnistunut rypyttämään tien varteen pysäköidyn auton, kesäkelillä, mutta siinäpä kaikki vuosien varrella aiheuttamani liikennerikkomukset.
Nyt meneekin sitten vähän huonommin kun en vaan pysty jäisillä tienkohdilla millään nopeudella etenemään kuten autolla tulisi edetä. Tänään minut jouduttiin oikein vetämään sieltä ojasta.
Onneksi noilla paikoilla on ollut lunta, että ei ole uusi autoni lommoontunut.
Ja jotta ei lommoontuisikaan palaan vanhaan pirssiini ja ajelen sillä niin kauan kuin yhtään jääpätkiä matkallani riittää. Uusia talvirenkaita en kyllä enää tänä talvena alle laita.
Ihmettelen vaan miksi tuohon tämän vuosituhannen puolella tehtyyn autoon on viitsitty edes myyntiä varten laittaa käyttämättömät mutta ilmeisesti kuitenkin jotkut –90 luvun alussa valmistetut ihan susi-paskat renkaat ?

Kesää odotellessa koo
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Hakkapelitta kympit on tosiaan niin menneiden talvien lumia, että takuuvarmasti ovat kivikovat ja täysin kelvottomat. Eivät varmasti ole 2000-luvun puolella rekisteröidyn auton omat renkaat vaikka olisivatkin alkuperäiset.
 

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Omassa autoilussa tapahtui nyt se odotettu käänne, että vanha sotaratsu tai no sota-aasi laitettiin odottamaan peltoautotarvetta ja perheelle hankittiin vähän uudempi ja tilavampi kiesi. Toyota Corolla 2003 ei ole kuuminta hottia kunnon automiehille, mutta tällaiselle pullamössö perheenisälle ihan sopiva ja luotettava ajokki.

Pari kysymystä tuli mieleen, joihin palstalta ihan varmasti löytyy näkemystä. Eli

1) millä hinnalla autoliikkeet suurinpiirtein ostavat renkaita autoihinsa? Varmasti vaihtelee suuresti, mutta jotain rabattia ne saavat. Onko kellään kokemusta/tietoa?

2) pitääkö seisonnassa olevasta autosta maksaa ajoneuvoveroa? Ko. paperi hukassa ja netti ei auttanut.

Kiitos ja nopeita kilometrejä keväisillä teillä!
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Cimbe kirjoitti:
1) millä hinnalla autoliikkeet suurinpiirtein ostavat renkaita autoihinsa? Varmasti vaihtelee suuresti, mutta jotain rabattia ne saavat. Onko kellään kokemusta/tietoa?

-Riippuu liikkeestä, mutta harvalla liikkeellä sisäänostomäärät ovat niin isoja, että pääsisivät oikeiden rengasliikkeiden alennuksiin

Cimbe kirjoitti:
2) pitääkö seisonnassa olevasta autosta maksaa ajoneuvoveroa? Ko. paperi hukassa ja netti ei auttanut.

Pitää. Ainoa tapa välttää vero on viedä kilvet pois.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
ipa rules kirjoitti:
Hakkapelitta kympit on tosiaan niin menneiden talvien lumia, että takuuvarmasti ovat kivikovat ja täysin kelvottomat. Eivät varmasti ole 2000-luvun puolella rekisteröidyn auton omat renkaat vaikka olisivatkin alkuperäiset.

Jaahas. Alkaa pikkuhiljaa avautua meikäläisellekin, että miksei meinannut valoista päästä liikkeelle edes normaalikelissä. Tuli moneen kertaan talven aikana ihmeteltyä että miksei pärjää pidossa edes keskinkertaisille kitkoille. Oli ensimmäinen ja viimeinen talvi noilla "kympeillä".
 

scholl

Jäsen
Eikös renkaissa ole jossakin jotkut päivämäärät? Siis viitaten tuohon Hakkapeliitta kymppiasiaan. Itselläni taisi olla tuollaiset renkaat Golfissa vuonna 1991.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
koo kirjoitti:
On todellakin tainnut mennä ”parasta ennen” päiväys umpeen renkaissani sillä...Ihmettelen vaan miksi tuohon tämän vuosituhannen puolella tehtyyn autoon on viitsitty edes myyntiä varten laittaa käyttämättömät mutta ilmeisesti kuitenkin jotkut –90 luvun alussa valmistetut ihan susi-paskat renkaat ?

Je ne on myyty sinulle ''uusina'' talvirenkaina, niin mina kavisin sinuna reklamoimassa liiketta? Niin tyypillinen huijausyritys, kuin vain arvata saattaa, milla ''automyyjat/-korjaajat'' yrittavat perinteisesti huijata erityisesti naiskuskeja.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Cimbe kirjoitti:
2) pitääkö seisonnassa olevasta autosta maksaa ajoneuvoveroa? Ko. paperi hukassa ja netti ei auttanut.
------------------
ipa rules kirjoitti:
Pitää. Ainoa tapa välttää vero on viedä kilvet pois.

Pitää vielä, laki muuttuu ensi kuussa, jolloin seisonta-ajalta ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa. Eli dieseleitäkin voi hyvin pitää autona, vaikka kesät ajelisikin kaksipyöräisellä, eikä kilpiä tuosta autosta tarvitse mihinkään viedä.
 

stng

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, kieroutunutta IFK sympatiaa
batman83 kirjoitti:
------------------


Pitää vielä, laki muuttuu ensi kuussa, jolloin seisonta-ajalta ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa. Eli dieseleitäkin voi hyvin pitää autona, vaikka kesät ajelisikin kaksipyöräisellä, eikä kilpiä tuosta autosta tarvitse mihinkään viedä.

AKE:n tietokoneongelmien vuoksi käytäntö astuu vasta marraskuussa voimaan. Ja ilmoitus maksaa n.10 euroa kerta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Niin, eli tuossa voimaan tulevassa muutoksessa auto otetaan pois rekisteristä (kilvet jäävät silti autoon) ja silloin ei tarvitse käyttömaksua maksaa. 10 eur tulee maksamaan auton vienti pois rekisteristä ja toisen kympin maksaa, kun auto rekisteröidään uudestaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kysymys

Työkaverin 90-luvun Mondeosta tiputtaa vettä pakoputken liitoksesta. Siinä menee siis takana putki poikittain pöntöstä toiseen ja keskellä on liitos, joka on kiristetty klemmarilla. Siitä liitoksen kohdalta tiputtaa vettä yllättävän paljon. Pakoputki ei ole puhki siitä liitoksesta, en ainakaan sitä kädellä tuntenut. Sitä vettä tulee sieltä hiljalleen tiputtaen jatkuvasti. Pihalla oli jo pieni lammikko. Onko se tosiaan vain kondensoitunutta vettä vai mitä? Ihmeteltiin tossa pihalla sitä, että paljonpa sitä sieltä tiputtaa jos on vain kondensiovettä..
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Ziisas vieköön. Onko tosiaan dieselkoneiden kulutus nykyään näin pientä? Kyseessä citikan C4:

Moottori kaupunki maantie yhdistetty (l/100 km)

HDi 110 FAP ________6,0 4,0 4,7
HDi 110 FAB BMP*___ 5,8 3,8 4,5

Saabin 10.4 l yhdistetyssä on aikas kallista ajoa näemmä.. :P
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kaiser Soze kirjoitti:
Ziisas vieköön. Onko tosiaan dieselkoneiden kulutus nykyään näin pientä? Kyseessä citikan C4:

Moottori kaupunki maantie yhdistetty (l/100 km)

HDi 110 FAP ________6,0 4,0 4,7
HDi 110 FAB BMP*___ 5,8 3,8 4,5

Saabin 10.4 l yhdistetyssä on aikas kallista ajoa näemmä.. :P
Näinhän se on. Tuo on muistaakseni 1.6-litrainen kone, ja oma samantehoinen 1.9 VAG-diesel on näin talvella vienyt keskimäärin 5,3 l/100 km.

Itsekin ajoin tuota ennen Saabilla, ja automaattivaihteisena mulla ei edes tuo 10.4 l riittänyt... Muistaakseni 11.7 tuo keskimäärin vei (ajotietokoneen mukaan, joten totuutta hankala arvioida).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös